Jump to content

Sjøassistanse VS Redningsselskapet


Anabelle

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Jeg vil også understreke Jo-Eriks forklaring på forskjellen mellom Sjøassistanse og Redningsselskapet. Sjøassistanse er en formidler av assistanse mens Redningsselskapet er en operativ redningstjeneste.

 

Sitter med svenske Praktisk Båtågande Feb 04.

 

Der forklares det ganske enkelt fra SSRS at man benytter Sjøredningen på Norsk Redningsselskapet ? Ved livsfare

og Sjøassistanse ved tilfeller som ikke er direkte nødsituasjoner.

 

Det begrunnes med at Sjøredningen vil ta betalt for oppdrag som ikke innehar nødkarakter.

( redning kontra assistanse ).

 

Er det slik det fungerer i Norge også?.

 

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

NÅ ble jeg forvirret! :puke:

Etter å ha lest innleggene, spør jeg (i rent uvett): Hvor hører Sjøassistanse heime??

Jeg har levd i den villfarelse at panpan-meldinger eller nødmeldinger ble formidlet/mottatt av kystradiostasjonene (drevet av Telenor etter politisk pålegg), og at disse kontaktet LRS eller HRS, og politiet ved nød / ulykker. Det er i hvertfall SLIK redningstjenesten er oppbygd. Så er det opp til redningsleder å befordre assistanse; Enten å tilkalle NSSR, helikopter, eller andre båter via VHF.

SÅHH, HVOR i dette hierarkiet befinner så Sjøassistanse seg?? :sad::eek::sad:

For ikke å spørre: Hvor i norsk redningsplan er de??

(Eller har jeg ikke fulgt med i DENNE timen heller?) :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse er ikke med i norsk redningsplan. Der er man utelukkende med fordi medlemskap gir flere fordeler enn ulempen med premieinnbetalingen. En klubb der medlemskap gir deg fordeler med andre ord. Den dagen fordelene ikke overgår premiekostnaden, melder jeg meg ut.

 

Kystpatruljen er et støttemedlemskap i Redningsselskapet. Du støtter Redningsselskapet og får som takk noen få og små fordeler som du ellers ikke ville fått. Et underskuddsforetagende for de fleste rent økonomisk, men du får æren av å være med å støtte de som faktisk er der og fysisk hjelper deg den dagen du er i nød og trenger hjelp.

 

De får begge mine penger. Den ene fordi det gir meg økonomiske fordeler, den andre fordi det gir meg fysisk hjelp når jeg trenger det som mest.

 

Nå ville jeg vel uansett fått denne hjelpen, medlem eller ikke, men det forutsetter at de er der og har sitt materiell i drift. For å forsikre meg om det, bidrar vi alle med noen hundrelapper der staten bare betaler 10% av budsjettet.

 

Og til fritidsbåt-skipper Nilsen som tenker at javel, mine 500 kroner fra eller til spiller ingen rolle. Helt riktig tenkt av skipper Nilsen, men hva hvis alle tenkte slik?

 

Lotus  

Link to post
Share on other sites

Fortsatt like dum? :lol:

Gikk inn på "tilbudene" fra Sjøassistanse, og er i villrede... Vil JEG ha fordel av dem?? :lol:

 

Tilbud 1:  Gratis opplysningstjeneste...

   De meget få gangene jeg ringer via VHF, finner Kystradiostasjonen motparten...

Tilbud 2:  Gratis spesifikk værmelding...

  Etter at de la ned Ørlandet, er det ingen med lokalkunnskap som kan gi bølgeprognose for leia innenfor Hitra! Har prøvd!

Tilbud 3:   Gratis "Meld fra hvor du går...

  Ved lengre turer melder jeg alltid fra til bror eller sønn om ankomst-tider osv. DE vet hva de skal gjøre!

Tilbud 4:   Gratis etterlysning av stjålet båt...

  Her skal forsikringsselskap og politi underrettes snarest. DE vet hvordan videre ettersøking skal foregå! Dessuten, ved STOR trafikk av "litt uvesentlige ting" på VHF ch.16, blir det lett til at man demper "skriklådan". (DET skjedde ombord i slepebåt på "annet oppdrag" under en ulykke utenfor Stavanger. Bare en tilfeldighet gjorde at jeg (i pur interesse) hang over "elektronikkboksene" på brua og hørte "Mayday" fra neddempet VHF, og underrettet skipperen. Dessverre døde en sjømann i kantringsulykke med annen liten slepebåt. Vi kom for sent. Og var kanskje litt for langt unna. OT!)

