Mulligan Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Du skal ikke se bort ifra at problemet ligger i GPS mottakeren. Det var slik, aner ikke om det fremdeles er slik, at det var visse eksportbegrensninger på GPS mottagere til åpent sivilt bruk. Max hastighet var 99 knop. Målte mottageren din mer enn 99 knop mellom to fix, hvilket ikke er utenkelig, så sperrer den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Tror nok ikke det er noen (praktisk)begrensning i hastighet. Har selv hatt med en eldre Garmin Etrex Legend hånholdt GPS på fly. Flyet holdt helt stå og rettlinjet kurs fra Bergen til Ålesund, og farten var 800 km/t. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 (redigert) Jeg sier ikke det er sånn. Jeg sier det kan være sånn. Min Garmin 50 er begrenset til 99 knop mens min GP32 er begrenste til 999 knop. DSM 132 har ingen begrensning. Har litt med hvor mottageren er laget. Og det er svært få produsenter. Redigert 22.Februar.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Problemet med at GPS'er ikke klarte høye hastigheter er et tilbakelagt stadium. Min Garmin 75 (still going strong) fra 1994 hadde dette "problemet", men dette er en sekvensiell 8 kanals mottager i motsettning til dagens 12+ kanals mottagere som prosesserer signalene fra alle kanalene parallelt. Å gå gjennom kanal for kanal før resultatet kunne vises, tok altså mye lenger tid, og ved høye hastigheter ville det dermed bli ganske så surrete resultat når GPS'n hadde forflyttet seg laaangt mellom avlesningen av hver satellitt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Det største problemet er vel egentlig måten plotteren presenterer kartet på skjermen. Den skal vri kartet frem og tilbake fort nok når man kjører kurs opp. Gjerne på en stor skjerm med mange pixler i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Det er veldig lett å sjekke om problemet er GPSen eller grafikken. Bare sett plotteren til å vise nord opp og kjør i vei. Dersom den klarer hastigheten med nord opp, men ikke med styrt kurs opp så er det grafikken og ikke GPSen (Har ikke denne bekymringen ettersom jeg alltid bruker nord opp. Det er sånn jeg alltid har lest kart. Hadde jeg hatt mulighet til å mikse radar- og plotterbilde ville jeg brukt styrt kurs opp, men dette er ikke noe jeg ville brukt i høy fart.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 (redigert) Er nok ingen grunn til å bekymre seg for at GPS i et så dyrt instrument ikke henger med. Problemet er helt klart prosessoren. Disse instrumentene har røtter tilbake til 1998, teknologien er sikkert oppgradert flere ganger men begynner å bli utdatert. Men for de fleste er jo 45knop mer enn nok. De nye plotterene fra Simrad som er på vei bygger nok på mye mer moderne teknologi slik at ytelsen blir høyere, det trengs. Nå er sannsynligvis LCX-112C/GlobalMap 9200C fra Lowrance som er billigmerket i Navico familen raskere enn de langt dyrere Simrad plotterene. Lowrance oppgraderte sine bokser med raske prosessorer nå ved nyttår. Her er et par skrytelinjer fra Lowrance: Hyper-enhanced sonar/chartplotter data processing speed Super-fast screen updates Og de forrige toppmodellene til Lowrance var ikke trege de heller. Redigert 22.Februar.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Ja, Simrad begynner vel å sakke litt akterut i det rene fritidsbåt-segmentet. Treig grafikk, høy pris og ikke mulighet for AIS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordrafting Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Det er veldig lett å sjekke om problemet er GPSen eller grafikken. Bare sett plotteren til å vise nord opp og kjør i vei. Dersom den klarer hastigheten med nord opp, men ikke med styrt kurs opp så er det grafikken og ikke GPSen (Har ikke denne bekymringen ettersom jeg alltid bruker nord opp. Det er sånn jeg alltid har lest kart. Hadde jeg hatt mulighet til å mikse radar- og plotterbilde ville jeg brukt styrt kurs opp, men dette er ikke noe jeg ville brukt i høy fart.) Må nok motsi deg der. Som gammel orienteringsløper, så er det alltid mye raskere å lese og sammenholde kartet med terrenget når det er orientert med kurs opp. Da slipper man å bruke hjernekapasitet på å tenke hvor holmen til styrbord er og skjæret til babord er hen på kartet. Da blir det vist korrekt orientert på skjermen foran deg, akkurat som du ser det over vindskjermen. