Jump to content

Noen som har erfaring med Marex 330 Scandinavia


Bennen

Recommended Posts

Vi vurderer å kjøpe oss en Marex 330 Scandinavia. Har sett mye på båten på nett, og synes den er veldig pen.

Noen som har noen erfaring med denne båten?

 

De fleste som er til salgs brukt er med KAD 300. Noen som har erfaring med denne motoren?

 

Det er vel kanskje D6 som er den ideelle motoren for denne båten??

 

Ligger en den ute til salgs på nettet nå, og jeg har observert at du fort må opp i 1,7 mill dersom du skal ha den med D6.

Med KAD 300 kan du sikkert få båten til 1,5.

 

Hadde vært artig å høre dersom det var noen her på Båtplassen som hadde erfaringer med denne båten

Link to post
Share on other sites

Vi vurderer å kjøpe oss en Marex 330 Scandinavia. Har sett mye på båten på nett, og synes den er veldig pen.

Noen som har noen erfaring med denne båten?

 

De fleste som er til salgs brukt er med KAD 300. Noen som har erfaring med denne motoren?

 

Det er vel kanskje D6 som er den ideelle motoren for denne båten??

 

Ligger en den ute til salgs på nettet nå, og jeg har observert at du fort må opp i 1,7 mill dersom du skal ha den med D6.

Med KAD 300 kan du sikkert få båten til 1,5.

 

Hadde vært artig å høre dersom det var noen her på Båtplassen som hadde erfaringer med denne båten

 

I utgangspunktet skilte det vel ikke mer en 50.000,- i nypris på disse motorene, men det har vel en tendens til å bli noe mer i bruktmarkedet. Synes at KAD 300 ofte får uforkjent mye pepper. Joda, den er en god del trengere opp en D6`en og D6`en er selvsagt en moderne motor med commonrail, bedre økonomi og miljø. Men 300`en er en gjennomprøvd motor med få feil. Mange var skeptiske da den kom med så mye effektuttak, men jeg enda til gode å høre om en 300`som er "slitt ut" p.gr.a effektuttaket. Husk at D6`en er betydelig mye tyngre, og jeg er heller ikke sikker på om den er mer støysvak.

 

Men båtkjøp blir jo ofte et valg mellom kompromisser der lommeboka ofte setter et tak. Da kan det noen ganger være greit å anbefale noen å spare 50 - 100.000,- på å velge en 300`framfor D6`en fremfor å strekke den økonomiske strikken akkurat litt for langt. MEN akkurat i en så pass tung båt som Marex 330 er nok 300`vanskelig å argumentere for noe under 300 HK, enig med Bitteliten der.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok at du da bør se etter D6 350.

Vi vurderte denne båten før vi kjøpte båten vi har i dag. Marex brødrene dro litt på det da jeg spurte om 310 var tilstrekkelig. Det er helt sikkert greit, men skroget liker seg godt i rundt 30 knop og da trengs det litt mer hk.

 

Båten regnes vel som solid. Kanskje litt gammeldagse løsninger på enkelte ting? Badeplatformen er liten på 330. På 350 som produseres er den litt større. Båten har fått meget god omtale i tester. Absolutt en meget fin båt mener jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi byttet, etter 20 år med Fjordcruiser, til 330 i høst. Vi hentet båten i Oslo, og kjørte den til Bergensområdet i slutten av sepember.

Grunner til at vi valgte denne båten var:

- gode tester/omtaler og besiktigelse av flere båter i samme størrelse der denne

falt mest i vår smak.

- en herlig sovelugar for to godt voksne som kan komme lett ut og inn av

køyene.

- toalett /bad med plass til en mann på over 190 med lesestoff

- tett båt om vinteren, men med en svær takluke som gir oss kalesjebåtfølelsen i

finvær.

 

Båten vår har KAD300. Det erfarte vi på turen rundt kysten er i knappeste laget når vi går i tung sjø, og vi møter de stoooore oppoverbakkene. D6 350 er nok tingen.

Til vanlig bruk innaskjærs gjør det oss ingenting om vi bruker litt tid på å komme oss opp.

 

Ellers har vi sett at platformen bak blir litt liten. Ulempen for oss er at vi har mye tauverk med og det er ingen stueplass til det akter. (Det har vi løst med en vakker trekasse på akterdekket.)

 

Båten vår er fra 2003. Vi har fått en virkelig flott hjelp/service fra Marex med noen problemer vi fikk med båten da vi hadde fått den rundt.

