Jump to content

Omdreininger på motor


Trophy

Recommended Posts

Når propellen er en halv tomme mindre så burde vel omdreiningene stige? Er det økningen i stigning som gjør utslaget? Har også en propell på 15 1/2 x 17,med den får eg ca 3200/3300 omdreininger og ca 3600/3700 omdreininger med den på 15 1/2 x 13. Skal ha minst 4200 på

full fart. Har noen forslag til propellstørrelse? Mine er av typen Michigan. :smiley:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ja, det burde de gjøre...og det gjør de, men du skrev at du hadde 15 1/2x13...og da synker turtallet ytterligere hvis du setter på en 15x17.

 

Hvor stor motor er det og hvor fort går båten?

 

Det virker nesten som at det er noe annet som gjør dette her, jeg syntes forskjellen i turtall er for liten i forhold til det jeg hadde ventet.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

det gjelder å ha så stor diameter som mulig

Tommelfinger-regel : Turtallet stiger med ca 200 omdr. når du går 1 tomme ned i stigning

                                 Turtallet stiger med ca 100 omdr. når du går 1 tomme ned i diameter

Hei Will,

 

Tommelfingerregler er gode å ha, men den som du kom med der ville jeg nok ta med en neve salt  :smiley:

 

Den må iallefall knyttes opp mot en eller annen omdreining  -  og en propelldiameter  -  som utgangspunkt, og hva med gearet? Refererer du til motoromdreininger eller propellomdreininger?

 

Bare som et eksempel på hva jeg mener: Hvis jeg reduserte propelldiameteren på Poseidon fra 1465mm til 1415mm så skulle altså omdreiningstallet stige fra 400 til 600 rpm? For ikke å snakke om hva som ville skje hvis jeg lettet en tomme eller to på stigningen   -   da ville stakkars gamle Wichmann løpe aldeles løpsk  :lol: :lol: :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregler er gode å ha, men den som du kom med der ville jeg nok ta med en neve salt  

 

Den må iallefall knyttes opp mot en eller annen omdreining  -  og en propelldiameter  -  som utgangspunkt, og hva med gearet? Refererer du til motoromdreininger eller propellomdreininger?

 

Bare som et eksempel på hva jeg mener: Hvis jeg reduserte propelldiameteren på Poseidon fra 1465mm til 1415mm så skulle altså omdreiningstallet stige fra 400 til 600 rpm? For ikke å snakke om hva som ville skje hvis jeg lettet en tomme eller to på stigningen   -   da ville stakkars gamle Wichmann løpe aldeles løpsk    

 

Det jeg snakker om er selvfølgelig båter som de fleste her i forumet har .

 

Giret spiller liten rolle(utveksling) når vi går ut fra gjeldene omdr og hva vi får ved å gå opp eller ned i stigning eller diameter

 

Giringen på marinemotorer som er beregnet til lystbåt er beregnet slik at du får ca 1500-1650 omdr.på propellen ved max turtall på motoren

Link to post
Share on other sites

Ja, det burde de gjøre...og det gjør de, men du skrev at du hadde 15 1/2x13...og da synker turtallet ytterligere hvis du setter på en 15x17.

 

Hvor stor motor er det og hvor fort går båten?

 

Det virker nesten som at det er noe annet som gjør dette her, jeg syntes forskjellen i turtall er for liten i forhold til det jeg hadde ventet.

 

mvh

Lars-Inge

Båten er en 2556 Bayliner med 5,7 l omc cobra. Veier 25ookg ,men litt over 3000 kg med bensin, vann, mannskap osv. Har sett 19 kn. Begynnte på en 14/15 kn når motoren ble satt inn i fjor. Skal yte 260 hk.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

:wink: Kansje jeg svarer litt får fort men tar en kjans.En i havna der jeg hører til manglet ,trur det var 500 omdreininger og sjekka dieselpupe og div.Men var en som sa at det kansje var lurt og få av all dritten under og vips så var alt iorden. Humm eller kansje det var knop han manglet  :confused:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

 

 

Det jeg snakker om er selvfølgelig båter som de fleste her i forumet har .

