Jump to content

Kjølsvin, feilbruk/misbruk av ordet


Sydvesten

Recommended Posts

Egentlig burde jeg kanskje ha startet en ny tråd, men antar at følgende spørsmål ikke vil skape den helt store debatt;

 

Har aldri sett det benyttet noe sted når det gjelder fritidsbåt, men er det noen som vet hvor forre og aktre perpendikulær befinner seg på en båt/et skip? :rolleyes: :rolleyes:

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett det benyttet noe sted når det gjelder fritidsbåt, men er det noen som vet hvor forre og aktre perpendikulær befinner seg på en båt/et skip? :rolleyes: :rolleyes:

hej Gielas!

 

Den förliga perpendikeln er en tenkt vertikal linje der förstäven skär konstruksjonsvannlinjen

 

den aktre perpendikeln er en tenkt vertikal linje der hjärtstocken(roderakseln) skär vannlinjen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter 29 innlegg så er det fortsatt ingen som kan fortelle meg hva vi skal kalle det stedet som mange av oss feilaktig kaller kjølsvinet eller skal vi bare kunne referere til det som; "det stedet som folk ftidligere feilaktig kalte kjølsvinet"?

 

 

Jeg tror jeg setter meg på utliggeren, som mange liker å kalle det, og tenker litt over saken!

 

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et hjul kan det jo ikke være. Det skal jo ha tre eiker og et stålbånd ytterst.
:lol: :lol: :lol: godt poeng :cheers:

 

Jeg liker nå svinaktig godt å kalle det der der nede for kjølen eller kjølvannet jeg selv om det er inni båten :drink: Uansett er det noe svinaktig dritt når en bolt eller skiftenøkkel havner der nede...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Etter 29 innlegg så er det fortsatt ingen som kan fortelle meg hva vi skal kalle det stedet som mange av oss feilaktig kaller kjølsvinet eller skal vi bare kunne referere til det som; "det stedet som folk ftidligere feilaktig kalte kjølsvinet"?

...

:confused:

 

 

Jeg tror det heter Shape-O :wink:

 

Her ser du det forklart

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok et utrykk som er gått helt bort selv i det maritime miljø. En sa jo før at en skiulle "vaske kjølsvinet". Dette var jo den værste jobben en kunne få. Her sammlet jo all driten seg. Dette gjalt jo da seilskip.

 

På moderne skip i dag kan vi ikke kalle det kjølsvin. Vi har ingen "direkte" kjøl slik som seilskipene hadde. Klart vi kan kalle all sludgen ellen skiten som samler seg på tanktoppen som kjølsvin. For det er slik det blir fremsatt i dag. All driten som er i bunnen av båten eller skipet blir kalt som kjølsvin. Dette er så klart ikke riktig, men siden vi ikke har noe reelt kjølsvin er det et videre begrep av dette.

 

Som sagt er det ingen som jeg kjenner i det maritime miljø som bruker dette begrepet lengre.

Link to post
Share on other sites

Superbt!! :diving:

 

...og hva brukes linjene til?

längden mellan perpendiklar er ett mål/term som används av skeppsbyggare o vid klassning av fartyg!

för att få ett begrepp om hur stor båten er, lastvolym etc.....hur långt fören/aktern stikker ut er av mindre betydelse.

 

jämför LWL/LOA vilket används mer för oss småbåter .........LWL ger ett bedre tal på hur snabbt vi grejjar o

segla (så länge vi håller oss i deplasementfart!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har alltid forsøkt å være flink til å tørke opp vann og dritt som ligger "nedi kjølen".

Da er det lettere å finne fastnøkler og annet som har en tendens til å havne "nedi kjølen" og ikke bare havne "i bunnen av båten". :wink:

 

Det kommer jeg til å fortsette med å kalle det . Men noe svin har jeg aldri sett der nede. Har bare enkelte ganger sett ut som om det er ett som bor der. Må uansett være for lite til å bruke til søndagsmiddag. :crazy:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

"Nei nå gir jeg opp!"

Dette er noe vi sier til stadighet, og kommer "fra seilskutetiden", der fallet til seilet slakkes, gis opp, for å redusere arealet.(Eller noe lignende, er ikke seilbåt-mann). Feilaktig brukt idag?? Selvfølgelig ikke, bare et uttrykk som så mange andre fra seilskutetiden. Hva skjer om vi slutter å bruke "kjølsvin" feil?? Jo det forsvinner.

Min mening bare. Det er sikkert 1000-vis av ord og uttrykk som ville forsvunnet om vi skulle være "korrekt" hele tiden. Synes det er greit å bruke kjølsvin som betegnelse i bunnen av båten, men innteressant å vite om opphavet også.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Trestykket som masten står på og som er utrustet med et 4-kantet hull kalles "Mastefisk" Den er felt litt ned i spantene og er boltet gjennom disse og ned som ordinære kjølbolter. På min båt er mastefisken ca 2,5m lang. Mynten bringer lykke og skal alltid plasseres i hullet. Masten har en tilsvarende 4-kant som passer oppi.

Klyverbom finnes kun på båter som fører klyver eller jager (seil). Hva den korrekt kalles for gennakker vet jeg ikke. Hva med gennakerbom???

Link to post
Share on other sites

det finns fler ord som vi "misbrukes" ombord eller som fått en ny betydelse i småbåt

 

ordet - förpik - vi menar lugaren/kojjerna i fören

 

men skall man vara strikt o gemmeldags så betyder förpik ett utrymme längst förover akk bakom förstäven....i gamle tider ett stelle där man förvarade tampar o materiel.......

 

 

så egentligen er förpiken våran ankarboks.......

 

men det kan ju vara lite tråkigt o legge sine gjester i ankarboxen ! :smiley:

 

 

återigen har jag inga problem med varken kjölsvin eller förpik eftersom vi vet vad vi snakker om !!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis man ser på betydningen/funksjonen til kjølsvinet før og nå, så blir det hele veldig enkelt. Kjølsvinet er den forsterkningen i bunnen i båten hvor kjølen er festet. Opprinnelig var denne forsterkningen laget av et trestykke, nå er den integrert i skroglaminatet.

 

Da blir kjølsvinet på en moderne båt det området hvor kjølboltene kommer opp, altså et begrenset område og ikke hele bunnen. I de fleste båter er det av praktiske grunner en fordypning i kjølsvinet hvor vann og skitt samler seg for at det ikke skal skvalpe rundt mellom skrog og innerliner. Om det er selve denne gropen eller et litt større område som kalles kjølsvin kan ikke spille så stor rolle.

Kjølen under båten, kjølsvinet tilsvarende forsterket område inne i båten.

 

Dermed mener jeg man trygt fortsette å bruke begrepet "kjølsvin" i moderne båter.

 

"Sitt trygt på draftet og la ikke svømmebeltene flyte rundt som korkballer".

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...