Jump to content

Bensin eller dieselmotor - hva lønner seg best økonomisk?


Onkel Donald

Recommended Posts

Merkelig!!!

 

Jeg hører stadig om folk som har båter med bensin motorer, som skryter av hvor billig dem går.

Noen snakker om 20 l/time.. glem det.

 

Jeg hadde en 22 foter med 280hk v8 bensin. Den brukte 85l/time :drink:

En tur fra Drøbak til Aker brygg f.eks, koster da ca 1000kr ( 1 time).

 

Bensin prisen vil ligge på ca 14-15 kr pr liter i 2007

Diesel vil ligge på ca 8-9 kr pr liter :cheers:

quote.gif

Så lenge du ønsker og ligge på neste full gass så er det vel over tid billigst med diesel men for oss som liker litt mere kosefart så trenger det ikke å koste skjorta med bensin motor .

 

Hvis du har en gammel bensin-motor som trenger oppgradering så er prisen på denne ca 25,000 .- for long blokk , tvile på att du finne en diesel-motor med 260 hk til denne prisen.

Link to post
Share on other sites

Min nå solgte Bayliner Capri med V8 230hk brukte under 20 liter i timen ved marsjfart på ca 30 knop. Rochester 4-porter, og Thunderbolt tenning. To tommer høyere propellstigning enn originalt hjalp også på.

 

Viste frem loggboka ved salg, men kjøper tok tallene med en klype salt. Det var for godt til å være sant, mente han. Båten fremsto som velholdt, så han tok den likevel til over prisforlangende etter budrunder.

 

Men han ringte etter 6 uker, og beklaget sin skepsis. Baylineren hadde halvparten av dristoffutgiftene fra hans gamle båt igjen, som var en vasstrukket Rana 19 eller noe sånt, med gammel Yamaha 75. Totakter med forgasser, og dyr 2-taktsolje som må legges på toppen av et frådende bensinforbruk.

 

Edit: Men selvfølgelig, om du kjørte på fullt, fikk du sikkert gjennom 120 liter i timen.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke glemt å ta med noe her, men jeg har utelatt en hel del.

Hvis vi skal leke oss med renteutgifter, kan vel disse likegjerne tillegges penger lånt til drivstoff som penger lånt til å kjøpe motor.

En annen ting er at selv om man halverer gangtiden, så vil i dette tilfellet dieselmotoren vinne marginalt likevel.

 

Jeg mener at du må renteberegne differansen mellom pris på dieselmotor og bensinmotor, kr 110.000, som gir en total rentebelastning i perioden på ca kr 90000 basert på 6,5% rente over 20 år nedbetalt som et serielån. Sammenligningen må gjøres mest mulig eple/eple? :yesnod:

 

Sikkert en del her som kjører sine motorer i 100 timer, eller mere, per sesong i marsjfart på 20 knop (eller tilsvarende), men tør påstå at dette er godt i overkant av en gjennomsnitts bruk/forbruk!

 

Min konklusjon er at det økonomisk sett, for de flestes del vil være nokså hipp som happ, og den eneste virkelige vinneren er produsentene av dieselmotorer som til de grader overpriser sine "varer" noe som i stor grad skyldes den merkelige/kunstige prisforskjellen på båtdiesel og båtbensin!

 

Forøvrig er det enkelt å se ut ifra den enkeltes argumentasjon hva slags motor man har! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du har et viktig poeng power. Prisforskjellen på brukt båt med og uten diesel er kunstig høy. Men det er nå en gang dette med tilbud og etterspørsel. Jeg hadde egentlig bestemt meg for Bensinmotor når jeg handlet båt i høst da jeg syntes at de få båtene i "min" klasse med bra diesel motor var ALT for dyre.

 

Nå var jeg så heldig at jeg fant en båt med nyere diesel til "bensinmotor" pris og da ble ikke valget vanskelig.

Hadde jeg ikke funnet denne hadde det blitt bensin på meg og. Da hadde nok jeg og forsvart mitt valg av motor på forumet her med nebb og klør :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Følger vi ditt eksempel kommer en ikke langt med 4000,- i året i renter og avdrag på et lån til dyrere dieselmotor. Hvorfor skal banken tjene pengene på dette?

Dessuten prisene på dieselbåter er høyere ja, ergo er investeringen for deg den dagen du skal bytte høyere også, og banken tjener pengene.

Vi setter av 2000,- pr måned vi på drivstoff. heldigvis er båten til 500`betalt, men skulle vi kjøpt den med dieselmotor måtte vi lånt 200`til.

La si du da hadde fått 1000,- pr måned i drivstoffutgift og jeg tør vedde lånet ville dreie seg om ca 2400,- inkl renter avdrag og gebyrer. Da gir du overskuddet til bankene, og du må ut med 1500,- mer pr måned. Når sommeren kommer kjører vi bekjymringsfritt rundt med grom V8 lyd og lite co2 i lufta rundt oss. Jeg har vært ihuga dieselfan i 20 år og sett stygt på de med bensinmotorer. Nå er båten med Yanmar diesel fra 93, byttet med mercruiser mpi.