Tilbud 5:   Gratis navneendring på egen båt...

  Hva fanden skal jeg med DET?? :lol: Micro heter den og Micro kommer den til å hete til "Rasmus" tar meg!

Tilbud 6:   150 gratisminutter på VHF (Verd 450 kroner)

  Tja, dette KAN være lønnsomt for den som RINGER MYE via VHF. Jeg bruker den som NØDRADIO og har som regel mobildekning. (Selv om Telenor gjorde sitt beste for å drepe rekkevidden ved nedleggelse av NMT-nettet!! :lol::smiley:  OG: På sjøen vil jeg HELST ha fred fra telefoner!  :lol:

Tilbud 7:   1 års abbonement av Praktisk båtliv og deretter 100 kr. i rabatt på bladet / pr. år...

  Nå abbonerer JEG på BM. Andre blader kjøpes sporadisk hvis det er spesielle artikler av interesse.

Tilbud 8 og 9:   5% rabatt fra Simrad og tilskudd på 490 kroner ved bestått VHF-eksamen OG kjøp av Simrad VHF...

  Vel VHF-sert. og radio HAR jeg jo, så....

Tilbud 10:  20 øre literen i rabatt fra Shell...

  Med topp-kort i Shell, får jeg bedre rabatt!

 

MIN konklusjon: JEG er RIMELIG sikker på at dette tilbudet/tjenesten fra Sjøassistanse NEPPE vil tjene meg! Jo mindre jeg har med dem OG Telenor å gjøre, dess bedre liker lommeboka seg. Tar jeg feil??

NSSR får mitt tilskudd! :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

MIN konklusjon: JEG er RIMELIG sikker på at dette tilbudet/tjenesten fra Sjøassistanse NEPPE vil tjene meg! Jo mindre jeg har med dem OG Telenor å gjøre, dess bedre liker lommeboka seg. Tar jeg feil??

NSSR får mitt tilskudd! :cryin:

Mulig du har rett, Jeg vurderer dette fortløpende. Det jeg setter mest pris på er 1.500 kroner i redusert egenandel på forsikringen ved skade. Da setter jeg opp min egenandel med 1500 kroner og sparer 300 kroner på premien.

 

Ellers dekker de jo utgifter til dykker, frakt av drivstoff og reservedeler, kostnader ved slep osv. Dekning av hjemtansport av bestetningen hvis ting gikk fryktelig galt i ferien langt hjemmenfra.

 

Nå trenger du jo bare disse greiene hvis du utsettes for skader og problemer. Se på det som en utvidet kasko. Føler du deg heldig og har vært det til nå? Sjansen er stor for at det fortsatt vil gå bra.

 

 

 

Lotus

 

PS: Når det gjelder servicedelen er jeg enig med deg. Bruker ikke de tjenestene mye, (med unntak av å si tusen takk til 6 gratis nummer av Praktisk Båtliv og et og annet gratis ringeminutt via vhf)

Link to post
Share on other sites

Mulig du har rett, Jeg vurderer dette fortløpende. Det jeg setter mest pris på er 1.500 kroner i redusert egenandel på forsikringen ved skade. Da setter jeg opp min egenandel med 1500 kroner og sparer 300 kroner på premien.

 

Ellers dekker de jo utgifter til dykker, frakt av drivstoff og reservedeler, kostnader ved slep osv. Dekning av hjemtansport av bestetningen hvis ting gikk fryktelig galt i ferien langt hjemmenfra.

 

 

ÅÅÅÅ?? DET stod det intet om i de 10 tilbudene på www.sjoassistanse.com :lol:

Vet DU om noen som har FÅTT refundert slike utgifter? :cryin:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

ÅÅÅÅ?? DET stod det intet om i de 10 tilbudene på www.sjoassistanse.com  

Du finner dette under garantivilkår, hva vi dekker av utgifter.

 

Vet DU om noen som har FÅTT refundert slike utgifter?  

Mange av våre medlemmer har fått dekket egenandel med inntil 1.500.- dersom det har oppstått en skade hvor den enkeltes ordinære båtforsikring er benyttet. I tillegg til at vi utbetaler dokumenterte utgifter forbundet med slep/assistanse/hjemreise, etc.

Etter å ha lest innleggene, spør jeg (i rent uvett): Hvor hører Sjøassistanse heime??  

