Jump to content

Erfaringer Biltema servicedeler


Manito

Recommended Posts

Hei har noen i forumet erfaring med servicedeler fra biltema ;

knutebelger

sinkanoder etc?

Dette gjelder Volvo Penta 290DP drev

 

og hvordan er de impellerene som biltema selger?

 

25-260 Sinkanode for Volvo Penta-skjold. [AQ290, DP] 2 99,90 kr 199,80 kr

25-205 Impellere [TMD30A, 31...] 2 99,90 kr 199,80 kr

25-254 Sinkanode [AQ280DP, 2...] 2 79,90 kr 159,80 kr

25-212 Belgsett [AQ 200, 25...] 2 249,00 kr 498,00 kr

 

Sum totalt: 1.057,40 kr

 

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig ERFARINGER BILTEMA SERVICEDELER.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kan bare bidra med erfaring når det gjelder anoder - sånn på generell basis. Disse har jeg vært veldig fornøyd med. Har sett at også en del andre på baatplassen er enig i dette. Prisen er vel under halvparten av det Volvo forlanger.

 

Når det gjelder impellere, er jeg noe skeptisk. Her har jeg for min del satset på original Volvo - sånn for sikkerhetsskyld. Det er min generelle oppfatning når det gjelder fremdrift og sikkerhet - her tar jeg aldri noen sjanser :smash:

Link to post
Share on other sites

Har benyttet Biltema impellere på vår VP 41B de senere år. Kjører disse to sesonger, ca 200 timer. Har ikke sett antydning til sprekkdannelse eller andre avvik når impellerene blir kassert. Impelleren blir også demontert og kontrollert før hver sesong.

 

Selv om jeg registrere at andre skriver om negative erfaringer har jeg ikke noe problem med å anbefale impellere fra Biltema.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I så fall blir dette en beskjeden utgift hvis man deler summen på antall sesonger. Lite å tjene på å velge pirat akkurat her og derfor velger jeg originale deler. Har hørt at Biltemas impellere har løsnet slik at de sviver rundt akselen. Noen som har slike erfaringer :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har en VP TMD 40B og bruker orginalimpeller. Spurte på VP Norge Sjølystmessa om hvor lenge de burde holde. Han sa, 500 timer eller 5 år. Jeg har så langt skiftet hvert 4.år og har ikke sett sprekkdannelser.

 

 

Tror nok også at mange muligens skifter impellere for ofte - inkl meg selv. Mange ser på dette som en del av den årige vårklargjøringen og regner utgiften som en peanøtt i den store sammenhengen.

 

Hørte forresten om en fyr som bytter hovedstrømbryter hvert år fordi han en gang opplevde at denne sviktet da han lå på en holme og skulle hjem...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha ny belg til drevet- Er det noen som har erfaring med de fra biltema

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har ikke våget meg på belg fra Biltema. Er blitt fortalt at det er en kant som skal passe ned i et spor på drevet som mangler på Biltemas belg. Har ikke sjekket dette, men der er viktig fordi når kanten er på plass får du også belgen til å sitte riktig. Jeg har brukt forskjellige "pirat" belger uten problemer, men da med denne kanten.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du kjøpt disse piratbelgene da?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet belg fra Biltema i mange år på et VP 280 drev. Belgen er av god nok kvalitet den, problemet er slangeklemmene de leverer med. Slangeklemma er i en eller annen rustfri kvalitet men skruen er el-sinket!?!

 

Jeg har normalt skiftet belg hvert år og da har dette fungert greit, men et år lot jeg være å skifte belg og når jeg hadde båten oppe etter 2 år i sjøen så datt slangeklemma av ved enkel berøring. Skruen som holder denne sammen var tært vekk.

 

Anodene fra Biltema har jeg god erfaring med.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har ikke våget meg på belg fra Biltema. Er blitt fortalt at det er en kant som skal passe ned i et spor på drevet som mangler på Biltemas belg. Har ikke sjekket dette, men der er viktig fordi når kanten er på plass får du også belgen til å sitte riktig. Jeg har brukt forskjellige "pirat" belger uten problemer, men da med denne kanten.

 

Kan avvise dette. Belgen til biltema har også denne kanten. I hvertfall de 4-5 jeg har montert.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Prisen hos maritim for belgen er 220,- og hos biltema 199,- Noen som vet om dette er samme belgen. Jeg har tidligere kjøpt hos maritim og har ikke merket noe til dårlige slangeklemmer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har hørt at Biltemas impellere har løsnet slik at de sviver rundt akselen. Noen som har slike erfaringer :confused:

 

Jepp, har erfaring med det, og det med en Johnson impeller, så "orginal" som bare det. :confused:

Ellers så har jeg teset litt vdr. dette med impellere siden der stadig er en del diskusjoner vdr. en impellers levetid og kvalitet. 100 timers kjøretetest og så tørrkjøring uten vann for å se hva som virkelig skjedde.

 

Cirkeline

 

For interesserte så kan mine betraktninger leses på:

http://www.mortensen-technics.no/rdogtips.php under avsnitt C:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Når jeg skal bytte belger kjøper jeg et service sett til mitt 290 drev hos Volvo i Sandefjord.

 

For 790,-

 

Billigere/bedre enn å kjøpe litt her og der.

... så får du: Knutebelg, skjoldsink, akselsink, foringer til opphengsbolter, diverse pakninger og splinter

Betaler dette fremfor å gamble med kvalitet. Eskene er datostemplet (ingen gammal tørr/sprukken gummi i belgen)

 

Eksos belg er ikke så nøye, Skulle jeg bytte ville jeg bruke de gamle orginale klemmene og kjøpe belgen på f.eks. Biltema

Har ennå ikke hatt behov for å bytte eksos belgen. Den holder i mange år...

 

Mvh

Styrbert

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ikke kjøp belger på Biltema!

 

Som flere andre har påpekt er det ikke selve belgen som er problemet, men derimot slangeklemmene. Etter 1,5 sesong var disse tært i stykker og da hjelper det ikke om belgen er av grei kvalitet. Styr unna!

 

Har bra erfaringene med anodene fra Biltema, og ifølge tester er de vist like bra som orginale på sinkinhold. (Tror de var dårlige før..)

Link to post
Share on other sites

Har bra erfaringene med anodene fra Biltema, og ifølge tester er de vist like bra som orginale på sinkinhold. (Tror de var dårlige før..)

Har brukt anodene fra Biltema i en årrekke. Har også hatt disse montert sammen med andre fabrikat, og Biltema-anodene tærtes fortere enn de andre. Biltema-anodene er med andre ord bedre enn de andre jeg hadde.

 

Jeg mener å huske at Ingar for en tid tilbake gjorde en test på Biltema-anoder vs. et annet merke. Her var resultatene godt dokumentert med bilder. Den som er interessert finner sikkert denne ved å søke i forumet.

 

Det finnes forresten en gammel tråd på samme emne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...