 

Giret spiller liten rolle(utveksling) når vi går ut fra gjeldene omdr og hva vi får ved å gå opp eller ned i stigning eller diameter

 

Giringen på marinemotorer som er beregnet til lystbåt er beregnet slik at du får ca 1500-1650 omdr.på propellen ved max turtall på motoren

Tommelfingerregler er jo kjekke de, men det finnes mange forskjellige "tommler" Dette med 1500-1650 propellomdreininger gjelder mulignes for din båt og ikke for alle.. Er ening i poseidon at man skal ta dette med en neve salt, eller kanskje en tønne passer bedre  :confused:... Jeg skal ha en diesel med 3900 o/min med 1.5 reduksjon... dette gir nok noe mere en dine 1500..  nærmere bestemt 2600 på akslingen... Det er jo en helt vanlig båt som jeg har... En Volvo 41 motor med reduksjon 1.5 eller 2 gir alle mere enn dine 1500 på aksel.. Eller en Steyr med 1.5 red... denne gir jo også et brukbart turtall på akselen... Jeg tror nok at man skal ta noen flere forhold med i betrakningen når skal begi seg ut på vurdere hva som er riktig propell..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Først og fremst...tommelfingerregler er kjekke...og hvis man bruker de korrekt vil man se at det stemmer forbløffende ofte.

 

Når det gjelder normale fritidsbåter (ikke slepebåter på 70 tonn) så sier man 2-300 omdreininger pluss/minus uavhengig av om det er stigning eller diameter man endrer på. Det er summen av disse to som er viktig.

Det er alltid og uten unntak motoromdreininger vi snakker om.

 

Så til saken...

...hvis jeg forstår deg korrekt Trophy så har nå en propell som er 15 1/2x13" og med denne mangler du ca. 800 o/min?

Båten gjør med denne propellen 19 knop til tross for manglende turtall?

 

Hvis forutsetningene mine over er korrekt tror jeg årsaken ligger en annen plass...den motoren du har er såpass sterk at den ikke burde ha problemer med 15x17" på en såpass lett båt...og i hvert fall ikke noe problem med 15 1/2x13".

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Er ening i poseidon at man skal ta dette med en neve salt, eller kanskje en tønne passer bedre  ... Jeg skal ha en diesel med 3900 o/min med 1.5 reduksjon... dette gir nok noe mere en dine 1500..  nærmere bestemt 2600 på akslingen...

 

1,5 i reduksjon får meg til å tenk hekk-agregat. om det er det du refererer til er det helt andre utvekslinger det her er snakk om.

 

Giringen på marinemotorer som er beregnet til lystbåt er beregnet slik at du får ca 1500-1650 omdr.på propellen ved max turtall på motoren (etter litt finregning opp til 1700)

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen..  Før en kan lure på dette MÅ en ha drevets utveksling..

Normal utveksling på en slik båt med den type motor vil være 1,81-1 eller 2-1

MEN.. Det er jo ikke sikkert at det er slik.. Din motor skal ha ca 4400 rpm. Farten vil du oppnå på dei siste 1000 rpm.. Men synes det er rart med den propellen..

 

Eksempel..

Min båt er en Wellcraft Excel 26 foter.. 26 skrogfot.. Da er båtene ca like store.. ca samme utforming.. Min veier ca 2500 kg, men om det er med fulle tanker vet jeg ikke

 

I min båt er det originalt med Mercruiser 7,4 på 300 hk.. Noe høgere dreiemoment selvsakt..

Utveksling skal på den være 2-1 med et Bravo 2 drev.. Propell som da var i bruk var en 18,75 tomms i dia. og 25 i stigning.. Fart 40 knop..

 

Tipper du når alt er rett skal du kunne klare ihvertfall 30 knop..

Searay 23 fot med samme motor som du har ga 44 knop (GPS). Vekt 2,2 tonn ved fulle tanker

 

Sjekk at motoren går som den skal. Tror det er noe der jeg.. Er tenning rett??luft filter???

 

 

Gi meg utvekslinga så skal jeg ta en telefon og finne ut ca propell til deg...