Jeg har levd i den villfarelse at panpan-meldinger eller nødmeldinger ble formidlet/mottatt av kystradiostasjonene (drevet av Telenor etter politisk pålegg), og at disse kontaktet LRS eller HRS, og politiet ved nød / ulykker. Det er i hvertfall SLIK redningstjenesten er oppbygd. Så er det opp til redningsleder å befordre assistanse; Enten å tilkalle NSSR, helikopter, eller andre båter via VHF.  

Det er selvsagt slik at alle får den hjelp og assistanse som trengs når de har behov for det, helt uavhengig om en er medlem her eller der.

Forskjellen ligger i at dersom en blir påført utgifter forbundet med assistanse eller skade vil Sjøassistanse i etterkant dekke utgifter forbundet med dette innenfor de områder og de beløpsgrenser som gjelder.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

I rettferdighetens navn: Overså "Vilkårene", så jeg tar dem her, sett fra MITT ståsted:

(Og sikkert god info for andre med samme spørsmål / tvil) :confused:

 

1.  Sleping: Sjøassistanse (SA) skaffer sleper OG dekker < 5000NOK ved berging / transport.

  Flott!! Men hva slags sleper??

2.   Berging.

  Hva er "egnet ressurs"? NSSR?

3.   Informasjon.

  Hva slags lokalkunnskap sitter Bergen med om lokale forhold i Imsterfjorden? Som ikke NSSR kan?

4.   Dekning av intill 1500NOK av egenandel.

  Flott! Men de går vel inn i max-beløpet på 5000NOK?      :smiley:

5.   Transport av res.-deler / drivstoff osv. inntil 1500NOK.

  Flott! Men de går vel også inn i max-beløpet på 5000NOK?  :lol:

6.   Starthjelp...

  Hvordan skal SA ordne starthjelp på utsida av Ulvøya v/Hitra??? (Sommerhavn)

7.   Hjemtransport, kostnad inntil 5000NOK....

  Flott! Men de går vel inn i max-beløpet på 5000NOK?    :lol:

8.   Er omtalt i forrige innlegg fra meg. 9 er ikke aktuellt for mitt båtbruk!

10.  Om å gi beskjed.

  Forståelig!  :lol:

 

Min konklusjon til Vilkårene:

Pnkt. 1 - 4 - 5 og 7: Supert tilbud HVIS ulykke / uhell rammer. DA KAN kontingenten være innspart ganske raskt!!

(Med det er tvilsomt om alle forsikringselskap gir rabatt på medlemskap i SA. Har spurt!)

 

Kommentar Jo_Eirik?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve med en oppsummering av det Marwin skriver:

 

Det er ikke slik at det er en total maksgrense på 5.000-. Dvs. at en kan f.eks få dekket inntil 5.000.- i forb. med slep og inntil 5.000.- i hjemreise dersom båten viser seg ubrukbar.

 

1.500.- i dekning av egenandel er uavhengig av type skade, innbrudd etc. Dersom en har benyttet sin ordinære forsikring og betalt en egenandel dekker vi denne uavhengig av type hendelse som har forårsaket dette.

 

Selvsagt benyttes Redningsskøyter til å assistere, i områder hvor disse er, og de er tilgjengelig er det den beste og viktigste ressurs, men det er ikke like god dekning i alle områder og da benyttes andre typer fartøy til å assistere.

Det kan være losbåt, skyssbåt eller en tilfeldig båt som er like i nærheten av deg. Det er ofte nærmeste fartøy som er den beste hjelper.

 

Personale på kystradiostasjonene formidler diverse assistanse i over 3000 hendelser pr. år.  og det er det samme personale som formidler assistanse til Sjøassistansemedlemmer.

Da vi ikke er låst når det gjelder bruk av fartøy til å assistere er jeg sikker på at vi skal finne et fartøy som er i nærheten av Hitra dersom du skulle få behov for starthjelp. De fleste vil nok hjelpe deg uten at de skal ha noe betaling for dette, men om det skulle være et fartøy som krever betaling dekker vi dette innefor de grensene som gjelder

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Er blitt oppfordret til å besvare det opprinnelige spørsmålet fra JOLLA

Der forklares det ganske enkelt fra SSRS at man benytter Sjøredningen på Norsk Redningsselskapet ? Ved livsfare og Sjøassistanse ved tilfeller som ikke er direkte nødsituasjoner.  

Det begrunnes med at Sjøredningen vil ta betalt for oppdrag som ikke innehar nødkarakter.  

