Jump to content

Er makrellen usynlig?


Ben

Recommended Posts

Når man ser fisk på ekkoloddet så er det stort sett svømmeblæren i fisken som gjør utslaget. Det er nemlig luften i svømmeblæren som gir ekko.

 

Makrell har ingen svømmeblære, derfor er den vanskelig å få ekko ifra. Derfor trenges ekkolodd med større følsomhet enn de rimeligste hobbyloddene   -   noe som også har sammenheng med hvilken frekvens som brukes.

 

Men makrellen er stimfisk, derfor kan man på et virkelig godt ekkolodd ofte se svære "skyer" av makrell siden det blir så store "biomasser"  -  selv om altså luftmengden i hver enkelt makrell er liten.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er vel sannhet med modifikasjoner?

 

Jeg har selv brukt 200kHz lodd som ikke viser makrell...hvis de ikke står i større stim da. Tror nok det er slik Poseidon sier...makrell vises i større mengder og da gjerne på de aller fleste ekkolodd.

 

Så spørs det jo hva som defineres som større mengder da...  :confused:

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet så vil et lodd med 50kHz gå dypere enn et med 200kHz, men dette er selvfølgelig avhengig av andre ting også.

 

F.eks har vannkvalitet og temperatur innvirkning på dette.

 

mvh

Lars-Inge

Nå begynner vi å fjerne oss fra makrell men allikevel:

Ja temperatur og salinitet har innvirkning. Det har også termokliner og sand i vannet.

Hovedregel: 50 kHz (eller deromkring) gir lang rekkevidde og lavere oppløsning. 200 Khz gir kort rekkevidde og høy oppløsning. Leger ligger oppe i mHz området ved ultralydsundersøkels. Også på makrell.

 

Derfor, for brukerne av dette forum, er et lite tofrekvenslodd å anbefale. Sjekk ut det nye til Furuno, LS-4100 (nei, jeg jobber ikke for Furuno). Sleng på en skikkelig Airmar svinger så har man to frekvenser, temperatur og logg.

Deretter kan man jakte på makrell.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kan hende er det slik å forstå at stimfisk rører rundt og skapar straum, nok til at loddet ser ulik kvalitet på sjøen. Mitt gamle Humminbird W100 viser dårleg inne i fjorden, men ved kysten er det bra. Det kan vere litt av same sak, at i fjorden er det lag med salt og brakkvatn, og uryddige straumlag på kryss og tvers, men i opnare farvatn er sjøen meir "homogen" utan brakkvatn. Lag med algar kan sikkert også skape forvirring.

mvh

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er fullstendig på bærtur nå, men frekvens har da vel ingenting med oppløsning å gjøre?

Det bestemmes av skjermen og antall punkter på denne.

 

Hvis et 50kHz lodd har bedre oppløsning enn et med 200kHz vil dette ha sammengeng med pris og bedre kvalitet på skjermen.

 

mvh

Lars-Inge

...som har fisket makrell med Humminbird til 2.000,- og 200kHz...

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er fullstendig på bærtur nå, men frekvens har da vel ingenting med oppløsning å gjøre?

Det bestemmes av skjermen og antall punkter på denne.

 

Hvis et 50kHz lodd har bedre oppløsning enn et med 200kHz vil dette ha sammengeng med pris og bedre kvalitet på skjermen.

 

mvh

Lars-Inge

...som har fisket makrell med Humminbird til 2.000,- og 200kHz...

 

Oppløsning har alt med frekvens å gjøre. (Og størrelsen på transduceren).

F. eks, med sonaren i 330 kHz kan jeg se at det ligger noe på bunnen, setter jeg sonaren til 880 kHz, kan jeg se at det er en felg.

Men igjen, i 330 kHz har jeg en rekkevidde på 110 m, mens jeg på 880 kHz kun har en rekkevidde på 35 m.

Jeg blander inn side-scan sonar fordi den er ikke noe annet enn et ekkolodd som ser sideveis.

 

Skjerm er noe i den andre enden. Som skjerm til side-scan sonaren bruker jeg en IBM T40.

 

Jeg har også tatt bunnen på 3000 m, men det var med 33 kHz og et 3 kW sluttrinn og en transducer som var to meter lang.

