Jump to content

Omdreininger på motor


Trophy

Recommended Posts

........., men da fikk jeg beskjed om at driftstoff økonomien ville "gå lukt åt skogen".  "Dieselen renner bare tvers igjennom med propellerbytte..." ble det sagt. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke.

 

.........160 dager igjen til båten skal ut.... (idag 23.11.2003)

Hei Erik,

 

Flott at du fikk sving på sakene og farten opp dit hvor du mener at den skal være!

 

Men påstanden om drivstofføkonomien som ville dra på skogtur, den forundrer meg. På en dieselmotor er nemlig forholdet mellom forbruk og avgitte HK temmelig lineært. Det vil si går forbruket ned til det halve, så går antallet HK ned til det halve. Går forbruket opp til det doble, så gå antallet HK opp til det doble.

 

Derfor; hvis forbruket skulle øke så voldsomt   -   da burde motoren plutselig bli fryktelig mye sterkere    :wink:

 

Når det gjelder dine 160 dager gjenværende "straff" så er jo det grusomt trist  :smiley: :smiley: :headbang:    Her hos oss ligger sjøen blank og fin. Jeg var ombord senest igår, og der var et yrende båtliv rundt omkring  :wink: :wink: :wink:

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Hei Erik,

 

Flott at du fikk sving på sakene og farten opp dit hvor du mener at den skal være!

 

Men påstanden om drivstofføkonomien som ville dra på skogtur, den forundrer meg. På en dieselmotor er nemlig forholdet mellom forbruk og avgitte HK temmelig lineært. Det vil si går forbruket ned til det halve, så går antallet HK ned til det halve. Går forbruket opp til det doble, så gå antallet HK opp til det doble.

 

Derfor; hvis forbruket skulle øke så voldsomt   -   da burde motoren plutselig bli fryktelig mye sterkere    :wink:

 

Når det gjelder dine 160 dager gjenværende "straff" så er jo det grusomt trist  :smiley: :smiley: :headbang:    Her hos oss ligger sjøen blank og fin. Jeg var ombord senest igår, og der var et yrende båtliv rundt omkring  :wink: :wink: :wink:

 

mvh

Poseidon

Drevet mitt er orginalt til en 260 hk bensinmotor. Tror nå at den kanskje yter bare 230 hk?! Mangler bare det ekstra "lille" før den slipper seg skikkelig "løs". Når motoren yter mindre så trodde jeg at propellen måtte være mindre for å få samme omdreining på motoren. Mindre og lettere å dra rundt, eller hva? Hva kan du si om motoren din? Lurer på å skifte til  V8 diesel hvis finansene strekker til. Er den mer plasskrevende enn en V8 bensin?

Link to post
Share on other sites

Drevet mitt er orginalt til en 260 hk bensinmotor. Tror nå at den kanskje yter bare 230 hk?! Mangler bare det ekstra "lille" før den slipper seg skikkelig "løs". Når motoren yter mindre så trodde jeg at propellen måtte være mindre for å få samme omdreining på motoren. Mindre og lettere å dra rundt, eller hva? Hva kan du si om motoren din? Lurer på å skifte til  V8 diesel hvis finansene strekker til. Er den mer plasskrevende enn en V8 bensin?

Dette var meningen skulle gå til Skarpnes 9100 :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket også om jeg kunne sette på mindre propellere, men da fikk jeg beskjed om at driftstoff økonomien ville "gå lukt åt skogen".  "Dieselen renner bare tvers igjennom med propellerbytte..." ble det sagt. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke.

Joda det stemmer på en prikk. De som sørget for at du fikk riktig utveksling, hadde nok peiling på propell også.

 

Forholdet mellom dieselforbruk og antall hester er ikke lineært og det er derav ingen lineær sammenheng med at mer dieselforbruk gir tilsvarende mer hester. Det er heller ingen sammenheng med at mer dieselforbruk skulle gi en raskere båt.

 

Hvorfor er det slik?

Vel. En dieselmotor utnytter omlage 40% av energien i drivstoffet til å skape kraft til propellen. Resten forsvinner i varme. Forbruket av diesel er som en parabel. Man har et høyt forbruk ved lave turtall målt i drivstoff pr. hk og et enda høyere forbruk for høye turtall. Drivstofføkonomien for motoren alene uten hensyn til skroget forøvrig vil derfor være lavest omtrent der dreiemomentet er høyest. Utslagene blir enda høyere for en bensinmotor med tilsvarende høyere turtall.

 

Det stopper ikke her. Så kommer effektkurven til motoren inn i bildet.  For en Yanmar eller Volvo diesel fritidsbåtmotor ligger maxturtallet gjerne mellom 3000 og 4000. Senker man turtallet med 200 omdreininger på en Yanmar 4LH som har 3300 som topp, går effekten ned med nesten en fjerdedel. Drivstofforbruket pr hk. går også ned.

