Jump to content

Noen som har erfaring med Marex 330 Scandinavia


Bennen

Recommended Posts

Leveres med gass komfyr og stekovn.

2 gassflasker i styrbord luke på badeplattformen, men det er jo da en 350 med den større badeplattformen.

 

Det stemmer. hvordan dette er arrangert på 330 vet jeg ikke, men det vil forundre meg stort om der ikke er opplegg for gass. Når jeg mener du må prøve, så er det særlig sjøegenskapene jeg tenker på. Dette er Marex sin fremste kvalitet, sammen med den gjennomførte praktiske tankegang som preger alle detaljer.

Link to post
Share on other sites

Du som har en Marex, vet du om det er plass til gassflaske noen plass om man vil installere dette??

 

Ring Marex og spør hvilke løsninger de forslår. Det er nok ikke så enkelt for oss med liten platform. Jeg har styreposisjon ute, og der er det nok mulig å sette en flaske- kasse under denne. Men de med bare en styreposisjon har jo et oppbevaringsrom her (helt til styrbord framme på akterdekket), så kanskje det kan brukes?

Ellers er jeg enig i at styreposisjon ute er kjekt å ha, både når du fisker, og når du skal bakke inn i en bås.

K

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen kjennskap til denne motoren? Volvo 63 p

63p er en gammel, lavturtalls sliter fra VP. Egentlig buss motor. Ingen rocket science - men den går i mange båter. er en videreutvikling av 60 motoren til VP. Anses vel kanskje som bombesikker? Jeg har testet en Nidelv 320 med en slik motor på 360 hk. Det fungerte bra - men den er ikke akkurat støysvak. Og den trenger turtall for at turboen skal lade. I praksis vil det si at du har et ganske smalt turtallsregister å kjøre på ,kanskje mellom 1500 og 2300 Omin

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har to stykker lillesøste til D6 350.

 

Jeg har prisene fra Framnæs Maritime foran meg. Prisene er ex mons

Service og konservering av drev: 2000

Service og konservering av motor: 3500

Dette er ex deler. Delene vil jeg tro ut i fra min oversikt er ca 3000 kroner inkl de 16 literne med olje du skal ha på.

 

Framnæs Maritime er nok ikke de billigste, så om du regner 8000-10000 kroner tror jeg du er ganske godt i mål

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha!

 

Var rundt den prisen jeg hadde tenkt meg! Det er jo noen tanker med diesel da hvis man sammenligner med aksling!

F.eks Viksund 340 er det jo forholdsvis liten forskjell i fart på aggregat og aksling, og når jeg kjører ca 120.timer pr.år er det nesten så det vil lønne seg med aksling med tanke på at det er ikke så mye som kan ryke og skape ekstrautgifter!

 

Dette blir en vurderingssak!

 

Når det gjelder Windy er dette uaktuellt!

Skal ha lukket båt denne gangen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den Viksunden som er referert til her er første års modell med betegnelsen 310(1998), og jeg vil tippe at den er innredet og motorisert som selvbygging. Vet ikke om at Viksund har levert båten med denne typen motor, men jeg kan ta feil. En telefon til Viksund vil oppklare det. Men hvis så er tilfellet, synes jeg den er priset for høyt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det er stort sett badeplattformen som skiller utvendig 310 fra 330/340. Kanskje de siste 340'ene har en annen pullpit, siden siste modell er lengre enn de fra 2-3 år tilbake. Den som er annonsert har fått byttet badeplattformen, og derved kaller eieren den for 340.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det synes litt merkelig at det på denne tiden av året ligger så mange som 9 Marex 33 tilsags på finn.no. Er det ingen som vil ha dem lenger?

 

Siden Viksund var nevnt her, så ligger det hele 8 stk. 340 tilsalgs...litt snodig det også.

Ja veldig spesielt dette. Synes Marex er mest merkelig basert på salgstall.

 

Hva kan grunnene være?

Link to post
Share on other sites

"Statistikken" som at-le viser til syns jeg var usedvanlig dårlig. Det skulle vel bare mangle om ikke f.eks. Princess 52 hadde større prsifall i kr. enn f.eks. Viknes 880. Slik kan du lese den, og slik skal du lese den. Egentlig sier den lite av fornuft.

Et raskt blikk forteller også det "alle" vet, at de amerikanske og tyske åpne båtene faller vesentlig mer i pris enn de norske lukkede båtene.

Link to post
Share on other sites

Generelt er denne Volvo-motoren en solid og god motor, en gammel sliter. Men å kunne være sikker på en motor, er vanskelig. Dette fordi det kommer helt an på hvordan tidligere eiere har vedlikeholdt og brukt motoren. Dette får du aldri vite.

Mange kjøpere/nye eiere har opplevd både med Volvo og andre, at etter noen timer/måneder at skjer det noe med motoren, den ryker, banker, bruker olje, mister effekt, lekker olje osv. osv. men det er umulig å tilbakeføre dette til tildigere eier.

Link to post
Share on other sites

..............

Mange kjøpere/nye eiere har opplevd både med Volvo og andre, at etter noen timer/måneder at skjer det noe med motoren, den ryker, banker, bruker olje, mister effekt, lekker olje osv. osv. men det er umulig å tilbakeføre dette til tildigere eier.

 

Der er vel feil å si at mange som kjøper såpass nye bruktbåter opplever dette?

At noen har opplevd det stemmer sikkert, men det må etter mitt skjønn gjelde svært få.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...