Jump to content

Noen som har erfaring med Marex 330 Scandinavia


Bennen

Recommended Posts

Et alternativ til Viksund'en kan være Barracuda 1100. Innredningsmessig en lunere båt grunnet mer bruk av tre. Har fått meget god omtale i media. Og ligger prismessig gunstigere an. Et eksempel kan være denne; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=3

 

For ordens skyld er jeg helt inhabil, siden jeg selv har hatt samme type båt i 3 år.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Sitat fra OLPI, innlegg #50:

"Der er vel feil å si at mange som kjøper såpass nye bruktbåter opplever dette?

At noen har opplevd det stemmer sikkert, men det må etter mitt skjønn gjelde svært få."

 

Det er like mye feil å si at svært få kjøpere opplever dette eller lignende tilfeller. Det er vel heller ikke riktig å bagatellisere det at "mange" sluntrer med motorvedlikeholdet , og at slike feil jeg nevnte utvikler seg over tid, enten det skyldes slett vedlikehold eller konstruksjonsvakheter?

 

Det gjelder å være oppmerksom på dette, og få fremskaffet så mye dokumentasjon på vedlikeholdet som mulig. Enkelt er det ikke, for manglende vedlikehold er jo bare endel av årsakene til at slike feil oppstår. Det går vel så mye på bruken......eksempelvis overbelastning over tid, av en intetanende båteier.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Synes den Aquadoren ser meget flott ut. Ingen ting å si på den.

 

Aquador lager enormt fine båter. Når vi derimot snakker pris, er den for dyr. Noen nevnte tidligere i tråden at Marex var blitt for dyr, men denne ligger godt over. Prisen er vel forsåvidt nokså identisk med 350 Scandinavia, men den er ca. 1 meter kortere. Badeplattformen er ca. like stor som på Marex 350. Før jeg kjøpte min Marex 350 CC, kikket jeg litt på Aquador. Mest på 28 foteren, da det er en planenede og dertil raskere båt enn 32. Det er en finish i de båtene som bare er helt nydelig. Men de er dyre. 28 foteren ble også altfor trang for oss.

Link to post

Er litt usikker på hva du legger i det, når du spør: " Er den stor nok?" (Aquador 32)...stor nok i forhold til hva da? Eller har ikke jeg fulgt med i timen? Tar jeg utrrykkket ut av en sammenheng?

 

Er ellers enig i at Aquador er en dyr båt. Jeg syns generelt at rpsien øker for mye, bsare ved å gå opp en fot. Så mye dyrere kan det ikke være å produsere en båt som er 1-2 fot større, eller? Jeg tror det blir litt feil å kun ha fokus på størrelsen, uten å se på innholdet, utstyret, kvaliteten på utstyret, rommelighet og plassutnyttelse, motorstørrelse osv. Det er mange elementer som påvirker prisen, men også mange elementer som ikke trenger å påvirke prisen.

Link to post
  • 1 måned senere...

Så har vi endelig bestemt oss, og valget falt på en 2002 modell 330 Scandinavia med en KAD 300.

 

Skal å hente båten 14.mai og vi gleder oss stort.

 

Som vi har diskutert her tidligere er det vel D6 som er tingen, men alt utstyret i denne båten gjorde at valget falt på denne båten med KAD 300.

 

Hadde en båt med en D6-350 på hånden, men den var det ikke styreposisjon ute på. Dette skulle Marex ha 47 000 kroner for å montere for oss.

I tillegg var det ikke steikovn i den båten, og har man først hatt en båt med steikovn blir det nedtur uten.

Marex skulle ha 22 000 for å legge inn gass slik at vi kunne få steikovn ombord.

Riktig nok er det Wallas sin steikovn som står i båten vi nå har kjøpt, men den skal vist fungere greit og den er jammen ikke billig i innkjøp den heller.

 

Prisforskjellen på de 2 båtene var på omlag 50 000,-

 

Den båten vi nå kjøpte kan vi kjøre hjem uten de store kostnadene, mens den med D6 måtte vi ha fått fraktet med båt, og Nor-Cargo skulle ha godt over 20 000 kroner for dette.

