Jump to content

Ønsker innspill på OceanMaster 620


-Luna-

Recommended Posts

Er på jakt etter ny daycruser og ønsker noen inspill på en OceanMaster620

 

Så denne båten på messen og den passer meget godt til det jeg er på jakt etter:

9_1171282795118_hoved.jpg

-Påhengs motor

-Toalett

-God uteplass

-Liten kabin for bagasje/en overnatting

-Pris ca 300 000,-

-At den har vask og mulighet for kokeapparat er også et pluss, men ikke en nødvendighet.

 

Så til spørsmålene:

-Er denne båten for stor/tung til å trekkes på henger med vinsj? Ca 1t. Ønsker å ta båten på land selv hvis mulig.

-Vil det være tilstrekkelig med 115Hk på denne, eller er 140/150 en nødvendighet?

-Noen som har erfaring med denne båten? Eneste negative jeg kunne finne var at det ikke var eget rom for oppbevaring av kalesje når den ikke var i bruk.

-Hvordan er den i sjøen? Har lite erfaring med planende båter.

-Vurderer også andre lignende båter og ønsker inspill og gode argumenter for akkurat denne/andre båter. Yanmarin er også en god kandidat, men koster noe mer.

 

Link til flere bilder:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=10

 

Takker for alle gode svar!

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Ny båt.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg kan se her: http://www.fritid-senteret.no/sportcruiser_01.htm så veier båten uten motor 900kg. Totalvekt på båt,motor, bensin og utstyr blir da rundt 1300/1400 kg. Da trenger du nok en boogiehenger og ender opp med en ekvipasje på nærmere to tonn?

 

Trenger litt bil da for å kunne trekke dette lovlig.

 

Har selv båt,motor og det hele som veier 900/1000kg og synes det begynner å bli tungt nok å sveive opp på hengeren. Litt lumbago og en liten prolaps gjør at jeg tar imot hjelp, velger rampe med omhu og ser på høyvann/lavvann for å gjøre det enklest mulig. Sysler litt med tanken på å få el.vinsj til å gjøre jobben med opptrekk - noen som har erfaring/råd om dette?

 

Har en forhandler av disse båtene like i nærheten (Vøyenenga i Bærum) og skal bort dit en dag og kikke på disse båtene, men har ingen erfaring med disse båtene per dato!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt skjærgårdsjeep på henger nå flere sesonger og det har fungert veldig bra. Pga. elektrisk vinsj på båthengeren, det gjør jobben utrolig lett og hurtig.

 

Skaff deg en el.vinsj til hengeren først som sist.

 

Har brukt Biltema sin vinsj og har fungert helt fra for båter som har hatt en total vekt ca. 100 kg under vinsjens kapasitet.

Så kjøpte jeg en vinsj som kunne trekke 1500 kg og det fungere kjempe fint på min båt med motor som veier ca. 1100 kg. Dette er også en billig vinsj til ca. kr 1.200,-.

 

Bruker kun noen minutter for å ta ut og opp båten uten hjelp.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Båten min veier 1400-1500kg bruksklar, og det er som jeg skrev lenger opp ikke noe problem å ta den opp med vinsj.

 

Faktisk mye tyngre å ta opp en båt som veier halvparten med en vanlig vinsj med bare en utveksling. Superrullene på hengeren gjør nok også sitt til at det ikke er for tungt.

 

For en slik båt trengs det boggihenger som Mouche skriver. Den hengeren jeg har leveres i to utgaver som er like store men den ene har tillatt totalvekt 2000kg mens den andre har tilatt totalvekt 2500kg. Fikk ved en feiltagelse 2000kg utgaven. På humpete vei var den ubehaglig, slepet ble ustabilt fordi demperene var for myke. Det ble en helt annen komfort da jeg fikk byttet til 2500kg utgaven. Så anbefalingen er klar kjøp en henger som kan laste noen hundre kilo mer enn det du kommer til å gjøre.

 

Jeg har en Pajero og hadde ikke ville ha kjørt lengre strekninger med dette slepet med en lettere bil.

 

Oceanmaster 605 som har samme skroget som 620C fikk mye skryt for sjøegenskapene da den ble testet i et båtblad i fjor, tror det var i Båtliv.

Link to post
Share on other sites

Mye båt for pengene dette her.

 

Har imidlertid hørt endel snakk om varierende skrogtykkelser, knirking og billig finish, vindskjermer som løsner og faller av (!), stolfester som knekker og ditt og datt. ViMenn kjørte en test som også ga et litt varierende inntrykk, og jeg mener at Båtmagasinet også fant ut noe slikt. Det beste er uansett å foreta en grundig prøvekjøring med dette i bakhodet, og sjekke for alt som virker mistenkelig.