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Er ening i poseidon at man skal ta dette med en neve salt, eller kanskje en tønne passer bedre  ... Jeg skal ha en diesel med 3900 o/min med 1.5 reduksjon... dette gir nok noe mere en dine 1500..  nærmere bestemt 2600 på akslingen...

 

1,5 i reduksjon får meg til å tenk hekk-agregat. om det er det du refererer til er det helt andre utvekslinger det her er snakk om.

 

Giringen på marinemotorer som er beregnet til lystbåt er beregnet slik at du får ca 1500-1650 omdr.på propellen ved max turtall på motoren (etter litt finregning opp til 1700)

Her er det ikke snakk om noe hekkaggregat nei, kun strake aksler..... På grunn av begrenset plass kan jeg ikke ha store propeller på denne båten(max 18"). Da blir det utveksling på rundt 1,5... Det er forøvrig det denne båten er levert med fra fabrikken også... Er vel mulig at Sea Ray ikke kjenner til hva som skal være rett utveskling på en lystbåt... Ikke vet jeg men andre gjør jo det.. :confused:

 

Jeg sjekket med Yanmar datablad og Deres 4LH-STE med 222 Ahk (3300o/min) leveres med følgende reduskjonsgear: 1,22 som gir 2704 o/min på aksel, 1,56 som gir 2217 o/min, 2,04 som gir 1617 o/min..(dette passer inn i din påstand)

 

Etter din påstand så er altså ikke Yanmars marine motorer med utveksling 1,22 og 1,56 egnet til lystbåt. Da lurer jeg litt på hva disse motorene skal brukes til.....  Jeg skal sende en mail til Yanmar og sjekke dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Girutveksling er en av mange parametere som bestemmer propellvalg, men å si at det er noe som er standard henger ikke på greip.

Det finnes ingenting i denne verden som sier at utvekslingen skal være sånn eller slik, det er mange ting som avgjør dette.

 

F.eks. kan det hende at man må endre utveksling fordi man ikke får plass til den propellen som man egentlig burde brukt.

 

Marinemotorer er levert med alt fra 1,5:1 til 3:1 i utveksling...og å si at det ene er mer korrekt enn det andre er feil.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Du Lars-Inge .. Eg får håpe for din del du ikke legger mitt innlegg til grunn for din uttalelse der for da er det ikke jeg som er på tynn is for en gangs skyld..

 

Selvsakt finnes der standard utveksling.. Det gjør det på båt og d gjør det i bil..

 

Tenk deg litt om..

 

Om det ikke var meg du sikta til så se bort fra dette..

 

Ringte og snakket med importør for Mercruiser og riktignok i følge dem hadde jeg rett..

Feks er Mercruiser 7,3 IDI (slik motor jeg har) levert med 1,81 og 1,65 i utveksling.. Og hva kaller vi det... STANDARD:

Eller ????

 

Skulle du ha annet drev så måtte du bestille utenom.. Så ferdig med det.. Og eg trur vel Trophy har et hekk agregat og ikke faste akslinger . Om Trophy har faste akslinger så skal jeg ikke uttale meg mere for det har jeg ikke peiling på...

 

Utveksling dimensjon på propell og stigning (Pich) har alt å si for fart.. Kødder du med dette mister du fart.. Etter et raskt søk på nett har eg funnet Bayliner 2556 av forskjellige utgaver også med flybridge til å variere i toppfart fra 25 knop til 32-34 knop.. 220hk til 300 hk Diesel og bensin.

 

Desuten spurte vel han om råd og ikke noen fabling og sammenligning med svere skøyter eller slepebåter...

 

Om noen vet bedre enn meg så svar saklig uten et lass med salt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Siden det var jeg som var uærbødig nok til å ta propellerpostulatet med en neve salt, så kan jeg like godt slenge meg over tastene og presisere litt grundigere hva jeg mente  -  og fortsatt mener.

 

Hvis man skal ha en eller tommelfingerregel så må den enten være praktisk talt almengyldig, eller så må man antyde hvilket område den gjelder for. For å sette saken på spissen trakk jeg frem min egen båt og egen propell. At den kan være i ytterkanten av vanlige lystbåter får så være, men som eksempel fungerte den  :eek:

 

Jeg fikk blant annet frem at det å oppgi 100 eller 200 omdreininger mer eller mindre, det er lite presist. Ta som eksempel en 7-9 HK Sleipner, den gir 7 HK ved 700 rpm og 9 HK ved 900 rpm. Økningen fra 700 til 900 rpm er ca 28% av omdreiningstallet (og dermed effekten ved konstant dreiemoment).