Blant annet tok de tak i en sak der "hjernen" på motoren tok ferie og Volvo var trege. Marex tok dialogen med Volvo og vi fikk alt byttet kostnadsfritt.

 

Vi har altså ikke den lange erfaringen med båten ennå, men dette var jo noe.

 

( Snart skal vi bytte avatar også!)

Link to post
Share on other sites

Takk så langt!

 

Begynner å trekke konklusjoner, og ut fra det jeg hører her er D6 350 hk motoren jeg bør ha i båten!

Tar gjerne i mot flere erfaringer om selve båten!

 

Noen som vet hva det vil kosta å montere en styreposisjon ute?

De fleste Marex-båtene er uten styreposisjon ute,,,,,

Ser for meg at dette er noe jeg vil få ettermontert dersom den båten jeg får tak i ikke har dette.

Link to post
Share on other sites

så nærmer vi oss 2 mill.

 

Da er det vel også mye annet som er konkurransedyktig med 330èn. Jeg var ombord for første gang i denne nå på messa i Bergen. Mitt inntrykk er at den er litt liten (ja, det må være lov å være kravstor i denne klassen). Flott lagd og den er meget pen, nesten litt sporty og tøff... Vel, jeg syns bare den virket mindre enn andre som Galleon 330 HT, Viksund 340 for å ta to eksempel. Jeg likte utrolig godt Galleon HT båten. Nå har vi nettopp kjøpt bil med dobbelt soltak og syns det er veldig fint, men i båt ble det enda mye bedre...

 

Ellers vil du jo kunne få en ny Viksund 320 HT og sitte igjen med penger til en ny stor familiebil... 2 mill for enn 350 er altfor mye etter mine begrep...

 

MEN, det viktigste i verden når en kjøper noe er at en velger like mye etter følelser som fornuft. Det må iallefall ikke bare velges ette fornuft, da blir en fort lei...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva det vil kosta å montere en styreposisjon ute?

De fleste Marex-båtene er uten styreposisjon ute,,,,,

Ser for meg at dette er noe jeg vil få ettermontert dersom den båten jeg får tak i ikke har dette.

Vet ikke hvor mye det koster -men D6 har hydraulisk styring - så det burde være relativt kurant å fikse det.

Link to post
Share on other sites

En enormt bra båt etter min mening. De siste 2-3 årene har forbedring av en drøss små ting (og noen store) gjort denne båten nesten perfekt. Etter mitt syn er D6-350 et perfekt motorvalg når man skal veie pris og fart opp mot hverandre.

 

Og nå ble jo nettopp Marex kåret til å ha den nest beste kvaliteten i Europa av tysk båtbransje, så det betyr vel at Marex gjør en del ting riktig.....

..men hva vet vel tyskerne? :smiley:

 

Lotus

 

PS: Med D6:350 og litt av det ekstrautstyret man ønsker, går denne båten IKKE for under 2 mill - dessverre.

Ikke engang for de med prutetalent i verdensklasse.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at den er litt liten (ja, det må være lov å være kravstor i denne klassen).

Ja den er liten.

Den var nok 33 fot med nebb og klør, dvs. badeplattform og baugspyd.

Tipper den er 30-31 fot i skroget.

Å betale 2 mill for en 350 som i realiteten ikke er større enn 30-31 fot er etter min mening svindyrt.

Fin båt, men disse båt føttene er blitt rene bedrageriet. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg sier det, men akkurat nå må jeg bare...

 

Dette blir jo som å betale 3,7 mill. for 23 kvm. i Vika, Oslo. Noe som jo er rådyrt... :eek:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hva som er dyrt for båter i denne størrelsen er egentlig ikke vanskelig å bedømme. Alt er dyrt!!!

Men du verden så moro.

 

Jeg har en 350 CC, og den er vel litt billigere en scandinavia versjonen. Den har D6 350, og fungerer bra.

Størrelsen på skroget er som nevnt mindre enn på en del andre 35 fotere. Sammenlikningen kan imidlertid gå alle veier. Båten er like stor, men vesentlig billigere enn f.eks. Windy 33.

Link to post
Share on other sites

Trivelig at så mange tar seg tid til å kommentere innlegget mitt!

 

Da vi begynnte å se på båten hadde vi håpet at vi skulle komme fra det med max 1,6 mill.

Det var en båt på finn.no før jul med en D6 310 til 1 525 000,-

Men har jo nå forstått at jeg bør opp på en D6 350, og da blir jo også prisen deretter.

