Jump to content

Ønsker innspill på OceanMaster 620


-Luna-

Recommended Posts

Jeg ville ikke tatt risikoen med å kjøpe en ny billigbåt som svært få har erfaring med kvaliteten på.

 

Om alle tenkte sånn, ville nok ikke Bavaria vært der de er i dag.

 

Om prisen er lav nok, og folk får ny båt etter at kjølen har falt av, kommer du alltids inn på markedet.

 

Det ligger en 6110 der, som virker å være et gunstig kjøp om man orker en Harstad-tur. 2000mod båt med ditto 80hk firetakter til 240 000kr, inkludert registrert henger av grei kvalitet. Og den har ligget en stund, sikkert moden for pruting snart...

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satset på en Bella 620 DC med 115 hk 2 takter. Har en kollega som har hatt en slik - han var veldig godt fornøyd med den. Og får du voksesmerter så er det en attraktiv båt i bruktmarkedet.

 

Kan du legge på 50.000 - se på brukt Nidelv 610 med Mercruiser 1,7DTI. Høy kvalitet, lavt forbruk, toalett ombord - masse plass på 21 fot.

 

Bella 620 så ut som en grei båt som fyller de kreteriene jeg har satt. Ser i en annonse at båten veier ca 1050Kg med motor. Den bilen jeg har i dag en Toyota HiAce Diesel har største tilatte hengervekt på 1700Kg. Det burde da være mulig å trekke en slik henger med denne båten? Hva er ca venkten på en slik henger? 4-500Kg?

 

Nidelv er fine båter, men har bestemt meg for utenbords bensin motor. Vekten er også viktig da den skal opp på henger etter hver sesong.

 

Er litt mer skeptisk til OceanMasetr 620 nå, men hvis jeg skal ha en Bella620 må jeg kjøpe en som er noen år gammel fremfor en helt ny OM620.

 

Det blir spennende å se. Først må den gamle båten selges. Får håpe det går smertefritt da!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hva er ca venkten på en slik henger? 4-500Kg?

 

Ja, og hvis du kjøper brukt så blir det en heftig omreg. avgift! Flere som har gått i baret på det. Grensen mener jeg er 350kg, under det ingen omreg.avgift. I praksis betyr det henger på maks opptil 1500kg totalvekt.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper brukt henger må du være obs på at du må betale omregistrering om hengeren har en egenvekt over 349kg. Ikke uten grunn at Gaupens boogiehenger oppgis til 345kg. Og hengere med egenvekt på 250-300kg som takler en Bella 620 eller tilsvarende, har nok alle produsenter i sitt sortiment.

 

Bella 620 var drømmebåten inntil samboeren fant ut at PortaPotti'en ikke hadde plass andre steder enn under putene ute på dekk... Vi kjører mest uten kalesje, og ofte i følge med andre vennepar i lignende båter, og da kan bimmelim eller bommelom kanskje bli en litt vel sosial affære, mente fruen. Dette tror jeg også kan være likt på Skibsplast 560, og Flipper 630.

 

Jeg har uansett lagt båthandel litt på is ift renteoppgangene som kommer. Ikke fordi jeg ikke tåler det, men fordi jeg har bekjente i inkassobransjen. Og der vil det muligens bli et og annet godkjøp fremover... Litt trist å håpe på andres ulykke, men om ikke jeg gjør det, gjør noen andre det.

 

Så kjøp båter, folkens! Mye vil ha mer!

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Bella 620 var drømmebåten inntil samboeren fant ut at PortaPotti'en ikke hadde plass andre steder enn under putene ute på dekk... Vi kjører mest uten kalesje, og ofte i følge med andre vennepar i lignende båter, og da kan bimmelim eller bommelom kanskje bli en litt vel sosial affære, mente fruen. Dette tror jeg også kan være likt på Skibsplast 560, og Flipper 630.

 

:wink:

Mente hun at kabinen var lite egnet til bomelom? Er den for liten?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Mente hun at kabinen var lite egnet til bomelom? Er den for liten?

 

Det er ikke plass til PortaPotti i kabinen, og hvertfall ikke en person oppå den...

 

Derimot er det avsatt plass i benkeraden ute på dekk til en sådan innretning. Min samboer syntes derfor det ble litt pinlig å sitte på do åpenlyst i sittegruppa ute på dekk. Og det holder jeg forsåvidt med henne i. Altså utgikk Bella 620. Trist, for det er ellers en utmerket båt har jeg forstått.

 

Slikt skal man ikke bare drite i, om du skjønner hva jeg mener...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Bommelom i forkabinen er uansett en noe krøkkete aktivitet i alle disse båtene som er nevnt. Skibsplast 655 som jeg selv har hatt, har kanskje den beste totalløsningen når det gjelder plassutnyttelse: Relativt romslig forkabin med god sittehøyde (du slipper å sitte med hodet på skakke), og dette uten at uteplassen bak lider.

 

Drago 660 har imidlertid klart å få plass til et eget toalettrom i forkabinen, utrolig nok. Det er ikke stort, men i alle fall et avlukke. Om "bommelommingen" og "bimmelimmingen" betyr mye (dvs. ønskes mest mulig privat) så ville jeg vurdert Drago 660, selv om den tilhører billigmerkene produsert i øst.

Link to post
Share on other sites

ville jeg vurdert Drago 660, selv om den tilhører billigmerkene produsert i øst.

