Jump to content

Været på Sørlandet


Ingar

Recommended Posts

Hei

Synes det er vel mye hysteri i media her nede på sørlandet. Vi har tross alt ikke mer enn etpar skikkelige vinterdager, og i strøk der de er vant med snø ville ikke dette medført problemer.

Var selv mellom Grimstad og Kristiansand rett før veien stengte et døgn. Veien var rimelig bra, men vogntog uten kjettinger sperret den.

 

Nok om det. Rett etter at Ingar var og tok bildene (og før jeg leste dette) var jeg nede og skuffet ren båtene til dykkerklubben slik at de er klar til klubbdykket i morgen kl 11.

Lettbåten - en selvlensende Stedy - som ble skuffet i går - var det 15 ca snø i. Det skumle er at snøen trekker vann, så i realiteten stod det 10 cm vann i den.

Anbefaler alle, og spesielt de med selvlensende båt, å sjekke båten sin.

 

God vinter ;-)

 

MOns

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Synes det er vel mye hysteri i media her nede på sørlandet. Vi har tross alt ikke mer enn etpar skikkelige vinterdager, og i strøk der de er vant med snø ville ikke dette medført problemer.

\

:yesnod::yesnod:

 

Og det er vel poenget, dette er de ikke vant til. Leste at det var snøstorm i Nord-Norge og at et tak hadde blåst av et hus. Men det er vel slik det skal være... Og så er det dette mediehysteriet med "monstersnø" og "ekstremuvær". Hallo, det er kommet en del snø og det blåser kraftig på Sørlandet. Litt uvant for dem, men det er slikt som kan skje når det er vinter i Norge.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

litt snø har vel aldri skadet. bare å vente et par dager inne så er det mulig å kjøre på veiene igjen. Vent et par månder så kan dere sett ut båten. Det eneste dere sørleninger trenger er litt tolmodighet før alt blir som før. :wink:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Håper det kommer en meter til, slik at vei-myndighetene skjønner at veiene trenger å fornyes.

For 30 årsiden skapte jo aldri litt snø problemer, men nå er det 20 ganger flere biler på de samme veiene som ble bygd rett etter krigen.....

Forskjellen er jo også at vi nå betaler 20 ganger mer for å kjøre på de samme veiene....

 

Jeg tror det er en ide å fjerne asfalten igjen. Grusveier er tingen !!!

Link to post
Share on other sites

Kaotisk med snømengdene på sørlandet, minner meg om barneskoleårene på Andøya (I nord norge). Der lærte vi tidlig å gå baklengs mot vind og snø. Alle ungene i gata hadde parkaser innkjøpt i statene/Canada når Orionflyene var på vedlikehold. Der var det vær........! Huset vårt hadde flatt tak og var boltet fast i grunnmuren!!! Asfalten blåste av veien ved et par anledninger...!

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Synes det er vel mye hysteri i media her nede på sørlandet. Vi har tross alt ikke mer enn etpar skikkelige vinterdager, og i strøk der de er vant med snø ville ikke dette medført problemer.

Var selv mellom Grimstad og Kristiansand rett før veien stengte et døgn. Veien var rimelig bra, men vogntog uten kjettinger sperret den.

MOn

Det har falt atskillig med snø siden du var i Grimstad og Kr.sand. Når det nærmer seg halvannen meter og rekordåret -69 er du litt på jordet når du kaller det mediehysteri.

 

Men nå er det like før vi alvolig talt må begynne å ta det inn!

 

Tipper det er en del båter under presening som ikke har det bra.

Link to post
Share on other sites

men litt kjipt når det ikke duger lenger sånn som nå....

 

Ja det opplevde jeg i går da jeg kom hjem med min nyinkjøpte bruktbil Audi A6 Quatro snøen pakket seg under og 4 hjul sto i luften :cryin:

og en Telefon til Falck for å få den løs igjen :headbang:

De kom etter 4 timer (0130 ) i natt

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

En liten stemningsrapport fra dagens søndagstur til Justvik småbåthavn. Gikk på ski! pga innesnødd og ingen brøytebil i helga...

