tuffff Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 (redigert) Eller pulpit og pushpit, som jeg synes er noe av det merkeligste. Pulpit - engelsk for prekestol som lett kan forstås, men når vi i skandinavia har skiftet ut pul - som altså ikke er pull - engelsk for å dra - med push (skyve) til da å kalle akterpulpiten for pushpit, synes jeg virkelig vi er ute på viddene. mvh tuffff Redigert 21.Februar.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Og engelskmennene har fått det fra det latinske pulpitum. Det er ikke noe som heter pushpit. Jeg kaller det rekka akterut. Kan man bake poteter i manifoil? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Kan man bake poteter i manifoil? Det er bare å gi opp Mulligan. Hele verden bortsett fra deg og meg tror at manifoil er riktig stavemåte. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Hvor er Sylfest Lomheim når vi trenger ham? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 det finns fler ord som vi "misbrukes" ombord eller som fått en ny betydelse i småbåt ordet - förpik - vi menar lugaren/kojjerna i fören Nope... Det er blondinen som sitter helt foran i baugen på båten min og ser sultent på meg, med et snev av misunnelse i blikket pga. brunetten som sitter ved siden av meg og fõrer meg med cognac og cigarer... Kjølsvinet skal jeg ikke gå nærmere innpå... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 .. men jeg ser jo at folket mener det er greit at ordet kjøslvin brukes om "alt" under dørkplatene på alle typer båter. Det heter ikke under dørkplatene. Det heter under tiljene. Vi må være nøye med med å bruke riktige maritime ord og yttrykk. (Nå skulle denne tråden gå noen dager). Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Det er ein på denne tråden som lurer på kva ein "svinerygg" er. Det er eit uttrykk som er brukt om det trestukket som er fremst opppå rekkeringen, på begge sider av stamnen. Tidlegare var det vanleg å skjere ut eit hakk (fordjupning) i denne, brukt som halegatt. Seinare er det vanlle å sette halegattet oppå. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Det heter under tiljene. Har en tiljer i plastbåt ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Noen som vet hvor svinryggene på en båt befinner seg?????? Det er ein på denne tråden som lurer på kva ein "svinerygg" er. Det er eit uttrykk som er brukt om det trestukket som er fremst opppå rekkeringen, på begge sider av stamnen. Tidlegare var det vanleg å skjere ut eit hakk (fordjupning) i denne, brukt som halegatt. Seinare er det vanlle å sette halegattet oppå. jag har fått läre mig att svinrygg er när en kjöl henger på mitten......kjölen er ikke rak lengre...dette gäller gamle treskuter der kjölen skulle vara rak det motsatta kallades kattrygg !(dvs för o endskepp var för tunge) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TideRace Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Flere av disse maritime termene er allerede definert her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry289391 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 det motsatta kallades kattrygg !(dvs för o endskepp var för tunge) Norsk kjølsprengt. Har også hørt uttrykket svinerygg brukt om en oppbygd bakk. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Baatmann har rett i den betydning JEG alltid har hatt av begrepet svinrygg!! Kan se ut som de gamle trebåtbyggerne hadde forskjellige og "mange svin" (på skogen)! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 (redigert) Kan se ut som de gamle trebåtbyggerne hadde forskjellige og "mange svin" (på skogen)! om jag ikke missminner mig så finns det en knop som oxo kalles svinrygg när man kler en ex. jernring med tau....så kan man göre noe som kalles svinrygg ! skall kolle det ner jag kommer hjem i Ashley'n Redigert 21.Februar.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Det heter under tiljene. Fint at du tok fram dette ordet, tiljer. Brukte det mye før. Gjerne på mindre båter og som forkortelse på bunntiljer. Hører det skjelden i daglig tale i dag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SRA Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Lunner eller Lunnane, er usikker på skrivemåte - men er vel et ord som forsvant når flytebryggen kom. Men et fint ord som vekker godfølelse fra guttedagene da vi hadde lunner ved naustet Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Norsk kjølsprengt. Hej Mulligan tror att kjölsprengt er neste fas..dvs att man knekker kjölen på grund av feillastning/grundstötning eller noe kattrygg/svinrygg er att skrovet ikke er tillräckligt starkt i långskeppsriktning ( jmf hog/sagg på engelsk) när noe er sprengt har det gått sönder............ men jag er ikke riktigt sikker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olpi Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 .........när noe er sprengt har det gått sönder............ men jag er ikke riktigt sikker Sikkert riktig. Akkurat som å saltsprenge torsken er å ødelegge den Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Hei på deg Gunga Din. Kjølsprenging skriver seg vel egentlig av at skroget blir presset ut av fasong på grunn av at det har størst oppdrift på midten. Kan sees ved at det blir en pukkel på dekket der båten er bredest. Alle treskip er kjølsprengt i større eller mindre grad. Det begynner omtrent øyeblikkelig etter stabelavløping. Det er iallefall den forklaring jeg har fått. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 vi får forske vidare på dette...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 vi får forske vidare på dette...... Da har du mer om kjølsprenging: I h.h.t. 'de gamle gutta', og det var båtbyggere og frakteskutefolk jeg kjente en gang i tiden. Altså kjølsprenging kommer at at masten(e) presser nedover, samtidig trekker riggen rekka innover mot midten av båten. Tegn på kjølsprenging var å sikte langs rekka for å se om den bulket opp der riggen passerte dollbord og skansen. Videre kunne man også til tider se at selve skutesidene var presset inn i området der røstjernene var festet. Resultanten av alt dette var at kjølplanken, med kjølsvinet og hele faderullan ble presset nedover som beskrevet innledningsvis. Ser man en gammel og passe restaurert treskute, sikt langs relingen.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Ja men båter uten rigg blir jo kjølsprengt de åsså. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Trodde kjølsprengt var når bordgangen langs kjølen løsnet jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Kjølsprenging var nokså entydig i det miljøet jeg vokste opp i. Det kan jo være at årsaksforholdet endrer seg rent geografisk. Altså at samme navn egentlig betyr forskjellige ting. Dessuten, en hel del gamle frakteskuter som gikk for motor hadde tidligere hatt rigg. De ble jo ofte borti 100 år, da jeg var ung hadde svært mange fått strukket kjølen før motoren kom på banen. I Son har vi en skute som heter Norem. Den var i samme families eie som frakteskute i 75 år. Frakten var mye poteter og sild mellom Bergen og Finnmark. Motor fikk den først lenge etter første verdenskrig. Og den bærer tegn av kjølsprenging. Skuta har nok sett en del ruskevær. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 Trodde kjølsprengt var når bordgangen langs kjølen løsnet jeg ? Nei, det er det ikke. Men jeg vet ikke om dette har noe spesielt navn. Når forsikring skulle kasseres inn for gamle vrak, var det enkelte smaringer som surret en våt fille rundt enden på et tungt spett og fikset seg en grei lekkasje. Filla var for at spettet ikke skulle sette merker i kjølbordet. Om nå forsikringsselskapet skulle finne på å sende ned en dykker. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 21.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2007 ...Konklusjon: Disse tuperweargreiene som driver rundt på havet kan ikke lenger klassifiseres under betegnelsen `båt` De må heretter bruke et annet navn. Heilt einig Eg foreslår at alle plastbåter skal omdøypast til yoghurtbeger Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.