Marex hadde heller ikke særlig god tid til å utrette det vi villa ha gjort med båten før kjøp, så derfor falt valget på KAD 300. Så vil det jo vise seg når vi får lastet båten om dette er tilstrekkelig motorkraft.

 

Skulle vi kjøpt den med D6 måtte vi ha plusset på ca 100 000 før vi hadde hatt båten hjemme slik vi ville ha den, og da hadde vi muligens måtte ventet et godt stykke ut i sesongen.

Hva er vel mer kjedelig enn å ha nybåten liggende hos Marex i Fevik halve våren når du selv bor i Nordland... :nonod:

 

Skulle det derimot vise seg at motoren er for liten for oss har vi åpnet for en mulig motorbytte etter sesongen.

Har til min store frustrasjon sendt mail til 3 volvo-forhandlere i mitt distrikt uten å få noen tilbakemelding.

 

Er det noen som vet om slike Volvo-verksteder tar motorer i innbytte??

Hva kan jeg eventuellt forvente å få for en KAD 300 som er gått 400 timer, hvor alle servicer er fulgt og stemplet i boka??

 

Å hva vil det koste å få innstallert en D6-350 i båten??

Noen som har listepris på denne motoren??

 

Det beste hadde jo vært om verkstedet hadde tatt motoren i innbytte, men det kan vel ikke være umulig å få omsatt en slik motor på det private markedet heller??

 

Blir uansett spennende å hente nybåten.

Vi var og så på den forrige helg og jeg må si at den så ut som om den var ny.

Var et lite hakk i gulvet under pentry. Det var alt vi kunne finne etter å ha godt med "mikroskop" i 5 timer!

Link to post

Så har vi endelig bestemt oss, og valget falt på en 2002 modell 330 Scandinavia med en KAD 300.

 

Skal å hente båten 14.mai og vi gleder oss stort.

 

Som vi har diskutert her tidligere er det vel D6 som er tingen, men alt utstyret i denne båten gjorde at valget falt på denne båten med KAD 300.

 

Hadde en båt med en D6-350 på hånden, men den var det ikke styreposisjon ute på. Dette skulle Marex ha 47 000 kroner for å montere for oss.

I tillegg var det ikke steikovn i den båten, og har man først hatt en båt med steikovn blir det nedtur uten.

Marex skulle ha 22 000 for å legge inn gass slik at vi kunne få steikovn ombord.

Riktig nok er det Wallas sin steikovn som står i båten vi nå har kjøpt, men den skal vist fungere greit og den er jammen ikke billig i innkjøp den heller.

 

Prisforskjellen på de 2 båtene var på omlag 50 000,-

 

Den båten vi nå kjøpte kan vi kjøre hjem uten de store kostnadene, mens den med D6 måtte vi ha fått fraktet med båt, og Nor-Cargo skulle ha godt over 20 000 kroner for dette.

Marex hadde heller ikke særlig god tid til å utrette det vi villa ha gjort med båten før kjøp, så derfor falt valget på KAD 300. Så vil det jo vise seg når vi får lastet båten om dette er tilstrekkelig motorkraft.

 

Skulle vi kjøpt den med D6 måtte vi ha plusset på ca 100 000 før vi hadde hatt båten hjemme slik vi ville ha den, og da hadde vi muligens måtte ventet et godt stykke ut i sesongen.

Hva er vel mer kjedelig enn å ha nybåten liggende hos Marex i Fevik halve våren når du selv bor i Nordland... :nonod:

 

Skulle det derimot vise seg at motoren er for liten for oss har vi åpnet for en mulig motorbytte etter sesongen.

Har til min store frustrasjon sendt mail til 3 volvo-forhandlere i mitt distrikt uten å få noen tilbakemelding.

 

Er det noen som vet om slike Volvo-verksteder tar motorer i innbytte??

Hva kan jeg eventuellt forvente å få for en KAD 300 som er gått 400 timer, hvor alle servicer er fulgt og stemplet i boka??