 

Slitsom tur ca 1,5 mil 2m brøytekanter osv osv som måtte forseres.

 

Ble heldigvis en "bomtur" ikke et snøfnugg på presseningen! Vinden har vært fra Ø/NØ snøen har blåst av.

 

Vår båt med blå pressening, nabobåten var det verre med, hele presseningen var blåst av FØR snøfallet.... Tidligere i vinter var den andre nabobåten uten pressening, med badebasseng som resultat :cryin:

 

 

Justvik_1.jpg

 

 

Mange båter som hadde det tungt i dag....

 

 

Justvik_2.jpg

 

Justvik_3.jpg

 

 

Trenger litt påfyll av positive sider av båtlivet nå, ser frem mot dette:

 

DSCN1054_Alt_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjære sørlendinger!

 

Etter 11 år på sørlandet så flyttet jeg hjem til Molde i desember. Ser ut som jeg flyttet i grevens tid...

Dere har min aller dypeste medfølelse med dette forferdelige snøværet...

 

Ha i minnet når vannblemmene svir etter timer med snøfresen/snøskuffa/snøspaden at sommeren kommer straks og at denne snøen er borte innen 6-8 uker.

Ikke måk mer enn nødvendig!!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg benekter ikke at det er kommet mye snø nå, men torsdag ettermiddag når E18 ble blokkert av sommerskodde trailere var det ikke så ille.

Politimesteren her nede er ute i avisen i dag og skryter av at han tok ansvar når alle de andre sviktet, og derved "berget" Sørlandet. Han glemmer å skrive om hvem som har ansvaret for å sjekke at folk er lovlig skodd når de kjører i vinternorge.

Spesielt når han framhever at han har sett værmeldingen og er vant med vintervær nordenfra. Han glemmer også å nevne at politiet ikke klarte å holde igjen trailerene de hadde gitt kjøreforbud, og som senere sperret veien. Glemte også at advarsler han sendte på radio til trailersjåfører kanskje skulle vært på engelsk også ettersom de fleste som var dårlig skodd ikke snakket norsk. Synes han var litt vel tøff i Fedrelandsvennen i dag ;-)

 

I natt var jeg ute på øyene i Søgne med e-verket og reparerte kabler slik at de siste husstandene fikk strømmen igjen.

Montørene satte pris på en varm båt med masse lys når de skulle klatre i stolpene på bergknattene der ute i mørke og snø.

Selv ute på Borøya og Hellesund er det rikelig med snø nå.

 

Går ut og finbrøyter nå

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når en ser alle disse bildene av snøen på Sørlandet, tenker en fort på tidligere snøvintre andre steder. I 1972 bodde jeg i Røyken, og vi hadde en ordentlig snøvinter. Måtte en gang på taket da jeg kom hjem rundt midnatt fra jobben i NRK. Dørene mellom rommene lot seg ikke rikke! Da var det 1m våt snø på taket. Men etter 20min måking gikk dørene OK igjen.

 

Dette var i februar det året, og da våren kom, var vi så lei av snø at vi tok en ferietur til Tunis i mai. Men tror du ikke at på en busstur inn i utkanten av Sahara, da føyket veien igjen og vi måtte vente på brøytebil! Vel nå var ikke dette snø, men sand, men likevel!

 

royken_sno.jpgsahara_sand.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var en tur til byen i dag morges, fikk tatt disse bildene på vei hjemm i fra bussen.otra-1.Jpg

Her ser vi et noen nedsnødde skøyter, den en av de har fått preseningen blåst istykker av den sterke vinden tidligere i uken.

Båten har igrunnen et imponerende pressendings stativ.

 

otra-2.Jpg

Har vel ikke vært på så mange fisketurer i den siste tiden.

Kansje pengene bare kommer strømmende når det er landligge pga dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...