 

Så kommer vi til propellen. Propelleffektkurven er heller ikke lineær med med turtallet, men eksponesiell. Og utenom turtall har vi både stigning og diameter. Blir diameteren liten, må stigningenbli tilsvarende større. Normalt regnes det med en tomme endring av diameter gir drøye 2 tommer endring av stigning for at forholdet mellom stigning og diameter fortsatt skal være i likevekt med kraften som er tilgjengelig på akselen. Får man mindre diameter, reduseres tilgjengelig bladareal i forhold til den skyvekraft som er nødvendig reduseres. Reduseres det for mye, kan man risikere at man ikke får båten i plan. Videre vil drivstofforbruket øke, fordi når propellen strever med skyvekraften, vil den i steden bruke energien til å piske vann. Slipp% vil nå nye høyder. Drivstoffet ditt renner ut uten at du får noen gevinst av det. Det blir dyrt for deg.

 

Planende båter er litt spesielle. Etter planingsterskelen synker synker skyvekraftbehovet. Da kommer stigningen inn som den viktigste komponenten. Forenklet kan man si at stigningen gir deg farten, men diameteren gir deg skyvekraften.  Så synker slipp% etter som farten øker. Om den var 50% like før planingsterskelen, er den kanskje under 10% ved max fart.

 

For høyt turtall på propell gir dårlig virkningsgrad og dårlig drivstoføkonomi. Dette fordi det går med energi til å snurre propellen rundt selv om stigningen er null. Store propeller snurrer sakte, små propeller snurrer raskere. Så skal forholdet mellom stigning og og diameter ligge innenfor bestemte grenser for at virkningsgraden ikke skal bli for dårlig. Det gjelder uansett om propellen din har diameter 30 cm eller 300 cm. Blir stigningen mer enn 50% større enn diameteren, avtar virkningsgraden raskt. Vanskelig å finne en 20 tommer propell med mer enn 30 tommer stigning f.eks.

 

Så hva blir konklusjonen?

- Lineære sammenhenger finnes ikke.

 

- Drivstofforbruk pr. avgitt Ahk varierer med turtallet og er høyest ved max turtall. Nest høyest ved lavt turtall og lavest på midten.

 

- Feil propell kan få drivstofforbruket til å nå uante høyder fordi virkningsgraden med feil propell synker til et lavmål. At maxturtallet er riktig, er slett ingen garanti for at propellen er optimal.

 

- Feil girutveksling kan føre til at ingen kombinasjon av diameter og stigning vil være optimal. Drivstofforbruket øker, og farten blir ikke hva man kunne forvente.

 

- Riktig propell; riktig stigning på propell, riktig turtall på propell, riktig dimeter/bladareal på propell og riktig utforming av propell. Her ligger kjernen både til din drivstofføkonomi, din toppfart og din akselerasjon. Og man kan aldri få både i pose og i sekk, men man kan derimot gi litt et sted og få mer enn tilsvarende godt betalt et annet sted. Prioritere akselerasjon fremfor fart. Eller motsatt.

 

Siden det er mange variabler med i bildet i kombinasjon med at forutsetningene endrer seg, sier det seg selv at beregning av optimale turtall/propeller ikke er noen lett sak, men kanskje den viktigste.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Drevet mitt er orginalt til en 260 hk bensinmotor. Tror nå at den kanskje yter bare 230 hk?! Mangler bare det ekstra "lille" før den slipper seg skikkelig "løs". Når motoren yter mindre så trodde jeg at propellen måtte være mindre for å få samme omdreining på motoren. Mindre og lettere å dra rundt, eller hva? Hva kan du si om motoren din? Lurer på å skifte til  V8 diesel hvis finansene strekker til. Er den mer plasskrevende enn en V8 bensin?

Jeg vet ikke om en V8 diesel er større enn en bensinmotor :-)  Men det er vel mere "jern" i en dieselmotor, samt noe mer/større kjølesystem, er det ikke?  Så hvis man sier at en diesel er litt større, er man kanskje ikke helt på jordet?  Er det noe på forumet som har sett slike motorer ved siden av hverandre?   Btw, hva med en rekke 6'er (4,2 liter'n fra Mercruiser)

 

Hvis du er usikker, ta kontakt med et merkeverksted, i mitt tilfelle Skjæret Motorservice i Tønsberg.  Si hva slags motor du har, vekt på båten full lastet og de regner hva slags drev du skal ha, samt propellertype.  Kanskje koster det 1 arbeidstime, men det er det jaggu meg verdt.  Hva er 590,- elns i forhold til hva det kan spare deg av frustrasjoner og trøbbel.  Jeg gjorde det, og regnestykket stemte på en prikk (drev med 1:1,81 utveksling og 22" propeller, jeg hadde drev med 1:1,5 utveksling og manglet 850 rpm på maksturtall).

 

Hilsen Erik

160 dager igjen til sjøsetting

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...