Jump to content

Verktøykasse seilbåt: innhold?


New Attitude

Recommended Posts

hei,

 

Nå begynner det også i nord å bli antydning til vår, og i den forbindelse skulle jeg gjerne ha tips:

 

 

Hva bør en verktøykasse for en seilbåt (32 fot) inneholde?

 

 

Jeg har jo noen tanker, men hører gjerne fra dere som har gjort dere erfaringer...

 

Takkar :sailing:

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Hej Attitude

 

 

jag har 4 Kasser ombord :crazy:

 

1 Verktyg (vanliga verktyg..skiftnycklar, fasta nycklar, tänger o skruvmejslar + en masse annet!)

2 Rigg ( shakel, vantskruv, saxpinner+ spinnakertape etc etc)

3 El (kabel,sikkringer, lamper etc etc)

4 VVS (div rörgrejjer, slangklemmer, förminskninger etc)

+

segelsömmerbag (nål o tråd, handske etc)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Korte og lange skrujærn /stjerne. Liten og stor skiftnøkkel, fastnøkkelsett, rørpumpetang, universaltang, fil, baugfil, umbrakonøkkelsett, fettpresse, jengetape, rustfrie treskruer, slangeklemmer, litt 2,5 og 4kvm kabler, kabelsko, kabelskotang, isolasjonstape, volt/amperemeter, en passelig ståltråd, sjakler div etc. ... egentlig veldig mye som er kjekt å ha med seg.

 

elektrikerstrips, skruesement, sikafleks, gjerne litt araldit/ epoxylim, for å ikke snakke om 2-3 tapetkniver.

 

flottører for måling av frysepunkt kjølevæske og batterisyre.

 

...mulig du må ha noe i tillegg for seilene...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at Gunga Din har en interessant tilnærming til trådstarters spørsmål.

 

Jeg har en tendens med å frakte ombord all verdens verktøy og reperasjonsutstyr.

 

Jeg er nå i en situasjon hvor jeg ikke trenger å tenke så veldig mye på vekten dette representerer

 

- men det er like fullt viktig å tenke grundig gjennom hva som er nødvendig å ha ombord for en lengre ferie.

 

Gunga Din har 4 kasser ombord.

 

Jeg har i alle fall en kasse i tillegg med syrefaste skruer, bolter, muttere, skiver, splinter, messing skruer, beslag og diverse.

Jeg har imidlertid ikke klart å finne ut hvilke dimensjoner som er lurt å ha med.

 

Loddebolt og loddetinn kommer ofte godt med når en kobling skal forbedres.

 

Rustløser, olje, locktite, aceton, rødsprit, vannfast vaselin og vannfast fett følger også med.

 

Jeg har alltid med for mye "elektrisk" som releer, pærer, sikringer, kabler, krympestrømper o.a. Jeg har registrert at det har vært flere båtkollegaer som har benyttet dette enn meg selv - men det er alltid hyggelig å bistå de som "står fast" i ferien.

 

Plugger for å tette vanninntregning i skroggjennomføringer er vel et "must".

 

Ståltråd eller messingtråd kan gjøre underverker.

 

Vulc-tape kan tette ubehagelige lekkasjer for en kortere periode.

 

Jeg kunne ramse opp mange andre "ting" som er i verktøykassa.

 

Utfordringen synes jeg ligger i å utvikle et eller annet system her på BP,

 

gjerne Word-basert,

 

hvor den enkelte kan merke av for hva som er aktuelt å ta med ombord.

 

Jeg håper at dere ikke oppfatter meg som en som helst vil ha dreiebenken ombord for å løse alle utfordringer - men som en båtkollega som ønsker å lære om fornuftige gjenstander i verktøykassa.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle fall en kasse i tillegg med syrefaste skruer, bolter, muttere, skiver, splinter, messing skruer, beslag og diverse.

Jeg har imidlertid ikke klart å finne ut hvilke dimensjoner som er lurt å ha med.

 

Loddebolt og loddetinn kommer ofte godt med når en kobling skal forbedres.

 

Rustløser, olje, locktite, aceton, rødsprit, vannfast vaselin og vannfast fett følger også med.

 

Jeg har alltid med for mye "elektrisk" som releer, pærer, sikringer, kabler, krympestrømper o.a. Jeg har registrert at det har vært flere båtkollegaer som har benyttet dette enn meg selv - men det er alltid hyggelig å bistå de som "står fast" i ferien.

 

Plugger for å tette vanninntregning i skroggjennomføringer er vel et "must".

 

Ståltråd eller messingtråd kan gjøre underverker.

 

Vulc-tape kan tette ubehagelige lekkasjer for en kortere periode.

 

Jeg kunne ramse opp mange andre "ting" som er i verktøykassa.

 

Utfordringen synes jeg ligger i å utvikle et eller annet system her på BP,

 

gjerne Word-basert,

 

hvor den enkelte kan merke av for hva som er aktuelt å ta med ombord.

