Jump to content

Bensin eller dieselmotor - hva lønner seg best økonomisk?


Onkel Donald

Recommended Posts

Hei,,,

 

Sitter ennå her på gjerde og tenker på motorbytte i båten. Etter å ha studert priser, fabrikat etc. har jeg kommet frem til at en innenbords dieselmotor er nesten 50% dyrere enn en tilvarende ny bensinmotor... Hvis sesongen bare er ca. 50 t. i året så er det økonomisk fullstendig feil å innvestere i en diesel.

Jeg kjøper argumenter som brannfare og høyere drivstoffutgifter på bensinmotorer...Men likevel blir det mindre soting og bråk i en moderne bensinmotor...

 

 

 

Er det noen som har erfaring med denne?

http://marinepower.no/new_engine.asp?Objec...&SprakID=11

 

 

:sailing:

O.Donald

Link to post
Share on other sites

Dersom du uansett må bytte motor, kan det jo være at det er derdt det. Noe av investeringen får du jo igjen ved et eventuelt salg senere.

Ellers er jeg enig med deg at med kun 50 timer sesong er det mest økonomisk med bensin. Du kan bruke veldig mye bensin for den ekstrakostnaden du må ut med for en diesel.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke veldig mye bensin for den ekstrakostnaden du må ut med for en diesel.

Nei nei nei, helt feil å se på det på denne måten. Når du har brennt opp prisforskjellen i form av bensin er pengene vekk. Kjøper du en diesel får du mest sannsynlig prisforskjellen tilbake når du selger båten. I tillegg vil nyte godt av et snillere driftsbudsjett med en diesel ombord. 50 timer er jo faktisk litt, med et snitt på 20 liter i timen ender du fort opp i 12000 kroner i sesongen. Men samme timetall og forbruk i diesel ender du opp med ca 8000 kroner. Du er ikke langt i fra å kunne finansiere en eventuell lånekostnad for å dekke prisforskjellen mellom bensinmotor og dieselmotor med disse 4000 kronene.

Når jeg i fjor sommer betalte over 14 kroner literen og fyllte 250 liter bensin svei det hardt. Når telleverket stoppet på 3500 kroner var saken avgjort, maskinen skal byttes. Jeg fyllte bare tanken EN gang og kommende sesong fyller jeg diesel.

Link to post
Share on other sites

må bare bakke opp Hydrox her. Alt for mange som ser seg blinde på pris forskjell mellom diesel motor, bensin motor og drivstoff utgifter. Verdien på båten teller minst like mye. Den dagen du evt skal bytte er du glad du valgte diesel. En helplanende båt med diesel er lettsolgt, en med en bensin er er ikke det, langt der i fra. Her merker du verditapet :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

En helplanende båt med diesel er lettsolgt, en med en bensin er er ikke det, langt der i fra. Her merker du verditapet :yesnod:

Båten min lå til salgs i Bergen i over 3 måneder med bensinmotor. Jeg endte opp med å få båten for noe jeg vil kalle et skambud, helt sikkert pga. laber interesse for båter med bensinmotor på vestlandet. Motoren var i fra 98 og så flett ny ut, gått 340 timer. Jeg fikk i overkant av 85,000 for motoren med drev, en god start på finansiering av ny dieselmotor og helt nytt drev.

 

Her er et bilde av maskinen jeg har plukket ut av båten og solgt.

4_-1528575197.jpg

Link to post
Share on other sites

Diesel er nok lettere å selge når båten skal avhendes . Jeg er ute etter en Thunderhawk med 2 svære bensin motorer.Det begynner vel å gå opp for eieren at båten er tungsolgt og at han ikke kan regne med å få prisen

han syntes den er verdt. Mitt budskap til ham i lengre tid er at jeg vil ha båten men jeg vil ikke ha motorene så de kan hente når de er tatt ut. Min aller våteste drøm er å kunne kose med 2 D6`ere i kjelleren på Tordentrosten,men jeg er vel ikke like overbevist om de økonomiske sidene ved et sånt motorbytte,

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Nei nei nei, helt feil å se på det på denne måten. Når du har brennt opp prisforskjellen i form av bensin er pengene vekk. Kjøper du en diesel får du mest sannsynlig prisforskjellen tilbake når du selger båten. I tillegg vil nyte godt av et snillere driftsbudsjett med en diesel ombord. 50 timer er jo faktisk litt, med et snitt på 20 liter i timen ender du fort opp i 12000 kroner i sesongen. Men samme timetall og forbruk i diesel ender du opp med ca 8000 kroner. Du er ikke langt i fra å kunne finansiere en eventuell lånekostnad for å dekke prisforskjellen mellom bensinmotor og dieselmotor med disse 4000 kronene.

