Jump to content

Batteri installasjon


avsluttet

Recommended Posts

Begynner etterhvert å få planlagt svak-strømmen ombord.

Ett av mine 2 160Ah svintunge batterier er sterkt redusert etter å ha stått "bak" en skillediode. Det andre er kanskje ok, men har alltid hatt noe redusert ladespenning fra dynamo.

Kjøper kanskje nye batterier, laderregulator, og muligens ny dynamo hvis denne er dårlig eller ikke kan bygges om.

 

Jeg tenker følgende, kom gjerne med innspill;

 

* skaffe 4 stk batterier med ca. 70 Ah for å spare ryggen.

* Jeg tenker å ha 2 adskilte kretser som betjener både start og forbruk, en hovedkrets med 3 batterier, og en "ren" reservekrets med det siste batteriet.

* Jeg vil benytte manuell skillebryter, og har forkastet alt annet, er det meningen at en slik skillebryter skal fungere som hovedbryter også?

* Batteribanken skal bygges inn i en kasse i glassfiber, hvordan kan dreneringen gjøres best? tenker å ha lufting rett opp til scandekket, og en lufteslange bak til akterdekket.

* er forresten knallgass tyngre enn luft?

* Batteribanken er i dag i motorrommet, og videre innunder - for langt innunder.... Jeg vil flytte batteribanken og lanstrømslader i kabinen under en sittebenk som skal bygges om, er det lov?

* vil ha litt mye Ah til når jeg blir liggende bare på tomgang å fiske med juksamaskin, og vil ha muligheten til å ligge litt i ro med mye dekkslys på. Er overkant av 200 Ah overdrevet mye? reservekretsen på 70 Ah skal bare være for å få start, og pusle meg hjem.

 

det blir kanskje også ny eltavle ombord etter inspirasjon fra denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men det er feil!

 

Knallgass er en blanding - ikke en kjemisk forbindelse, da heter det "vann" - av oksygen og hydrogen. Hydrogen er det letteste som finnes, oksygen utgjør 21% av luften og kan dermed for alle praktiske formål ansees å være like tung som luft (ellers ville nitrogenen og oksygenen i atmosfæren skille lag).

 

Knallgass er lettere enn luft - atskillig lettere

Link to post
Share on other sites

Fillærn å du kan spørre :smiley: I Slagskibets buk er det 2 adskilte kretser. Start på 110aH-også baugpropell og vinsj går på denne. Til forbruk er det 2 x 105 aH. Jeg tror absolutt at i overkant av 200 aH ikke er for mye til forbruk. Men det kommer jo an på hvilke bekvemmeligheter en bruker under stilleligge. Kjøleskapet brukes kun når motoren går og koking skjer med gass og belysning stortsett med te lys og kubbelys så behovet er ikke stort egentlig. Til ankers bruker jeg en rundtlysende batteri lanterne når det er aktuellt.

Helt til iår har det kun vært 1 stk 105 aH til forbruk og det har vært mere enn nok til et par dagers stilleligge på øya. Og det hadde antagelig holdt rikelig i årene som kommer også. Kan ikke riktig gi noen god forklaring på hvorfor batteribanken utvides nå jeg :confused:

I dag venter jeg på at Jorg skal komme og rydde opp i det totale kaoset.no som er i batteri rommet og koble om batteriene og montere Sterling laderegulator og batteristyrings system. Da håper jeg at sulfaltering på batteriene blir en saga blott og at strømoverskuddet øker sterkt. Jeg hører rykter om at Jorg har veldig svær avbiter og at en kan regne med at mye kabel forsvinner over rekka. Han har helt frie hender til å herje akkurat så mye som han vil,og det tror jeg blir en del. Frynsegodet håper jeg blir at jeg lærer noen gode sterke tyske gloser. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

kom gjerne med innspill;

Hvis dynamoe din ikke hadde sensledning på batteriene så er det antakeligvis grunn av at batteriene fikk for lav spenning.

Skilledioder stjeler opp til ca. 1 Volt.

Men hvis du monterer en laderegulator (som jeg synes du har absolut behov for uansett) med sensledning

da kan du spare deg både skillebryteren og "reservekrets".

Startbatteriet blir da avskilt av forbruksbenken, så kan den ikke lades ut og du kan starte til enhver tid,

men du kan ikke glemme å lade startkretsen.

