Jump to content

Hva trenger man av sikkerhetsutstyr ombord ?


lano2

Recommended Posts

- Vi bruker ALLTID sikkerhetsliner i cockpit, når vi er i åpen sjø + redningsvester.

- I tillegg har vi redningsflåte og 20 liter vannkanne stående klar, i tilfelle en nødsituasjon.

- ....men slurver vel litt med VHF, nødantenne, eget VHF batteri ...osv

- Brannslokningsapparat er kun til pynt, og skal ikke benyttes. Brann betyr å stupe etter redningsflåten !

 

Noen råd til hva vi kan forbedre ? ( Ja , jeg vet Raymarine har kommet med masse fancy MOB utstyr ....men er det nødvendig ? )

Link to post
Share on other sites

Dette er nok et tema som innbyr til mange forskjellige oppfatninger. :wink:

 

Jeg synes først og fremst at det kommer helt ann på hvor og når du benytter båten. Om man kun bruker båten innaskjærs og i velgåtte ferie/helge-løyper - da trenger man jo ikke samme utstyr som om du bruker båten til lengre strekker over åpne "hav", eller mye om natten etc...

 

For min del så vil det være VHF, nødrakett, brannslukker (til pynt som du sier), vester til alle og sikkerhetsline ved aleneseilas (kort sådan). Men jeg vil først og frems "gå i oppgåtte løyper".

 

Om jeg hadde brukt båten over åpne havstrekk ville en MOB-greie med lys vært obligatorisk, samt flåte/jolle og gode rutiner for "meld fra hvor du går/innrapportering" av hvor og når til nærmeste kystradio.

 

Ellers er opplæring av mannskap et godt sikkerhetsutstyr - ting kan jo skje...... "knock on wood"!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ytterst få av oss som har en redningsflåte til rådighet når ulykken er ute. Noen spør hvorfor jeg ikke har en jolle ombord/på slep?

 

Nå er det nok ulike oppfatninger hva en seilbåt bør ha i motsetning til en motorbåt.

 

Seilbåter ferdes ofte lenger fra land enn oss motorbåtfolk, som nesten klatrer i fjæresteinene enkelte ganger.

 

Uanesett er det nok hva en er vant med og tradisjon hva en velger av sikkerhetsutstyr Det er mer vanlig nå å hive ombord mer av slikt utstyr enn tidligere år.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En flåte er kjekt. Nødraketter er et must. VHF m/DSC er lurt. Sikkerhetsliner har du nevnt. I tillegg bør du vel ha et drivanker, kasteline, hesteskobøye m/lys, en wire kapper, treplugger, Grab bag med nødvenig utstyr, tåkelur, nødstige, radarreflektor og selvsagt førstehjelpsskrin(holdt på å glemme det). Kanskje en del mer også...som f.eks nødpeilesender etc......

Link to post
Share on other sites

Men vikers .... Klarer du å svømme 100-meteren i 12 grades vann ? Det spiller vel ingen rolle om jeg daffer rundt på Mannefjorden eller om jeg drukner midt mellom Norge og Danmark ?

 

En flåte er vel et must ?

 

Når det er 12 grader i vannet, så er jeg ikke på fjorden. :smiley:

 

Og 100-metern klarer jeg i 15-16 grader, så nei...jeg ser ikke flåte som et must.

Jeg håper å skulle utvide sesongen til helårs, og da vil jolle være med...gjør jo mye av samme nytten, når vi snakker innaskjærs.

 

Glemte forøvrig drivanker og treplugger.....det har jeg også ombord.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lurer f.eks på hvor lenge en Bavaria eller Regina holder seg flytende, hvis en slik farkost treffer en container..... Vil den fremdeles flyte halvfull av vann ?

Noen som har prøvd ?

 

Pussig at du nevner det lano2, men dette er faktisk min store skrekk. Disse containerne er ikke akkurat lett å se. Flyter vel vanligvis ute av syne, like under vannskorpen. En real treff i 5-6 knop, midtveis i Skagerak. Ingen drømmesitausjon Lano2. Men dette må vi være foreberedt på - derfor dette sikkerhetssutstyret.

Link to post
Share on other sites

....En real treff i 5-6 knop, midtveis i Skagerak. Ingen drømmesitausjon Lano2. Men dette må vi være foreberedt på - derfor dette sikkerhetssutstyret.

 

Nettopp ... midt i Skagerak gjerne en høstkveld...da må man være forberedt, men med samme treffet i Frierfjorden midt i fellesferien (25 meter mellom båtene), så vil kravene være anderledes. Men for all del...bedre føre var, men en må jo ikke ty til "overkill".

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Rart å tenke på i grunnen, dette med kontainer i vannflaten. Ja også andre former for mulig treff. Hvorfor har vi ikke montert dybdemåler i baugen, rett under vannflaten. Innstilt på større dyp ville vi kunne få alarmen i gang i tide - muligens. Noe å tenke på i snekkerbua.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Rart å tenke på i grunnen, dette med kontainer i vannflaten. Ja også andre former for mulig treff. Hvorfor har vi ikke montert dybdemåler i baugen, rett under vannflaten. Innstilt på større dyp ville vi kunne få alarmen i gang i tide - muligens. Noe å tenke på i snekkerbua.