 

Se også på seismikkgutta. De ser 5-6 km. ned i bunnen, men senterfrekvensen ligger rundt 10-15 Hz.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å justere filtreringen på signalet, Gain-knappen, på amme tid som du justerer dybden manuelt, kan det  hende du vil se litt mer.  Å kjøre loddene på automat er ikke alltid like greit.  Kan gå glipp av mye da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi snakker om to helt forskjellige typer utstyr her jeg...for min egen del tenker jeg nå på det vi vanlige dødelige benytter å båten...hvis vi i det hele tatt har ekkolodd da...  :confused:

 

mvh

Lars-Inge

Hadde du sett det loddet jeg har i seilbåten, hadde du ledd godt. En Stowe som ikke tar bunnen på 25 m. Men som du sikkert har skjønt av argumentasjonen min ovenfor, den står for fall og skal erstattes med en Furuno. Som jeg ser både bunn og makrell på.

 

Jeg har dog litt annet lureri under dekk

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk godt mulig å se makrell med billige ekkolodd.

Litt avhengig av hva fisken har spist dannes det gasser i fiskens fordøyelsessystem.

Disse gassene innvirker vanligvis ikke på oppdriften da de står under trykk (dybdetrykk

og tarmstramming). Når fisker gjør fra seg frigjøres noe av denne gassen og boblene kan sees som et stadig sterkere (boblene ekspanderer) ekko som stiger.

Det er her viktig å presisere at det ikke er fisken man ser men fiskens fis, likevel kan dette brukes som en indikasjon på hvor fisken står (går).

 

Stimer med makrell som har spist av skyller med ertestuing ligger da trolig svært dårlig an.

 

Tor

Link to post
Share on other sites

tarmstramming). Når fisker gjør fra seg frigjøres noe av denne gassen og boblene kan sees som et stadig sterkere (boblene ekspanderer) ekko som stiger.

Det er her viktig å presisere at det ikke er fisken man ser men fiskens fis, likevel kan dette brukes som en indikasjon på hvor fisken står (går).

Nei, DENNE kjøper jeg ikke! I alle fall velger jeg heretter Vesta eller Storebrand, ikke Gjensidige!  :headbang::seeya::lol:

 

For øvrig har jeg aldri fått så lite fisk som etter at jeg fikk ekkolodd i båten. Du blir helt opphengt i bildet på skjermen, stopper der du ser mye utslag, får ingenting, jager videre for å nå igjen stimen... Får ikke napp! Får mest fangst når ekkoloddet slås av, og du drar til favoritt-fiskeplassen! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Dersom noen klarer å se makrell på "billig-lodd" er i hvertfall jeg blitt skikkelig lurt.

Jeg har investert i et Simrad farge-frekvens (50/200kHz) med Airmar svinger til ca.20.000

Og jeg har ikke sett en eneste makrell, selv om snørene løfter seg, fulle av fisk.

Og, ja jeg har prøvd forsterkning og A-scoop og alle andre snadder-innstilliner for å få frem makrell. Jeg kjøpte faktisk så kostbart lodd nettopp pga. dette fisket, men altså, dårlig uttelling. (men jeg får da makrellen uten lodd også da...)

Link to post
Share on other sites

Og hva spiser så denne grønnbenede feite ræseren?

Om vinteren er det kreps, krill og åte, og om sommeren ofte småfisk (åte) og småsild, og DE vises på loddet. Makrellen jager ofte disse sammen i "knuter". Jeg sier ikke mere.....

Nord for Stadt var det ikke tradisjon for å bruke makrell til annet enn agn (velegnet!), noe som har forandret seg, sammen med en del andre spisevaner (steinbit og breiflabb).

Har dere forresten prøvd gravet eller speket makrell?? (Med akkevitt og øl!) NYDELIG!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det som er "problemet" :wink: med makrellen, er jo at det er en herlig fisk å fange!  :seeya:

 

Den gir en skikkelig "fight"! :seeya: Det er moro å dra inn ei hekle / harpe med 6 fullvoksne makrell på!!! Da blir det liv i cockpitten - desverre også en god del søl !  :eek:

 

Den første vårmakrellen smaker himmelsk - MEN etterhvert, som man får den hver dag - av og til kan man nesten ikke unngå å få den på kroken - mister ihvertfall jeg interessen for stekt makrell, men den er jo så spennede å fange!

 

Det har blitt flere hundre makrell i sommer, og jeg gir bort det meste til naboer og slekt. Men også de blir lei, etterhvert.  :sad:

 

Derfor jeg har investert i en røkeovn, som er stor nok til å røke 10 - 12 makrell, samtidig.