 

Tenker man seg en moderne, mer hurtiggående lystbåt på så er omdreiningstall fra 1700 til 1900 svært realistisk, men disse 200 rpm utgjør da bare ca 12% av omdreiningstallet (og dermed effekten ved konstant dreiemoment).

 

Ser dere hvor jeg vil hen?????

 

Samme betraktning kan gjøres for propelldiameteren, tar man en tomme av en 8" propell så er det noe helt annet enn om man tar en tomme av en 18", eller kanskje 28".

 

Derav følger en halv neve salt til den nevnte tommelfingerregelen..... :lol:

 

- - - -

 

Så til gearet:

 

Hvis man snakker om at "omdreiningstallet øker med 200 rpm", da er det i høyeste grad aktuelt på presisere om dette er propellomdreininger eller om det er motoromdreininger. For hvis gearet er 2:1 så vil jo 200 propellomdreininger være 400 motoromdreininger. Med et gear 4:1 blir de 200 propellomdreiningene plutselig 800 motoromdreininger. Da er det etter min ringe forstand helt avgjørende at man forteller om det er propellen eller motorens omdreiningstall som øker med 200.

 

Derav følger den andre halve neven med salt. .....   :eek:

 

- - - - -

 

Så til standardomsetningsforhold på gear:

 

Her tror jeg man er i ferd med å snakke forbi hverandre. At den enkelte motor- og gearfabrikant har sine "standarder" det er bare naturlig, de må tenke lagerhold og økonomi. Men dermed å trekke en slutning at disse standardene skulle være generelle, det er et laaaaangt stykke   -   for det er ikke engang i nærheten av å være sant.

 

Uten å ha tatt bryderiet med å undersøke hver eneste desimal, så tør jeg påstå at der sikkert finnes tilgjengelige båtgear med omsetningsforhold på; 1,1  -  1,2  -  1,3  -  1,4  -  -  -  -  -  3,7  -  3,8  -  4,0, osv, osv.

 

- - - -

 

Jeg tør derfor påstå at jeg opprettholder min uærbødige påstand om at den tommelfingerregelen enten må presiseres ganske kraftig   -   ellers så må den tas med minst en neve salt   :lol:

 

mvh

Poseidon

 

PS til de som lurte på "gearet" på Poseidon.

Den Wichmann DCT som jeg har, den har direkte kobling uten gear og har maksimalt turtall 450 rpm. Men de senere seriene av samme motor, kalt DMG de har gear og kan kjøres med inntil 600 rpm på motoren, men fortsatt 450 på propellen.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt enig Poseidon, min feil...

Jeg skulle for det første presisert at det er motoromdreininger vi snakker om, og for det andre skulle jeg presisert at det gjelder fritidsbåt.

 

Mht. girutvekslinger og standarder gjorde jeg også en stor feil ved ikke å si at motor/girleverandører leverer sine motor/gir-kombinasjoner med "standard" utveksling, men at det ikke finnes noen standard som sier at en bestemt båt skal ha en bestemt girutveksling.

 

Mht. endring i turtall ved endring i diameter og/eller stigning skulle jeg også spesifisert at de fleste fritidsbåter i Norge går med propellere fra 16-22/23 tommer i diameter...og på disse båtene fungerer regelen om 2-300 motoromdreinger forbløffende bra.

 

Jeg antar at en telefon til Sleipner, Progress, Telmo eller Winrace Propellers vil bekrefte dette...

 

Jeg legger meg flat og tar på meg det meste av skylden for unøykatighetene som er nevnt.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Båten er en 2556 Bayliner med 5,7 l omc cobra. Veier 25ookg ,men litt over 3000 kg med bensin, vann, mannskap osv. Har sett 19 kn. Begynnte på en 14/15 kn når motoren ble satt inn i fjor. Skal yte 260 hk.