 

Hvis du har gode grunn for montering av batteriene et annen sted enn på kjølen så er det vel ikke noe problem teknisk sett,

men ang. stabilitet er den nederste plass vanligvis den beste i båten.

 

Ang. lufting av batterikasser finnes det ikke noe "patentavskrift", dette er avhengig av forholdene.

Men bare en tynn slange bak og opp på båten holder vel ikke.

For tvangslufting uten kunstig overtrykk eller vakuum må det også være tilsvarend tykk slangediameter,

slik at luftbevegelser utenfor båten kan fortsettes inne i slangen uten motstand.

 

Ang. mengden Ah er det avhengig hva slags forbruk du planlegger.

Men dette kan jo beregnes enkelt: regne over alle forbrukere til Ampere, deretter gange timer som du pleier å bruke det,

dette (minst !) gange to.

Da vet du hva behovet ditt er mht. forbruksbankens totalt størrelse.

"Litt på overkant av 200Ah" er ikke særlig mye, fordi batterier skal ikke lades ut med mer enn 50%.

Men hvis du bruker en av disse for start og tre (i steden for to) for forbruk så blir det maks 105Ah.

Du får antakeligvis se at dette ikke holder lenge, hvis du vil bruke mye lys.

 

Forresten synes jeg at man ikke trenger "reservebatterier" for start i det hele tatt.

Bruk ledig kappasiteten bedre for å få forbruksbenken større enn du har regnet ut.

Dette igjen forlengrer både tilgjengelig kappasiteten og livstid av batteriene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I dag venter jeg på at Jorg skal komme og rydde opp i det totale kaoset.no som er i batteri rommet og koble om batteriene og montere Sterling laderegulator og batteristyrings system.

 

... Jeg hører rykter om at Jorg har veldig svær avbiter og at en kan regne med at mye kabel forsvinner over rekka. Han har helt frie hender til å herje akkurat så mye som han vil,og det tror jeg blir en del. Frynsegodet håper jeg blir at jeg lærer noen gode sterke tyske gloser. :yesnod:

Heisan.

Da sparer jeg meg jo telefonen som det hadde vært avtalt mellom oss :smiley: .

 

Dette her blir vel nesten siste liniene jeg skriver på dagstida i dag,

deretter er jeg på veien til deg :cool:

 

Men, meget "vill" blir det antakeligvis ikke hos deg, så tar det helt med ro.

 

Snakkes om ca. to tre timer.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal in med 2 x140 amp batterier til i båten, og har nå funnet plassering, er det OK å lage batterikasser i rustfritt ? kontra glassfiber, som de andre batteriene står i. ?

Antar det er OK, men vil ha velsignelse fra ekspertisen.

What say you ? :confused:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Men hvis du monterer en laderegulator (som jeg synes du har absolut behov for uansett) med sensledning

da kan du spare deg både skillebryteren og "reservekrets".

Startbatteriet blir da avskilt av forbruksbenken, så kan den ikke lades ut og du kan starte til enhver tid,

men du kan ikke glemme å lade startkretsen.

 

Må jeg ikke i dette eksemplet ha en skillebryter for å svitsje over til startkretsen? PS når jeg tenker skillebryter mener jeg batterivelger.

 

Nå tenkte jeg ikke å ha egen startkrets, men å starte motoren med forbrukskretsen. Og så bare ha ett batteri i reserve som en egen "nødkrets" i tilfelle jeg blir fri for strøm. For å lade denne av og til tenkte jeg å bruke en skillebryter, eller batterivelger.

Link to post
Share on other sites

Metallbatterikasser ?

 

Åpner for nye muligheter når det gjelder kortslutning i alle fall :smiley:

 

Suzuki

 

Det er derfor jeg spør. ?

hva om de ikke går helt opp til kanten, men la oss si 3/4 opp langs siden.

Så spennes de fgast med lastestopp, slik at de sitter godt fast.

 

Eller kan de være i aluminium ?

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hva har dere mot disse batterikasser i plast som en får kjøpt ved alle gatens hjørner? :confused:

 

Er ellers enig med Suzuki - det er å roper etter kortsluttningstrøbbel med metallkasser. Særlig dersom du også skal ha lokk i metall. Men hvis - da skulle de i alle fall være i syrefast, ikke bare rustfritt.

Link to post
Share on other sites

Hadde syrefast batterikass i min forrige båt. Avsluttet ca 5 cm under toppen av batteriet, og lokket selvfølgelig i plast. Fungerte helt fint.

