Jump to content

Sjøassistanse VS Redningsselskapet


Anabelle

Recommended Posts

:smiley:

 

Jeg lurer litt på om hva som egentlig er hovedforskjellen mellom Sjøassistanse og Redningsselskapet. Vet at det er to forskjellige instanser, men hvorfor har man to aktører?

 

* Er det bare p.g.a. vanlig konkuranse som ellers i næringslivet?

* Er det slik at de utfyller hverandre?

* Har det med pris å gjøre?

* ??

 

Har lagt merke til at mange her på forumet støtter Sjøassistanse. Det har vel også blitt diskutert litt tidligere her også, men jeg ble vel ikke helt klok likevel :smiley: :smiley:

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

sjøassistanse er Telenors forsøk på å grabbe sårt tiltrengte midler fra NSSR.. :smiley:

 

MVH

Suzuki

Ja skulle jo tro at det er bedre å samles om å få en skikkelig aktør istedet for flere halvgode liksom (med respekt for de begge)....

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på om hva som egentlig er hovedforskjellen mellom Sjøassistanse og Redningsselskapet. Vet at det er to forskjellige instanser, men hvorfor har man to aktører?

Anabelle

Som mange andre er jeg medlem både i KystPatruljen og i Sjøassistanse ganske enkelt fordi vi har behov for både Redningsselskapet og Sjøassistanse. Hvis ikke en redningsskøyte er i nærheten, sørger Sjøassistanse for at jeg får hjelp av noen andre...Og hvis jeg får problemer på sjøen så spiller det ingen rolle for meg hvem jeg får hjelp av bare jeg får hjelp! Dessuten er Sjøassistanse en del av Telenor Maritim Radio som igjen har ansvaret for Kystradiostasjonene. Det nytter ikke å klage over nedleggelse av kystradiostasjonene når båtfolket klamrer seg til mobiltelefonen i stedet for å installere VHF om bord!  Derfor er jeg enig med Geir og Ole Brumm: Ja takk begge deler! Dessuten prioriterer Sjøassistanse bruk av redningsskøytene når det er mulig. Jeg kan vanskelig se at det er noen konkurranse dem i mellom, men de utfyller hverandre.

Hilsen Syvert  :yesnod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

VHF er etter min mening en offentlig oppgave, ikke en komersiell. Derfor bør dette finansieres over statsbudsjettet, ikke av at Telenor skal traske inn på området til NSSR.

 

Telenor betalte nok utbytte i fjor ( bla.a. til staten ) til at de fint kunne finansiert VHF delen med deler av dette. Men det var nok aldri et tema. At Telenor vil ha sin del av "kaka" fra båtfolk er greit nok, men ikke under flagget "oss er det så synd på"

Telenor er et kommersielt aksjeselskap, som har som eneste formål å tjene penger. De som har sett utviklingen på prising av tjenester de siste 10 årene kan se dette på sine fakturaer. De tjenestene som det er konkurranse på, er satt ned, resten er satt opp. Kraftig. Var det ikke sånn, burde styret finne seg annet arbeid. Et aksjeselskap SKAL tjene penger, slik er det bare.

 

NSSR derimot er en stiftelse, som har til formål å redde liv og verdier på sjøen. Det som er igjen av "overskudd" brukes til nyinvesteringer samt annen drift.

 

Suzuki  - som har sine sympatier hos EN aktør, uten å nevne navn.. :yesnod:

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før og kan gjerne si det igjen Sjøassistanse kunne ikke eksistert dersom det ikke var for alle ressurser som finnes langs kysten, herunder Redningsselskapet som er den viktigste ressurs.

Sjøassistanse er og blir en formidler av assistanse og vi har ingen egne ressurser.

Alle som tegner en såkalt "superkasko" i et forsikringsselskap på sin båt vil få dekket alle utgifter forbundet med slep,assistanse,hjemereise ingen egenandel etc. etc. og da behøver en strengt tatt ikke medlemskap hverken i Sjøassistanse eller Kystpatruljen. En slik forsikring koster dog adskillig mer enn hva medlemskap i Sjøassistanse eller Kystpatruljen gjør.

 

Det er og viktig å merke seg at alle får den hjelp og assistanse de behøver både av Kystradiostasjonene og Redningsskøyter uavhengig om en er medlem her eller der. Forskjellen ligger i hva den enkelte evt. må betale i etterkant av en assistanse.  

 

Når det gjelder nød og sikkerhetsdelen innenfor Kystradio og VHF er dette en sammfunnspålagt oppgave som finaniseres over statsbudsjettet.    

 

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Må få sei MI meining oppi detta.

Eg har vært medlem i NSSR i øve 20 år , pr i dag medlem både der og i Sjøassistanse, ennå.

