Jump to content

Kjølsvin, feilbruk/misbruk av ordet

Sydvesten

Recommended Posts

Jeg har nå lett en hel del etter uttrykk som kan beskrive det innvendige rommet over kjølen hvor det har lett for å legge seg forskjellige former for "svin" som olje, saltvann, overflødig væske ombord og annet.

Jeg har ikke sett noe bedre uttrykk enn kjølsvin.

Hva er forslaget til det mest gunstige uttrykket for dette området fra de som er negative til bruken av "kjølsvin"?

Jeg har ikke sett noe bedre uttrykk enn kjølsvin.
Det er jeg enig selv om det ikke er teknisk 100% korrekt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hva er det som er korrekt med å kalle en lang bjelke for 'svin' ?

Kanskje for at den var et svin å få på plass? Kanskje språket har endret seg, slik at det ikke var et 'svin' i betydningen av en gris?

Hvorfor kaller man en bjelkebit for 'daumann', når hele båten er en 'hun'?

Vi kalte rommet under dørkene for kjølen. Løfter jeg på rette dørken i Hulda, titter jeg ned på tanktoppene. Rommet under motoren er 'rommet under motoren'. Umulig å se ned på kjølen i denne båten. Og den har ikke kjølsvin, det er rett og slett ikke en del av konstruksjonen. Ikke har den bjelkeveier heller. Den har verken spanter eller bunnstokker. Underlig nok så flyter'n.

Hva er det som er korrekt med å kalle en lang bjelke for 'svin' ? :confused:
Det kan jo sikkert diskuteres men det blir jo litt som å diskutere hvorfor du heter Andreas og jeg Svein :wink:

Svinerygg er jo også et lignende begrep og brukes i mange sammenhenger som f.eks. ridning (hinder), geværkolber, i båt (opphøying/forsterkning i baugen) og til og med som en matrett :lol: .

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hva er forslaget til det mest gunstige uttrykket for dette området fra de som er negative til bruken av "kjølsvin"?
Min pappa kaller det for afrika. Da vi barna var små, så visste vi av erfaring at det vi mistet dit ned, like gjerne kunne vært i afrika.

Det var for alltid tapt. Dette gjelder fortsatt. :yesnod:

Kanskje for at den var et svin å få på plass? Kanskje språket har endret seg, slik at det ikke var et 'svin' i betydningen av en gris?

Det er tidligere innlegg som viser til sider der ordet ­«svin» trolig opprinnelig var «svill».

Her i familien kjenner barna til det laveste punktet i båten som "kjølsvinet".

Her er det nederste punktet med slange for utpumping og sensor for hydro Air.

Kjoel_med_pumpe.jpg

Her til venstre er Hydro Air sensoren montert i motorrommet:

hydro_air.jpg

Her er pumpen montert i akterrommet:

Kjoelsvinpumpe.jpg

Selve lensevannet kommer ut av akterspeilet, SB.

Akterspeil.jpg

Det er ein på denne tråden som lurer på kva ein "svinerygg" er. Det er eit uttrykk som er brukt om det trestukket som er fremst opppå rekkeringen, på begge sider av stamnen. Tidlegare var det vanleg å skjere ut eit hakk (fordjupning) i denne, brukt som halegatt. Seinare er det vanlle å sette halegattet oppå.

en som fått av "svineryggen" kappet för o undgå lostvång

http://www.f24.parsimony.net/forum58104/messages/125148.htm

S/Y Gunga Din

• 3 uker senere...
Det kan jo sikkert diskuteres men det blir jo litt som å diskutere hvorfor du heter Andreas og jeg Svein :wink:

Ja, og der er du sannsynligvis langt nærmere enn du aner.....

Som hobbyfilolog vil jeg sette en knapp på at uttrykket "kjølsvin" egentlig er en forvansking av "kjølsvein". Uttrykket svein finner vi også igjen i f.eks "læresvein" eller bare "svenn". Min ærbødige påstand blir derfor at kjølsvin er en hjelpekjøl, en "assisterende kjøl".

Svinerygg er jo også et lignende begrep og brukes i mange sammenhenger som f.eks. ridning (hinder), geværkolber, i båt (opphøying/forsterkning i baugen) og til og med som en matrett :lol: .

Svinerygg brukes også om en bestemt form for surring/platting som brukes på f.eks ventilratt for at disse skal bli mer behagelige å håndtere. Ble mer brukt tidligere, da man hadde steamventiler og ventilrattene kunne bli brennhete.

Når det gjelder "kjølsprengt" som berøres lenger oppe, så bruker vi på våre kanter uttrykket "oppseilt" for å beskrive hva som skjedde før fartøyene ble kjølsprengt.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

om jag ikke missminner mig så finns det en knop som oxo kalles svinrygg

när man kler en ex. jernring med tau....så kan man göre noe som kalles svinrygg !

skall kolle det ner jag kommer hjem i Ashley'n

Svinerygg brukes også om en bestemt form for surring/platting som brukes på f.eks ventilratt for at disse skal bli mer behagelige å håndtere. Ble mer brukt tidligere, da man hadde steamventiler og ventilrattene kunne bli brennhete.

hade ett svagt minne av dette oxo....då er minnet sterkt noe nu... :smiley:

S/Y Gunga Din

Når plast båten kom hadde de kjøl som på trebåt, de hadde vann i bunnen av båten som på de gamle trebåtene.Så da er spørsmålet hva vi kaller det rommet vannet samler seg i nederst i alle båter, det lukter svin og for meg vil det alltid bli kjølsvinet om man ikke kan deffinere begrepet hvor det ille luktende svinvannet samler seg.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...