Jump to content

Hvordan montere kartplotter/ekkolodd


opas

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt en kartplotter eller ekkolodd i noen av de mindre båtene jeg har hatt.

Nå tenker jeg å kjøpe en kombi kartplotter/ekkolodd til min nye Askeladden 645 Beetle ,

Noe jeg synes er veldig greit, er plottere og ekkolodd hvor instrumentet kan felles inn. Min Navman plotter har også holderen til kartbrikken på baksiden. Montert ute vil det si at kartbrikken er inne i båten. Dermed trenger jeg verken fjerne plotteren eller kartbrikken når jeg forlater båten.

I kalesjebåter (daycruisere, snekker etc) foretrekker jeg kartplottere/ekkolodd med hurtigfeste der alle kabler kobles til ("automatisk") når plotteren klikker ned på plass i hurtigfestet. Jeg har selv bevisst valgt slike plottere i to båter og har nettopp kjøpt dette også til den tredje båten, men ikke montert enda. Jeg synes det er absolutt tryggest når man forlater båten og med et enkelt håndgrep løfter opp kartplotteren og tar den med seg. Med kartbrikken i kartplotteren (og ikke noen ekstern kartbrikkeholder) er dette meget lettvindt.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg må henlede kunnskapsministerens oppmerksomhet på at det er alt for lite kjennskap til hydroakustikk.

 

Jeg sier at utsignalet er sterkt nok, fordi du får både 2 og 3 "dobbeltekko" med svingeren gjennom skroget og flat skutebunn.

 

Ved innvendig montering er det laboratoriemessig riktig å si at skroget blir svingeren, men det er lettere å forklare det med at signalet blir dempet - og kanskje lettere å forstå.

 

Jeg tør nesten garantere Anders at han får bunn ned til 50 m. Men da må han ikke bare sette den der han synes at den er minst i veien. (søk med pose med vann.)

Link to post
Share on other sites

Har Furuno LS4100 med innvendig svinger. Lodder dybder ned til 480 meter, og ser fisk ved 320 meter. Altså omtrent dobbelt så dypt som jeg har snøre til... Ler like godt hver gang ekspertene dømmer innvendig montasje nord og ned.

 

Legger til at denne svingeren er montert i rør fylt med hydraulikkolje, altså ikke sika eller annet søl mellom svinger og skrog. Men jeg hadde tidligere et Lowrance lodd der svinger for utvendig montasje ble montert inni båten med to-komponent epoxy fra Biltema. Effektreduksjonen med å flytte denne svingeren fra utside til inni skroget var ca 10-12% på våren, med ren svinger. På slutten av sesongen var effekten dårligere med utvendig svinger, grunnet groe.

 

Basert på mine egne erfaringer har jeg ingen motforestillinger mot å anbefale innvendig montert svinger.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg ler like godt.

 

Jeg har aldri, og kommer aldri, til å ha behov for å vite om det er 480 eller 2400 meter dypt der jeg ferdes. Da er det viktigere at svingeren ikke gror ned og bremser fart samt trekker ekstra diesel.

 

:cheers:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg satt den der jeg så ikke det var klina på ekstra matter og annen forsterkning... Måtte 1,5-2 meter fremover i båten i fra hekken før jeg fant egnet sted. Båten ble tynnere i skroget 30-40 cm innenfor vannlinja, der var den også rettest. Driver og laster inn bilder i fra dagens arbeider nå så det kommer et bilde... Sa kan dere diskutere slåss og lage skikkelig blodbad :lol::lol:

 

Men hadde jeg vært "normal" skulle jeg ventet til i dag, men desverre sånn er ikke jeg bygd.. Om ikke jeg hadde hatt sika så hadde det blitt patentbånd og gjenomgående skruer... må bli ferdig med engang... Men etterkloksapen lenge leve.

Link to post
Share on other sites

Siden dere har like ekkolodd og sannsynligvis samme svingerelement er dette en interesant sammenligning. Hvis dette er absolutt max dybde for begge kombinasjoner, kan det tyde på at dempningen i skroget de andre overgangene til ModeraTore er ca 8dB. Infoen kommer fra noen kurver fra Airmar jeg har liggende. Det som er litt uheldig med innvendig svinger er at dempingen er ulineær, altså frekvensavhengig.

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er ikke maks. Jeg vet ikke hva det er, men jeg har gått til 750 m.

Saken er at den slutter å digitalisere rundt 650 m.

Innvendig svinger er helt OK dersom man skal ha et instrument for å unngå å gå på grunn, men til alt annet er det helt ubrukelig. Man vet ikke helt hvilken vei den peker og dette varierer fra installasjon til installasjon.

Man skal også ha i bakhodet at dempingen på signalet er sfærisk. Dempningen øker med kvadratet på avstanden. Forskjellen på 480 m. og 750 m. er derfor enorm.

Men som sagt, presisjonen er like viktig som den totale rekkevidden.

Den beste installasjonen av en svinger er i enden av et stykke masteprofil over siden, men det er jo rimelig upraktisk.

Link to post
Share on other sites

Innvendig svinger er helt OK dersom man skal ha et instrument for å unngå å gå på grunn, men til alt annet er det helt ubrukelig. Man vet ikke helt hvilken vei den peker og dette varierer fra installasjon til installasjon.

 

Jeg presiserer nok en gang at jeg siterer en kar med et seksuelt forhold til ekkolodd. For oss vanlige dødelige er innvendig svinger mer enn godt nok.

 

Mon tro om Mulligans svinger, akterspeil og båt er gyrokompensert, eller om den har det til felles med andre båter at den duver i bølgene? Om båten stiller seg 8 grader skjevt på overflaten, utgjør dette at du måler 70 meter til side for båten på 500 meters dyp. Og hva som befinner seg der, har ikke jeg behov for å vite.

 

Men det er jeg HELT sikker på at enkelte andre har...

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Skal man montere invendig svinger i fugemasse så er det en grunn til at det anbefales klar silikon. Man ser om det er luftbobbler i massen ! En annen sak er at Sika(polyurethan), kan utvikkle luftbobbler under herding. Skjer ikke ofte men faren er til stede.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lowrance/Eagle anbefaler sakteherdende epoxy for innvendig montasje av 200kHz svingeren, de anbefaler ikke 50/2000kHz svingeren for innvendig montasje. Sakteherdende for at luftboblene skal gå ut før det herder. Dette er en helt grei montasje av svingeren til et 1000-2000 kroners lodd hvis skroget av massivt under svingeren. Dette testes ved å legge svingeren på en pose vann for å teste lokasjonen.

 

Vil ikke anbefale denne montasjen for seriøst sportsfiske, de med planende båter bør ta en kikk på B60 og B164 svingerene, etter min menig det beste valget for slike båter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja jeg skjønner du ikke har rare kravet til loddet. Men det er mange som ikke har det.

Men du bør ha i bakhodet at for for å gå til det dobble, 300 m, trenger du seksten ganger mer energi ned i sjøen.

Mitt billige lodd går til 750 m. Da ser du hvor elendig det er med Sikaflex.

Jeg kan seile langsetter et garn. Selvsagt ser jeg om det er fisk i garnet. Jeg ser garnet også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...