Jump to content

kobling av dynamo og relé?


kim

Recommended Posts

Jeg prøver å nøste opp i gammel morro i en nidelv 26 med tamd30 motor.

jeg begynner å finne ut a det meste men lurer veldid på en ting.Fra B+ (på dynamoen)går en kraftig kabel til et rele,Fra D+ går en 1,5 kvadrat til det samme releet. Ut fra releey går det en kraftig kabel til forbruksbanken, og en1,5 kvadrat til jord.

Er dette et laderele? Viss et er det,skulle det vel vert fjernet?, for det er montert Ladac 1204 i båten.

Viss min tanke her virker riktig,kan jeg vell bare stte kabelen fra B+ rett å forbruksbanken,Fjerne kabel mellom dynamo og starter å bruke rele mellom forbruksbanken og startbatteriet?

Jeg har sittet noen timer å sett i emneoversikten og det er jo tydeli mange her som hvet hva de snakker om.

Link to post
Share on other sites

Selv foretrekker jeg en kraftig kabel direkte bra B+ til forbruksbatteriet. Og så koble dette til startbatteriet via reléet. Altså slik som på denne tegningen:

lading.gif

Da slipper man å kjøre all ladestrømmen gjennom reléet. Men de færreste har det slik da det innebærer at endel kabling må legges om.

Link to post
Share on other sites

Ingar, det er vel en fare med denne koblingen.

De fleste har vel bryter på batteriene, har man en på start og en på forbruk, er det mulig å glemme den på forbruk. Dersom man har Ladac kan dette føre til at den blir skadet.

 

Om man bytter om og har startbatteriet direkte tilkoblet og forbruk gjennom rele, merken man straks om bryteren til startbatteriet ikke er på.

 

Eller har du annen erfaring med dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis man kobler som du beskriver Ingar, og kjører dynamo B+ og ladac regulator, alt koblet til forbruksbatterier deretter til startbatteri via rele, er det noen fare da for at startbatteri kan koke hvis ladac pøser strøm på forbruksbatterier som trenger mye strøm og startbatteri bare skal vedlikeholdslades?

 

mvh

Tommy.

Link to post
Share on other sites

Benyttet selv Ingar sin løsning på den forrige båten jeg hadde men hadde i tillegg en diode i lederetningen på + til reléspolen.

Fungerte helt utmerket.

 

Driver nå å fikser på Master'en hvor jeg har tenkt å gjøre samme øvelse... må bare bli litt mer vår først..

Link to post
Share on other sites

Selv foretrekker jeg en kraftig kabel direkte bra B+ til forbruksbatteriet. Og så koble dette til startbatteriet via reléet. Altså slik som på denne tegningen:

lading.gif

Da slipper man å kjøre all ladestrømmen gjennom reléet. Men de færreste har det slik da det innebærer at endel kabling må legges om.

Meget god løsning dette. Og rimelig, sammenlignet med bruk av BEP-rele, ladediode mv. Hvis dynamoen gir 14,4 volt, og ladekablene er "tykke nok", er det ikke nødvendig med ekstern regulator (som føler på batteriet) heller.

Den eneste ulempen - slik jeg ser det, er manglende bryter i ladekretsen til forbruksbatteriet. Det vil stå spenning i kretsen også når motoren er slått av. Men mulig lekkasjestrøm i likeretterdiodene er minimale, og neppe av praktisk betydning. Jeg foretrekker imidlertid at ALT er avslått når hovedbryteren er av.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kopiert dette innlegget fra en annen tråd idet jeg håper å få en grundig forklaring på hvorledes lading av batterier virker i båten.

 

Først et bilde som viser en av dynamoene med tilkoblingsledninger:

'

SB_dynamo_rele.jpg

 

 

 

Dernest tre tegninger av hvorledes produsenten oppgir at dynamoene er koblet:

 

 

Den første viser de angitte modifiseringer av intern laderegulator

 

 

Yanmargen3.jpg

 

 

 

Dernest prinsippskisse 1:

 

 

Yanmargen1.jpg

 

 

 

Og så prinsippskisse 2:

 

 

Yanmargen2.jpg

 

 

Er det noen som kan forklare hvorledes ladingssystemet trolig fungerer.

