Jump to content

Kjølsvin, feilbruk/misbruk av ordet


Sydvesten

Recommended Posts

Registrerer et utbrett feilbruk/misbruk av det maritime uttrykket kjølsvin her på baatplassen. Om det beror på innkompetanse eller en slett holdning til det Norske maritime språket skal jeg ikke ha noen mening om... Men liker det, det gjør ikke :nonod: .

 

Poseidon hadde en god og enkel forklaring på hva et kjølsvin er for noe, i denne tråden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En vis mann sa meg en gang at navnet stammer fra den tiden det bare fantes frakte/seileskip.Da de ikke på den tiden hadde kjøleskap og annen ting til å holde fersk mat,men bare saltet kjøtt etc.så løste de det på en glimrende måte.Ferskmaten ble tatt med levende og oppbevart i kjølen.Dette var bl.a.gris,eller svin som det også kalles.Så gris/svin som "bodde" i kjølen i påvente av slakting,gjorde slik at navnet bærer kjølsvinet...

Om dette stemmer vet ikke jeg,men det høres ikke så altfor utrolig ut,eller????

Link to post
Share on other sites

Litt nysgjerrig:

 

Hva er navnet på tomrommet på innsiden av glassfiberbåten over kjølen hvor det tidvis kan samles væske fra ulike enheter ombord?

 

Det er jo ikke uvanlig at navn endrer karakter og innhold over tid.

 

Men har vi et godt alternativ til "kjølsvin", så gjerne for megt.

Link to post
Share on other sites

Tråden hadde neppe kommet om folket hadde lært av det som var skrevet i den andre tråden.... men jeg ser jo at folket mener det er greit at ordet kjøslvin brukes om "alt" under dørkplatene på alle typer båter.

 

Så da har vel neppe de gamle norske maritime uttrykkene og tradisjoner noen stor verdi blant de fleste her..

 

Så det er i grunnen greit for meg at denne tråden slettes siden den betraktes som undødvendig... bøyer meg for fletrallet jeg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og hva så med alle de andre begrepene

Kjøl er ikke kjøl lenger fordi den er ikke hva den en gang var.

Stem er ikke stem pga osv

Skrog er vel heller ikke hva det var

 

Konklusjon: Disse tuperweargreiene som driver rundt på havet kan ikke lenger klassifiseres under betegnelsen `båt` De må heretter bruke et annet navn.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Ord vil ofte ,som Roald skriver, kunne få en litt annen betydning enn det opprinnelig hadde.

Norsk språkråd kan sikkert uttlede mer omkring dette.

Synes ikke det er det minste rart at ordet kjølsvin brukes tomrommet innenfor kjølen i alle båttyper med kjøl. De aller fleste har jo en form for kjøl, stor eller liten. Det har etter min mening ingenting med hvor mye sjøulk man er om man bruker dette ordet slik.

 

De som har en annen betegnelse på dette må gjerne komme med denne.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier faktisk "nede i bunn" på båten min. Har ikke tenkt over det der med kjølsvin, men så er ikke båten min laget av ting som vokser i skogen heller...... Nei, det har jeg ikke set..... :cool:

Forresten, er det noen som vet hvor jeg får tak i noter til ankerspillet mitt..???

 

Nede i bunnen av båten er et ofte et stort område. Kjølsvinet gir en med entydig betegnelse på hva man tenker på. Det synes nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er nok både det ene og det andre som kan være forvirrende. Vi bør nok komme til erkjennelsen av at ting forsvinner ettersom tidene forandrer seg. Om en med plast/jern/aluminium etc. på liv og død må kalle området under dørken for 'kjølsvinet', så gjerne for meg. Men da bør de vel også ta med seg uttrykk som daumann, dødtre, kne, bjelkevei og alle de andre rarietetene som har blitt borte etter hvert.

 

Kjølsvinet var gjerne noe man fant på kravellbygde yrkesbåter fra 40- til 45 fot og oppover, det ser/så slik ut:

 

Kjoelsvin2.jpg

 

Det er altså en bjelke som går fra forkant av motor (helt akter på seilfartøyer) og fram til dødtreet. Hensikten er å stive av kjølkonstruksjonen i lengderetingen. Daumannen ligger oppå bunnstokkenen, og ikke oppå spantene. Lange bolter går tvers gjennom kjølsvin/bunnstokker/kjølplanke. Stråkjølen ble spikret oppunder kjølplanken.

 

Opplysningen er hentet fra trykksak som er eldre enn glassfiberen.

 

Ellers var kjølsvinet noe jeg skremte småungene med den gang vi hadde trebåt. Man måtte legge seg og være stille, for jeg skulle løfte på dørken for å mate kjøsvinet. Det virket et par år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...