Jump to content

Mitt båtprosjekt Mariah Shabah


Gjesti

Recommended Posts

:rolleyes: Hei!

 

Ja nå har jeg fått kjørt båten litt,men får ikke helt ut fartspotensialet..

Båten går ca 37knop og vil ikke gi mer turtall enn 3300omdr.,mens boka sier et maks turtall på 3400-3600.

Jeg har duoprop proppeller som er merket G6,og tror og håper disse er rette for båten.

Båten er ikkke kjørt mange timene enda,så det er mulig jeg kanskje vil få 100omdr. ekstra etter innkjøring.

Båten er som det fremgår av bildene sterkt V-bunnet og den skjærer bølgene som smør,så den saken er grei.

Har også prøvd å åpne motorromsluka litt på max fart,da jeg tenkte at det kanskje var turboen som ikke fikk nok luft.

Det står også en tilbakeslagsventil på dieseltilførselen,så det er også mulig at den ikke får nok flow,men trodde kanskje at motoren da ville oppføret seg anderledes.

 

Noen som har noen ideer til løsning?

Link to post
Share on other sites

Når max RPM ikke oppnås på en diesel maskin kan det være mange årsaker...

 

Mangel på luft, vil gi svart røyk, og da du har løftet opp luka uten resultat, kan du sikkert slå dette fra deg ... med mindre luftfilteret er tett...(kan du kjøre uten luftfilter i et par minutter?)

 

Mangel på diesel.... vel du kan vel sjekke tilførselsslanger og hele sylamitten, inklusiv filter som kan gå tett, samt opptakssiv i tanken..... du vil muligens ha større behov enn hva bensinmotoren hadde, så kanskje dimmensjonen på opptaksrør osv må sjekkes.

 

Mer sansynlig er en blanding av propell, drevtrim og trimplaps osv.... Hvordan går båten i vannet med trimflaps helt oppe? ... Trekk dem helt tilbake og bruk dem kun for lett justering av side trim.

 

Hva med drevtrim ... når du er oppe på plan, så trim ut drevet, intil du får litt "nikking" av baugen, for så å legge drevet inn en liten tanke....

 

Dette vil løfte baugen litt høyere i vannet, presentere mindre våt flate, og derfor mindre friksjon, som muligens betyr at du kan oppnå høyere RPM... Gjenta drevtrim på WOT (Wide Open Throttle) og se om dette har positiv innvirkning på RPM og fart.

 

Hvis alt dette ikke har noen positiv innvirkning, så går man tilbake til propellvalget ..... Forresten er turtallsmåler kalibrert, slik at instrumentet viser faktisk RPM på maskinen ?....

 

Lykke til!

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Når det meste er nytt så er det vel kansje grunn til å tro at propellene dine er litt for store/for mye stigning. 2 tommer ned i stigning vil normalt gi deg 3 til 400 rpm mer. Maskinen din jobber da på et høyere turtall og hvis du kikker på HK kurvene så få du ut mer hester ved høyere turtall. Snakk med en VP forhandler om du kan låne et propellsett med lavere stigning.

Sikker på at du ikke har montert drevet for lavt, det streker ganske mye om du har det. Ikke unormalt å miste 3 til 5 knop ved for lav montering. Dyp V-bunn vil også være tyngre å drive enn en flatbunnet. Ser jo ut som om den båten din har nettopp dette. Det handler om å gi og ta. Sjøegenskaper går som regel på bekostning av fart. Men til gjengjeld kan du holde høyere fart når fjorden er oppgravet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Uff for en sommer vi har hatt.!! :cryin:

Har ikke fått brukt båten nok,og så er det dette med propellvalg og fart da..

Fant en størrelse mindre propell på Finn.no(G5),og slo til-det tok år og dag før jeg hadde den levert.Uansett fikk den igår og har fått montert den på båten i dag i dette pisseregnet.

Motoren oppnår nå sitt max turtall på 3500-3600 og oppfører seg bedre på tomgangsturtall(0,5-1knop ned)og ca 4knop som begynner å bli bra.

Men..så er dette med toppfart..denne gikk ned med ca 2knop til 35...

Hydroxs har påpekt at kanskje drevet er for lavt montert,men jeg har montert det etter VPs anvisninger med hht akterspeilvinkel etc...

Ellers må det jo nevnes at båten går som smør i vannet og tåler mye sjø uten at du rister sund så komforten er jo bra.,..

Synspunkter...hva skal jeg gjøre..¨

Alt 1 Beholde dagens propeller(G5)eller Alt 2 Chippe motoren of få noe mer hk og remontere mine G6...

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Du bør uansett fjerne tilbakeslagsventilen eller skru den av og banke ut kula med en dor og da ville jeg prøvd det største propellsettet igjen. Når det gjelder innkjøring og mer effekt så må du nok over 70 timer og kanskje mer før du merker noe bedring....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei Trophy

 

Tror ikke at tilbakeslagsventilen har noe å si da motoren sansynligvis ville ha fjusket og ikke gitt max turtall dersom den fikk for lite mat,men for all del den har ingen funksjon på en dieselinnstallasjon så jeg kan selvfølgelig fjerne den.

Reiser på jobb i sjøen i morgen så jeg får la dette uansett bero i 14dager å satse på noen fine dager igjen i august.

Pleier mye å bli fint når skolene begynner...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...