 

Hva mener du her jawik?

Link to post
Share on other sites

Det er vel ytterst få av oss som har en redningsflåte til rådighet når ulykken er ute. Noen spør hvorfor jeg ikke har en jolle ombord/på slep?

 

 

Helt utrolig spør du meg. Det var det første som ble installert. Lenge før kartplotter, radar, AIS, Autopilot, etc.... :confused:

Tanken på kaldt vann får meg til å grøsse.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Lurer f.eks på hvor lenge en Bavaria eller Regina holder seg flytende, hvis en slik farkost treffer en container..... Vil den fremdeles flyte halvfull av vann ?

Noen som har prøvd ?

Joda, prøvde med en regina 43, sank som en stein. Så prøvde vi en Bav, den mista kjølen i smellen så den flyter enda. :cheers:

Redigert av matrimonio (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:cheers:

Joda, prøvde med en regina 43, sank som en stein. Så prøvde vi en Bav, den mista kjølen i smellen så den flyter enda. :cheers:

 

Med den type seiling så er det ikke rart det koster med kaskoforsikring.... :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Diskusjoner om sikkerhetsutstyr kan bli lange, og det er stor forskjell på hva den enkelte av oss trenger ut fra hvor vi ferdes og hva slags båt vi har. Det kan være hensiktsmessig å sortere lista med noen overskrifter.

 

Personlig

- Flyteutstyr

- Sikkerhetsliner og -sele

- Lykt eller signallampe

- Varme klær (dvs skift)

 

Nødrep. båt

- Treplugger til skroggjennomføringer

- Utstyr til å kappe rigg (seilbåt)

- Pressening/seilduk som kan dekke mindre hull i skroget.

 

Nødrep. motor

- Impeller og reimer

- Motorolje

 

Generelt

- Brannslukningsapparater

- Brannteppe i bysse

- Drivanker

- Bøtte til lensing

- Førstehjelpsutstyr

- Bluss og nødraketter

- VHF / Håndholdt VHF / EPIRB

- Redningsflåte

 

Enkelte ting er påkrevet utstyr i større småbåter, f.eks. brannslukningsutstyr. For noen er radarreflektor regnet som sikkerhetsutstyr. Jeg har radarreflektor og bruker slikt utstyr i dårlig sikt og regner dette under vanlig utstustning.

 

En annen måte å sortere utstyret på er å liste opp hva som skal ligge i grab bag. En slik liste er enda mer avhengig av hvordan man har organisert seg i båten og hvor man seiler, så det blir en litt håpløs diskusjon. Å ha grab bag uten å ha redningsflåte eller jolle er en noe spesiell ordning uansett hvor man seiler.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du her jawik?

 

Ref. mitt innlegg # 13.

 

Monterer en en ekstra giver i båugen vil en kunne få info over det som nærmer seg av objekter forut under vannlinjen. I dag har de fleste giver som peker nedover og fanger opp det som er under oss. Det ideelle måtte jo være å kunne få info over et 90 graders bilde av det vi kan forvente oss å støtte på.

 

Problemet vil være monterings muligheten i baugen. Mange har giver utenpå hekken - motorbåter o.l. - hvor muligheten er å kunne justere rettningen en ønsker info over. Forunderlig at ikke produsentene har kommet opp med giver som kan justeres 360 grader rundt båten og 180 grader under båten. Dette er jo info som de fleste har behov for å vite. Ubåter i Irskesjøen finnes det fortsatt mange av, men vi ser de ikke før det smeller. Trange farvann vil denne form for info kunne anvendes som info av gullverdi. Mindre grunnstøtning vil bli resultatet.

 

En har radar for det som er rundt båten på sjøen. Hvorfor ikke noe tilsvarende under båten. Over kan en se med egne øyner hva som finnes av objekter. Under ser en ingen ting. Bortsett fra dybden, som ikke altid er av interresse.

 

Noe å tenke på for de fleste av oss som ferdes på sjøen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Forunderlig at ikke produsentene har kommet opp med giver som kan justeres 360 grader rundt båten og 180 grader under båten.

Tja, produsentene har allerede kommet med flere ekkolodd som ser i flere retninger nedover og forover. Spørsmålet er heller hvor mye du vil betale. :eek: De enkleste "ser" i flere retninger langs et plan, fra rett nedover til noe som nærmer seg rett forover. En ulempe er at de ikke er særlig gode på grunt vann fordi signalet kan reflekteres flere ganger mellom bunnen og vannoverflaten, men i farvann med mer enn tre meters dyp er de fleste veldig brukbare - i allefall for båter som beveger seg langsommere enn skroghastighet. De dyrere modellene ser i en liten vifte forover slik at du ser grunner som ligger litt til styrbord eller babord. (Mest ekstreme fritidsbåten jeg vet om i nærheten har sonar til mange hundre tusen, men dette er folk med nokså spesielle interesser.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...