Jump to content

Hva trenger man av sikkerhetsutstyr ombord ?


lano2

Recommended Posts

Hei Sjøtummel.

Ser ut for at jeg må begynne å oppsøke butikker og utstillinger oftere. Jeg har vært fraværende fra markedet i flere år. Godt å høre at det er håp i hengende snøre. Prisen blir nok avgjørende i denne sammenheng. :smiley:

 

sitat:

En ulempe er at de ikke er særlig gode på grunt vann fordi signalet kan reflekteres flere ganger mellom bunnen og vannoverflaten

sitat:

 

Min tanke er noe som sender signalet i en 10 - 20 graders vinkel framover og varsler avstand med signal etter forhåndsinnstilt avstand. Ikke nødvendigvis bilde av omgivelsen. Går alarmen så er en nok mer våken over hva en er i ferd med å møte.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Disse H-bjelkene er kjent for å flyte dypt i vannet, ja. Skikkelig ekkelt.

:lol::lol:

 

quote.gif
Ref. mitt innlegg # 13.

 

Monterer en en ekstra giver i båugen vil en kunne få info over det som nærmer seg av objekter forut under vannlinjen. I dag har de fleste giver som peker nedover og fanger opp det som er under oss. Det ideelle måtte jo være å kunne få info over et 90 graders bilde av det vi kan forvente oss å støtte på.

 

Problemet vil være monterings muligheten i baugen. Mange har giver utenpå hekken - motorbåter o.l. - hvor muligheten er å kunne justere rettningen en ønsker info over. Forunderlig at ikke produsentene har kommet opp med giver som kan justeres 360 grader rundt båten og 180 grader under båten. Dette er jo info som de fleste har behov for å vite. Ubåter i Irskesjøen finnes det fortsatt mange av, men vi ser de ikke før det smeller. Trange farvann vil denne form for info kunne anvendes som info av gullverdi. Mindre grunnstøtning vil bli resultatet.

 

En har radar for det som er rundt båten på sjøen. Hvorfor ikke noe tilsvarende under båten. Over kan en se med egne øyner hva som finnes av objekter. Under ser en ingen ting. Bortsett fra dybden, som ikke altid er av interresse.

 

Noe å tenke på for de fleste av oss som ferdes på sjøen.

 

:lol::lol: jeg drar dyna over hodet og holder meg trygt i senga.

Link to post
Share on other sites

Aha! Grab bag er en pose med varm kakao og fløte (evt. konjakk og cigarr) :cheers:

:lol::yesnod: det kan det være, men som flere har nevnt er innholdet avhengig av farvannet. En trenger vel knap noe bag når en rusler langs kysten. En forusetter vel også å ha en flåte eller i det minste en gummibåt eller jolle å gå i. Raketter og annet utstyr for å bli oppdaget er standard. Det er også vanlig med noe drikke og nødproviant. I våre farvann vil varmetepper være aktuelle. En grab bag må være vanntett, feks en plastdunk med stort lokk.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol:

 

quote.gif

 

:lol::lol: jeg drar dyna over hodet og holder meg trygt i senga.

 

Det pleide jeg også å gjøre i yngre dager. Men en gang smalt det skikkelig i Drøbakksunde og siden har jeg holdt meg våken. Ja, ja jeg blunder av i ny og ne når vi slepper land av syne.

 

:lol::yesnod: det kan det være, men som flere har nevnt er innholdet avhengig av farvannet. En trenger vel knap noe bag når en rusler langs kysten. En forusetter vel også å ha en flåte eller i det minste en gummibåt eller jolle å gå i. Raketter og annet utstyr for å bli oppdaget er standard. Det er også vanlig med noe drikke og nødproviant. I våre farvann vil varmetepper være aktuelle. En grab bag må være vanntett, feks en plastdunk med stort lokk.

 

En bagg kan være god å ha dersom du trenger assistanse utenfor stengetid. Kjekt å ha :smiley: .

 

Ja er den stor nok trenger en ikke flåte :wink: Jeg mener en for kjøpe dunker til formålet - gule med store skrulokk. En vanntett myk bag eller sekk burde vel også være ok.