 

Jeg har en Bayliner 2755, vekt ca 2600kg med 5,7L Merc og Alpha1 drev. Motoren har 260hk og drevet en utveksling på 1:50. Det er høyeste utveklsingen som er for Alpha1 drev og er beregnet for V8 motorer, OMC har noen høyere utveksling vet jeg ikke.

Propellen jeg har er 15,1/4 x 15, og jeg kan nok bytte til en med 17 pitch for jeg kommer mye høyere enn min WOT som er 4600 rpm (på motor).

 

Jeg vil tro at din båt med 15 1/2x13 propell ikke skal ha problemer med å få nok turtall på motoren.

Det er som Wellcraft sier at på de siste 1000 o/m at farten kommer.

Jeg vil tro at du har et motor problem.

 

Legg inn et spørsmål her:  http://pub12.ezboard.com/bbocweb  så kanskje du får et svar på hva du skal ha når det gjelder utveksling og propellstørrelse.

/per

Link to post
Share on other sites

Har begynnt å to på at 5,7 literen min yter bare 235 hk etter at jeg snakket med en på Vikerkilen marina i dag. Gearutveksling 1,41 : 1 (0.709).  Ville gjerne forsøkt med en litt mindre propell så jeg fikk riktig turtall og sett hvilken fart jeg hadde fått  da. Eventuelt en 4 bladers for å få mer skyv!?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Er det hekk agregat eller.. og hvilket

 

Med den utvekslingen skjønner jeg at du sliter..

Du må ha en annen giring.. Tipper 1.61 ikke over det.. Ellers er det motoren din. Sjølv om du har 235 hk skal jo motoren ha rett turtall om alt er som det bør og skal være..

 

Noen som er uenig..

Eg lener meg med selvsakt en klype salt til tommelfinger regelen om at 1 tomme reduksjon på et hekk agregat vil gi ca 250 rpm i økning..

 

Vet at der er noen som er uenig og eg er ikke sikker om dette kan sammenlignes med andre typer kraftoverføringer. Men men..

 

Min mening.. Skifte prop er uintresant, det vil ikke gå. Du må ha mer hk eller annen utveksling

 

Har nettop vert igjenom noe lignensde. Skiftet fra 2:1 utv. siden jeg fikk MASSE turtall og bare 30 knop. med 18,75 *25 prop. Nå har eg 1,5 i utv. Gått over til duoprop for bedre manøvrering ok for at eg skal slippe at båten drar til siden under aks. Props nå er 18,75 * 24

 

2650 kg båt.. Veid i dag blir tyngre med fulle tanker.

 

Skal bli gøy å prøve, men er redd eg har for store props...

 

Snart Jul

 

God Jul

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Får for lite omdreininger på motor når eg bruker en propell på 15 1/2 x 13 stigning. :smiley: Mangler ca 800 omdreininger på max fart. Vil en propell  av samme merke 15 x 17 stigning gjøre susen??

Dette er akkurat det samme problemet jeg har hatt på min Skaprnes 9100 med Mercruiser 270 HK diesel og 1:1,5 giret hekkagregat. Etter samtaler med Skjæret Motorservice i Tønsberg, som igjen snakket med importøren av Mercruiser regnet de seg frem til at jeg burde hatt 1:1,81.   Så ble anskaffet (brukt) og montert på båten.  Og vips hadde jeg perfekt max turtall, mye bedre "planingsforløp (kortere i tid/strekning)" og en bedre "lyd" i motoren.   Jeg sjekket også om jeg kunne sette på mindre propellere, men da fikk jeg beskjed om at driftstoff økonomien ville "gå lukt åt skogen".  "Dieselen renner bare tvers igjennom med propellerbytte..." ble det sagt. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke.

 

Dette fungerte for meg. Om det vil funke for deg, vet jeg ikke, men lykke til skal du ha :-) En ting du må tenke på er jo det selvfølgelige: Har båten noen gang hatt riktig maksturtall med de propellerene som er montert på? Min båt hadde tydeligvis aldri gjort det til tross for hva selger sa (og derfor er vi nå igang med Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget).

 

Hilsen Erik

160 dager igjen til båten skal ut.... (idag 23.11.2003)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...