Jump to content

Verktøykasse seilbåt: innhold?


New Attitude

Recommended Posts

Hvor lett det er å bli kvitt ei gjennomgående mast som står på kjølen og som er klemt fast i masteringen tør jeg imidlertid ikke tenke på.

Kanskje teorien om boltesaks kanskje bare passer på Bavariabåter og andre med masta stående på hyttetaket?

 

Det er som regel ikke noe problem. Vanligvis knekker master rett over undre saling eller i dekksgjennomføringen. Med knekk menes at masta er tvers av. Det knekkes ikke på andre måter, for å si det slik.

Link to post
Share on other sites

en bra Leatherman kansje

 

Et kjempeproblem med Leatherman er at de flyter så dårlig.

Jeg har prøvd 3 ganger, og de sank 100% av gangene. Nå har jeg kjøpt en Gerber isteden.

Multi-Plier-800-Legend-large-8239.gif

 

Skal gi beskjed om den flyter - når den en gang detter til vanns.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det er som regel ikke noe problem. Vanligvis knekker master rett over undre saling eller i dekksgjennomføringen. Med knekk menes at masta er tvers av. Det knekkes ikke på andre måter, for å si det slik.

 

Bombesikker Hulda?

 

La oss si at lo toppvant går av. Vil masta knekke av i to deler ved salingen, eller vil den bøye seg?

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget med disse bolt- og/eller wireklipperne er å bli kvitt masta hvis den ligger i sjøen og dæljer mot skutesiden.

Dersom masta ikke er tvers av ligger den vel ikke i sjøen og slår istykker båten - da er det vel bedre å surre stumpene fast på dekk, så mister man ikke seil og løpende rigg.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kosmix; såvidt jeg kan se har du en mindre seilbåt uten innenbordsmotor.

Jeg vil absolutt mene det går an å få en OK verktøykasse for 1500kr. Det er bedre å kjøpe litt enkelt utvalg, men kvalitet, istedet for å kjøpe alt av billigste sort.

Etterhvert økes budsjettene, og da kan du supplere. Har du allerede dingsen, må den pælmes og erstattes.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Måtte også klippe opp låsen på sykkelen min. Brukte en saks som ligner på Gunga Din sin, -det var umulig å klippe wiren. Men når jeg klipte over selve låsen var den delt på 7 sek..

 

Wire er seige greier...

 

 

Finnes sikkert også lure metoder for å kutte låsewire og for ikke å snakke om låser i herdet stål. Jeg vet om noen gode fremgangsmåter, men disse vil jeg ikke dele med dere i et åpent forum. Er det noen som kan gjette på hvorfor??

Link to post
Share on other sites

Den som prøver å kutte wire med lås finner fort ut hvordan det bør gjøres.

 

Om båt- og sykkeltyver leser i dette forumet så får det så være, det er viktigere at de som befinner seg i en kritisk situasjon med brukket mast og wire tredd gjennom låret vet å klippe denne på riktig måte.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Noen som 12V vinkel-sliper ombord.

Vet at Bosch har en oppladbar sak. Are hos Elvstrøm hadde en slik. Kjekk sak å bruke i fint vær og null bølger. Ikke like fin når den blir dynket i saltvann.

 

Om båt- og sykkeltyver leser i dette forumet så får det så være, det er viktigere at de som befinner seg i en kritisk situasjon med brukket mast og wire tredd gjennom låret vet å klippe denne på riktig måte.

Jeg tror også de som driver med slikt vet hvordan de skal gjøre det, i tillegg til at de bruker andre informasjonskanaler enn baatplassen.no. De siste årene har jeg mistet 5 sykler. Den ene hadde Abus heftigste slangelås, sikkerhetsklasse 10. Den låsen ble klippet rett over i garasjen hjemme av noen som tydeligvis hadde riktig verktøy.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...