 

Når det gjelder Traust sin innstallasjon, er jeg enig med Joerg. Behold skilledioden og bruk en ekstern regulator med sense. Er selv litt betenkt til å ha vanlige batterier inne i hytta med mindre det er gele batterier. :smiley:

Link to post
Share on other sites

OK, jeg skjønner kanskje ting litt bedre nå. Planene mine faller i grus, og det er som regel et godt tegn. :rolleyes:

 

Mulig jeg dropper skillebryter/batterivelger. Går ut i fra det er deg -Jørg Becker - som har hjemmeside med webshop? Jeg har kikket litt på siden og forstår det slik at et alternativ til ekstern regulator med sense og skillediode er en AB lader som er koblet til dynamoen? Forstår jeg det riktig at jeg da ikke trenger å gjøre noe med dynamoen?

 

Må alltids legge tilside litt mer av lønna mi for en slik løsning, men den virket fristende.

Link to post
Share on other sites

Fytte svarte gamperæva sier jeg. 4,8 dullioner ledninger i alle mulige valører pluss at både ekspansjons tank og varmeveksler måtte demonteres for å få tilgang til dynamoen. Dynamoen er nå ferdig modifiser og ledningene er trukket ferdig. Det her hadde antagelig tatt meg 3 uker og gitt diverse hysteriske anfall også hadde det endt opp med full kortslutning og jubalong. Imorgen kobler Jurg til boksene og rydder i batteri kassa mens jeg ligger i dekning lettere forskremt bak PCen på jobben. :yesnod:

 

Picture_001.jpg

 

 

En smørblid Jurg styrker seg med røyketobakk. Dessverre viste det seg at det måtte konsumert adskillig av dette stoffet.

 

 

Picture_002.jpg

 

Varmeveksler og ekspansjonstanken demontert. Det var til å :puke: av.

 

 

Picture_003.jpg

 

Og alt mølet pga 2 grå ledninger....

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva har dere mot disse batterikasser i plast som en får kjøpt ved alle gatens hjørner? :confused:

 

Er ellers enig med Suzuki - det er å roper etter kortsluttningstrøbbel med metallkasser. Særlig dersom du også skal ha lokk i metall. Men hvis - da skulle de i alle fall være i syrefast, ikke bare rustfritt.

--------------

Ja, vis meg hvor jeg får batterikasser i plast som passer til mine batterier, 140 amp.

Jeg har ikke funnet noen. (519mm x 187mm x 230mm- batterimål.)

--------------

De skal plasseres i stb, aktercabin altså under senga. der de andre 2 står. og lokket blir da 15 mm kryssfiner. Ellers blir det luftigt og godt. batteriene er av lukket type /ventil.

----------------

Jeg har målt opp i kveld, og funnet ut av de skal lages i 4 mm alum.

og lar dem gå halvei opp til kanten av batteriet.

lager 2 slike da de skal plasseres på hver sin side av skillevegg nede under senga.

---------------

Jeg har også problem med høyden, så noe stor "prangende" er det ikke plass til under senga.

---------------

Er det OK med Aluminium ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jaha, monsterbatterier :wink: .

 

Det tenkte jeg ikke på.

 

Nei, etter min oppfattning er det IKKE greit med aluminiumskasser. Det blir nok et litt korrosivt miljø rund batteriene. Da ville jeg jeg har laget kassene i glassfiber. Du trenger vel 2 - eller 4? Og støpeformer til KASSER er jo lett å lage.

Link to post
Share on other sites

Vi får vel noen bilder av det flotte anlegget, når det er klart. :rolleyes:

:smiley: Det man ser etterhvert blir faktisk bare instrumentet PMP1, en shunt, og PDAR.

Og formodelig en fornøyt Thor i saken funksjon

 

Må jeg ikke i dette eksemplet ha en skillebryter for å svitsje over til startkretsen? PS når jeg tenker skillebryter mener jeg batterivelger.

 

Nå tenkte jeg ikke å ha egen startkrets, men å starte motoren med forbrukskretsen. Og så bare ha ett batteri i reserve som en egen "nødkrets" i tilfelle jeg blir fri for strøm. For å lade denne av og til tenkte jeg å bruke en skillebryter, eller batterivelger.

Det vill jeg ikke anbefale, men det bestemmer du.

