Jump to content

Ytelse til forskjellige kartplottere


Fjordrafting

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har pr idag to båter som er utstyrt med hver sin Simrad CX 44 plotter som er utstyrt med 1 kartbrikke med c-map NT MAX hver.

Disse båtene brukes regelmessig i hastigheter opptil 60 knop. Det er når farten passerer 45 knop at lartplotterne ikke henger med lenger.

 

Mitt spørsmål er Finnes det noen nettsteder som tester ytelsen til de forskjellige kartplotterne som selges? I såfall testes de med forskjellige kart typer ?

 

Det er ganske viktig å finne navigasjosns utstyr som har meget raske prosessorer, tåler heftige vibrasjoner både sommer og vinter.

 

Noen som har noen Tips ?

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Saken er at ved hastigheter over 45 knop, så fryser kartplotteren ca hvert 5 min, så tar det 30 sek- 1 min. før den er med igjen. På denne tiden så har jeg kjørt inntil 1/2 nm. Det er ikke bra nok.

 

Trenger plotter som greier å holde helt gjevn flyt på bildet tilogmed hastigheter på 60 knop.

 

Jeg kjenner alle farvann vi kjører i, men det er greit å kunne følge med på noen av millionene med skvalpeskjær i trøndelag.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Garmin plotter, så erfaringene mine knytter seg til denne(276c) Nå har ikke jeg båt som går i 60 knop(skrekk og gru :yesnod: ) men har testet den i bil i hastigheter som overstiger denne farten. Har også kjørt ruter i simulator-modus med så høy fart som 900 km/t, uten at dette har vært noe problem mtp å oppdatere kartet!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Standard er vel 200mhz CPU, men om den har separat GPU er ikke godt å si. Største problemet er vel at plotteren henger. Tror mest det er pga c-map max. Anbefaler allikevel ikke å stole på plotteren i slike hastigheter i ukjent farvann. Det kan være skvalpeskjær som ikke er merket på c-map.

Link to post
Share on other sites

Plottere kan ha ganske forskjellig "ytelse" med forskjellige kartbrikker og ikke minst forskjellige oppsett av selve plotteren. Setter du plotteren til å vise head up i stedet for north up bruker prosessoren mer av ytesen til å vri på kartet. Jeg ville i utgangspunktet prøvd med et enklere kart enn MAX og sjekket at visningsmodus er fornuftig.

 

Hvor fornuftig jeg mener det er å navigere i 60 knop med en plotter i head-up modus som huskelapp er en annen ting, men jeg er ikke sikker på om du finner noen plotter til fornuftig pris som klarer dette uten å hakke litt nå og da.

Link to post
Share on other sites

Jeg må stille et spørsmål til innsender - hva er det som gjør at du har anledning til å kjøre i 60 knop?

 

Hei svaret er ganske enkelt, jeg driver firmaet som heter Fjordrafting.no, Der har jeg båter med nok motor til å tangere 70 knop.

 

Jeg har absolutte ytelsekrav til marin elektronikk i denne bransen, de bare nekelt må greie å hengemed med kurs opp modus punktum.

 

Jeg er på jakt etter fakta om ytelse til plottere som ikke har mindre skjerm enn 10", de skal kjøre kurs opp, skal bruke NT+ eller tilsvarende kvalitet kartverk. Kartene skal dekke fra Kr.sund i sør til Bessaker i nord. Dette er ufravikelige minstekrav.

 

Til de som mener man skal ikke ståle blindt på kartplotteren, så har de helt rett. Men for de som er kjent på Trøndelagskysten, så vet de at det finnes minimum 1.000.000 skvalpeskjær, holmer + andre saker man bør ha i kartet. Dett kan man ikke på kort tid lære seg på rams. Derfor er kartplotteren helt nødvendig hjelpemiddel for å holde styr på hvor man befinner seg i forhold til disse skjærene osv.

Men jeg pleier alltid å se over rturene før jeg kjører, for eventuelt å kunne bite meg merke i spessielle særegenheter i farvannet.

 

Mvh

Jørgen Neegård

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Plottet kurs opp vil nok gi et mer stabilt bilde i plotteren. Med styrt kurs opp må plotteren justere for både båtens slingring og GPSens unøyaktighet, følger bildet en kurslinje bruker plotteren litt mindre regnekraft på grafikken. Om besparelsen er stor nok til at plotteren du har vil henge med må du nesten prøve ut.

Link to post
Share on other sites

At Simrad plotterne er treige saker er vel alment kjent etterhvert.

Du bør kikke nærmere på Raymarine E-serien, E-120 er dyr, men det finnes ikke noe bedre på markedet i denne klassen.

Den vant sammen med Navionics NMEA prisen for beste plotter og kart.

E-serien er utstyrt med 2 prosessorer, med egen grafikkprosessor, noe som gjør vei i vellinga mhp. oppdateringer

i høy fart med kurs opp.

Simrad CX er regelrett en skuffelse etter min mening, den holder ikke følge i 25-30 knop engang v kurs opp og noen ruter

og waypoints inne.

 

 

Link to post
Share on other sites

Var å skaffet meg litt vurderingsgrunnlag i dag. Kikket på den nye 12" fra Navman, noen som har prøvd den ?

Vi hadde en C120 fra Raymarine, i en tidligere båt. Navionics kartene over trøndelag var så upressise at de var farlige.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Northstar skal ha meget raske kartplottere.

 

M121 er en helt ny modell

 

Northstar M121

 

Norsk forhandler

 

Den bruker C-Map's NT MAX.

 

 

Simrad er også i ferd med å slippe en ny generasjons instrumenter. Disse skal vistnok være svært raske også.

 

Ikke mulig å finne noen info om dette på Simrad sidene hverken i USA eller Europa.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

100K er vel kanskje ikke så avskrekkende sett i forhold til hva man får? En Ray E-120 koster vel lett 70K med all hardware, så kommer installasjonene i tillegg, hvis man ikke gjør det selv da. Og hvis dette utstyret skal brukes i kommersiell sammenheng i tillegg med nedskrivninger etc. så kanskje det er en lønnsom investering. Særlig hvis man holder det opp mot den sikkerheten det representerer i tillegg..?

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje du bør vurdere mer profesjonelle greier. En black-box type plotter med separat pc med grafikkort som er i stand til å håndtere 3D.

Systemet benytter Passport/Jeppesen Marine kart.

 

Simrad GB60

Kart

 

Jeg har ingen anelse om hvordan dette ligger an i pris. Men rimelig er det definitivt ikke.

 

 

Hei

 

Jeg har faktisk vurdert å bruke pc basert løsning. Men som de fleste vet så vibrerer alt i en RIB mye og voldsomt når man kjører fort. Har imidlertid skaffet meg priser på forslkellige løsninger. Hos meg så betyr pc en Toughbook fra panasonic modell CF19, denner koster mere enn den nyeste Northstar plotteren, før man har kjøpt noe som helst programvare eller kart. I denne forbindelse så hadde det blitt Olex systemet.

 

Men skal gi de stakkars simradene en siste sjanse i løpet av mars, da oppgradert til absolutt siste versjon software og NT+ kart. Funker det så er det greit, funker det ikke så blir disse splgt til noen som kan ha glede av de. De er sikkert helt glimrende for dem som trives med ekte tur båt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...