 

Å hva vil det koste å få innstallert en D6-350 i båten??

Noen som har listepris på denne motoren??

 

Det beste hadde jo vært om verkstedet hadde tatt motoren i innbytte, men det kan vel ikke være umulig å få omsatt en slik motor på det private markedet heller??

 

Blir uansett spennende å hente nybåten.

Vi var og så på den forrige helg og jeg må si at den så ut som om den var ny.

Var et lite hakk i gulvet under pentry. Det var alt vi kunne finne etter å ha godt med "mikroskop" i 5 timer!

Link to post

Gratulerer med ny flott båt! Høres ut som du har gått grundig til verkst både i forhold til gjennomgangen av båten og de økonomiske vurderingene. Tror ikke jeg ville tenkt noe videre på motorskifte selv om utvilsomt D6`en i denne båten er å anbefale. Tror nok at motorskifte vil koster mer en det smaker. Når du først har en relativt ny KAD 300 vil dette gjøre båten din forholdsmessig dyrere. Slå deg til ro med KAD`en, og test den ut først.

Link to post

Det kan sikkert være lurt å beholde KAD300'en noen år til og så bytte. Nå kommer jo også D6-370 som passer perfekt (og senere kanskje enda større).

 

Normalt sett så får dere ganske bra pris for en KAD300, men jeg tror jeg ville solgt den selv. Kjøper får jo blant annet mulighet for å prøve motoren.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post

Gratulerer med lekker og praktisk båt som har fått svært god omtale i båttester :flag: .

 

Jeg har selv en Nidelv 300 Sport med KAD300, og båten min fungerer veldig bra med den motoren. På det meste var vi i fjor 10 personer ombord (7 voksne) i tillegg til fullt ferieutstyr og fulle tanker. Når alle de andre satt/stod langt bak slet jeg da litt med å få båten i plan, men når et par av de andre flyttet seg fram mot midten av båten kom den greit opp. Og når den først var oppe, marsjet vi fint i ca 25 knop.

 

Båten din er en del tyngre enn N300, men jeg tror likevel den vil fungere ok med KAD300. Jeg ville beholdt KADen en stund før evnt. bytte av motor. Lykke til med båten.

Hilsen hos

Link to post

Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til motorbytte med mindre motoren er utslitt. Jeg tror det vil være mer lønnsomt å selge båten med KAD 300 og kjøpe seg en annen båt med større motor. Et motorbytte koster fort netto kanskje 2-300.000 kroner - og med det mellomlegget i å bytte båt tror jeg man kommer bedre ut. Alternativt kan man kanskje til og med snuse på en helt ny båt akkurat slik man ønsker den

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Takker for alle gratulasjoner!

 

Som jeg nevnte kommer vi nok ikke til å bytte motor før tidligst etter årets sesong er slutt!

Skulle det derimot vise seg at det ikke er noe problem å få båten i plan med fulle tanker og ferielastet blir nok KAD300 motoren stående da marsjfart på rundt 24 knop egentlig er nok for oss.

Men det er klart at når man har kjøpt en planende båt vil man jo helst at den skal plane, og dette er jo et båt med fartspotensiale som ligger en del over dette.

 

Så vi får se etter sesongen. Er dette drømmebåten blir jeg nok å ha den noen år, og da er det jo ikke utenkelig med et motorbytte.

Vil tro at en D6 går noe billigere enn en KAD 300 også, slik at man kanskje kan tjene inn et avdrag på ny motor i løpet av sesongen bare på diesel :wink:

Må ha noen gode argumenter for å få med kona på dette :smiley:

 

Men når dere sier at dere ville ventet med å bytte,,,,,, Jeg skulle tro at den motoren jeg har er verdt mere når den er gått 400 timer enn 1000 timer, og det er jo ingenting som tilsier at prisen på båtmotorer og Volvo D6-350 ska gå noe ned,,,,,

 

Jeg har hatt flere båter i løpet av de siste årene, men håper vi nå har funnet drømmebåten og klarer og slå oss til ro, og da vil jeg jo gjerne at det skal være perfekt!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...