 

Om vi sammenligner med Ryds 620DC, Yamarin 6110, Skibsplast 655, Flipper 630DC, Bella 620DC, AMT 200DC, Sessa Islamorada, Drago 660, Benetau Flyer, Ibiza 20/21/22 Touring/ Weekender osv er det varierende priser etter årsmodell og motor. Det finnes som du ser både billigere og dyrere merker i fleng.

 

Egentlig er det sikkert greit med 115hk, men det er jo kjekt med litt ekstra om man skal trekke ski eller tube, eller ofte drar ut med fullasta båt. Disse båtene er jo heller ikke feilfrie, jfr tråden om vinduslekkasje på Skibsplast her på forumet.

 

Jeg kikker som du sikkert forstår i det samme markedet som deg sjøl, og har hvertfall lagt merke til at båter med 4-takter starter på høyere prisantydning. Om de får så mye mer som det ser ut til, vet jeg ikke. Jeg har imidlertid hele tida hatt mest lyst på 4-takter ut fra bruksområde og pålitelighet, og kan nok være villig til å betale litt mer.

 

Prisforskjellen er imidlertid så stor på enkelte modeller at jeg spekulerer på å kjøpe med 2-takter, med injection vel og merke. Forgassermotoren har nok ikke noen verdi den dagen man skal selge igjen, og det har folk blitt oppmerksomme på. Det er dumt å betale så mye mer for en 4-takter at man ikke tjener inn det på drivstoffregninga. Husk imidlertid at man på en 2-takter må kalkulere inn olje på toppen av bensinregninga, og det utgjør faktisk endel... Samt en pluggrens i ny og ne, den slipper man ikke unna.

 

Ang vinsjing: Jeg hadde selvlaget opplagshenger med Biltemas dyreste vinsj til min forrige båt, en Bayliner Capri 2150 på ca 1500kg ++. Ingen problemer, bare man hadde noe kraftig å trekke med. Vinsjen tåler det meste. En Oceanmaster 620 eller lignende vil nok veie 3-400kg mindre, og da ser jeg at folk ikke har nevneverdige problemer med vanlige forhjulsdrevne familiebiler. Et tips er å ikke trekke båten helt frem på hengeren før man har kjørt opp, sånn at man har nok tyngde på forhjula når man trekker i gang. Og bruk klosser bak forhjula, jeg har sett nok eksempler på folk som vipper bakhjula over klossene når båten reiser seg over hengeren.

 

Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert på hva du ender opp med!

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Virker som mye båt for pengene hvis kvaliteten er holdbar. Ville nok tatt en sjekk på div, fester, skruer osv. Noe av det framstår som noe spinkelt. Ble vel også nevnt i en test at stolene løsnet. Har forøvrig selv en Yamarin 64 Dc som jeg er meget fornøyd med og som anbefales.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Skaff deg en el.vinsj til hengeren først som sist.

 

Bedre å still dumme spørsmål i all offentlighet enn å gå å lure på noe! Ble absolutt interessert i kjøpe en el.vinsj. Biltema til 1200 høres da billig ut og den er ok? Regner da med at man tar av/vekk den håndrevne vinsjen og monterer på el.vinsjen på samme sted. Hva med strøm? Eget batteri eller via el.uttaket som henger benytter eller i el.uttak for cigarett-tenneren? Er det fjernkontrollstyring på elvinsjen (trådløs?)eller lang ledning eller hur?

 

Ser ut til at dårlig rygg skal få litt velfortjent avlastning til våren! :flag:

 

Forøvrig synes jeg også at to-taktere lukter godt; minner om sol, sommer og ferie!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Henger meg på Mouche jeg også. Jeg har båt som veier 900 kg + 115 hk motor + bensin mm. Tipper ca 1300-1400 kg. Hadde en litt skremmende opplevelse i år ved opptak av båten. I det båten var i ferd med å legg seg flatt på hengeren glapp vinsjen over. SKyndte meg å sikre båte med tau før jeg vinsjet videre. Hadde to "glipp" til før båten var helt oppe :rolleyes: Blir derfor helt klart en ny vinsj til våren, og elektrisk høres fristende ut!

 

Ps. dette dreier seg om en 2 år gammel Gaupen boogie-henger på 1995 kg totallast. SKulle jo tro vinsjen var bedre dimensjonert :sad:

 

Når det gjelder spørsmålet med bil er jeg helt enig i de som sier at jo større jo bedre bil! Har selv en JeepGrand Cherokee, med 4,0l og 3,5 tonn lovlig hengervekt. Dette går selvfølgelig som en drøm. Men med en mere vanlig bil ville jeg vært VELDIG betenkt..... Jeg ville si at en bil i klassen by-SUV som f.eks. Nissan X-trail e.l er det minste du bør satse på..... Lavgir og automat er en STOR fordel. Vet også at mange sliter med moderne turbodieseler, da de har veldig lite dreiemoment under 1500 rpm.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Batteriboksen ser jeg Langbein, men ser da ut som du har den manuelle vinsjen montert på hengeren og ikke el-vinsjen? :confused: Hvor stort batteri bruker du?