 

Hvorfor skal den være vanntett. Innholde blir forbsaket vått når du åpner baggen. Ikke til å unngå i våre farvann.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En grab bag skal være vanntett så innholdet ikke blir vått før du åpner den. :wink: Det kan også være en fordel om den flyter når du hopper i vannet med den. :diving:

 

Feil :nono: Sjøtummel ! Det er ikke baggen som skal holde seg tørr. Det er innholdet :smiley: som pass og papirer. Ja, klesplaggene, conjaken - til å holde seg varm, rødekorsutstyret til å trekke ut flisene og sy egen hud, samt diverse andre ting en ønsker å ha med seg :smiley: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En har radar for det som er rundt båten på sjøen. Hvorfor ikke noe tilsvarende under båten.

 

Løsningen er kanskje en sonar

 

Furuno har noe som er beregnet på mindre båter

m10_154_BBhBFjDAID1.jpg

 

Dette er instrumenter som i hovedsak brukes for å finne fisk, vet ikke om den ser ting som tømmerstokker etc som flyter i sjøen.

 

Tror det er uvanlig på små fiskefartøyer, så prisen er sikkert stiv. Men kunne godt tenkt meg en slik nå til sommeren for å se etter seien.

 

http://www.furuno.no/products.asp?page=163...1730〈=1

 

Oi!, ser at senderen som settes i bunnen av båten veier fra 35 kg!

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært inne på en utgave av sonar, men så er det jo dette med prisen v.s. det man har bruk for. En enklere utgave som kun finner avstand til gjenstander/land i kursens retning hadde vært noe å tenke på. Ekko av bunen har vel de fleste fra før av.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ditt innlegg.

 

En grab bag skal være vanntett så innholdet ikke blir vått før du åpner den. Det kan også være en fordel om den flyter når du hopper i vannet med den.

 

Feil :nono: Sjøtummel ! Det er ikke baggen som skal holde seg tørr. Det er innholdet :smiley: som pass og papirer. Ja, klesplaggene, conjaken - til å holde seg varm, rødekorsutstyret til å trekke ut flisene og sy egen hud, samt diverse andre ting en ønsker å ha med seg :smiley: .

 

Ser ikke noe som ikke tilsier fingern. :confused:

Dersom du peker til at baggen skal flyte, er ikke det det samme som at den må være vanntett. Innholde bør helst pakkes i mindre vanntette beholdere som så samles i baggen. Er alt - uten egen beskyttelse - samlet i vanntett bagg vil jo alt bli våt når du åpner baggen - for vått blir det før eller siden. Ting og tang en ikke har behov for der og da kan beskyttes inntil dette trenges. En vanlig bagg eller boks/kanne gjør samme nytten som en dyr bagg med forutbestemt innhold. Bruk små vanntette beholdere/vesker e.l. og putt dette i baggen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dersom du peker til at baggen skal flyte, er ikke det det samme som at den må være vanntett.

Ok, kort analyse. Jeg skriver at den skal være vanntett. dette står først, og er viktigst. Deretter står det noe om at det også er en fordel om den flyter. Her er det kanskje viktig å få med seg også som betyr at dette er i tillegg til å være vanntett. En vanntett grab bag flyter dersom vekten av bagen med innhold er lettere enn vekten av vannet den fortrenger. Den blir ikke mindre vanntett av at den flyter. :wink:

 

Det kan høres ut som en unødvendig egenskap, men når baggen den kan det være greit å huske på at noen kan bli nødt til å hoppe i vannet med baggen. :diving:

Link to post
Share on other sites

Løsningen er kanskje en sonar

Finnes i diverse utførelser. Interphase har kanskje noe rimeligere enn Furuno, og for dem med begrenset plass rundt førerposisjon har de en black box som kan kobles til f.eks. Raymarine.

 

Om selv dette ble for voldsomt for dippeduppbudsjettet så kan jeg anbefale å ta en titt på EchoPilot som også kommer i en black box versjon. Litt billigere og enklere enn Interphase sist jeg sjekket, men billig er det ikke. (Og nødvendig sikkerhetsutstyr er det i hvert fall ikke.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes i diverse utførelser. Interphase har kanskje noe rimeligere enn Furuno, og for dem med begrenset plass rundt førerposisjon har de en black box som kan kobles til f.eks. Raymarine.