( redning kontra assistanse ).  

Er det slik det fungerer i Norge også?.

Nei, slik fungerer det ikke i Norge.

Forskjellen mellom Norge og Sverige er at Sjøassistanse i Sverige har mange "Sjøassistansefartøy" som de har inngått avtaler med, det har vi ikke i Norge, vi benytter de ressurser som er langs kysten, og dekker evt. påførte utgifter i etterkant. dvs. at vi dekker også utgifter ved bruk av redningsskøyter til assistanseoppdrag av mindre alvorlig karakter dersom det er det som er mest hensiktsmessig.  Vi foretar imidlertid en kontinuerlig registrering av ressurser langs kysten som kan benyttes ved forskjellige hendelser, og får mange henvendelser fra ulike aktører som ønsker å være registrert som ressurs hos oss, uten at dette medfører noe forpliktelser hverken for den ene eller andre.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

I rettferdighetens navn: Overså "Vilkårene", så jeg tar dem her, sett fra MITT ståsted:

(Og sikkert god info for andre med samme spørsmål / tvil) :flag:

 

1.  Sleping: Sjøassistanse (SA) skaffer sleper OG dekker < 5000NOK ved berging / transport.

  Flott!! Men hva slags sleper??

2.   Berging.

  Hva er "egnet ressurs"? NSSR?

Hei Marwin,

 

Til orientering nevnes at slepebåten "Poseidon" er en ressurs som inngår i Sjøassistansens beredskap, og jeg tør faktisk påstå at den skulle være istand til å håndtere de mest vanlige lystbåtene uten større vanskeligheter.

 

Bilde

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Er blitt oppfordret til å besvare det opprinnelige spørsmålet fra JOLLA

Nei, slik fungerer det ikke i Norge.

Forskjellen mellom Norge og Sverige er at Sjøassistanse i Sverige har mange "Sjøassistansefartøy" som de har inngått avtaler med, det har vi ikke i Norge, vi benytter de ressurser som er langs kysten, og dekker evt. påførte utgifter i etterkant. dvs. at vi dekker også utgifter ved bruk av redningsskøyter til assistanseoppdrag av mindre alvorlig karakter dersom det er det som er mest hensiktsmessig.  Vi foretar imidlertid en kontinuerlig registrering av ressurser langs kysten som kan benyttes ved forskjellige hendelser, og får mange henvendelser fra ulike aktører som ønsker å være registrert som ressurs hos oss, uten at dette medfører noe forpliktelser hverken for den ene eller andre.

 

Blir det ikke en interessekonflikt når samme selskap som skal dekke utgiftene også er de som skal formidle assistanse? Det vil vel være mest kostnadsbærende å benytte "egne" fartøyer, som jeg antar at man har gunstigere økonomiske avtaler med (til tross for at de faktisk ikke er frivillige)?

 

Så at en annen bruker dro parallell til politiet og de andre nødetatene, og en sammenligning som slår meg da er jo om 112-sentralen ble betjent av et vekterfirma som har ansvar for koordinering (formidling) av ressurser. Ville det ikke da være rimelig å anta at det aktuelle vekterfirmaets enheter fikk rimelig mye å gjøre? Og for all del, jeg er fullt klar over at politiet ikke får betalt pr oppdrag, men (avsporing) det hadde kanskje vært en tanke?

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin,

 

Til orientering nevnes at slepebåten "Poseidon" er en ressurs som inngår i Sjøassistansens beredskap, og jeg tør faktisk påstå at den skulle være istand til å håndtere de mest vanlige lystbåtene uten større vanskeligheter.

 

Bilde

 

mvh

Poseidon

Lurte bare på hvor fort denne doningen går i forholdt til båtene til NSSR? Marsjfart og fullfart'?

Tror ikke jeg ville vært så glad om det var en slik båt på vei mot meg der jeg lå og tok inn mengder av vann et godt stykke utpå havet, nei det beste er nok båter som er bygget for formålet og som ikke blir benyttet til andre ting.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Sjøassistanse slår til igjen!! :jollyroger::jollyroger:

 

Mottok i går en faktura UTEN KID-nr. fra dem.

220 kroner er jo ikke store beløpet, så jeg tenkte først å betale, men så ringte jeg og spurte hvorfor JEG fikk denne fakturaen.

Svarene var:

*Jeg hadde vært kunde der tidligere;

*Dette var noe de hadde overtatt fra Telenor, som tidligere hadde dette inkludert i lisensen.

