Jump to content

Høytrykksspyler - hva duger?

Mouche

Recommended Posts

Jeg løfter denne igjenn. Det har vel skjedd litt siden tråden var aktiv, hva er det som anbefales idag? Ser Biltema har en til kr. 1990.- med påstått effekt fra 120-160 bar og 450 L i timen. Kercher K5 kr. 3500.- 145 bar og 500 L i timen, holder denne elle må/bør mann gå opp til modellen som heter K7 ? Stihl har noe tilsvarende. Ser også noen anbefaler Foma...pris? ..hvilken modell bør man kjøpe? Detter er ikke lett....

Jeg har jobbet mye med høytrykkspyling av ting og tang til oljeindustrien. Skikkelig mye dritt. Det er kun kercher som duger. Hvordan den er på terrasse å sånn har jeg ikke snøring på. Men det er den eneste jeg har vært borti som er stabil og god med greit trykk. Det hadde nok holdt greit til vanlig bruk med k4 også. Fordelen med å gå opp tik k5 er at du får en langt mer holdbar pumpe i spyleren. Metall istedenfor plast. Om jeg ikke husker helt feil. Og det hender jo.. hehe. Men k7 er nok mer enn en egentlig har behov for til "hobbybruk". Med mindre du bare liker å betale litt ekstra ;)

Jeg har K7 og er akkurat det jeg trenger for å fjerne rur, groe og dritt etter en lang sesong. Med roto-munnstykket fjerner jeg store rurklaser raskt og effektivt i løpet av sekunder fra propeller og ror. Anbefales.

Mener du at ikke K5 med roto-munnstykket ikke greier jobben med å fjerne rur fra drev+++??.

Og at K7 er verd de ekstra 2000 kr som det den koster når en stort sett skal brukes til rengjøring i forbindelse med opptak av en 31 fot's båt en gang i året?

Ser Coop bygg har begge til den laveste prisen, men det ser også ut som det følger med mindre utstyr ????? Hvor handler man for best kjøp?

Han sier ingenting om K5. Han sier at han er svært fornøyd med K7 og at det er midt i blinken for ham. Men kjøper du Kercher vs noe drit fra Coop, så har du noe som holder lenge. Bruker du den en gang i året, så hadde jeg valgt noe drit fra coop:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har K7 og er greit fornøyd.

Synes dog opplevd kvalitet var bedre på forgjengeren, 7.85 eller hva den het.

K7 har simplere kabel, simplere slange, dårligere trommelløsning på toppen som gjør spyleren ustabil ved innsveiving, minus for kjemikalipatroner vs 2 tanker på forgjengeren bl.a.

Virker rett og slett som de har spart penger, men beholdt eller økt prisen. Spec og selve spylingen er identisk med forgjengeren.

Mvh. SAP

Han sier ingenting om K5. Han sier at han er svært fornøyd med K7 og at det er midt i blinken for ham. Men kjøper du Kercher vs noe drit fra Coop, så har du noe som holder lenge. Bruker du den en gang i året, så hadde jeg valgt noe drit fra coop:-)

Det var nok derfor jeg stilte et oppfølgerspørsmål. Til opplysning så er det du kaller "driten fra Coop" også Kercher K7 eller K5 …...

Redigert av Finn Erik (see edit history)

Jeg kjøpte Stilh RE 128 Plus og som jeg skrev da jeg kjøpte den, dette er mye vasker for pengene.

Her er test av vaskere fra 2013: http://testbasen.tv2.no/test/395/test-av-hoytrykkspylere

Tekniske data: http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Rengj%C3%B8ringsmaskiner/H%C3%B8ytrykksvaskere-og-tilbeh%C3%B8r/STIHL-kaldtvannsvaskere/21746-1596/RE-128-PLUS.aspx

Tromas AS har god pris på den. De har butikker på Vinterbro og i Trondheim: http://shop.tromas.no/elektroverktoy/elektroverktoy/1142

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det var nok derfor jeg stilte et oppfølgerspørsmål. Til opplysning så er det du kaller "driten fra Coop" også Kercher K7 eller K5 …...

Ja, hvitt flagg fra meg :wflag: Jeg leste beklageligvis ikke innlegget ditt godt nok og "kortsluttet" mot at du vurderte Kercher vs et eller annet, evt ukjent, Coop merke :smiley:

Jeg har prøvd K4 til den frøs i stykker som er nevnt over her. Da jeg var litt skuffet over den, så gikk jeg for en K7 da jeg skulle ha ny. Delvis også fordi den hadde en rulle til høyttrykkslangen som i butikken kjøpsøyeblikket ikke fantes på hverken K4 (som var utelukket pga ytelse) eller K5.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

K5 gjør nok akkurat samme jobben som K7. Tror ikke man trenger å bekymre seg for det. Går nok også helt problemfritt med en K4. Men kjøper du en nilfisk så vil du kanskje slite litt..

Hvis du tar deg bryet med å lese testen jeg linket til vil du se at K4 og K5 har ganske forskjellig trykk.

