Jump to content

Ytelse til forskjellige kartplottere


Fjordrafting

Recommended Posts

Du skal ikke se bort ifra at problemet ligger i GPS mottakeren.

Det var slik, aner ikke om det fremdeles er slik, at det var visse eksportbegrensninger på GPS mottagere til åpent sivilt bruk.

Max hastighet var 99 knop.

Målte mottageren din mer enn 99 knop mellom to fix, hvilket ikke er utenkelig, så sperrer den.

Link to post
Share on other sites

Problemet med at GPS'er ikke klarte høye hastigheter er et tilbakelagt stadium. Min Garmin 75 (still going strong) fra 1994 hadde dette "problemet", men dette er en sekvensiell 8 kanals mottager i motsettning til dagens 12+ kanals mottagere som prosesserer signalene fra alle kanalene parallelt. Å gå gjennom kanal for kanal før resultatet kunne vises, tok altså mye lenger tid, og ved høye hastigheter ville det dermed bli ganske så surrete resultat når GPS'n hadde forflyttet seg laaangt mellom avlesningen av hver satellitt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig lett å sjekke om problemet er GPSen eller grafikken. Bare sett plotteren til å vise nord opp og kjør i vei. Dersom den klarer hastigheten med nord opp, men ikke med styrt kurs opp så er det grafikken og ikke GPSen :wink:

 

(Har ikke denne bekymringen ettersom jeg alltid bruker nord opp. Det er sånn jeg alltid har lest kart. Hadde jeg hatt mulighet til å mikse radar- og plotterbilde ville jeg brukt styrt kurs opp, men dette er ikke noe jeg ville brukt i høy fart.)

Link to post
Share on other sites

Er nok ingen grunn til å bekymre seg for at GPS i et så dyrt instrument ikke henger med. Problemet er helt klart prosessoren. Disse instrumentene har røtter tilbake til 1998, teknologien er sikkert oppgradert flere ganger men begynner å bli utdatert. Men for de fleste er jo 45knop mer enn nok.

 

De nye plotterene fra Simrad som er på vei bygger nok på mye mer moderne teknologi slik at ytelsen blir høyere, det trengs. Nå er sannsynligvis LCX-112C/GlobalMap 9200C fra Lowrance som er billigmerket i Navico familen raskere enn de langt dyrere Simrad plotterene. Lowrance oppgraderte sine bokser med raske prosessorer nå ved nyttår.

 

Her er et par skrytelinjer fra Lowrance:

 

Hyper-enhanced sonar/chartplotter data processing speed

Super-fast screen updates

 

Og de forrige toppmodellene til Lowrance var ikke trege de heller.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er veldig lett å sjekke om problemet er GPSen eller grafikken. Bare sett plotteren til å vise nord opp og kjør i vei. Dersom den klarer hastigheten med nord opp, men ikke med styrt kurs opp så er det grafikken og ikke GPSen :wink:

 

(Har ikke denne bekymringen ettersom jeg alltid bruker nord opp. Det er sånn jeg alltid har lest kart. Hadde jeg hatt mulighet til å mikse radar- og plotterbilde ville jeg brukt styrt kurs opp, men dette er ikke noe jeg ville brukt i høy fart.)

 

 

Må nok motsi deg der. Som gammel orienteringsløper, så er det alltid mye raskere å lese og sammenholde kartet med terrenget når det er orientert med kurs opp.

 

Da slipper man å bruke hjernekapasitet på å tenke hvor holmen til styrbord er og skjæret til babord er hen på kartet. Da blir det vist korrekt orientert på skjermen foran deg, akkurat som du ser det over vindskjermen.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Må nok motsi deg der.

Det er helt i orden, vi har alle litt forskjellige hjerner. Uansett, med GPS kan plotteren som regel fortelle deg hvor du er i kartet og da blir det vel litt enklere å sammenligne kart og terreng. :wink: Med nord opp bruker jeg kortere tid på å kjenne igjen et kartutsnitt jeg har sett før, og det er noe jeg prioriterer med elektroniske kart. Hvilke vaner andre har lagt seg til for å lese kartene effektivt skal jeg ikke legge meg opp i.

 

(Når jeg bruker papirkart og er usikker på hva jeg peiler på kan det hende at jeg snur kartet peiling opp, men peiling og styrt kurs er ikke det samme. En annen ting er at en plotter som viser beholdt kurs opp er rimelig ubrukelig all den tid jeg orienterer meg etter styrt kurs. Men, det er med min båt...)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Jeg har faktisk vurdert å bruke pc basert løsning. Men som de fleste vet så vibrerer alt i en RIB mye og voldsomt når man kjører fort.

 

Bygge en liten pc selv, hvor man erstatter viftene med væskekjøling og harddisken med minnekort type CompactFlash? Da burde man sitte igjen uten bevegelige deler, så burde hvertfall selve pcen tåle "alt", eller? Med væskekjøling kan man også tette kabinettet helt og slippe å bekymre seg for sjøluft inni elektronikken.

Link to post
Share on other sites

Tja.. Jeg har en venn som også kjører RIB i Trondhem. Riktignok ikke med "gjester" ombord men i område 50 knop--

Han har pc basert plotter som virker utmerket. og har gjort det lenge. Han bygget inn en 17 eller 19 " skjerm i "dashen" med egnet lufting. Det jeg så den gangen jeg var med ut ( Så ikke mye da jeg jobbet hardt med å holde meg fast) det var at skjermen ikke var like god i sollys. Men selve Pc`n fungerte bra. Ikke var den helt ny heller, så hvis ting tærer bort etter en stund, ble visst dette en rimeligere og hurtigere løsning.. Ribb`n er gul.......Black Perl.. du vet sikkert hvem som har den...

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at det ikke holder, om man ikke har bevegelige deler og kabinettet er lufttett?

 

For å unngå resonnnser på kretskortene må de ha avstivninger og forankres i en stabil struktur. Når en skal bygge elktronikk for tøffe miljøer velges andre komponenter, pakketyper og byggekomponenter enn i komersielle produkter. Kretskortene må også møte andre spesifikasjoner.

 

En kartplotter bruker Industrial komponenter som er spesifisert fra -40 til +85 grader, komersielle komponenter som brukes i PCer er spesifiserte fra 0 til 70 grader.

 

For robuste miljøer velges pakketyper med litt større avstand mellom pinnene, det er noen komponenter og pakketyper som ikke kan brukes. Noen ganger må komponenter limes eller skrues fast i tllegg. Utstyr som utsettes for store belastninger utsettes for vibrasjon-, sjokk- og temperatursykling som en del av utviklingsprosessen.

 

Har sett mange eksempler på hvordan det går med komersielle produkter når de utsettes for tøffe miljøer

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...