 

BEGGE SVARENE VAR BLANK LØGN!!

 

* Jeg har aldri vært "medlem" der!

 

*Ved forespørsel til nettopp Telenor Maritime, kunne de fortelle at jo, de HADDE tidligere hatt "Sjøassistanse", men dette var en ekstratjeneste som hadde en større tilleggspremie, og denne virksomheten ble lagt ned. (Mulig NSSR++ allerede dekket det de hadde i portefølgen?) og deretter var det noen som så dette som en forretningsidé og videreførte.

Tipper at dagens "Sjøassistanse" pløyde gjennom lisenslistene og sender ut i haug og kav til ALLE med VHF??

 

Slikt trigger meg; Får stadig merkelige fakturaer både til mitt firma men også privat, på ting jeg ikke kjennes ved; Beløpene er kanskje ikke så store, men samlet utgjør det endel i løpet av året.

Som medlem av NSSR og helokopter-tjenesten, er det INTET det såkalte Sjøassistanse kan tilby meg som jeg ikke allerede har.

I MITT vokabular er dette svindel! :smash::smash:

 

Ikke identifiser dem med Telenor, for de har intet med Sjøassistanse å gjøre! Brukte VHF-en hele veien mellom Bergen ig Risør i pinsen i år, og hadde flott backup hele vegen.

 

(Forøvrig, forsikr.selsk. TRYGG i Danmark, har jeg aldri hatt noen befatning med!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse eies og drives av forsikringsselskapet Atlantica med medlemsfordeler til konsesjonshavere av VHF. Les mer på http://www.atlantica.no/batforsikring/tilleggsforsikringer/Atlantica-Assistans/

 

Sjøassistanse bruker telefonnummeret til nærmeste kystradiostasjon - 120, men på nettsidene til Telenor Maritim Radio er ikke Sjøassistanse nevnt (så langt jeg kan se). Derimot fremhever de sitt samarbeide med Redningsselskapet.

 

Medlemskapet i Sjølassistanse koster kr. 475,- (kr. 220 for innehavere av VHF-lisens). Medlemskapet i Redningsselskapet koster kr. 845,- (Totalmedlem). Begge tilbudene gir stort sett samme utbytte!

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse eies og drives av forsikringsselskapet Atlantica med medlemsfordeler til konsesjonshavere av VHF. Les mer på http://www.atlantica.no/batforsikring/tilleggsforsikringer/Atlantica-Assistans/....

 

At Sjøassistanse har telefonnummer 120 er sjølvsagt feil, ringer du 120 så kjem du til kystradio! Men på den andre side så kan nok kystradio heilt sikkert hjelpe om du får problem :wink: . Ellers så er det jo veldig positivt at et forsikringsselskap promoterer VHF med gyldig lisens på denne måten....

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

 

At Sjøassistanse har telefonnummer 120 er sjølvsagt feil, ringer du 120 så kjem du til kystradio! . Ellers så er det jo veldig positivt at et forsikringsselskap promoterer VHF med gyldig lisens på denne måten....

 

Enig en fordel til, for de som betaler VHF lisens..

 

Tilbudet kom sammen med VHF lisensen, som i fjor men da slapp vi og betale.

 

På Faktura står det klart.

 

 

For assistanse;

Bruk kanal 16 på VHF

eller ring 120

har du spørsmål om forsikringen ring 23297865.

 

Skade melling sendes til,

Lilleakerveien 2A

Postboks. 184

NO-0216 Oslo

mail.

skade@sjoassistanse.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal vi ringe det forsikringsnummer du oppgir???

 

Sjøl ringer jeg 120 / kanal 16 og til IF, som er mitt (norske) forsikringsselskap. (Eller www.if.no)

Er det bråttom, trykker jeg DFC på VHF-en og / eller utløser alarmen på min nyanskaffede nødpeilesender!

Er temmelig sikker på at HRS / LRS fikser assistanse lenge før noe annet!

 

(Og kommer du i nød, enten du har betalt lisensen eller ei (!), settes det igang et større apparat!

(For noen år siden, før jeg betalte VHF- lisensen, formidlet jeg mayday relay for en annen båt som var i brann. Jeg oppgav nødvendige data (samt radioamatørsignatur, som ikke hadde noe med dette å gjøre) og formidlet rask assistanse. M.a.o.: NØD bryter alle lover!

Men DET bør ikke være noen sovepute for ikke å ta VHF-lappen!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...