 

Pr i dag så fulle dei kvarandre godt ut, men mitt ønske e at Sjøassistanse blir ein reine konkurrent te Redningsselskapet , gjerne med egne båtar !!

Redningsselskapet har dei siste året gjort ein rekke

gedigne tabbar både når det gjelde redning , å det å ikkje ha båtar utplasert på dei plassane di ska ha ,di har vore sårt savna i ein del situasjonar !!

 

Økt konkuranse komme oss brukerar te gode når det gjelde service, goder som angår medlemsskapet å pris, for å nevna nåke !!

 

I tillegg te det så e det ein del av båtførerane ombord på redningsskjøytene så over

hode ikkje tenke seg om å tar hensyn te andre båtar så ferdes på sjøen og som  ellers ligge fortøyd , eg hart ein rekke eksempler eg konne dratt frem fra den sommaran så va , både fra meg å andre båtfolk så eg har vært i kontakt med.

Eg vett om 8 stk så har sitt seg lei på dårlig service å behandling å har meldt seg ut av NSSR med øyeblikkelig virkning . Nå ska ikkje eg sitta her å fortella alle dei " dårlige " historiane eg vett om NSSR , dei har å komme te å gjørr mye godt men nå e d :

 

PÅ TIDE MED KONKURANSE Å FULL SKJERPING !!!

 

( regne IKKJE med at eg erte på meg nåken !!?? )

 

mvh

 

Leifen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Den vesentlige forskjellen på oss og Sjøassistanse er at vi drifter en ansvarlig og kvalitetssikret redningstjenste med 40 skøyter. Staten betaler litt i overkant av ti prosent av driften vår - resten må vi skaffe selv.

Vi bruker svært mye tid på å bli bedre, og tar hjerne mot konkrete eksempler der vi har et forbedringspoteniale. Konurranse? Mulig det, men det er allerede flere på banen uten at "dette er er vår mayday" situasjoner oppstår - og la oss i hvert fall slippe det. Vi har dessuten konkrete eksempler på at "amatører" har forverret nødsituasjoner betraktelig og har gjort vår og havaristens jobb ekstra vanskelig.

Det er også selvsagt riktig det Jan påpeker at alle på sjøen skal hjelpe alle uansett.

 

Hvis dere virkelig vil støtte Reningsselskapet, så meld deg som bøssebærer under den store TV - innsamlingen på TV 2 den 30. november. Svært mange grupper og organisasjoner støtter oss. Størst problemer med å mobilisere innsamlere er det faktisk der vi har flest oppdrag overfor lystbåtfolket. F. eks. er Asker og Bærum er versting til tross for at vi har 80 prosent av oppdragene i Indre Oslofjord på vestsiden av fjorden.

 

Bøssebærertelefon er 815 33 555.

Eller se på: http://www.redningsselskapet.no

 

Ha en fortsatt trygg vinter!

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Eg vett om 8 stk så har sitt seg lei på dårlig service å behandling å har meldt seg ut av NSSR med øyeblikkelig virkning . Nå ska ikkje eg sitta her å fortella alle dei " dårlige " historiane eg vett om NSSR , dei har å komme te å gjørr mye godt men nå e d :

Jeg har fått god hjelp av NRRS en gang og en kompis fikk store (og helt unødvendige!) skader på båten sin i forbindelse med en amatørmessin redning av en av Sjøassistanse's allierte........ Dette er jo en liten avsporing da det har litt med tilfeldigheter o.l. å gjøre i den enkelte situasjon. Er forholdene vanskelige, og det er de jo ofte når ting går galt, kan en også forvente at proffene i NSSR også har vanskeligheter med å utføre en "etter boka berging"

 

Redningsskøytene lager en he&¤/&vetes masse sjø i full fart, men en kan jo ikke forvente at han som ligger med lanternene i vannskorpen skal forstå at redningsskøyta skal komme 10 minutt senere fram fordi bestefar ligger og fisker midt i leia med Askeladden sin.

 

Så lenge begge aktørene spiller sammen og ikke konkurrerer om "May-Day"ene bør der være plass for begge. En annen sak er jo at NSSR burde fullfinansieres over statsbudsjettet og ikke bruke store ressurser på tigging :yesnod:

 

Jeg lurer litt på om hva som egentlig er hovedforskjellen mellom Sjøassistanse og Redningsselskapet. Vet at det er to forskjellige instanser, men hvorfor har man to aktører?

Så vidt jeg har forstått er den vesentligste forskjellen at Sjøassistanse fungerer som en administrativ redningssentral mens NSSR er den operative delen og da burde det være duket for et godt samarbeid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

VHF er etter min mening en offentlig oppgave, ikke en komersiell. Derfor bør dette finansieres over statsbudsjettet, ikke av at Telenor skal traske inn på området til NSSR.