 

Følger vi ditt eksempel kommer en ikke langt med 4000,- i året i renter og avdrag på et lån til dyrere dieselmotor. Hvorfor skal banken tjene pengene på dette?

Dessuten prisene på dieselbåter er høyere ja, ergo er investeringen for deg den dagen du skal bytte høyere også, og banken tjener pengene.

Vi setter av 2000,- pr måned vi på drivstoff. heldigvis er båten til 500`betalt, men skulle vi kjøpt den med dieselmotor måtte vi lånt 200`til.

La si du da hadde fått 1000,- pr måned i drivstoffutgift og jeg tør vedde lånet ville dreie seg om ca 2400,- inkl renter avdrag og gebyrer. Da gir du overskuddet til bankene, og du må ut med 1500,- mer pr måned. Når sommeren kommer kjører vi bekjymringsfritt rundt med grom V8 lyd og lite co2 i lufta rundt oss. Jeg har vært ihuga dieselfan i 20 år og sett stygt på de med bensinmotorer. Nå er båten med Yanmar diesel fra 93, byttet med mercruiser mpi.

 

O. Donald, sett opp et regneark på dette. det viktigste er at du tar med alt i beregningene. Det koster å fore en diesel også, så dette må komme i minus på bensinutgifter, så har vi delepriser, renter og avdrag om du må låne penger til en eller begge motoralternativene, og vil du trekke dette langt tenk også på plusser og minuser ved forsikring på de forskjellige etc..

Link to post
Share on other sites

.......Når sommeren kommer kjører vi bekjymringsfritt rundt med grom V8 lyd og lite co2 i lufta rundt oss. J..............

 

Nå er ikke jeg av dem som er mest bekymret for CO2 utslippene, men:

Det er vel ikke slik at en bensinmotor slipper ut mindre CO2 enn en diesel? Det er vel heller omvendt pga. bensinmotorens dårligere virkningsgrad?

 

Av denne grunn må en ved sammenligning av kostnadene ikke bare ta hensyn til at bensin koster mer enn diesel, men også at bensinmotoren bruker mer pr. hk-time?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når sommeren kommer kjører vi bekjymringsfritt rundt med grom V8 lyd og lite co2 i lufta rundt oss. Jeg har vært ihuga dieselfan i 20 år og sett stygt på de med bensinmotorer. Nå er båten med Yanmar diesel fra 93, byttet med mercruiser mpi.

 

Vi får snakkes når du har hatt en sessong på baken med din nye bensinsluker, kanskje du blir dieselfan igjen før du vet ordet av det :wink:

 

Som nevnt av andre her om vi forstår deg rett at du nå slipper ut mindre CO2 så blir det feil. Bensineren slipper ut mer CO2 men mindre partikkler/svevestøv.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

For å gi et korrekt svar på hva som lønner seg, (økonomisk) må man ta mange hensyn. Ikke minst må man ta hensyn til båttype og bruk.

 

Jeg anser meg selv som relativt oppegående med tall, og med mine forutsetninger var det i vårt tilfelle ikke noe tvil om vi skulle velge båt med bensin eller diesel når vi skulle handle.

 

Med i denne beregningen er selvfølgelig at vi kun bruker båten om sommeren, og ikke reiser på båttur til fjerne himmelstrøk.

 

For å finne ut hva som lønner seg for deg, må du nok som Odd Thomas skriver sette opp et regneark hvor du setter inn alle parametere for kjøp og bruk. Annenhåndsverdien er kanskje det tallet som er vanskeligst å forutse, for her kan mye spille inn. Både for bensin og diesel. Plutselig finner noen politikere ut at de skal gjøre noe med avgiftene også. :wink:

 

Det som ikke har med økonomi å gjøre, men som man også gjerne tar hensyn til er:

 

brannfare

støy

plass osv

 

Det som lønner seg for deg, er ikke sikkert lønner seg for en annen.

 

Lykke til med valget!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Ben sin sitt innlegg stemmer godt med min oppfatning. Selv har jeg i tre sesonger eid en stor hurtiggående båt med 2 V8 i maskinrommet. Dette er redskap som trenger mye suppe hvis en tar i bruk alle kreftene. Har hatt båtplass nær Sanvika og båten er brukt omlag 20-25 turer hver sesong. Det lengste vi reiser er området rundt Drøbak, og årsaken til at vi ikke har dratt lengre er at mine barn ikke synes det er spesielt stas å være i fart, men heller ønsker å ligge til land. Sist sesong satte jeg ny rekord i forbrukt bensin, og da ble totalregningen omlag 8000 kr for en sesong. Min båt finnes også med dieselmotorer, og prisene for disse ligger gjerne 250.000 høyere enn det en må betale for bensinutgaven. Med dagens rentesats vil dette alene godt overgå min totale kostnad til drivstoff, og selv om jeg hadde kjørt dobbelt så langt per sesong vil jeg tro at det ikke hadde lønnt seg for meg å heller ha diesel.

