Jump to content

Billige deler i USA


Birchwood 320

Recommended Posts

Hei. Tror ikke importøren har lov til å bestemme utsalgsprisen fra forhandler? Da blir det en for for prissamarbeid som sies å være forbudt i Norge. Det blir heller ikke kunkuranse av denne praksis. Alle utsalgssteder står helt fritt til å sette sine egne priser på alt de selger, untatt melk som har en øvre lovlige pris. Før hadde de veiledende prislister fra leverandøren, men de blei forbudt for ca. 20 år siden?

Link to post
Share on other sites

Det er f**n meg merkeligt at ein må bevise opp og ned i mente da som blir sakt.

Den butikken har skiftet eigere og navn. Dette er mangen år siden. Og det må vere vondt å gå rundt og vere så skeptisk hele dagen. Tenk at alt er kanskje ikke som du tror.

 

Nei.. Mitt mål her på forumet er selvsakt å lure flest mulig lyge for flest mulig. Det jeg er er en politiker..

 

Begunner å bli lei heile greia.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ikke skjønner er at enkelte absolutt må kjøpe olje/dieselfilter i båtbutikken.

Jeg kjøper mine filter på bilextra. Mye billigere det! :seeya:

Betalte 65,- for mitt Fram oljefilter dieselfilter kostet 80,-. Sikkert ikke det billigste dette stedet heller.

 

Priser på marine produkter er uansett fantasipriser.  :headbang:

 

Er det noen som kan si hva som er forskjell på instrument til båt vs. bil? :headbang:

Jeg kjøpte diesel og voltmeter på bilextra og det fungerer da bra. Regner med rust etterhvert men det tar nok tid ettersom de er montert i styrhus.

 

Er det noen forskjell bortsett fra prisen da selvsagt!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg monterer FRAM filter på motoren min, pisser og lekker det olje rundtomrking i motorommet  :seeya:  Derfor bruker jeg originalt Mercruiser filter som gjør at det blir tett.  Men det er helt sikkert forskjellig fra motor til motor  :headbang:

 

Dieselfilteret mitt har en giver som sier fra hvis det er vann i dieselen.  Har et forfilter før original filteret, så det behøver kanskje ikke å byttes hvert år??  Men uansett: jeg bruker originalt pga giveren.  men igjen: her er det sikkert forskjell fra motortype til motortype  :headbang:

 

Nå er det ikke lenge igjen til våren !

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke alle er klar over hvor viktig et oljefilter er og hvor enormt stor forskjell det er på forskjellige filtre.

 

Filtret har en funksjon. Det er å rense olja di for de urenheter. Det skal filteret klare i serie med oljepumpa. Siden filteret er montert som det er, har det katastrofale konsekvenser hvis det skulle gå tett. Derfor inneholder filtereten eller flere bypass-ventiler. De er der for at oljen skal kunne sirkulere også gjennom et tett filter. De er laget for å åpne ved et bestemt trykk fastsatt av motorfabrikantens krav til filteret.

 

Filterets evne til å filtrere er avhengig av hvor finmasket det er. Finmasket filter tar fine partikler. Finmasket filter gir også større motstand for oljen. For å minske denne lages det et større filterareal. Mer filterareal koster mer penger å lage.  I spesielle tilfeller monterer man faktisk veldig fine filtere i parallell med hovedfilteret. Det får en mindre oljestrøm, men det den får filtrerer den veldig bra. Og når det så går tett, ja så er det tett, men samtidig har det tatt de fine partiklene seriefilteret verken kan eller vil klare.

 

Skal man ha et filter som både filtrerer godt og samtidig har lavt trykktap, må man betale. FRAM er en kjempestor leverandør av filtere og skifter man olje på nærmeste bensinstasjon, får man gjerne et FRAM filter. Hvorfor bruker de fleste FRAM? Fordi de er billige. Fordi kunden ikke spør hva slags filter som settes i bilen. Fordi kunden kun ser på prisen. Jeg sier ikke at FRAM er dårlig, jeg sier det er en forskjell.

 

Så selv om originaldeler kan være dyrt, er enkelte originaldeler garantert bedre enn billige alternativer.  En slik ting kan være oljefilter. Her får du ofte hva du betaler for, selv om originaldeler gjerne har enda litt ekstra påslag for merkenavnet. Så kjøper man deler i USA eller utenlands generelt, så ta i alle fall bryet med å kjøpe originalt. Hva er vitsen med å være gjerrig på kvalitet når man får ting til halv pris?

 

Lotus

 

PS: Og har du en motor som er innenfor de vanlige 5 årene med reklamasjon, ja, da gir du ikke leverandøren en mulighet til å fraskrive seg et hvert ansvar.

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit med såkalt original filter. Men hvem produserer filtra?