Jeg tror det er noe viktig som du ikke har fått med deg, Suzuki, nemlig at en tjeneste som ikke blir benyttet av brukerne, eller hvor nytteverdien ikke står i forhold til kostnadene, kan ikke forvares hverken kommersielt eller på et statsbudsjett. Sjøassistanse er derfor etter min mening et glimrende tiltak som bl.a. har bidratt, i alle fall indirekte, til at flere kystradiostasjoner ble opprettholdt enn det opprinnelige forslaget om å redusere kystradiostasjonene til 2. Nå ser det ut til at at det bare er Farsund og Ørlandet som blir lagt ned, mens de øvrige kystradiostasjonene opprettholdes og effektiviseres. Det er en løsning også båtfolk bør kunne leve med. Jeg vil også understreke Jo-Eriks forklaring på forskjellen mellom Sjøassistanse og Redningsselskapet. Sjøassistanse er en formidler av assistanse mens Redningsselskapet er en operativ redningstjeneste. Derfor er jeg helt enig med SveinHa: Det er behov for begge tjenestene! Sjøassistanse inviterer til samarbeid med Redningsselskapet, men jeg har dessverre inntrykk av at interessen for samarbeid ikke er gjensidig. Det ville glede meg hvis inntrykket er feil, Ingvar!

Hilsen Syvert  :yesnod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Syvert:

ser ditt poeng.

 

ta et annet eksempel, fjernt dog, men kanskje ikke så fjernt.

 

Man plages med kriminalitet, bla.a innbrudd. En vektertjeneste kan da tilby sine tjenester; f.eks vakthold, og at du kan installere alarm som varsler dem ved innbrudd. Brukerne kan også stole på den offentlige / operative enheten ( politiet ), men her er ressursene så små at de som oftest ikke kan hjelpe deg av ulike årsaker.

Da blir spørsmålet, vil mer penger til vaktselskapene løse problemene til alles beste, eller bør ressursene gå til en "offentlig" tjeneste, som poliet jo er. ( hvem som betaler er uvesentlig her, da vi snakker om ressurser totalt .. )  At mange sier "både og " er vel mer en erkjennelse i at den offentlige tjenesten ikke fungerer, enn et reelt ønske om et "brukerfinansiert" alternativ.

 

At noen kan ønske seg en alternativ aktør, er i og for seg greit, men at dette alternativet skal etableres og drives  PÅ KOMMERSIELT GRUNNLAG er jeg skeptisk til.

 

Og hvordan settes verdien ? Nytteverdien av f.eks brannvesenet er vel samfunnsmessig størst hvis den forebyggende tjenesten blir så bra at branner unngås i størst mulig grad ? Eller ønsker vi et system der man skal oppgi sitt visa-kortnummer, eller forsikringspolisenummer før utrykningen kommer ?

 

Jeg er ABSOLUTT tilhenger av VHF, men har helt klart betenkeligheter med at Telenor på den ene siden skal ivareta de "samfunnsmessige" behovene, samtidig som de også skal ivareta sine aksjonærers interesser.  Min absolutte oppfatning er at aksjonærene alltid trekker det lengste strået...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nytteverdien av f.eks brannvesenet er vel samfunnsmessig størst hvis den forebyggende tjenesten blir så bra at branner unngås i størst mulig grad ?

Her har du et meget godt poeng, Suzuki!  :wink: Det er jo nettopp dette som er den viktigste funksjonen til kystradiostasjonene og Sjøassistanse, nemlig at effektiv kommunikasjon og rask assistanse kan forebygge alvorlige ulykker på sjøen! Jeg gjentar for øvrig at Sjøassistanse ikke er en aktør men en formidler av assistanse. Derfor trenger vi både Redningsselskapet og Sjøassistanse. Når det gjelder min og mannskapets sikkerhet på sjøen så synes jeg den er verd noen hundrelapper som neppe har noen som helst betydning for overskuddet i Telenor eller for selskapets aksjonærer. I den sammenhengen hører nok Sjøassistanse mer hjemme under posten "veldedighet" i Telenors regnskaper...  :wink:  :lol:  :lol:

Hilsen Syvert  :confused:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Stjelenord er en ting, di som jobber på kystradiostasjonene, som vil tenke nyskapning er noe annet.

 

Jeg støtter ihvertfall opp om Sjøassitanse, i tillegg til Rednings selskapet.

 

Å kritisere Rednings selkapets redningsmenn og andre frivillige tyder på at enkelte ikke verdsetter forsøket på hjelp.

Ja det er ett forsøk på hjelp, og som regel er det reddningen men dog ikke alltid enten det er av proffe eller frivillige.

 

Ja takk begge deler som det hevdes at Ole Brumm sier

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...