 

Når det gjelder verditap så vil det generelt være slik at verditapet i kroner er høyere jo dyrere objektet er. Jeg tror derfor at en eldre båt med bensinmotorer vil ha et lavere verditap enn en gammel med diesel i et stabilt marked (fordi båtens verdi ikke bare avhenger av motorenes verdi). Skulle en kjøpt nye motorer derimot vil nok bensinmotorutgaven falle raskere. Diesel er selvfølgelig mye mer ettertraktet i bruktmarkedet, men det kan godt dreies hvis avgiftsystemet endres. Uansett, skal en få et riktig bilde på dette må en sette opp sitt eget regnskap basert på bruk, båttype osv.

 

Har nå skiftet til seilbåt, men kostnadene til bensin er ikke et moment i den avgjørelsen siden verditap, opplagskostnader og forsikringer utgjør det meste av mitt båtregnskap.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Se der gitt! Det er altså flere av oss....

 

Jeg bruker nok vesentlig mer bensin enn deg i løpet av en sesong, og allikevel er jeg fortsatt av den oppfatningen av at det er mest lønnomt for oss rent økonomisk sett. Er også helt enig med deg i dine videre betraktniger. :yesnod:

 

Men for en yrkesbruker eller jordomseiler, blir selvfølgelig saken en ganske annen.

 

Ben Sin.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål litt på siden av; finnes det diesel utenbordsmotorer? Mener å huske at jeg leste noe om Yanmar diesel utenbordsmotor på en nettside, men mulig at det ikker er import til Norge. Og som utenbordsmotor vil nok ulemper som vekt og støy bli enda mer fremtredende.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål litt på siden av; finnes det diesel utenbordsmotorer? Mener å huske at jeg leste noe om Yanmar diesel utenbordsmotor på en nettside, men mulig at det ikker er import til Norge. Og som utenbordsmotor vil nok ulemper som vekt og støy bli enda mer fremtredende.

 

Det er en som heter Ruggerini, 15 og 25 hk eller noe.

Link to post
Share on other sites

Ben sin sitt innlegg stemmer godt med min oppfatning. Selv har jeg i tre sesonger eid en stor hurtiggående båt med 2 V8 i maskinrommet. Dette er redskap som trenger mye suppe hvis en tar i bruk alle kreftene. Har hatt båtplass nær Sanvika og båten er brukt omlag 20-25 turer hver sesong. Det lengste vi reiser er området rundt Drøbak, og årsaken til at vi ikke har dratt lengre er at mine barn ikke synes det er spesielt stas å være i fart, men heller ønsker å ligge til land. Sist sesong satte jeg ny rekord i forbrukt bensin, og da ble totalregningen omlag 8000 kr for en sesong. Min båt finnes også med dieselmotorer, og prisene for disse ligger gjerne 250.000 høyere enn det en må betale for bensinutgaven. Med dagens rentesats vil dette alene godt overgå min totale kostnad til drivstoff, og selv om jeg hadde kjørt dobbelt så langt per sesong vil jeg tro at det ikke hadde lønnt seg for meg å heller ha diesel.

 

Når det gjelder verditap så vil det generelt være slik at verditapet i kroner er høyere jo dyrere objektet er. Jeg tror derfor at en eldre båt med bensinmotorer vil ha et lavere verditap enn en gammel med diesel i et stabilt marked (fordi båtens verdi ikke bare avhenger av motorenes verdi). Skulle en kjøpt nye motorer derimot vil nok bensinmotorutgaven falle raskere. Diesel er selvfølgelig mye mer ettertraktet i bruktmarkedet, men det kan godt dreies hvis avgiftsystemet endres. Uansett, skal en få et riktig bilde på dette må en sette opp sitt eget regnskap basert på bruk, båttype osv.

 

Har nå skiftet til seilbåt, men kostnadene til bensin er ikke et moment i den avgjørelsen siden verditap, opplagskostnader og forsikringer utgjør det meste av mitt båtregnskap.

 

Dette var meget godt skrevet :flag:

 

Personlig trives jeg best når jeg ligger i 8- 10 knop men gjerne 30+ hvis det er behov for det :wink:

Så lenge man kan skru litt selv så mener jeg att bensin er ok til sitt bruk , billige deler og lav støy .

