Jump to content

Batteri installasjon


avsluttet

Recommended Posts

Ser at flere ikke liker tanken på aluminium,

kondens og fukt. er ikke noe problem i min båt. har er det alltid tørt og luftigt.

Så jeg lager boksene i aluminium, og så vil de få seg et støk med alu-maling. så får vi se hvordan det går.

Hvis dere får rett, så får jeg lage nye i plast.

Hvis jeg husker på det så skal jeg få tatt noen bilder av de når de blir montert uti mai mnd en gang.

Og litt undertrykk så lenge jeg kjører motor vil jeg også ha, fra motorvita,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kaller du den jolla Slagskip ?

 

 

Hvis du ikke passer deg nå så blir du untatt fra offentligheten du også. :yesnod: Motoren er kjøpt etter Langbein metoden. En måler ut hvor mye plass som er tilgjengelig og kjøper motor for så å smøre motoren inn med grease for så å slå den på plass. Funker som et skudd ! Er nok trangere enn det ser ut til men at det er servicevennelig vil jeg ikke påstå. :wink:

Dårlig nytt fra Sjefselektrikkeren. Kaoset i batterirommet må ut og nytt legges opp. Brannfarlig sa han, og brann er noe jeg er redd for. I tillegg hadde noen guanotryner rappet hjelmen min etter å brutt opp hjelmholderen,tømt oljetanken , brutt i stykker bensintanklokket og rappet frontlyktene på motorsykkelen min. I tillegg så sviktet ladingen på vei hjemover. Ikke at det gjorde så mye siden hovedlyset bestod av en påtapet lommelykt på styret. :crazy:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg utnevnt meg selv til Over Sjefs Ledningskutter Kutter av 1ste Grad. En hel haug med ledninger er kuttet og rasjonalisert vekk med hard hånd. Det ble ikke så veldig mye igjen i Slagskibets buk. Mesteparten av det lille som er igjen var rimelig greit å identifisere egentlig. At Jorg sier dette er potensiellt brannfarlig begynner å demre for meg. De gjenværende ledninger er merket og venter på at Over Sjefs Lednings Kobleren skal innfinne seg til uken. Nå er det på tide å ha husmorhalvtimen og rydde litte granne.

 

picture_001a.jpg

Link to post
Share on other sites

... og venter på at Over Sjefs Lednings Kobleren skal innfinne seg til uken.

...mmmh, da har jeg vel ikke vært tydelig i går.

Jeg må tar dette litt i småbiter og som det passer pga. andre oppgaver jeg har ellers,

som du sikkert kan tenke deg.

Men vi får vel ordnet opp med det hele i løpet av uken.

 

..forresten passer det igjen på ettermiddagen i dag, fordi ukene mine har 7 dager. :smiley:

 

Ses senere

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

ÅÅÅÅÅ. Nå dro Jorg hjem. Slipsføreren har en oppgave i morgen så kommer SjefsStrømGuruen senere og kobler ferdig alt leamikket. Det blir så mye strøm og magnetfelter at jeg regner med å gjøre schwære time warp fremover i lang tid. USS Nimitz blir og hva den skuta ble utsatt for blir bare småtteri mot hva som kommer til å skje i Floden....Sterke scener.

Link to post
Share on other sites

Det er båter av denne typen som ikke har dieseltanken foran motoren også, bla båten til aanton. Litt merkelig at det er ihvertfall 4 forskjellige løsninger på motorplassering i samme båttype og med samme motor ?

 

Tror det er på tide med en inspeksjon av Slagskibet.

Jeg trodde alle Skilsø 750 var likt bygd opp.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

har ikke kommet lengre :rolleyes:

 

ser på varta`s sider at batteriene har forskjellig "festeknaster" , festelist-anordninger etc etter standard B01, B02 osv osv

 

Kjøper jeg batterier, skulle jeg også hatt lister, festeanorndninger. Jeg må vite hvor mye de "bygger" ut, og hvor jeg kan få kjøpt dette før jeg setter i gang med byggingen av kasse til batteriene. Noen som har link, tips?

Link to post
Share on other sites

Knallgass er tyngre en luft.

 

du tenker kanskje på propan... :nono:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

* Batteribanken er i dag i motorrommet, og videre innunder - for langt innunder.... Jeg vil flytte batteribanken og lanstrømslader i kabinen under en sittebenk som skal bygges om, er det lov?

 

Nei, det blir til at jeg har batteriene i motorrommet.

 

Skal istedenfor strekke "polene" ett par meter inn under sittebenken i salongen med 70kvadrat kabler sammen med landstrømslader, ladereguletor, skillerele, etc. Dette blir også rett under sikringskapet, regner med at det blir mer orden i ledningskaoset etter dette. Noen som har formeninger om ulemper ved å ha dette under en lukket sittebenk?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Forresten synes jeg at man ikke trenger "reservebatterier" for start i det hele tatt.

Bruk ledig kappasiteten bedre for å få forbruksbenken større enn du har regnet ut.

Dette igjen forlengrer både tilgjengelig kappasiteten og livstid av batteriene.

 

Du mener eget startbatteri kan være unødvendig?, driver å funderer på dette nå, og hvor mye enklere er det ikke bare med en batteribank. Slipper diode med spenningstap, ikke noe probblem med landstrømslader, enklere med kabler, og slipper å rydde plass for et startbatteri etc.

 

I dag har jeg 2 like batterier på 170 Ah hver, det ene ("overkill" startbatteri) har ikke fått tilstrekkelig ladestrøm og er dårlig. tenker å investere i 2 nye, men å kutte ut eget startbatteri. 340 ah skulle vel holde til å få start dagen der på, og så får jeg en solid batteribank. Av alle mulige årsaker for å ikke for start burde manglende strøm være noe av det siste. Jeg ligger heller ikke mye i uthavn, finner som regel ei kai med strøm.

 

hva synes dere?

Link to post
Share on other sites

Du mener eget startbatteri kan være unødvendig

Nei, da har ikke jeg uttalt meg tydelig.

Start og forbruk avskilt fra hverandre, det er bra.

Så finnes det vel utterst skjelden en situasjon det man ikke kan starte (og lade).

 

Det jeg mener er bare at man ikke trenger en "ekstra-ekstra-"startbatteri :crazy: som ekstra-reserve.

Dette synes jeg er absolut ikke nødvendig og er bare ballast.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...