roaldbj Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg har nå lett en hel del etter uttrykk som kan beskrive det innvendige rommet over kjølen hvor det har lett for å legge seg forskjellige former for "svin" som olje, saltvann, overflødig væske ombord og annet. Jeg har ikke sett noe bedre uttrykk enn kjølsvin. Hva er forslaget til det mest gunstige uttrykket for dette området fra de som er negative til bruken av "kjølsvin"? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg har ikke sett noe bedre uttrykk enn kjølsvin.Det er jeg enig selv om det ikke er teknisk 100% korrekt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Solgangsbris Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Forresten, er det noen som vet hvor jeg får tak i noter til ankerspillet mitt..??? ...nei, men jeg kan skaffe deg en terning eller to Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Det er jeg enig selv om det ikke er teknisk 100% korrekt. Hva er det som er korrekt med å kalle en lang bjelke for 'svin' ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hva er det som er korrekt med å kalle en lang bjelke for 'svin' ? Kanskje for at den var et svin å få på plass? Kanskje språket har endret seg, slik at det ikke var et 'svin' i betydningen av en gris? Hvorfor kaller man en bjelkebit for 'daumann', når hele båten er en 'hun'? Vi kalte rommet under dørkene for kjølen. Løfter jeg på rette dørken i Hulda, titter jeg ned på tanktoppene. Rommet under motoren er 'rommet under motoren'. Umulig å se ned på kjølen i denne båten. Og den har ikke kjølsvin, det er rett og slett ikke en del av konstruksjonen. Ikke har den bjelkeveier heller. Den har verken spanter eller bunnstokker. Underlig nok så flyter'n. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Og den har ikke kjølsvin, det er rett og slett ikke en del av konstruksjonen. Ikke har den bjelkeveier heller. Den har verken spanter eller bunnstokker. Underlig nok så flyter'n. Ikke er den laget av plast heller, så vi kan ikke kalle den for jogurtbeger . Hva med å kalle stålbåter for 'hermetikkboks'? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Ikke er den laget av plast heller, så vi kan ikke kalle den for jogurtbeger. Hva med å kalle stålbåter for 'hermetikkboks'? Det er en fornærmelse. Jeg kan gå for 'isolert hermetikkboks'. Bare isoleringen kostet 30 000 spenn. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hmmm, 'Flytende termos'? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hva er det som er korrekt med å kalle en lang bjelke for 'svin' ? Det kan jo sikkert diskuteres men det blir jo litt som å diskutere hvorfor du heter Andreas og jeg Svein Svinerygg er jo også et lignende begrep og brukes i mange sammenhenger som f.eks. ridning (hinder), geværkolber, i båt (opphøying/forsterkning i baugen) og til og med som en matrett . Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
«Sjøbris» Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hva er forslaget til det mest gunstige uttrykket for dette området fra de som er negative til bruken av "kjølsvin"?Min pappa kaller det for afrika. Da vi barna var små, så visste vi av erfaring at det vi mistet dit ned, like gjerne kunne vært i afrika. Det var for alltid tapt. Dette gjelder fortsatt. Kanskje for at den var et svin å få på plass? Kanskje språket har endret seg, slik at det ikke var et 'svin' i betydningen av en gris? Det er tidligere innlegg som viser til sider der ordet «svin» trolig opprinnelig var «svill». Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Her i familien kjenner barna til det laveste punktet i båten som "kjølsvinet". Her er det nederste punktet med slange for utpumping og sensor for hydro Air. Her til venstre er Hydro Air sensoren montert i motorrommet: Her er pumpen montert i akterrommet: Selve lensevannet kommer ut av akterspeilet, SB. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Det er ein på denne tråden som lurer på kva ein "svinerygg" er. Det er eit uttrykk som er brukt om det trestukket som er fremst opppå rekkeringen, på begge sider av stamnen. Tidlegare var det vanleg å skjere ut eit hakk (fordjupning) i denne, brukt som halegatt. Seinare er det vanlle å sette halegattet oppå. en som fått av "svineryggen" kappet för o undgå lostvång http://www.f24.parsimony.net/forum58104/messages/125148.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