 

Absolutt ingen dum anbefaling. 280 000kr for 2006 mod med henger og Suzuki 90hk 4-takter. Og tester av Drago er sålangt mer hyggelige enn tilsvarende av OceanMaster.

 

8_-1338449252.jpg

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har selv Oceanmaster 620 og syns med 1 sesong erfaring at den har mye bra å by på.

Utnytting av plass og kjøreegenskaper er svært bra. Savner innstilling på førersete/ratt.

Ingen plass til kartplotter.

Har full utstyrspakke og 150hk suzuki. Gjør 42 knop på max.

Fin på weekendturer for 2! Mye båt for pengene!

Lykke til med båtvalget!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Leste i nyeste vi-menn båt akkurat nå. Stortest av nye 115 hk. Denne gangen kom faktisk evinrude e-tec best ut! 2 knop høyere toppfart enn suzuki 115 som var nummer 2. Det mest overraskende var at e-tecen kom best ut på støy, i tillegg til at forbruket var minst av alle motorene i masjfart! Brukte like mye som suzuki på 1000rpm/5 knop. Eneste drawbacket i forhold til 4-takterne var noe høyere forbruk på full fart. Men i og med at testbåten gjorde over 2 knop mere enn konkurrentene med e-tecen på akterspeilet, knne man slå av 500rpm, og alikevel ha tilsvarende fart og desto lavere forbruk.

 

Ps dette er ikke noe reklame for e-tec, men jeg har lenge tenkt at suzuki df115 skal bli min neste motor. Nå ble jeg jammen veldig i tvil........ (tenker også på dette med lavere serviceutgifter og enklere vedlikehold på e-tec)

 

Noe å ta med på "båtrunden" enten det nå blir oceancraft eller drago? :smash:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er litersprisen på den merkebestemte totaktsoljen E-tec må ha om garantien skal gjelde?

 

Om den koster 100kr/l, og innblanding er 100:1, må du legge til 1kr pr liter i bensinkostnad sammenlignet med 4-takter.

 

Bare en tanke...

 

ViMenn kjørte også langtest av E-tec for noen nummere siden, dobbelinstallasjon på Boston Whaler. Ingen hadde latt det gå de anbefalte 300 timene mellom servicene, grunnet at tennpluggene forårsaket fusking etter 150 timer. Om de måtte skiftes, eller om det var nok å rense dem, sto det ingenting om. Dette oppsto jevnt på begge motorene, og ble bekreftet til å være vanlig fra både importør og forhandler.

 

En totakter kan pyntes med rosemaling og silkebånd, men det er fortsatt en totakter.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ps dette er ikke noe reklame for e-tec, men jeg har lenge tenkt at suzuki df115 skal bli min neste motor. Nå ble jeg jammen veldig i tvil........ (tenker også på dette med lavere serviceutgifter og enklere vedlikehold på e-tec)

Er ikke sikker på om dette går i E-Tec'ens favør uansett. Ovenfor er nevnt olje, bruker lite riktignok, men den anbefalte er ganske dyr. En kjenning av meg har hatt E-Tec 90 HK i to år, den har fusket litt og trengt et par ekstra serviceopphold, så det med 3 år mellom hver service skal du ta med en klype salt, det er reklamen som sier ... For et par uker siden fikk han ikke start på den i det hele tatt, i skrivende stund vet jeg ikke om han har funnet ut av det.

 

Men det jeg selv synes er "verst" med E-Tec, som alle andre totaktere, er at her har du fortsatt eksosplagen. Totakt er totakt, uansett. På daycruisere som f.eks. Skibsplast 655 vil eksosen pga. turbulens dras fram i cockpit i sakte fart. Når jeg er på tur med kompisen med sin Skibsplast 600 med E-Tec, sitter vi og puster inn og ut den totaktsrøyken, ser ut som vi sitter og røyker ... Ikke behagelig. Min anbefaling er i alle fall klar: Suzuki DF 115, en drøm av en motor på alle måter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt E-tec i 2 år og kjempe fornøyd med den. Ingen problemer og det luktet ikke så mye fra den som det gjør på Optimax motoren som jeg har på en annen båt.

 

Kjøpte E-tec pga. vekt og aksellerasjon som har betydning når man skal ha båten på henger og transporteres til og fra båtturene.

 

Vil vurdere E-tec neste gang jeg skal kjøpe motor igjen.

 

:flag:

Redigert av langbein (see edit history)

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dette er vel egentlig en gammel lenke, men dog...

 

Jeg har selv en OceanMaster 605, og mener det er samme skrog som 620'en.

Vurderte denne opp mot "the usual suspects", og min konklusjon både før og etter at den kom på vannet er at det er utrolig mye båt for pengene.

Går veldig fint, også i litt røff sjø (jeg har Suzuki 115 4-takts), og det er masse plass til dagsturer for familien.

Med to små barn er kabinen utrolig kjekk; etter en lang dag utpå ligger det to små og sover der på vei hjem :wink:

 

Påstanden om knirk og dårlig montering får jeg nesten inntrykk av at er plantet av produsentene av de "norske" båtene, polakkene gjør en vel så god jobb, og grunnet lavere kostnader har de nok litt bedre tid pr. båt enn det man ofte har i høykostland. Det kan være en fordel...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...