 

Det virker som om hver motor alene kan lade begge batteribankene for start og i tillegg forbruk.

 

Jeg har enda ikke klart å finne hele ledningsopplegget for lading av batteriene.

 

Beklager at innlegget er kopiert fra annen tråd -men antar at flere har Yanmar-motor med Hitachi dynamo som ønsker mer klarhet.

Link to post
Share on other sites

Hvis dynamoen gir 14,4 volt, og ladekablene er "tykke nok", er det ikke nødvendig med ekstern regulator (som føler på batteriet) heller,

... så lenge man har enten god tid, eller ikke behov for dynamoets mulig effekt.

Ellers finnes det logisk sett ikke noe vei forbi en ekstern regulator som kan mer enn bare W-karakteristikk.

Du kan finne mye informasjon også om det her på Båtplassen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan forklare hvorledes ladingssystemet trolig fungerer.

 

Det virker som om hver motor alene kan lade begge batteribankene for start og i tillegg forbruk.

Dette dingsen med navn "blocking diod" er ikke noe annet enn en skillediode med to inntak og tre uttak, det er alt.

 

Dioder med to inntak er ikke så vanlig (og heller ikke til salgs overalt) pga. at produsentene ikke har klart å lage noe som holder.

De fleste skilledioder (som kan betales) slutter med maks. 130A (derav ca. 110 "ekte" som kan brukes over lengre tid).

Dynamoet på bilde f.eks. er et eksemplar som kunne levere 80A, hvis den får litt hjelp.

Men med det blir det 160A maks strøm ved bruk av to dynamoer, og dette er for mye for de fleste skilledioder.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men mulig lekkasjestrøm i likeretterdiodene er minimale, og neppe av praktisk betydning. Jeg foretrekker imidlertid at ALT er avslått når hovedbryteren er av.
Det går ikke noe lekkasjestrøm gjennom diodene.

Man kan selvsagt sette inn en bryter på ladekabelen, men da risikerer man dårlig kontakt og spenningsfall. Poenget med opplegget jeg har tegnet er at man skal ha en direkte, ubrutt forbindelse mellom forbruk og B+.

Minst 2 av diodene, en i hver del av broen, må kortslutte for å kortslutte/tappe batteriet.

Det koker ned til hvor mye man skal ta høyde for. Selv har jeg aldri slått av hovedbryterne på de 26 årene jeg har hatt båten. Ikke har jeg noen hovedbryter i bilen heller.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette dingsen med navn "blocking diod" er ikke noe annet enn en skillediode med to inntak og tre uttak, det er alt.

Dioder med to inntak er ikke så vanlig (og heller ikke til salgs overalt) pga. at produsentene ikke har klart å lage noe som holder. De fleste skilledioder (som kan betales) slutter med maks. 130A (derav ca. 110 "ekte" som kan brukes over lengre tid). Dynamoet på bilde f.eks. er et eksemplar som kunne levere 80A, hvis den får litt hjelp. Men med det blir det 160A maks strøm ved bruk av to dynamoer, og dette er for mye for de fleste skilledioder. Jørg

 

Jeg har sett litt mer på anlegget ombord.

 

Antar at den skilledioden med to inntak som Jørg snakker om er den blå "boksen" til høyre på bildet.

 

Den er levert av SURE POWER Industries, har modell betegnelse 3203 og begrensning på 120 A

 

se: http://www.surepower.com/pdf/isolator1.pdf

 

laderele120A.jpg

 

 

 

 

Hitachi dynamoene er på 80 A hver. Jeg lurer på hvordan "multi batteri isolatoren" håndterer en lading som totalt overstiger 120 A?