emilskj Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Ser ut til at vi har fått klarlagt så noen lunde hva kjølsvinet er. Så spørs det om kjøleskap-svin blir en slager ombord i år Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
SiA Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 I "gamle" dager, snart 40 år siden, hang vi over "svineryggen" når vi så på morild og springere under utkikk på bakken, altså ble rekka på bakken kalt så. Mvh; Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 (redigert) Det kan jo sikkert diskuteres men det blir jo litt som å diskutere hvorfor du heter Andreas og jeg Svein Ja, og der er du sannsynligvis langt nærmere enn du aner..... Som hobbyfilolog vil jeg sette en knapp på at uttrykket "kjølsvin" egentlig er en forvansking av "kjølsvein". Uttrykket svein finner vi også igjen i f.eks "læresvein" eller bare "svenn". Min ærbødige påstand blir derfor at kjølsvin er en hjelpekjøl, en "assisterende kjøl". Svinerygg er jo også et lignende begrep og brukes i mange sammenhenger som f.eks. ridning (hinder), geværkolber, i båt (opphøying/forsterkning i baugen) og til og med som en matrett . Svinerygg brukes også om en bestemt form for surring/platting som brukes på f.eks ventilratt for at disse skal bli mer behagelige å håndtere. Ble mer brukt tidligere, da man hadde steamventiler og ventilrattene kunne bli brennhete. Når det gjelder "kjølsprengt" som berøres lenger oppe, så bruker vi på våre kanter uttrykket "oppseilt" for å beskrive hva som skjedde før fartøyene ble kjølsprengt. Redigert 21.Mars.2007 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 om jag ikke missminner mig så finns det en knop som oxo kalles svinrygg när man kler en ex. jernring med tau....så kan man göre noe som kalles svinrygg ! skall kolle det ner jag kommer hjem i Ashley'n Svinerygg brukes også om en bestemt form for surring/platting som brukes på f.eks ventilratt for at disse skal bli mer behagelige å håndtere. Ble mer brukt tidligere, da man hadde steamventiler og ventilrattene kunne bli brennhete. hade ett svagt minne av dette oxo....då er minnet sterkt noe nu... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JRK Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Hei, Kan man ikke bare si, i kjølen, istedenfor i kjølsvinet. Det enkleste er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Hei, Kan man ikke bare si, i kjølen, istedenfor i kjølsvinet. Det enkleste er ofte det beste. Kjølen er det dypeste båten stikker fra utsiden og det første som berører bunnenforholdet når "havbunnen stiger" Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
horg Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Kjølen er det dypeste båten stikker fra utsiden og det første som berører bunnenforholdet når "havbunnen stiger" Hva heter den motsatte siden av kjølen da Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 (redigert) det er akkurat det vi strides om seru- Den motsatte siden av utsiden er innsiden og der finner man kjølsvinet Redigert 22.Mars.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
horg Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Her er forklaringe til caplex: kjølsvin, trolig eg. kjølsvill, forsterkning innenbords over kjølen. Dette gjelder vel trebåter sier noen? ble ikke de første "plastbåtene" støpt på lest over, trebåter? da må man vel bruk samme benevnelse da, jeg bare spør Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 (redigert) Når plast båten kom hadde de kjøl som på trebåt, de hadde vann i bunnen av båten som på de gamle trebåtene.Så da er spørsmålet hva vi kaller det rommet vannet samler seg i nederst i alle båter, det lukter svin og for meg vil det alltid bli kjølsvinet om man ikke kan deffinere begrepet hvor det ille luktende svinvannet samler seg. Redigert 22.Mars.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
horg Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Enig med deg Ubåtfender, men mange er sikker uenig også Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Sitat fra wikipedia; Vegger ombord i et skip omtales skott. Skott som går i skipets lengderetning omtales langskipsskott, mens de som står på tvers omtales tverrskipsskott. Da må jo innsiden av kjølen være et langskipsskott, eller er jeg på tur til å bli kjølhalt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.