 

Jeg håper at dere ikke oppfatter meg som en som helst vil ha dreiebenken ombord for å løse alle utfordringer - men som en båtkollega som ønsker å lære om fornuftige gjenstander i verktøykassa.

glömde den kassen..........med skruver...den finns oxo ombord

loddebolten finns i El-kassen

 

Rustløser, olje, locktite, aceton, rødsprit, vannfast vaselin og vannfast fett følger også med

står i en fast kasse...........(faste kasser räknas vel ikke :smiley: )

 

sen olje- o diesel-filter o impeller (inget er orginal, Ingar :wink: )

 

Gunga er ingen regattasejler......vikt speler mindre roll

 

 

ser att jag måste proviantere litt locktite.........har en burk permatex istellet...packning på box

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har i tillegg til alt det andre nevnte en sånn en ombord:

12-229_l.jpg

Fra Biltema - største typen.

 

Denne får ikke plass i noen verktøykasse og har sin egen pose med fett som den bor i.

 

(Den er selvfølgelig ment til å bli kvitt riggen når den deiser overbord. Siden jeg har Bavaria er jeg like forundret hver kveld når Selden riggen fortsatt står der. Men når den detter er jeg altså beredt til å bli kvitt den :smiley: )

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For å unngå misforståelser har jeg unnlatt å nevne denne:

 

kompressor.jpg

 

med følgende spesifikasjon:

Kompressoraggregat 24 l. Transportable stempelkompressorer med direktedrevet/remdrevet motor og luftbeholder. Utstyrt med manometer og trykkregulator for innstilling av passende arbeidstrykk for forskjellige verktøy. Helautomatisk drift, en trykkbryter starter og stopper kompressoren ved dens nedre resp. øvre trykkgrense. Hurtigkobling type CEJN.

Luftbeholder: 24 l . Motoreffekt: 3 hk. Gjennoml. sylindervolum: 290 l/min. Fri avgitt luftmengde: 230 l/min. Maks. arbeidstrykk: 8 bar. Sylinderantall: 1. Motordrift: Direkte . Vekt: 27 kg. El: 230 V/1-fas

 

 

Jeg har flere verktøy ombord som benytter denne bl.a. luftpistol (til RIB, fendere, utpressing av gress i inntaksventiler, o.a.), sag, poleringsmaskin og borremaskin.

 

Jeg antar det høres noe snodig ut, men dette utstyret har lettet mye arbeid mye ombord.

 

Utfører stadig litt poleringsarbeid som nesten er lystbetont.

 

 

Men,

 

jeg har enda ikke prioritert strikkemaskin, selv om SW oppfatter at dette er en grei instalasjon som kan tilpasse bekledningen til skiftende fysiske former gjennom sommeren.

 

 

Båtfolk kan gledes av så mye...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik en til verktøykasse:

 

Toolbag.jpg

 

Oppi der har jeg fastnøkler fra 8 til 22 mm, stor og liten skiftenøkkel, stor og liten rettavbiter, tverravbiter, telefontang, spisstang, vannpumpetang, stanleykniv, Morakniv, seks skrutrekkere, to vinkelskrutrekkere, hammer, tommestokk, 20 m. målebånd, 12 V loddebolt m/tinn, liten baufil, dor og kjørner, el-tape, vulketape, Gaffatape, antikorrosjonstape og bulldogtape. Og en Fluke. Og rørtang og meisel. Unbrakosett.

 

Kabelskosett fra Bosch m/tang.

 

Repsett fra Zodiac.

 

En plast verktøykasse inneholdende strekkfisker, sjakler, splittnagler og låseringer.

 

Ei plastkasse inneholdende et utvalg blokker.

 

Ei plastkasse inneholdende diverse kabler, reservepærer, koblingsmateriell.

 

Ei plastkasse inneholdende et utvalg syrefaste skruer, slangeklemmer o.l.

 

Ei plastkasse med alt mulig annet som koblingsbokser, impeller og all mulig dritt jag sannsynligvis kunne kastet.

 

Sikaflex 291, Locktite, VP flytende pakning.

 

Pluss som sagt, øks og machete. Og boltesaks.

 

 

Det forlyder at Najad også kommer med macheten som standard idet nybakte eiere nå må kjempe seg gjennom skog og kratt fra Fucking Åmål forbi de ville områdene rundt Bohus festning før de kommer ut til havet.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

etpar biter kryssfiner har jeg stuet under noen madrasser. Har to biter på hhv 20x50 og 10x40 6mm finer, og en elektrisk stikksag liggende. Med disse kan jeg lage mye fint i nødreperasjoner.

 

Lim har jeg også ombord, epoxylim og litt fyllstoff. Kjekt til nødreprasjoner det også.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

12-229_l.jpg

Fra Biltema - største typen.

 

Har du testet å klippe syrefast wire med den ? Har vært borti etpar ganske digre KJETTINGTENGER som var fullstendig ubrukelige til å klippe selve wiren med. Strekkfisk halsen og sjakler gikk imidlertid helt greit..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har du testet å klippe syrefast wire med den ? Har vært borti etpar ganske digre KJETTINGTENGER som var fullstendig ubrukelige til å klippe selve wiren med. Strekkfisk halsen og sjakler gikk imidlertid helt greit..

