Jump to content

Mitt båtprosjekt Mariah Shabah


Gjesti

Recommended Posts

Jeg er ganske ny på baatplassen og har til nå bare vert inne å sett,men det blir det nå forandring på.

Har importert en ganske sportslig båt fra USA av merke Mariah Shabah 278 99 mod. som er mitt nye prosjekt

Båten ser ut til å være i bra stand og er etter hva jeg kan se veldig gjennomført i byggingen

I denne skal jeg bytte motor da båten opprinnelig stod med en 300hk V8 med bensin.

Det var en Mercruiser 7,4 og som nå skal erstattes av en VP D4 260.

Se bildene som er vedlagt

Båten og ny motor er forøvrig importert gjennom firmaet American Yatch Europe.

Jeg kommer tilbake etter som prosjektet skrider frem,og vil trenge hjelp fra forumet etter vert.

 

Mariah10.jpg

 

Mariah11.jpg

 

Mariah12.jpg

 

Mariah13.jpg

 

 

Gjesti

Link to post
Share on other sites

Velkommen hit til baatplassen.. alltid hyggelig med nye medlemmer som deler sine tenker og prosjekter... Regner med at dette kan bli veldig bra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Velkomen som bruker av forumet og ikke bare leser :wink: og ikke minst gratulerer med ny båt. Så kjekk ut den. Det fines flere her i forumet som er kritisk til US båter men og mange som meg selv som er lykkelige eier av bruktimporterte båter fra uniten.

 

Hva synes du om American Yatch Europe, fornøyd?

 

Hvilket drev skal du ha på båten?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei SF

 

Jeg skal ha et DPH drev til Volvoen,og jo det virker greit med American Yatch .

Båten ser ut til å være hva de opprinnelige bildene viste.Ingen store overraskelser.

Man kan jo være skeptisk til amerikanske båter,men US Coastguards godkjenningssystem vil jeg tro henger like høyt som andre Europeiske så som DNV etc.

Amerikanerne var jo først på månen så hvorfor skulle de ikke kunne bygge båter?

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen.

 

Gratulerer med ny båt. Dette blir gøy. Båten ser fin ut den.

 

Amerikanerne var jo først på månen så hvorfor skulle de ikke kunne bygge båter?

 

Også bygger de noen tusen ganger flere båter enn vi her på knausen, så de har noe erfaring i dette. Jeg vil ikke med dette påstå at norske båter ikke er bra. For det er de. (og jeg påstår heller ikke at amerikanske er bedre...)

 

Amerikanske båter er derimot bygget annerledes enn europeiske, og særlig nordeuropeiske.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Tebi:

Nei den er ikke lik,da de du har funnet er en åpen båt uten lugar en såkalt "bovrider"
men her er noen bilder av båten før jeg startet demonteringen .

Her er båten da den ankom meg i forrige uke

Mariah11.jpg

 


Mariah_16.jpg

Mariah_15.jpg

Ta vekk puten og du har bord under


Mariah_17.jpg

Et lite bilde av lugaren(større bilde kommer senere)

Mariah_18.jpg

Skikkelige sportstoler som enten kan slås opp/ned i setet,og som tåler en trøkk.Jeg har demontert dem og de er "blytunge"

NB De er også elektriske.Trykk på en knapp og du kan justere den frem eller bakover.

Tøft??

Kan ta noen bedre bilder av innredningen etterhvert,og da spesielt i lugaren da de sikkert ble veldig små.
Kommer med mer info etterhvert.Er litt spent på hvordan det vil fungere med den nye VP D4en da det er en veldig tung maskin og som sikkert er en 100-150 kg tyngre en den opprinnelige Mercruiseren.
Det første som nå skal gjøres er å ta ut et størrre hull i transomen før motorinstallasjonen kan begynne.
Jeg har også fjernet hele 110V ruklet og vil legge opp til 220v landstrøm med en gang.
Dette medfører at jeg må kvitte meg med en 110v inverter/batterielader samt microbølgeovn og TV/vcr.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båtprosjektet mitt skrider sakte fremover.

Demontert interiøret på styrbordside for å få oversikt over det el. anlegget.