Det er en tønneformet, rund kontainer (ca. 40 cm i diameter) i galvanisert stål, hvor avstanden mellom ildstedet og opphengsristen kan økes / minskes teleskopisk, og hvor makrellen kan henge fritt (i motsetning til  de små Abu-røk hvor fisken må ligge) og dermed får røksmaker godt fordelt over det hele. Bruker mest einer og litt orflis. :cryin:

 

10 nyrøkte makrell  :seeya:

show_image_stream.php?bid=8068831&dx=527&dy=330

Jeg for min del liker best makrellen kaldrøykt. Det er virkelig snadder.

Enig med deg Jonny, men jeg foretrekker den varmrøkt  :cryin:

 

..........Har dere forresten prøvd gravet eller speket makrell?? (Med akkevitt og øl!) NYDELIG!!

Har ikke det, Marwin. Få høre litt hvordan du gjør det, graving og speking - høres spennende ut! :wink: - men akkevit og øl hører også med til mitt røke-ritualet!

 

Varmrøking:

Det er jo en del forberedelser som skal til. Bl.a. salting og tørking. Men selve røkeprosessen tar ca 2-3 timer, avhengig av fiskens størrelse. Under selve røkingen, som foregår på veranda'en, blir det både 1 og 2 kalde pils med selskap av "Rød Aalborg Akvavit" - tror den heter Taffel.

 

Det er et spennende og sosialt tidfordriv, med familie og / eller venner tilstedet - og når fisken er ferdig, så vanker det ferskrøkt, lun makrell, med loff og salat (og mere øl og snaps! :wink:).  Helt topp selskapsmat!

Har hatt mye glede av røkeovnen i sommer!  :lol:

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ang. røyking av fisk. Noen som vet hvor det går an å få kjøpt utstyr til dette? Eller hvordan man kan lage dette selv?

 

Da tenker jeg ikke på varmrøyking, ei heller disse små Abu greiene.

 

Jeg har lite greie på dette, men det går vel ikke ann å kaldrøyke i den som Du har Walter?

Nei, Jonny - det blir bare varmrøking, p.g.a. kort avstand mellom ilden og fisken.

 

Skal du kaldrøke, er det enklest å lage det selv, hjemme i hagen. Det du trenger er et ildsted og 20 cm diameter betongrør som går fra ildstedet, gravd ned i bakken, på skrått opp mot røkekammeret. Avstanden, ca. 3-4 meter, avhengig av hellingen på røkrøret. Det brattere røkrøret, desto varmere er røken og det må du kompensere med lenger avstand.

 

Jeg vet om folk som bruker en gammel utrangert vedovn som ildsted, ofte instøpt og forblendet med naturstein, slik at det ser litt penere ut! :cryin:

Bar å få tak i materialet nå, Jonny!!! Ta deg en tur til skraphandleren, der får du alt du trenger!  :seeya:

Har du skrånende tomt, er det ikke vanskelig!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du som e fra karmøy kan bare ta deg en tur til "Knakki" der vil du se et røkeri oppe i en klåve i fjellet ikke langt fra vegen inn til knakki

 

ET røkeri for kaldrøyking lager du enkelt av en 4 eller 5 toms spirorør(ventilasjonskanal)på 2-3 meter som du monterer mellom ovnen og røyk-kassen som du henger det du vil røyke i.

Fyr med sagmugg (litt einer om du vil krydre smaken)

Link to post
Share on other sites

Graving (nam-nam!)

Rengjør fisken SVÆRT godt (som ved raking) feletér og legg den i frysa (-20gr.) i et døgn (minst). (Derved drepes nogle basilusker).

 

Ta 1 del dill, 2 deler grovknust pepper, 2 deler sukker og 4 deler salt (volumdeler) og bland dette. Legg en filét med skinnsiden ned på  et fat, dryss på krydderblandingen, skvett på litt congiac (eller gin) og legg en filét oppå, med skinnsiden opp. (En skvett på fisken og to skvetter på kokken.) (Morsom prosess!)

 

Dette legges lagvis. Legg over ei fjøl og legg på press (plastpakket mustein el.l.) og la det hele stå i kjøleskapet i 2-3 døgn; Snues daglig. Skrap av krydder, skjær (skrått) i passelig tynne skiver. Serveres kald med evt. poteter og tilbehør (Smør-stuet spinat). Rester kan lagres 3-4 dager i kjøleskap. Ferdig fisk kan fryses.

Snadder!

 

(Bruk mindre dill enn ved graving av laks, for ikke å drepe makrell-smaken.)

For speking: Lages som spekesild. Renslighet er viktig.  Snadder DET også! (Men dessverre UTEN congiac)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...