 

Suzuki

speler ju för såvitt ingen roll om man knipser strekkfisken eller vantet........

 

min bultsaxwiresaks ser ut så her 22-WC16.jpg

 

keftarna går liksom om varandre + plus att dom er svängda.....

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din sin har en wiresaks

Surprise har en boltesaks / kjettingsaks.

 

Suzuki

 

Slik er det.

 

Hulda har derfor en bolt/kjettingsaks. Om så skulle skje at jeg ikke får opp ankerkjettingen kan jeg klippe av, jeg behøver ikke la hele greia ruse til bunns. Ellers så har jeg ikke helt oversikt over verktøybeholdningen. Det er vel borti 100 kilo. Men jeg har kjøpt verktøy som er kun for båten. Som aldri forlater båten. Jeg kan plukke alt teknisk i biter, såfremt jeg ikke må ha hydruslisk pressutstyr. Så: Piper fra 4mm opp til 32, unbraco, torx og alt-det-der kommer i en plaskasse fra Biltema. Fastnøkler fra Biltema. Boltkutter, rørtenger, andre tenger Backo og Biltema. Man kjører svensk kvalitet hele veien. Oljer for komplette skift hele veien. Alle filtre hele veien, impellere. Frostvæske for de kresne, komplette skift. Rødsprit, whitespirit, rustløser og alt-det-der. Kjeledress og vernesko. Lanternepærer og alt elektrisk, en drøss med slangeklemmer, som helt sikkert ikke passer noen steder.

 

Engentlig så kunne jeg vel bygget en båt til bare med alt drasset jeg har med. Jeg er nok litt uorganisert, men jeg kan greie meg ut av enhver situasjon.

Link to post
Share on other sites

Har du testet å klippe syrefast wire med den ? Har vært borti etpar ganske digre KJETTINGTENGER som var fullstendig ubrukelige til å klippe selve wiren med. Strekkfisk halsen og sjakler gikk imidlertid helt greit..

Har ikke prøvd wire nei.

Har klipt av bøylen på en rimelig kraftig hengelås (mistet nøkkel) og en såkalt 'tyverisikker' sykkellås (også min egen - brukt til å sikre påhengeren på braketten). De gikk greit å få av....

Tror jeg har en bit 8mm wire liggende i båten. Skal gi den et klipp og se hva som skjer :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg anskaffet for en stund siden et tangamperemeter til å ha i båten, tenkte det var kjekt å ha. Men jeg har allerede brukt det mye for å måle ampereforbruket mange steder i båten.

 

Jeg har ikke mulighet for å sammenligne målenøyaktigheten i forhold til proft utstyr - men det virker ikke så galt de verdier jeg har målt i forhold sammenligning med verdier på amperetimeteller som har shunt.

 

Kjøpt fra Clas Ohlson med følgende spesifikasjon (hentet fra katalogen):

 

Tangamperemeter for like- og vekselstrøm. Automatisk innstilling av måleområde. AC A 0-40/400A, AC V 0-400m/4/40/400/600V, DC A 0-40/400A, DC V 0-400m/4/40/400/600V. Resistansmåling opp til 40 Mohm. Summertone under 40 ohm. Zero-, Range- og Hold-knapp. Leveres med testledninger og 2 batterier, type LR03. Størr. 195x64x30 mm. Artikkelnummer 36-1203 Pris kr 1 295,-

 

 

tangamperemeter.jpg

 

 

Jeg har nå også begynt å ta med hullsagsett etter flere ganger vært nødt til å kjøpe hullsag i forskjellige havner. Har nå med hullbor-koffert kjøpt fra CO med følgende diametre: 19, 22, 25, 29, 35, 38, 44, 51, 57, 64 og 76 mm.

 

Hvor rart det enn høres, det skal stadig lages et hull for å tre ledninger eller for å montere 12 volt uttak eller annet som er "nice to have".

 

Fortsetter jeg å laste inn verktøy og andre dubeditter slik jeg har gjort hittil må vannlinja snart heves - betraktelig.

Link to post
Share on other sites

ja.

Kjedelig å stå der med masta i sjøen, og oppdage at tanga er kjøpt og lagret til ingen nytte.

 

For det er bare et tidsspørsmål på en Bavaria veit du :smiley:

 

Suzuki

 

Jeg ble sterkt skremt av at signaturen surprise hadde kjøpt den største boltesaksen til B'tema.

Jeg har den nest største.

Ofret derfor et par 6 mm. bolter.

Det var ikkeno problem å klippe dem, og det ser ut til at det lett skal gå an å klippe strekkfiskene.

Hvor lett det er å bli kvitt ei gjennomgående mast som står på kjølen og som er klemt fast i masteringen tør jeg imidlertid ikke tenke på.

Kanskje teorien om boltesaks kanskje bare passer på Bavariabåter og andre med masta stående på hyttetaket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...