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 23.Februar.2007 Del på Facebook Svart 23.Februar.2007 Må nok motsi deg der. Det er helt i orden, vi har alle litt forskjellige hjerner. Uansett, med GPS kan plotteren som regel fortelle deg hvor du er i kartet og da blir det vel litt enklere å sammenligne kart og terreng. Med nord opp bruker jeg kortere tid på å kjenne igjen et kartutsnitt jeg har sett før, og det er noe jeg prioriterer med elektroniske kart. Hvilke vaner andre har lagt seg til for å lese kartene effektivt skal jeg ikke legge meg opp i. (Når jeg bruker papirkart og er usikker på hva jeg peiler på kan det hende at jeg snur kartet peiling opp, men peiling og styrt kurs er ikke det samme. En annen ting er at en plotter som viser beholdt kurs opp er rimelig ubrukelig all den tid jeg orienterer meg etter styrt kurs. Men, det er med min båt...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Har undersøkt litt og det ser ut som Northstar 6100i er den raskeste kartplotteren som finnes. Finnes i utgaver fra 6,4 til 15". Northstar 6100i Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Jeg har faktisk vurdert å bruke pc basert løsning. Men som de fleste vet så vibrerer alt i en RIB mye og voldsomt når man kjører fort. Bygge en liten pc selv, hvor man erstatter viftene med væskekjøling og harddisken med minnekort type CompactFlash? Da burde man sitte igjen uten bevegelige deler, så burde hvertfall selve pcen tåle "alt", eller? Med væskekjøling kan man også tette kabinettet helt og slippe å bekymre seg for sjøluft inni elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 PC elektronikk egner seg dårlig til de ekstreme påkjenningene black_perl vil utsette enheten for selv om beveglige deler erstattes med mer solide saker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Hva er det som gjør at det ikke holder, om man ikke har bevegelige deler og kabinettet er lufttett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Tja.. Jeg har en venn som også kjører RIB i Trondhem. Riktignok ikke med "gjester" ombord men i område 50 knop-- Han har pc basert plotter som virker utmerket. og har gjort det lenge. Han bygget inn en 17 eller 19 " skjerm i "dashen" med egnet lufting. Det jeg så den gangen jeg var med ut ( Så ikke mye da jeg jobbet hardt med å holde meg fast) det var at skjermen ikke var like god i sollys. Men selve Pc`n fungerte bra. Ikke var den helt ny heller, så hvis ting tærer bort etter en stund, ble visst dette en rimeligere og hurtigere løsning.. Ribb`n er gul.......Black Perl.. du vet sikkert hvem som har den... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 (redigert) Hva er det som gjør at det ikke holder, om man ikke har bevegelige deler og kabinettet er lufttett? For å unngå resonnnser på kretskortene må de ha avstivninger og forankres i en stabil struktur. Når en skal bygge elktronikk for tøffe miljøer velges andre komponenter, pakketyper og byggekomponenter enn i komersielle produkter. Kretskortene må også møte andre spesifikasjoner. En kartplotter bruker Industrial komponenter som er spesifisert fra -40 til +85 grader, komersielle komponenter som brukes i PCer er spesifiserte fra 0 til 70 grader. For robuste miljøer velges pakketyper med litt større avstand mellom pinnene, det er noen komponenter og pakketyper som ikke kan brukes. Noen ganger må komponenter limes eller skrues fast i tllegg. Utstyr som utsettes for store belastninger utsettes for vibrasjon-, sjokk- og temperatursykling som en del av utviklingsprosessen. Har sett mange eksempler på hvordan det går med komersielle produkter når de utsettes for tøffe miljøer Redigert 19.April.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.