 

Om selv dette ble for voldsomt for dippeduppbudsjettet så kan jeg anbefale å ta en titt på EchoPilot som også kommer i en black box versjon. Litt billigere og enklere enn Interphase sist jeg sjekket, men billig er det ikke. (Og nødvendig sikkerhetsutstyr er det i hvert fall ikke.)

 

Kjenner en som har vært på land 3 ganger med sin 31 fots seilbåt.

og han har installert en Interphase, for han har dette blitt en billig "ting å ha"

og han kaller det også for en sikkerhets ting. :yesnod:

 

Siste gunnkjenning stod hans datter oppe i cocpit og føly ned igjennom lukeoppgangen og landet nede i salongen, hun slo seg stygt.

 

Så Sikkerhets utstyr. Ja. :yesnod:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ok, kort analyse. Jeg skriver at den skal være vanntett. dette står først, og er viktigst. Deretter står det noe om at det også er en fordel om den flyter. Her er det kanskje viktig å få med seg også som betyr at dette er i tillegg til å være vanntett. En vanntett grab bag flyter dersom vekten av bagen med innhold er lettere enn vekten av vannet den fortrenger. Den blir ikke mindre vanntett av at den flyter. :wink:

 

Det kan høres ut som en unødvendig egenskap, men når baggen den kan det være greit å huske på at noen kan bli nødt til å hoppe i vannet med baggen. :diving:

 

:smiley: OK, jeg tar fingeren til bake. Men... når innholdet (hver for seg, og det bør det være) er pakket i vanntette beholdere skulle en tro at resten av baggen ville flyte. Mitt poeng, er at vi påfører ekstra utgifter, til en dyr bagg, som i utganspunktet kan erstattes av en vanlig bagg e.l.

 

Selv har vi en container som rommer 50 liter og er plassert på et strategisk sted når vi slipper land av syne. Kan vippes, eller hives overbord. Den flyter som en dupp med flagget til tops. Kraftig fiskeline på snelle, og som er lang nok til at vi kan plukke denne opp senere.

 

Om denne boksen holder noen flytende er jo avhengig av vekten til personen. Uansett er denne personen ille ute, dersom GrabBag skal betraktes som flyteelement.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke noen funnet opp en slags airbag som blåses opp under dekk når den blir våt? Da ville vel ikke båten synke? Min båt veier 7400 kg. Kanskje jeg skal kjøpe 74 oppblåsbare redningsvester. Når disse blåses opp flyter jo båten... :smiley:

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

:smiley: OK, jeg tar fingeren til bake. Men... når innholdet (hver for seg, og det bør det være) er pakket i vanntette beholdere skulle en tro at resten av baggen ville flyte. Mitt poeng, er at vi påfører ekstra utgifter, til en dyr bagg, som i utganspunktet kan erstattes av en vanlig bagg e.l.

 

En vanntett sekk koster noen få kroner bl.a. hos Chlas Olson.

Link to post
Share on other sites

Egentlig en glimrende ide, Jeannneau!

 

Har hørt at det har vært forsket på automatiske oppblåsbare, og gjennomsiktige ballonger i cockpit på passasjerfly, i tilfelle røykutvikling. (klar luft i ballongen mot vinduene)

 

Det burde ikke være umulig å lage noe lignende, mer solid i salongen. Slik at ved eventuelt havari flyter båten ihverfall.

 

...jeg mener det helt seriøst.

Link to post
Share on other sites

Min båt veier 7400 kg. Kanskje jeg skal kjøpe 74 oppblåsbare redningsvester. Når disse blåses opp flyter jo båten... :smiley:

Redningsvest med 100kg oppdrift? Hvem har denslags utstyr?

 

Egentlig en glimrende ide, Jeannneau!

Jeg har et mentalt bilde av en person som skynder seg gjennom salongen på vei ut, bare for å bli klemt fast mellom et par store ballonger. :lol::eek:

 

Det kan hende at det hadde vært en idé med noen sånne elementer i stuerom og andre steder det ikke er mennesker, men en båt på tur kan være noksp fullpakket. En annen ting er at det finnes slike flyteelementer for master. Kjekt om man blir slått rundt, i alle fall i de tilfellene masten ikke brekker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...