Jump to content

Kjølsvin, feilbruk/misbruk av ordet

Sydvesten

Recommended Posts

Eller pulpit og pushpit, som jeg synes er noe av det merkeligste. Pulpit - engelsk for prekestol som lett kan forstås, men når vi i skandinavia har skiftet ut pul - som altså ikke er pull - engelsk for å dra - med push (skyve) til da å kalle akterpulpiten for pushpit, synes jeg virkelig vi er ute på viddene.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
det finns fler ord som vi "misbrukes" ombord eller som fått en ny betydelse i småbåt

ordet - förpik - vi menar lugaren/kojjerna i fören

Nope... Det er blondinen som sitter helt foran i baugen på båten min og ser sultent på meg, med et snev av misunnelse i blikket pga. brunetten som sitter ved siden av meg og fõrer meg med cognac og cigarer... :cool:

Kjølsvinet skal jeg ikke gå nærmere innpå...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

.. men jeg ser jo at folket mener det er greit at ordet kjøslvin brukes om "alt" under dørkplatene på alle typer båter.

Det heter ikke under dørkplatene.

Det heter under tiljene.

Vi må være nøye med med å bruke riktige maritime ord og yttrykk.

(Nå skulle denne tråden gå noen dager).

Det er ein på denne tråden som lurer på kva ein "svinerygg" er. Det er eit uttrykk som er brukt om det trestukket som er fremst opppå rekkeringen, på begge sider av stamnen. Tidlegare var det vanleg å skjere ut eit hakk (fordjupning) i denne, brukt som halegatt. Seinare er det vanlle å sette halegattet oppå.

:sailing:

Noen som vet hvor svinryggene på en båt befinner seg??????

:drink:

Det er ein på denne tråden som lurer på kva ein "svinerygg" er. Det er eit uttrykk som er brukt om det trestukket som er fremst opppå rekkeringen, på begge sider av stamnen. Tidlegare var det vanleg å skjere ut eit hakk (fordjupning) i denne, brukt som halegatt. Seinare er det vanlle å sette halegattet oppå.

jag har fått läre mig att svinrygg er när en kjöl henger på mitten......kjölen er ikke rak lengre...dette gäller gamle treskuter der kjölen skulle vara rak

det motsatta kallades kattrygg !(dvs för o endskepp var för tunge)

S/Y Gunga Din

Kan se ut som de gamle trebåtbyggerne hadde forskjellige og "mange svin" (på skogen)! :lol:

om jag ikke missminner mig så finns det en knop som oxo kalles svinrygg

när man kler en ex. jernring med tau....så kan man göre noe som kalles svinrygg !

skall kolle det ner jag kommer hjem i Ashley'n

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Norsk kjølsprengt.

Hej Mulligan

tror att kjölsprengt er neste fas..dvs att man knekker kjölen på grund av feillastning/grundstötning eller noe

kattrygg/svinrygg er att skrovet ikke er tillräckligt starkt i långskeppsriktning ( jmf hog/sagg på engelsk)

när noe er sprengt har det gått sönder............

men jag er ikke riktigt sikker :smiley:

S/Y Gunga Din

Hei på deg Gunga Din.

Kjølsprenging skriver seg vel egentlig av at skroget blir presset ut av fasong på grunn av at det har størst oppdrift på midten. Kan sees ved at det blir en pukkel på dekket der båten er bredest.

Alle treskip er kjølsprengt i større eller mindre grad. Det begynner omtrent øyeblikkelig etter stabelavløping.

Det er iallefall den forklaring jeg har fått.

vi får forske vidare på dette......

Da har du mer om kjølsprenging:

I h.h.t. 'de gamle gutta', og det var båtbyggere og frakteskutefolk jeg kjente en gang i tiden. Altså kjølsprenging kommer at at masten(e) presser nedover, samtidig trekker riggen rekka innover mot midten av båten. Tegn på kjølsprenging var å sikte langs rekka for å se om den bulket opp der riggen passerte dollbord og skansen. Videre kunne man også til tider se at selve skutesidene var presset inn i området der røstjernene var festet. Resultanten av alt dette var at kjølplanken, med kjølsvinet og hele faderullan ble presset nedover som beskrevet innledningsvis. Ser man en gammel og passe restaurert treskute, sikt langs relingen....

Kjølsprenging var nokså entydig i det miljøet jeg vokste opp i. Det kan jo være at årsaksforholdet endrer seg rent geografisk. Altså at samme navn egentlig betyr forskjellige ting. Dessuten, en hel del gamle frakteskuter som gikk for motor hadde tidligere hatt rigg. De ble jo ofte borti 100 år, da jeg var ung hadde svært mange fått strukket kjølen før motoren kom på banen. I Son har vi en skute som heter Norem. Den var i samme families eie som frakteskute i 75 år. Frakten var mye poteter og sild mellom Bergen og Finnmark. Motor fikk den først lenge etter første verdenskrig. Og den bærer tegn av kjølsprenging. Skuta har nok sett en del ruskevær.

Trodde kjølsprengt var når bordgangen langs kjølen løsnet jeg ?

Nei, det er det ikke. Men jeg vet ikke om dette har noe spesielt navn. Når forsikring skulle kasseres inn for gamle vrak, var det enkelte smaringer som surret en våt fille rundt enden på et tungt spett og fikset seg en grei lekkasje. Filla var for at spettet ikke skulle sette merker i kjølbordet. Om nå forsikringsselskapet skulle finne på å sende ned en dykker.

...

Konklusjon: Disse tuperweargreiene som driver rundt på havet kan ikke lenger klassifiseres under betegnelsen `båt` De må heretter bruke et annet navn.

Heilt einig :smash:

Eg foreslår at alle plastbåter skal omdøypast til yoghurtbeger :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...