 

Den første båten vi begynnte å se på var Egentlig Skilsø 33 FB.

Båten så jo fantastisk ut i brosjyrer, men må si vi ble VELDIG skuffet da vi kom på båtmessen i Sandnessjøen klar til å handle i mai i fjor.

Båten var smal, og salongen var etter min mening ikke brukbar for mer enn 2 personer. Til nød 3. Men da skal du ikke ha mye mat på bordet.

Dermed slo vi fra oss den båten.

 

Etter det var det Viksund 340 St.Cruz vi begynnte å se på.

Dette er jo en STOR båt. Bredden på 350 gjør den jo enorm.

Kanskje litt for stor dersom jeg skal ut en kveldstur alene.

Fikk litt følelse av at du burde ha mannskap når du skulle legge til kai?

Noen som erfaringer med manøvrering av denne båten?

 

Tror nok jeg ville valgt fast aksling dersom jeg skulle kjøpt denne båten. Ikke så mye forskjell i fart, og mindre vedlikehold ser jeg for meg.

Skal sies at vi aldri har hatt hekkagregat før!!

Innvendinger??

 

Har også sett en del på Viksund 310. Denne er jo forholdsvis billig i forhold til de andre båtene.

Var å prøvde en med en 290 Yanmar på aksel.

Synes for det første at båten ble litt trang, og til min store forbauselse tok den mye skvett inn over seg når du går i motsjø!

Dermed slo vi fra oss denne båten også!

 

Så egentlig står vi igjen med Viksund 340 og Marex 330. Først å fremst salongene som har dratt oss dit. Her er det jo virkelig mulighet for å dekke på til 4-5 stykker med middag på bordet!

 

Men dersom vi må ha en D6 350 i Marexen må vi opp på nærmere 1,8 mill. Ligger en på finn.no nå!

Skal bare 50 000 opp da for å få en Viksund 340 med samme motor.

Må jo si at badeplattformen drar meg litt til Viksund akkurat nå!

 

Kjenner jeg er en smule forvirret!

 

Godt at jeg ikke har solgt den båten vi har enda!

Kan jo fort se ut til at jeg trenger noen måneder til på å bestemme meg!

 

Trodde jo egentlig jeg var bestemt på Marex :headbang:

 

Tar gjerne i mot andre forslag på båter også i den kategorien!!

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke du er alene om og være forvirret. Selv ser jeg en del på NB1020.

 

Ellers er kanskje ikke Viksund 320 så gale alikevel, hvis det var slik at den var priset rimelig. Fin flybridge og innredning. Tar litt tid og bli vandt til det ytre utseendet.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal finnes et par 350 solgt i Norge i 2006, det var disse jeg tenke en kunne få under to mill, men alt for dyrt det også desverre.

 

kjenner noen med en av disse båtene, tror ikke de skal selge med det første! De er veldig fornøyd med båten husker ikke hvilken motor de har.

 

Elvaro du må finne en båt som passer ditt behov, ikke velge båt utfra hva andre mener. Det andre mener burde heller bli brukt som retningslinjer.

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Var det ikke så at du ikke ville ha dobbelinstallasjon?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Etter det var det Viksund 340 St.Cruz vi begynnte å se på.

Dette er jo en STOR båt. Bredden på 350 gjør den jo enorm.

Kanskje litt for stor dersom jeg skal ut en kveldstur alene.

Fikk litt følelse av at du burde ha mannskap når du skulle legge til kai?

Noen som erfaringer med manøvrering av denne båten?

 

Jeg har nå hatt denne båten i 6 år. Den heter riktignok 330, men eneste forskjell er at min mangler separat dusjrom samt en del utvikling på det tekniske og detaljer interiørmessig. Utvendig er de bort imot identiske.

Båten er svært enkel å manøvrere, i hvertfall med hekkagregat. Jeg legger uten problemer til i en holme på dregg helt alene uten hjelp. Har vinsj akter med fjernkontroll. Vindfanget er ikke spesielt sjenerende. Du lærer å ta hensyn til det.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Har til gode å prøve Marexen, men har vært ombord i den, og må si jeg liker den veldig godt!

Eneste er at jeg kunne tenkt meg gass når d gjelder kokeapperat og stekovn.

Har ikke sett en båt som har det enda!

Du som har en Marex, vet du om det er plass til gassflaske noen plass om man vil installere dette??

 

Ser det er kommet en Viksund i dag på finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=64

 

Noen som har noen kjennskap til denne motoren? Volvo 63 p

Var en veldig bra pris!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...