Hvorfor Nilfisk skal være så dårlig forstår jeg ikke. Den i testen får like bra karakter som K5 og den deler for øvrig alt, bortsett fra farge og pris med Stihl.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

At dem har forskjellig trykk betyr ikke nødvendigvis at K4 har utilstrekkelig trykk? At den har en tarvelig pumpe i plast som lett sprekker om vinteren gjør K5 mer interessant - siden den har forbedring her. Dersom du passer godt på at den er tom for vann / står varmt om vinteren - så vil den nok holde. Hvorfor Nilfisk gidder å produsere så dårlige spylere har heller ikke jeg forståelse for. Det er etter min erfaring spyleren med kortest levetid.

Den trommelen som karcher har fått på toppen er jo noe dritt ved bruk. Sikkert greit ved lagring. Men den gjør jo spyleren topptung - og irriterende å jobbe med. Men så har jeg helst brukt spylere til skikkelig heavy-duty. Greit med hobbyspyler å veksle med når den dieseldrevne må ha service/vedlikehold. Men det var en periode hvor disse høyttrykkspylerene ble forbruksvare for min del. Men igjen; jeg har ingen erfaring med hvordan dem er til vask av bil eller hus osv..

Jeg har hatt mange høytrykkspylere gjennom tidene og jeg har hatt min siste karcher, da de tilstadighet røy sund. Jeg har i dag en Nilfisk i PRO serien og den holder.

Det dere skal se etter ved kjøp av ny spyler er hvor mye vann den leverer, trykket er av mindre betydning, ingen båt/ bil/ anleggsmaskin blir ren med "vanntåke".

Tips ved vinterbruk, jeg kjører gjennom frostvæske etter bruk, da kan den bare oppbevares/ lagres i garasjen mellom kuldeperiodene. Jeg bruker min mest i vinterhalvåret.

Lykke til med kjøpet, hold dere unna biltema...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg vet ikke om det er så veldig drøy påstand? Kanskje du kunne lest det som erfaring kontra påstand? Jeg hverken fremhevet teksten eller brukte mange utropstegn? Jeg skriver jo også at jeg har brukt dem til heavy duty spyling. Aldri vasket hus, bil e.l. Har kjørt dem skikkelig med varmtvann. Det vi ikke klarte med høyttrykk måtte videre til ultraspylig. Da blir spylere forbruksvare. Dieselspyleren trengte stadig rep - og da var hobbyspyler løsningen mens service pågikk. Min erfaring er at kercher skaper klart minst hodebry. De ryker selvfølgelig de også. Men de leverer etter min erfaring gode resultater til det skjer. (Håper ikke det ble for påståelig for deg, lille venn).

Det dere skal se etter ved kjøp av ny spyler er hvor mye vann den leverer, trykket er av mindre betydning, ingen båt/ bil/ anleggsmaskin blir ren med "vanntåke".

En høytrykkspyler er en hydraulisk innretning. Og så er det jo slik at hydraulisk effekt er flow x trykk, eller P = Q x p. Enig i at vannmengden (flowen) er viktig, men det er altså produktet av flow og trykk som gir en viss effekt.

Videre er det jo slik at trykket i høyttrykkspyleren egentlig bare gjelder fram til vannet forlater dysa. Da er ikke vannet innesperret lenger, og trykket vil falle til omgivelsestrykket (normalt 1 Atm.). Det som gir oss en vaskeeffekt da er hastigheten vannet har og vannstrålens areal (ikke lufta i strålen). Men det er jo netop vannmengden og trykket som bestemmer dette. Ikke noe trykk - ikke noe fart på vannet. Ikke noe flow - ikke noe areal på vannstrålen.

Når det gjelder hva som duger må jo det være litt opp til den enkelte å definere, men det blir jo en avveining mellom pris/vekt og vaskeeffekt. I tillegg til trykk og vannmengde som nevnt over tilkommer jo som andre har nevnt mulighet for varmt vann og såpe.

Hvis jeg var i markedet for en ny spyler ville jeg valgt den med størst vannmengde og trykk jeg hadde tatt meg råd til, men også satt et krav til messingpumpe (bronse?). Jeg har en Kärcher i kjelleren som har vært trofast med i 10-12 år. Den har sprengt to ganger pga lagring i garasjen på vinteren, men det var kurante deler å skifte. Den har messingpumpe og var den største enfasede spyleren Kärcher hadde den gangen.

Tror nesten jeg ville vurdert å leie en god varmtvannsvasker hvis behovet er vask av båten ved opptak og utsetting. Det er så mye enklere med en god maskin og den kan også brukes til å fjerne bunnstoff.

Kjøpte selv en Nilfisk til rundt 3000 kr i fjor og den blir ikke mye brukt. Grunnen er at den ikke er særlig effektiv til å vaske hverken bil eller båt, foreløpig har den mest blitt brukt til å vaske terrassen.

Det er jo ikke noe vits å eie en maskin som stort sett bor i garasjen ;-)

Min erfaring er at man tror en kercher eller alto til 3-5000 kr er en kjempemaskin som vasker flott, men etter å ha prøvd en varmtvannsvasker med de rette kjemikaliene vil de fleste få en stor overraskelse over resultatet.

De som driver med landbruk har ofte litt greie på slike maskiner, hør gjerne med fk f.eks.

Redigert av Janoho (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...