Link to post
Share on other sites

Måtte dra frem kalkulatoren litt her:

Forutsetninger: to like båter, den ene med VP D4 260 DPH til ca kr 350 000,-, den andre med VP 5,7 Gxi FWC 320 DPS til ca kr 240 000,-.

Gjennomsnitt forbruk er stipulert til 20 l/t for diesel, og 28l/t for bensin.

Drivstoffpris er stipulert til kr 6,- for diesel og kr 12,- for bensin.

Båtene brukes 100 t pr år i 20 år.

Restverdi er kr 0 for begge motorer.

Ikke tatt hensyn til vedlikeholdsutgifter.

Kostnad for motor og drivstoff i 20 år:

 

Diesel: 350 000,- + 240 000,- = kr 590 000,-.

Bensin: 240 000,- + 672 000,- = kr 912 000,-.

 

Dette er kanskje basisen for at båter med bensinmotor er billige på bruktmarkedet.

Riktig nok har bensinmotoren noen fordeler som kanskje billigere vedlikehold, men dieselmotoren har til gjengjeld høyere restverdi etter 20 år.

Da er det vel best å stoppe......

Link to post
Share on other sites

dette regnestykket er i samsvar med mitt innlegg over; ved kjøp av ny båt/motor og har mye brukstid så vil diesel helt klart lønne seg :-). Poenget er at for mange så vil regnestykket se en del annerledes ut, og at ekstrakostnadene med bensin ofte er overdrevet (spesielt ved kjøp av eldre båter hvor restverdi av motor er veldig lav for bensin sammenlignet med diesel).

 

Første gang jeg fyrte opp mine maskiner etter vinteropplag på min båtplass kom en bekymret eldre herre over og syntes at det var sånn galskap å ha slike bensintørste motorer. At kostnaden jeg har til leie av båtplass er det dobbelte av hva jeg brukte på bensin den sesongen - ja det var det ingen som bekymret seg over :-).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Av denne grunn må en ved sammenligning av kostnadene ikke bare ta hensyn til at bensin koster mer enn diesel, men også at bensinmotoren bruker mer pr. hk-time?

 

Jepp og det er der den store forskjellen ligger, desverre, men det hjelper for lite på resultatet likevel,selv om man medregner avgiftsfri diesel.

 

På bayliner 285(5) som vi har nå, er forbruket 10-15 liter mer i timen på 20 knop med bensin enn på en tilsvarende med diesel.

Link to post
Share on other sites

[Diesel: 350 000,- + 240 000,- = kr 590 000,-.

Bensin: 240 000,- + 672 000,- = kr 912 000,-.

 

Dette er kanskje basisen for at båter med bensinmotor er billige på bruktmarkedet.

Riktig nok har bensinmotoren noen fordeler som kanskje billigere vedlikehold, men dieselmotoren har til gjengjeld høyere restverdi etter 20 år.

Da er det vel best å stoppe......

 

Du glemte å legge til prisen for båten oppe i dette, og de fleste låner penger, så hvor kommer renter og gebyrer inn i bildet..

Sånn flatt ser tallene dine positive ut for dieselen, men investeringen som er høyere med diesel, renter og gebyrer vil flate ut forskjellen betraktelig, så da er det faktisk et spørsmål om hvor en vil ta kostnadene.

Jeg har forresten satt opp et finurlig regneark, excel, så hadde man kunne lagt ut dette her hadde det vært morsomt å få en revisjon på tallene, tror ikke jeg var helt ute å kjørte ( Sammenliknet 6-7 baylinere, samme modell men med både bensin og diesel..

Link to post
Share on other sites

Merkelig!!!

 

Jeg hører stadig om folk som har båter med bensin motorer, som skryter av hvor billig dem går.

Noen snakker om 20 l/time.. glem det.

 

Jeg hadde en 22 foter med 280hk v8 bensin. Den brukte 85l/time :drink:

En tur fra Drøbak til Aker brygg f.eks, koster da ca 1000kr ( 1 time).

 

Bensin prisen vil ligge på ca 14-15 kr pr liter i 2007

Diesel vil ligge på ca 8-9 kr pr liter :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke glemt å ta med noe her, men jeg har utelatt en hel del.

Hvis vi skal leke oss med renteutgifter, kan vel disse likegjerne tillegges penger lånt til drivstoff som penger lånt til å kjøpe motor.

En annen ting er at selv om man halverer gangtiden, så vil i dette tilfellet dieselmotoren vinne marginalt likevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...