Jump to content

Hvordan montere kartplotter/ekkolodd


opas

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt en kartplotter eller ekkolodd i noen av de mindre båtene jeg har hatt.

Nå tenker jeg å kjøpe en kombi kartplotter/ekkolodd til min nye Askeladden 645 Beetle , men lurer på om det er vanskelig å montere en svinger til ekkoloddet selv og om hvordan man gjør dette ?

Tenker også på at det finnes flere typer svingere og lurer på om noen er bedre enn andre?

Noen som kan hjelpe?

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Har selv hekkmontert svinger på min daycruiser og det fungerer utmerket - også i fart.

 

Montering av svinger er enkelt. To (tre) skruer under vannlinjen for å feste braketten så er det gjort. Selv er jeg ikke veldig vant til båt og det å bore hull under vannlinjen var utenkelig for meg. Var redd for å ikke få det tett.

Jeg satte arbeidet bort i forbindelse med bunnsmøring og betalte en hundrelapp for at proffene skulle bore to hull, ha i litt sikaflex og feste braketten. Så det er ikke dyrt om du kvier deg for å gjøre det selv.

Resten av monteringen handler stort sett om å finne + og - og plugge i noen kontakter.

 

Innvendig montering av svinger finner du mye om her på forumet. Ta en titt på emneoversikten så finner du det.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har utvendig svinger og var fornøyd med det - helt til jeg under sleping av tube fikk tauet under svingeren, som ble revet løs. Heldigvis hang svingeren fast i ledningen. Jeg må feste den igjen før sesongen starter.

 

Innvendig svinger har vel marginalt mindre følsomhet, men sitter 100% beskyttet for slik klønete kjøring som jeg bedrev. I tillegg trenger du ikke tenke på groing på svingeren.

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe jeg synes er veldig greit, er plottere og ekkolodd hvor instrumentet kan felles inn. Min Navman plotter har også holderen til kartbrikken på baksiden. Montert ute vil det si at kartbrikken er inne i båten. Dermed trenger jeg verken fjerne plotteren eller kartbrikken når jeg forlater båten.

 

Må legge til at jeg har en liten og forholdsvis billig plotter.

 

IMG_1187.jpg

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

Jeg ser jo at jeg kunne tenke meg en innvendig svinger , men er usikker på om det lar seg gjøre i min båt.

Det står jo at det ikke går hvis det er en spesiell glassfiber eller dobbel bunn..

Kan jo høre litt med forhandleren..

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg driver nå og skal montere en eagle plotter... 502c. den svarte føleren, ser den blir kalt svinger ¨her, kan jeg legge den i bunn på båten på en kake med sika ?? Bruksanvisning on engelsk skjønner nada... Jeg vil ha den montert i bunn av båten og ikke på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Hele vitsen er å unngå luft mellom svinger, skrog og havet.

 

Dobbelbunn er det mye luft i.

Det samme gjelder "sandwich" materiale.

 

Jo tykkere glassfiberen er jo større dempning, og støpen er tykkest langs bunn. Et stort problem er vegger og fundamenter som er støpt fast etter at skroget ble tatt ut av formen. Der er det tykt og det kan også være luft i støpen (slurv).

Prøv først over rekka. Put så svingeren i en pose med vann og prøv deg fram.

 

Husk også at ved skrå bunn reflekteres noe av ekkoet bort fra svingeren. Jo skråere - jo mer mister du.

Link to post
Share on other sites

Det er jo denna albin båten jeg driver med... vet ikke åssen det er med skroget på den.. Den svarte dildoen som egentlig skal monteres i ræva på båten har jeg ikke sett før.. på bente båt hadde jeg en føler som så ut som en snus boks.. Men da pusser jeg litt med sandpapir for å få glatt overflate.. går litt ut i kanten men godt under vannlinja og kliner den fast.. Jeg skal kun få anntydning på dybde og fisking driver jeg ikke med da jeg aldri får noe som helst.. ok ??! Er jeg inne på noe ?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så veldig nøye inni bten om du ikke får den helt rett. Refraksjon tar kål på utsignalet allikevel.

 

Uenig i det. Utsignalet er sterkt nok. det er retur ekkoet som er viktig, og det er svakt.

Til en ren dybde måler er det ikke kritisk, men har du et skrivende lodd, så vil du vil jo gjerne ha en oppfattning av havbunn og du vil gjerne se fisk.

 

Hus - signalet skal gjennom bunnen to ganger.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uenig i det. Utsignalet er sterkt nok.

 

Nja. Det er like galt for utsignalet fordi du vet innvendig montering ødelegger loben. Du vet heller ikke hvor loddet peker. Dessuten er ikke den aktive flaten mot vannet lenger tilpasset frekvensen da det er skutebunnen som svinger.

Link to post
Share on other sites

Nja. Det er like galt for utsignalet fordi du vet innvendig montering ødelegger loben.

Dessuten er ikke den aktive flaten mot vannet lenger tilpasset frekvensen da det er skutebunnen som svinger.

 

Det er vi enige om, men for de som ikke stiller de største krav til et ekkolodd, duger innvendig montering.

 

Ref. Alle som har det - og sier seg fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Og montere svingeren inni båten blir omentrent det samme som og sette steroanlegget i romet vedsidanav der vor du skal sitte og lytte. Du vil jo høre musikken gjennom vegen men det blir nå ikke helt det samme som om du satt i samme romet. Innvendig svinger er og blir en nødløsning for dem som ikke bryr seg serlig om hva loddet viser.

Link to post
Share on other sites

Og montere svingeren inni båten blir omentrent det samme som og sette steroanlegget i romet vedsidanav der vor du skal sitte og lytte. Du vil jo høre musikken gjennom vegen men det blir nå ikke helt det samme som om du satt i samme romet. Innvendig svinger er og blir en nødløsning for dem som ikke bryr seg serlig om hva loddet viser.

 

Dette var en nydelig sammenligning... nå skjønner jeg opplegget.. :flag: Mitt bruk av ekkoloddet er å dobbeltsjekke dybden som står oppført på plotteren. Kjører jeg i omeråde der det er grunt og det er en grunne på noen meter liker jeg å ha dybden... Fikk høre på jobben i dag av noen som så denne tråden i går at jeg burde valgt 2 komp. lim som herder og blir hardt. Sika blir myk og signalene blir ikke likebra ?! . Men nå ble det kun 1mm sika i mellom dildon og skroget så jeg håper det går bra... det blir vel som å ha stereoen i naborommet. Hører man hvem sang det er så er ikke lydkvaliteten så viktig.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...