La oss si det sånn:Det finnes et system men det er ikke like godt systematisert som jeg er vant med fra el anlegg i bil der en ledning er unik i anlegget og mye lettere å finne igjen.

Et annet problem et jeg ikke har koblingskjema over anlegget.

Det eneste som er levert med er en såkalt layout over hvor alt er plassert i båten.Men men det skal jo være en utfordring.

Legger også opp til ledninger til Baugtruster,rør varmtvann samt slange for diselvarmer når jeg har alt oppe.

Hvor mye som blir satt inn nå vet jeg ikke,kan ta litt etter hvert.

 

Sjekket Trimflapsene og de er nesten tomme for hydralikkolje.

 

Trimflaps.jpg

 

Er av merket Insta Trim Boat Leveler co.

 

Noen som vet hvilken hydralikkolje som skal brukes?

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har kjøpt deg, GRATTIS!!! Ser ut til å være et godt skrog i den som tåler fart. Lykke til i hvert fall! Holder selv på med motorbytte i en Windy 7800. Pga villmannkjøring med stikksag av forige eiere må jeg støpe igjen hekken og ta nytt hull til merc drev. Kjedelig og dyrt, men men.

Hvordan er overgangen i fra Mercruiser til DPH, må du støpe eller holder med å skjære ut mer?

Link to post
Share on other sites

Spitfire.

 

Tja det er forsåvitt ikke noen hemmelighet,da båten ble annonsert på FINN.no.

Båten slik den står nå har jeg gitt 359 000 for fritt levert til min dør inkl CE når den tid kommer.

Båten er som du ser i tidligere info kjøpt igjennom Tommy i American Yatch Europe,og jeg har også kjøpt D4 VP 260

gjennom hans forbindelser.Han har mye kontakter i USA og har mye kunnskap.

Det totale prosjektet inkl ny motor blir ca 650 000 nkr,og hva noe sånt er sammenlignbart med her i Norge er vanskelig i si.

Jeg får ihvertfall en båt som ikke er noe A4 og som de ikke er mange av i Norge,viss det er noen i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tida går så alt for fort,og med dette fine veret så begynner jeg å bli utålmodig.Har nå fått drev og motor installert

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/img_0108.jpg

 

 

Motoren måtte løftes inn med kranbil og passet akkurat..Det blir ikke mye plass til å skru dersom reimene i forkant engang ryker eller må skiftes.

Måtte utvide motorfestene (lage nye i alminium)for at hele motorlabben skulle få plass.

Nå gjenstår bare å montere drev,propell ,teste ut elektronikk og prøvestarte motor.

Så kan jeg sjøsette...

Reiser snart på jobb i sjøen så jeg satser på å sjøsette i slutten av mai,,,vi får se

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/img_0109.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:flag:

 

 

Hei båtvenner!

 

Ja nå har jeg endelig fot sjøsatt båten min,og det gikk greit.

(Beklager at jeg roter med bildebehandlingen så dere må desverre bruke linken)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/img_0143.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/img_0154.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12870/img_0155.jpg

 

Uansett fikk sjøsatt etter planen,men alt gikk deretter ikke helt smertefritt.

Fikk en oljelekkasje på hydralikkblokka på transomen for servostyringen.

Dette var en fitting(skrukobling)på blokka som ikke var skikkelig tilskrudd fra Volvo,så dette innebar mye skruing.

Trangt var bare forbokstaven,men det gikk da til slutt,så nå er det bare å få innkjørt motoren.

Har ikke helt fått ut fartspotensialet i båten da den "bare" gikk 36knop.

Var forespeilt over 40,men får avvente litt til og se når båten er innkjørt,da en ofte vil få en 100omr mer på maskinen.

En får vente å se.....

Båten ellers svarer til forventningene,og med sin dype V bunn så skjærer den bølgene som smør....

Link to post
Share on other sites

Flott båt!!!

 

Legger bildene dine her, jeg:

 

img_0143.jpg

 

img_0154.jpg

 

img_0155.jpg

 

Ha en riktig flott båtsommer, og gratulerer med godt utført arbeid!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...