Jump to content

Er makrellen usynlig?


Ben

Recommended Posts

Ang. røyking av fisk. Noen som vet hvor det går an å få kjøpt utstyr til dette? Eller hvordan man kan lage dette selv?

Hei igjen, Jonny!

Her er en enkel skjematisk fremstilling - bare bruk sunn fornuft, så går dette her fint. Det er jo i og for seg, meget enkle greier!! https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/yesnod.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":yesnod:" border="0" alt="yesnod.gif" />

:lol:

Hilsen,

Walter_S :cryin:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei. Blir det så mye røyk av denne oppfinnelsen at en bør/må varsle brannvesenet, eller er det bare å fyre opp?  :lol:

Det er klart det blir røyk av dette - er jo hele vitsen  :lol: - angående plassering er det lurt å tenke strategisk med tanke på naboer, osv.

 

Ta hensyn til fremherskende vindretning, da finner du ut om naboens veranda er i "faresonen"!   :discuss

 

Det beste er naturligvis at du informerer naboen om dine planer, før du bygger. Jeg for min del, "smører" naboen min med en par røkte makrell, og noen ferske pir, innimellom. Har ikke hørt noen klage enda.

 

:cryin: Bor du i rekkehus, bør du kjøpe ferdig røkt fisk på Kiwi  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode tips, og bilder alle sammen.

 

Jeg har ei tomt som er skreddersydd til dette. Og dette er noe jeg har gått og tenkt på i åresvis, men har liksom aldri helt funnet ut av hvordan det kan gjøres. På Internett f.eks har jeg ikke funnet noen ting.

 

Jeg elsker som sagt røykt makrell, men synest det er drøyt å betale over 80 kr. !!!for to røykte makreller i fiskediskene her. Når man har fryseren full av urøykt makrell selv.

 

Og for ikke å snakke om røkelaks. Her er jo hel laks ( 4- 5 kilos) på tilbud, til helt nedi 19.90 kr. pr. kilo i ny og ne. Kjøpte noen slike til jul en gang, og leverte de inn for røyking, men da ble de jo nesten like dyre som om jeg hadde kjøpt de ferdigrøykt!!

 

Men hvordan er det med salting og slikt? Skal man ikke gjøre noen verdens ting med fisken før man henger den opp til røyking?

 

Jeg har i hvert fall merket meg at det er forskjeller på saltsmaken både på de forskjellige røykte makrellene, og det samme med laksene?

 

Og hvor lang tid tar det sånn ca.? Er det snakk om timer, halve eller hele døgn? Å røyke fisk?

 

(Som et prøveprosjekt kunne jeg jo hengt opp en laks, rett oppforbi PC skjermen her. Og sett hvor lang (kort) tid det tok før den var ferdig.  :yesnod:)

Link to post
Share on other sites

Hei Jonny! Bra at du ble heltent!  :lol:

 

Angående salting.

 

2 1/2 dl. salt

30 gr. sukker

1 lt. vann

 

Rens fisken nøye, fjern all blodsøl! Litt salt gnis i buken på hver fisk, som så legges i en beholder. Jeg bruker plastkasser (små firkantet 15 liters stableboks med lokk). Salt- / sukkervann helles over fisken til den er dekket. Flyter fisken opp, legg på noe tungt. Settes kjølig, ca 1-2 døgn. Blir vannet grumsete = for lite salt.

 

3. dagen. Fisken tas opp, tørkes m. kjøkkenpapir og henges opp i kroker av S-bøyd ståltråd – inn det ene øye og ut det andre øye. Fisken skal helst henge og tørke på et kjølig og fluefritt sted i ca 1 døgn, eller til fisken, og spesiell buken er tørr.

 

Til tørking, kan du snekre en slags kasse av tynne spiler, øverst en rist for oppheng, og med fluenetting eller spekeskinkeklede hele veien rund slik at luft kommer til, og fluer holdes ute. Lukten vil trekke til seg masse fluer, i hvertfall hvis du gjør dette om sommeren!

 

Røking kan begynne når fisken er tørr. Bruk tannpirker til å spile ut buken med, så røyken kommer til, alle steder. Sett tannpirkeren på tvers, ved brystfinnen, der er kjøttet solid med litt brusk. Ellers går tannpirkeren tvers gjennom kjøttet.

 

Selve røkingen:

Her har jeg bare erfaring fra varmrøking. I bunnen på min røkovn legger jeg trekull og tenner. Når kulla gløder, strør jeg litt orflis på brennerplaten og setter inn fisken, som henger i en rist, på toppen og setter på lokk.

 

Passer på å regulere med trekk, oppe og nede, for å holde ca 50 – 65 grader ved fiskens høyde. Har kjøpt meg et enkelt steketermometer, som jeg stikker inn i røkovnen, gjennom et lite hull.

 

Så begynner jeg å legge oppklippt enebar på kullen (kun de grønne nålene og enebærene, ikke kvisten), litt og litt av gangen. Blir varmen for høyt, dypper jeg enebaret i vann, før jeg legger den på glødende kull. Denne røyken gir en herlig aroma til fisken!

Fortsetter slik i ca 2-3 timer. De store makrellene,  :smiley: 800 gr. til 1 kg og over!!  :wink:, henger 3½ til 4 timer.

 

Når det gjelder kaldrøking, så vet jeg bare at prosessen tar lenger tid, og røktemperaturen ikke bør bli over 50 grader, tror jeg. ??? Mulig at andre medlemmer her kan bidra med litt kompetanse?

 

Du kan ja fyre med ordentlig ved, men bruk aldri nåletrær, da får du tjære- / kvaesmak! All løvtre kan brukes, men unngå bjerk, det blir en litt stram smak av det. Det beste er or / svartor, knusktørr!

 

Både salting og røking (tid og temperatur) må du bare prøve deg frem, eksperimentér litt og lær! Det går også an å tilsette andre krydder, f.eks. rosmarien, fennikkel, forskjellig slags pepper, osv.

 

Når det gjelder stor fisk, laks, osv, må du selvsagt filetere fisken først, ellers vil det ta alt for lang tid!

 

 

:smiley: Lykke til!

Hilsen,

Walter_S  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...