Jeg er en stor venn av både start for seg og forbruk for seg.

Det samme gjelder type batterier som blir brukt: rene startbatterier for start og rene forbruksbatterier for forbruk.

 

Mulig jeg dropper skillebryter/batterivelger. Går ut i fra det er deg -Jørg Becker - som har hjemmeside med webshop? Jeg har kikket litt på siden og forstår det slik at et alternativ til ekstern regulator med sense og skillediode er en AB lader som er koblet til dynamoen? Forstår jeg det riktig at jeg da ikke trenger å gjøre noe med dynamoen?

 

Må alltids legge tilside

Ja, det er jeg.

En AB-lader er en alternative hvis man ikke gidder å montere en regulator.

Disse ladere er ganske bra, ja, og gir også IUoUo-lading, men kun for forbruksbenken.

Startbenken får standardlading som dynamoet tilbyr.

 

Selv om AB-ladere virker bra ville jeg uansett anbefale å installere en PDAR i steden.

Med direkte regulering på dynamoet er det mer effektivt.

 

 

Fytte svarte gamperæva sier jeg. 4,8 dullioner ledninger i alle mulige valører pluss at både ekspansjons tank og varmeveksler måtte demonteres for å få tilgang til dynamoen.

Na ja, så mange er det ikke. Men på problemet med "vakuuminnbygget" motoren har man ikke vært forberedt. den sitter så tett inne at den nesten ikke behøver motorfester. Men dette ha bare vært en problem pga. passende verktøyer som har manglet, denne gangen.

 

Imorgen kobler Jørg til boksene og rydder i batteri kassa mens jeg ligger i dekning lettere forskremt bak PCen på jobben. :yesnod:

Det kunne du godt gjøre selv, som sagt, fordi det som følger nå er bare gøy.

Men takk for jobben, litt gøy trenger jo også jeg. :yesnod:

 

En smørblid Jørg styrker seg med røyketobakk. Dessverre viste det seg at det måtte konsumert adskillig av dette stoffet.

..hust hust.. Jeg glemte å vise deg filtrene jeg pleier å bruke. de finnes ikke i Norge, men kanskje at det kunne være noe for deg også :wink:

 

Varmeveksler og ekspansjonstanken demontert. Det var til å :puke: av.

Og alt mølet pga 2 grå ledninger.... ..pluss 5 andre og temperatursensor

Snakkes i morgen :seeya:

 

Nei, etter min oppfattning er det IKKE greit med aluminiumskasser. Det blir nok et litt korrosivt miljø rund batteriene. Da ville jeg jeg har laget kassene i glassfiber.

Ja, enig med Andreas og alle andre ang. metall.

Det blir bare søl og bråk etterhvert.

I tillegg samler det seg kondensvann i metallkasser som igjen hjelper til med rått og oksydasjon.

Jeg har også noe i mot treverk, fordi dette suger og kan brenne.

 

:seeya:

trøtt Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

--------------

De skal plasseres i stb, aktercabin altså under senga. der de andre 2 står. og lokket blir da 15 mm kryssfiner. Ellers blir det luftigt og godt. batteriene er av lukket type /ventil.

----------------

 

Been there, done that.

Båten min har fra verftets side batteriene plassert på samme sted i ei støpt kasse nedfelt i køya.

Der var det plass til 115 Ah husholdning og 50 Ah startbatteri.

Ønsket å utvide til 2 x 115 husholdning pluss 65 Ah start. (Forøvrig fullstendig overkill. Den starter på føste forsøk uansett).

 

Jeg rev ut kassa og bygde batterirom under køya. Ble gjort ved å laminere materialer til skott på ei glassplate, tilpasse disse, lime de fast med limsparkel og så laminere hele greia godt fast.

Hvert enkelt batteri har sitt eget trau de står på. Blei laget ved å laminere på en plankestump pakket inn i clingfilm. Disse fundamente er laminert fast slik at det alltid er minst 30 mm under batteriet ned til skutebunnen. Batteriene er festet med jekkestropper rundt batteri og trau. De står fast selv om båten skulle havne på hue.

Det er bygget en avtrekkskanal frem til vifta for maskinromsventilasjon. Så lenge ventilasjonen går, står batterirommet under svakt undertrykk.

Det er også plass nedi der til en DIN-skinne med sikringene for kjølekompressoren og alarmkretsene. Og BEP-releet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...