 

 

Det ingen tvil at dieselmotorer er vesentlig dyrere enn bensinmotorer. I går fikk jeg tilbud av den lokale Merc. pusheren via mail:

 

"

Vi takker for din henvendelse ang.motortilbud,vi har da følgende priser:Mercruiser 2.8 ES 170 m/Bravo 1 drev,veiled.pris

kr.214.635,- tilbud kr.183.800,- .Mercruiser 4.3L TKS veiled.pris kr.116.345,- tilbud kr.105.000,- m/Alpha One drev.Prisene

er uten propell men inkl.hk.-avg. & mva.& frakt

"

 

ja, det er nesten 80 000 dyrere. I og med at båten er gammel (men nyoppusset) og at jeg ikke kjører mer enn ca. 50 timer i året ser jeg ingen veldig god grunn til å gå for diesel. Uansett vil en ny bensinmotor bruke vesentlig mindre fuel enn den bamsen jeg nå har, den ligger på 20-25 liter i timen.

Link to post
Share on other sites

ja,, sjekket i fjor,, han skulle ha 196 lapper for tilsvarende Merc. diesel....I følge pusheren kunne jeg sette i 1.7 DtI (116HK) på båten, men jeg tror nok det er i svakeste laget med full båt. Det står i en 170HK fra før, så en ny benzier på 190HK vil være aktuellt. Kan bruke samme drevet som står på. (alfa one)

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en motor som heter fhn også? Noe fiatgreier å kjøpt. Har lest endel positivt om de, og ville ikke selv være redd for å prøve noe nytt.

 

Ellers har jeg selv vært i kontakt med Krogsrud Marineservice i Oslo med forespørsel om Yanmar Diesel til en båt som skulle selges uten motor. De venter noen nyheter nå som er mindre enn de tradisjonelle og som i følge selger Tjøstel Krogsrud, vil passe fint i planene båter med trang plass i motorrom, som har vært et problem for Yanmar tidligere.

 

Yanmar er motoren over alle motorer i følge meg selv :)

 

Du har et vanskelig valg O.Donald, selv om vi nå kjøpte en familiebåt med Bensin, ville det egentilg vært å banne i kirka for meg å kjøpe en ny bensinmotor og ikke Diesel om jeg skulle skiftet..

Link to post
Share on other sites

Har noen kompiser som kjører V6 bensin og er såre fornøyd med dette. VP eller MCruiser har vel samme motorstamme og den konstruksjonen er fra det forrige århundre :nonod: . Finnes der leverandører av bensinmotorer som ikke bruker disse støpjernsklumpene fra US? Lettere motorer,mindre vekt, mindre forbruk og bedre miljø :smiley:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Du har et vanskelig valg O.Donald, selv om vi nå kjøpte en familiebåt med Bensin, ville det egentilg vært å banne i kirka for meg å kjøpe en ny bensinmotor og ikke Diesel om jeg skulle skiftet..

 

 

Enig, hadde/har vurdert å kjøpe brukt båt med bensin men hadde nok ikke spandert en ny bensinmotor på en båt jeg alt har i eie. Dersom du først vurderer bytte til helt ny motor så gå for diesel.

 

Om du vurderer bensin så kjøp en brukt motor. Du får de ganske rimelig brukt. Kontakt en av disse som brukt importerer båter. Flere av disse som selger rimelige motorer som de har tatt ut av US båter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en motor som heter fhn også? Noe fiatgreier å kjøpt. Har lest endel positivt om de, og ville ikke selv være redd for å prøve noe nytt.

Mener du kanskje FNM? Den finner du her:

http://hub-labs.net/fnm/eng/

 

Meget kompakte motorer laget i samarbeide med Fiat.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tidligere var vel dieselmotorene betydelig tyngre enn bensinmotorene, noe som var et argument til fordel for bensinmotor i planende båter. Med dagens nye hurtigløpende dieselmotorer er vel ikke det så aktuelt lengre ?

 

Nei, det er neppe noe godt argument lenger. En VP D3-190 med DP veier 330 kilo, mens en VP 4,3GL med DP veier 409 kilo.

Link to post
Share on other sites

Med en prisforskjell på 80 tusen så vet jeg i hvert fall hva jeg hadde valgt. Innskjerpinger i fruens shoppingbudsjett.

Hvis den bensineren du fikk tilbud på var uten ferskvannskjøling så kommer det jo 10 til 15 tusen i tillegg for dette, noe jeg mener at du bør spandere.

Hadde jeg vært deg ville jeg ringt Univa og hørt om de hadde mulighet til å matche prisen du har fått på en 170Hk Mercruiser diesel. Univa har tross alt godt av å komme seg mer inn på markedet med Steyr maskiner enn de allerede er, godt mulig de kan gi deg et godt tilbud. Aktiv pruting lønner seg, og det lønner seg faktisk å ringe tilbake etter et par dager å si du ikke er fonøyd med tilbudet du fikk. Personlig har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har snakket med Univa før jeg endte opp med å bestille maskin. Her er det du som skal bruke penger, faktisk mye penger. Prut i vei, ikke noe å være flau over. Jeg mener faktisk du bør klare å få deg en diesel for litt over tusenlappen pr Hk..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...