Jump to content

Nidelv 610 Sport med Kad32, erfaringer?


Sven Erling

Recommended Posts

Hehe :)

 

Vel. Kan jo være fordelaktig å kjøpe med kad32 da. Så slipper jeg å øke summen så mye.

Men er det værdt det?

 

2005mod 610 med kad32 - 500000kr

2006mod 610 med d3 190 - 600000kr

 

Er det værdt å legge i 100000 ekstra for å få nyere båt og motorteknologi?

Link to post
Share on other sites

etter min menin- Nnjaneitjanja

 

kommer an på om du har pengene og om de 100.000 ekstra ikke har noen betydning på annet. Mer attraktiv båt å selge igjen med D3

Uansett får du en fin båt. Men er det ikke nytt dashbord med integrert plotter fra og med 06 modellene da?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nytt dash ja. Ser litt mer fancy ut. Og mye greiere med tanke på plottern. Også er den nedfelt og inkl i prisen. Noe som ikke er på de andre.

 

Samme med støy. D3 er jo fabelaktig. Prøvde d3 160 i en nordic som sakt tidligere. Og ble meget imponert over lydnivået. Kun turboplyster som hørtes omtrent. Og det var ikke særlig isolert heller.

Link to post
Share on other sites

Foreksempel fått pruta ned denne til 600000,- lite sannsynlig men går ann å prøve.

 

610 sport

 

 

Edit:

 

Lurer på hvor mye askeladden skal ha for sin nye C6 med en d3 160. Ganske sportslige båter det også.

Hvordan er Askeladden i sjøen forhold til Nidelv?

Redigert av Sven Erling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor mye askeladden skal ha for sin nye C6 med en d3 160. Hvordan er Askeladden i sjøen forhold til Nidelv?
Skulle gjette på en pris på rundt 100' over den du linket til på Finn. Hvis de ville inkludere den i programmet. Men, det ser ikke slik ut, og Askeladden er vel mer kjent for å kjøre Mercruiser enn Volvo Penta.

 

Har selv hatt en Askeladden 605, og det var en meget god sjøbåt. God kvalitet, ikke eksklusiv, men veldig solid og gedigen. Dog er jo 605 en eldre båt enn C6, og med utenbordsmotor.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreksempel fått pruta ned denne til 600000,- lite sannsynlig men går ann å prøve.

610 sport

Selgeren av denne båten er sikkert fornøyd med 600, han har sikkert satt prisen til 615 for at du skal få lov til å prute litt. Ser jo veldig flott ut denne båten, og rødt er definitivt MYE bedre enn gult. Hadde jeg vært deg ville jeg lagt inn et bud på 585, mulig enda lavere. Da kan dere jo møtes på midten en eller annen plass. Personlig er jeg en jævel på pruting og har is i magen, fikk båten min 92 tusen under selgers prisantydende...

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om ikke KAD 44 er for stor motor i forhold til CE merkingen på båten. Nidelv har aldri levert mer enn AD 41 på denne båten

Nå er vel ikke KAD44 så veldig mye tyngre enn en AD41, og for mange hester er det vel heller ikke. For mange hester blir det aldri, fint å ha noen på lur. Selvfølgelig da for å få båten i plan overfyllt av blondiner, og likeledes for ikke å bli en sinke med båten overfyllt av tidligere nevnte objekter. Det må vel sies at brunetter også godt kan brukes til å overfylle en båt... :lol:

Litt tyngde i hekken på en båt behøver ikke gjøre noe, i mange tilfeller gjør det godt på sjøegenskapene. Og hva så om denne maskinen er for stor i forhold til CE merking, vi har jo ikke noen EU-kontroll av båter her i landet. Båten bor jo i norge og er mest sannsynlig CE merket allerede.

Link to post
Share on other sites

Litt tyngde i hekken på en båt behøver ikke gjøre noe, i mange tilfeller gjør det godt på sjøegenskapene. Og hva så om denne maskinen er for stor i forhold til CE merking, vi har jo ikke noen EU-kontroll av båter her i landet. Båten bor jo i norge og er mest sannsynlig CE merket allerede.

Nidelv har Veritas sertiering av sine båter. Antall hk handler om toppfart - og da også skrogets motstandsevne. Det er klart at et skrog som skal tåle over 40 knop må være sterkt.

 

Litt vekt i hekken er sikkert fint - men det er ikke bra om planingsterskelen er 20 knop

Link to post
Share on other sites

D3-130, 160 og 190 veier like mye; 330kg med drev ekskl. propell.

Jeg har selv hatt 160 i en Nidelv 690, og skulle mene at den må være den perfekte motor i en 610.

 

Volvo Pentas hjemmesider kan du lese mere om D3.

 

Båten du linker til ser strøken ut. Har også DP-drev (duoprop). Det er ekstrautstyr, SX-drev er standard. Her får du ny motor og nytt dashbord!

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal få god kontakt med selger burde du ringe. Ta en ordentlig båtprat med selger å vise at du er interessert i båten.

 

Nidelv er et godt valg hvis du vil ha en båt som går godt i sjøen. Har aldri hørt om feil eller lignende på disse båtene (bortsett fra motor).

 

Lykke til med båt kjøpet!

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke KAD44 mere enn 260Hk, 248Hk på propellen. Det bør da en Nidelv 690 tåle! Min Windy 7800 i fra 89 er godkjennt av Veritas for over 400 hester. Effektiv skroglengde hos meg er ikke mere enn 23 fot og båten min er oppgitt til å være i overkant av 1800 kilo med maskin.

Det har ingenting med lengden på båten hvor mye motor den tåler. Det handler om skrogets konstruksjon og laminat tykkelse for å tåle kreftene. Mulig at Nidelv leverer 690 med bensinmotor og mer hk. SEr av de gamle sidene at største motor levert er på 270 hk bensin.

Link to post
Share on other sites

Vel :) Jeg har mailet litt med noen av selgerne. Har desidert mest lyst på 06 mod. Og helt klart en d3. 160 eller 190 er ikke så veldig nøye. Men når de omtrent går til samme pris så velger jeg helt klart den største.

 

Forbruket på kad32 skremte meg litt. Så på d3 har man jo full oversikt over forbruket på digitale displayet.

 

Hvordan skal jeg få fraktet en båt fra arendal til nord-trøndelag da? Båt er vel det som er mest lettvindt. Noen som vet priser på sånn? Må jeg få bygget en "bukk" til båten før den settes på båten. Er ikke så viten på det området.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...