Jump to content

kobling av dynamo og relé?


kim

Recommended Posts

Ja, men er redd det ikke er så mye svar å få. :lol:

 

I bilen har vi jo ikke noen hovebryter annet en startlås. Kanskje vi kunne klart oss med det i båt også. I hvertfall i lukkede og låste båter :wink:

 

Idag er det hovedbrytere for vinsj, thruster, motor, baugthruster mfl. Jeg synes det er bare bra.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har ikke fått svar fra Fosrikringselskapet ang. spørsmål om hovedbryter, men fant dette på Varta`s sider:

 

Myndighetenes regler for batteriplassering i båter (NBS90)

Batteriet må ikke plasseres i samme rom som bensinmotorer eller beholdere som kan avgi eksplosive gasser, f.eks bensinkanner eller gassflasker.

Batteriet skal utstyres med en lett tilgjengelig batteribryter. Gassalarm, tyverialarm, oppvarming og automatiske toalettpumper kan kobles til før batteribryteren, men må da sikres spesielt.

For båter med påhengsmotor større enn 35hk samt i båter med fast elektrisitet gjelder også følgende;

- Batteriet skal være fastmontert i et tett kar som tåler svovelsyre.

- Batteriinstallasjoner over 5 kWh skal være plassert i et eget rom med batteribryter til hver batterigruppe og med ventilasjon ut til friluft.

 

Jeg tolker det slik at tilkoblinger til batteri(ene) skal være via en hovedbryter, og mener at direktekobling til dynamo kanskje er i grenseland av hva som er lov uten å ha lest NBS90 som det vises til. Den skal også vær lett tilgjenglig som det står å lese.

 

LINK

 

Tillagt: Jeg regner med at den som har gjengitt teksten fra NBS90 må ha blingset når det gjelder toalettpumper. Det er vel automatiske lensepumper som kan kobles direkte antar jeg. :smiley:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...