Link to post
Share on other sites

Det tok lang tid før jeg skjønte at den ene kveilen er knyttet til navigasjonssystemet og mulighet for å koble en ekstra dataskjerm som slave til de andre navigasjonsinstrumenetene.

 

(Ingen informasjon om dette i båten).

 

Den andre kveilen er for lang kabel til fjernstyring av Onan aggregatet - denne vurderer jeg å korte inn.

 

Jeg har mange andre "overledninger" ombord.

 

Jeg lurer på om jeg noensinne får oversikt over det elektriske anlegget....

Link to post
Share on other sites

Antar at den skilledioden med to inntak som Jørg snakker om er den blå "boksen" til høyre på bildet.

 

... har modell betegnelse 3203 og begrensning på 120 A

 

Hitachi dynamoene er på 80 A hver. Jeg lurer på hvordan "multi batteri isolatoren" håndterer en lading som totalt overstiger 120 A?

Ja, det er den jeg mener.

Men den som finnes på bildet dit er antakeligvis ikke noe 3203 (som vanligvis har 7 tilkoblinger).

Men da kan jeg huske feil, fordi jeg hadde som sagt bare få skilledioder med 2 inntak i hendene.

Uansett tror jeg at den er beregnet for 120A totalt.

Dette ville også forklare at kablene ikke er de tykkeste heller (antar ca. 25 kvadrat.)

Og dette igjen forklarer at anlegget er ikke beregnet for fullt utbytte av dynamoene,

fordi ved 160A strøm holder den skillediode kanskje i 4 til 5 timer, gjetter jeg.

Bruk en Amperemeter for å sjekke hva som skjer i løpet av 5 timer etter batteriene dine er ladet ut med 50%, da vet du.

Jeg gjetter at der løper en strøm av ca. 55A på hver kabel fra dynamoet i løpet av 30 minutter.

Deretter tar den av på ca. 35A i løpet av maks. neste timen, og deretter går den ned på 9 til 17A per dynamo.

 

Si i fra hvis jeg tar feil :smiley:

Men uansett er Hitachidynamoer noe som kan mye i originaltilstands allerede.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber fremdeles med å forstå ladereguleringen av dynamoene ombord.

 

Det er vel ikke så lurt for en ukyndig person.

 

I innlegg # 13, 2. bilde fremkommer det at man kutter en forbindelse i dynamoen - er dette IC-reguleringen?

 

- og erstatter med en diode. Hva er hensikten?

 

Dynamoen er av typen Hitachi 80 A - LR 180-03C, 119573 - 77201.

 

 

Dynamo-ICreg.JPG

 

 

 

 

Når det gjelder skilledioden som har inntak fra hver dynamo og tre uttak til hhv BB startbatterier, SB startbatterier og forbrukspakken er modellbetegnelsen 3203.

 

 

Multi_Battry_Isolator.jpg

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis er hensikten å øke ladespenningen ved å "lure" regulatoren til å tro at utspenningen fra dynamoen er lavere enn den egentlig er. Dette for å kompensere for tapet i skillediodene.

Dioden fører til et spenningsfall på mellom 1/2 og 1V, typisk 0.6V.

 

En meget dårlig løsning sammenlignet med en regulator som føler direkte på batteriet.

 

Et lite forøk på å illustrere:

La oss si at man ønsker å regulere temperaturen i stua, men vil bruke en varmeovn som befinner seg på kjøkkenet til dette. Døra står åpen.

Det beste da vil være å plassere termostaten i stua, ikke på kjøkkenet.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår lignelsen om kjøkkenet og stua, men.....

 

Innebærer dette at IC-regulatoren som opprinnelig sitter på Hitachi dynameon som intern laderegulator i mitt tilfelle er fullstendig frakoblet,

 

og erstattet med en diode?

 

Jeg skjønner ikke hva som da regulerer ladespenningen fra dynamoen?

 

Slik er med en ukyndig båtmann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...