 

:sailing:

 

Normalt står el.vinsjen der den manuelle står på bildet. El. vinsjen var på utlån den dagen bildet ble tatt.

 

Batteriet er ett 60 amp. Biltema batteri.

 

Bruker de samme boltene på begge vinsjene, så det er fortgjort å skifte mellom man og el.vinsj.

 

Jeg har en Pajero 2001 modell og det er en drøm å bruke til å trekke båter med. Nå skal bilen selges for anskaffelse av en ny Pajero.

Redigert av langbein (see edit history)

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Ps. dette dreier seg om en 2 år gammel Gaupen boogie-henger på 1995 kg totallast. SKulle jo tro vinsjen var bedre dimensjonert

Det er mange dårlige vinsjer på markedet. Ville sjekket litt godt før jeg kjøpte elektrisk vinsj også. Mange er oppgitt med en eller annen form antall kilo trekk-kraft. Dette kan virke noe villedende, så vær litt obs her. Ikke alle vinsjer trekker så mye som en skulle tro utifra hva som oppgis. Bruker selv elektrisk vinsj på hengeren vi har på jobben, og det kan ikke sammelignes med å sveive. Spesielt når man skal dra opp båter som veier 2 tonn eller litt mere. Hengeren tar 2500 kg nyttelast, så det kan bli ganske store krefter i sving. En annen viktig ting er rullene. Her er det også litt av hvert av kvalitet ute og går. Ellers merker en også fort hva som er en bra og en mindre bra henger når en får testet litt. Hengeren vi har er en Brenderup, og den er brukbar.

Når det gjelder strøm er det kurant å montere en batterikasse rett under vinsjen. Mulig det holder med en bærbar start-pack også hvis en ikke skal dra så fryktelig tungt. Ihvertfall er det mulig å dra opp en god del båter før batteriet må lades.

Link to post
Share on other sites

Svela tror jeg ikke jeg har vært borte i.

De fleste hengere holder sikkert når det er snakk om å ta opp og sjøsette en båt i ny og ned. Men til litt røffere og oftere bruk merker man fort hva som er bedre enn andre. Har i grunnen ikke så veldig lyst til å nevne noen konkrete navn her. Se litt på brukte hengere av forskjellige merker, så ser du fort forskjeller.

Link to post
Share on other sites

Om vi sammenligner med Ryds 620DC, Yamarin 6110, Skibsplast 655, Flipper 630DC, Bella 620DC, AMT 200DC, Sessa Islamorada, Drago 660, Benetau Flyer, Ibiza 20/21/22 Touring/ Weekender osv er det varierende priser etter årsmodell og motor. Det finnes som du ser både billigere og dyrere merker i fleng.

 

Nå er vel denne tråden i ferd med å utvikle seg til en diskusjon rundt manuell kontra el. vinsj... Utgangspunktet var vel innspill om OceanMaster 620 ? Kjenner ikke til denne båten, men den ser da fin ut. Regner med at ut fra prisen så er denne produsert i et østlig lavprisland (Polen ?) Kan være bra for det, men har erfaring med at finish og detaljkvaliteter på disse båtene ikke er på samme nivå som de som SkipperMorse nevner her. Har selv en noen år gammel Skibsplast 655 med 115 4-takt motor og er, tross at jeg har hatt den kun i kort tid, meget fornøyd så langt. Dette er båter som holder seg godt i pris og med solid byggekvalitet. Så om du ikke ha ny båt så anbefales å søke på noen av båttypene opplistet over. Og sørg for at det står en nyere 4-takst motor på min. 115 hk på. Et bra alternativ kan være en 5-6 år gammel båt med ny motor.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke tatt risikoen med å kjøpe en ny billigbåt som svært få har erfaring med kvaliteten på. Kjøp heller en brukt båt av kjent merke og bytt til ny motor. F.eks ligger det en Skibsplast 605 1999 mod med 150hk 2 takt på finn.no til kr.200.000,-. Jeg ville ha vurdert å kjøpt denne å byttet inn motoren på et suzuki forhandler i ny Suzuki 90hk 4.takt. Da får du med nytt ledningsopplegg og instrumenter. Hvis du er heldig her så kommer du ut med totalpris under kr.250.000,- og da har du ny maskin og kurrant båt som du kan ha glede av lenge.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satset på en Bella 620 DC med 115 hk 2 takter. Har en kollega som har hatt en slik - han var veldig godt fornøyd med den. Og får du voksesmerter så er det en attraktiv båt i bruktmarkedet.

 

Kan du legge på 50.000 - se på brukt Nidelv 610 med Mercruiser 1,7DTI. Høy kvalitet, lavt forbruk, toalett ombord - masse plass på 21 fot.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...