Mange merker blir nok produsert på en og samme fabrikk med forskjellige merker.

 

Men det er sikkert forskjell på toleranser avhengig av de forskjellige merkene.

 

Det blir som med luxor og nokia (paraboltunere) samme innmat men med forskjellig deksel.

 

Jeg har forresten ikke hatt noe tull med mine filtre. Det kommer nok ann på type motor også.

Link to post
Share on other sites

Det er f**n meg merkeligt at ein må bevise opp og ned i mente da som blir sakt.

Den butikken har skiftet eigere og navn. Dette er mangen år siden. Og det må vere vondt å gå rundt og vere så skeptisk hele dagen. Tenk at alt er kanskje ikke som du tror.

 

Slapp av kompis ! det skal du slippe, men jeg jobbet fra midten på 80 tallet og til begynnelsen av 90 hos Vico A/S i Haugesund som var VP forhandler. Jobbet både på verksted og delelager, så det med prissetting og rabatter fra VP vet også jeg bittelitt om.

 

Syns bare det ble litt feil når du henger ut forhandlerne som de store syndebukkene.

Ta en liten sjekk og finn prisen på en toppakning til en AQ271 hos Paul Garstad i stv, og så sjekker du prisen hos Bjordal og Madsen i bergen og viss du har tid kan du sjekke hos Stein Iversen osv....  du vil nok finne ut at prisen er den samme ! på krona !

Forhandlerne har en felles prisliste men kan gi deg en lavere pris om de vil, men ikke høyere.

 

Men å presse VP Norden,som det nå heter, på priser syns jeg er helt på sin plass.

Skiftet stoppmagnet på min tamd41 i forrige uke. Prisen hos VP var ca 1800 og 740 hos et lokalt Bosch verksted. Her ligger ikke den store avansen hos den lokale VP forhandleren men lenger oppe i systemet. (VP har Bosch pumpe, så delen er identisk med Bosch nr innprentet på begge)

 

 

Men jeg syns forøvrig det som du gjør med å skaffe billige deler fra USA er helt topp.

Det har jeg selv gjort og gjør det gjerne igjen viss besparelsen er stor nok.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å finne en objektiv sammenligning av oljefiltere, men de som tror alle er like bra, kan jo ta en titt her:

 

http://www.frankhunt.com/FRANK/corvette/ar...ters.html#avoid

 

Dette er heller ikke en objektiv studie, men har i alle nok informasjon til at jeg aldri ville kjöpt et Fram filter.  Har også sett enkelte steder (et par Volvo-forhandlere bl.a.) hvor de har utstilt halvparten av et "originalt" filter med ett eller flere billig-filtere.  Til orientering så bruker Volvo personbiler Mann filtere fra Tyskland.  Hva de bruker marint vet jeg ikke.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Angående oljefiltre, så kan det se ut som det er ting på gang ifm originalfiltre og andre fabrikater.

Dette er hentet fra hjemmesiden til Lekang Maskin:   http://www.lekang.no/

 

Fleetguard og Mahle er nå likestillt med maskinprodusentenes originalfilter.

 

Fra 1. oktober i fjor gjelder det nye gruppeunntaket som EU vedtok.

Dette vil gi store endringer innenfor bil/maskinbransjen i Europa.

EØS avtalen forplikter også Norge å følge avtalen.

Hovedhensikt er å gi mer konkuranse til kundens fordel.

Dette gjelder både for nymaskin salg og i ettermarkedet d.v.s. reservedeler.

Til nå har reservedeler vært markedsført enten gjennom maskinprodusentens eget distribusjonsledd eller gjennom den frittstående del av markedet som oss.

Alle vet hvor mye skremselpropaganda produsentene har publisert om faren ved bruk av "piratdeler" som de kaller det.

 

Hvis dere går inn der og leser videre, det står ganske mye om originale filtre og såkalt matching quality. Ganske interessant egentlig!

 

Legger til det som står til slutt der også:

 

Så kommer det viktige for deg som kunde:

Maskinprodusentene kan ikke frasi seg garantiansvar om det er benyttet "orginale merkedeler" eller "matching quality" produkter.

I så fall er det maskinprodusentens ansvar å bevise at "matching quality" ikke holder mål.

Gruppeuntaket fastslår også at merkeverksteder nå fritt kan velge om de vil levere produsentens originaldel eller "originale merkededeler" / "matching quality" deler til sine kunder.

Lekang-gruppen leverer: "Originale merkedeler" fra bl. annet. Fleetguard, Mahle og Separ.

"Matching quality" filter fra flere produsenter, en del av de markedsfører vi som Lekang filter.

(For mer oppl. ref. vi til artikkel: Deleprodusentenes muligheter, Hroar Braathen, Bilbransjen nr 3-2003)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...