Jump to content

Været på Sørlandet


Ingar

Recommended Posts

Steike, nå må dere vel snart ha fått nok snø! Hører på nyhetene nå at det begynner å bli problemer med strømmen enkelte steder også. Ikke noe trivelig dette her. :nonod:

 

Var innom en tur på brygga i Høllen i sommer, og du verden for en forskjell! :eek:

Da så ikke Snorkel 3? (var det det det stod på den tro?) sånn ut...

Link to post
Share on other sites

Vel,

 

la oss si 35 mm med nedbør (komprimert vann) på en båt med lengde litt over 5 meter og bredde omlag 2 meter, slik at arealet blir grovt forenklet 10 kvm,

 

så vil dette faktisk utgjøre en tyngde på 350 kg - tilsvarende omlag 5 voksne personer.

 

Dersom man fra før av har "umåkte" 5 personer ombord - vil dette nå bli 10 perosner - og da begynner det å bli tungt.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som bekymrer meg noe i forhold til åpne båter, er at snøføyke kan føre til sideveis oppsamling av snø ombord.

 

Varmen fra havet vil kunne føre til smelting av snøen som faller ned og gi plass til mer snø.

 

I tillegg vil det kunne inntre nedisingseffekter og påfølgende skjevstilling av skrog, slik at GZ-armen kan bli stor,

 

jfr. stabilitetslæra for skip.

 

Jeg vet ikke hvordan forsikringsselskapene forholder seg til dette.

Link to post
Share on other sites

Snakket med broderen i Kristiansand i kveld. Han kjører drosje og i løpet av en 30 min. samtale hadde han kjørt seg fast 3 - 4 ganger. Hadde rimligt mye å gjøre...............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Lurer dere på hvor dere skal gjøre av snøen der nede på Sørlandet? Se til å bær den inn i hus så dere får tint den opp. Og dere må komme i gang litt kjapt for det kommer mer.

Og ikke minst dere må bli ferdig til ferien for da har jeg tengt meg sørover med båten. Og jeg har ikke tenk meg å ta med skia.

 

En annen ting jeg lurte på.; Blir det brøyta i den nye Spangereidkanalen etter St.Hans tro ?

 

Spøk til side. I fjor vinter var det østlandet som fikk all snøen, og året før var det vell Marvin og Trøndelag som fikk det.

 

Ja det svinger det j.... været.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...