Framtia Startet 23.Mars.2007 Del på Facebook Startet 23.Mars.2007 Skal kjøpe VHF-til min seilbåt vurderer å montere hovedenheten nede i salongen, og så ha et ekstra håndsett oppe i cocpit (f.eks Nawman 7110 til ca 4400 kr). Vil tro at det i en nødsituasjon vil være lite hensiksemessig å måtte gå ned for å betjene enheten, samt at hovedenheten vil være vanskelig å plassere oppe hos meg. Men, jeg ser imidlertid at det kan være et alternativ å kjøpe en enklere stasjonær enhet, og så i tillegg kjøpe en håndholdt VHF. Dette blir noe dyrere total sett, men gir fordeler mhp mulighet for kommunikasjon mellom hovedfartøy og f.eks jolla, samt i en nødsituasjon hvor en må forlate fartøyet. Argumenter for og imot imøtesees. Tips til gode radioer er også fint. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Før dette blir nok en dustete DSC debatt...... Jeg har en fastmontert VHF (Shipmate) nede ved kartbordet med antenne i mastetoppen. Denne skal byttes ut med en Sailor RT 2048. I tillegg har jeg to stk. Jotron vanntette håndholdte, hvorav en alltid er oppe hos meg i cockpit. Er jeg alene i båten, sitter denne fast i vesten. Den andre står alltid i laderen slik at jeg alltid har et fulladet håndapparat. Og skulle alt gå til h------ sitter det også et forseglet Lithiumbatteri i laderen slik at jeg under enhver situasjon har en VHF som funker. Jotronen flyter med Lithiumbatteriet isatt. Billig løsning? Nei. God sikkerhet? Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Jeg ville gått for det første alternativet ditt for der har du ordentlig antenne og full power under sending. Håndholdt har jeg liten erfaring med når det gjelder rekkevidde. Det er jo en fordel å kunne ta med seg en liten vhf i ei jolle f. eks og kunne kontakte skuta mens du er underveis. Men gode antenneforhold og full sendeeffekt mener jeg er vel så viktig fra cocpiten. Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Fastmontert og håndholdt VHF betyr at du har to uavhengige strømkilder, og det er en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Jeg vurderte dette i forrige uke da jeg skulle kjøpe ny VHF, men endte opp med fastmontert ved kartbordet ( Navman 7200 + Garmin 152 GPS ) og en håndholdt Icom som jeg har hatt et par år, og som vanligvis er i cockpit og lett tilgjengelig. Om det er den optimale løsning... se det vet jeg ikke, men til mitt bruk det godt nok. Rekkevidde for den håndholdte i kystleden er etter min erfaring god. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Valget er nå tatt, det ble en Navman 7110 med to håndsett. Så får vi se om det blir en håndholdt etterhvert i tillegg Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SveinHa Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Det tror jeg var et lurt valg. Jeg har 7110 montert nede og med håndsettet på pidetstallen. Slik jeg bruker båten er det helt nytteløst å bare ha VHF nede, da er det nesten ikke noe vits å slå den på i det hele tatt. Navman 7110 er vel det absolutt rimeligste alternativet med et seriøst #2-håndsett. Har ikke brukt Navmanen noe særlig enda men tok meg en prat med Rogaland Radio nylig. Valgte bevisst ikke nærmeste stasjon/kanal men en som lå ca 12 NM unna og det var ingenting å si på lydkvaliteten, verken den ene eller andre veien. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
mokes Svart 25.Mars.2007 Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 Hva med og ha en stasjonær nede og sette opp en slave i kockpitten? Seiler du alene så kan du sikkert ha en bærbar i belte eller i grabbaggen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Mars.2007 Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 Hva med og ha en stasjonær nede og sette opp en slave i kockpitten?Det er vel for så vidt det Navman 7110 er... Det ekstra håndsettet er jo tilsynelatende en fullverdig VHF med godt display og full betjening. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
GeirT Svart 25.Mars.2007 Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 Det er vel for så vidt det Navman 7110 er... Det ekstra håndsettet er jo tilsynelatende en fullverdig VHF med godt display og full betjening. Jo, men må du evakuere fra båten til f.eks. flåte står du uten VHF om du kun har en 7110. Men har du i tillegg en portabel VHF har du en radio du kan bruke om en båt eller redningshelikopter er i nærheten. Så si som Ole Brumm, "Ja-takk, begge deler" Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
SveinHa Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Slik jeg forstod mokes så kommer jo evt. den bærbare i tillegg. Poenget mitt er at Navmans ekstra håndsett gjør at du har en fullverdig VHF tilgjengelig fra styreposisjonen selv om selve "boksen" er montert ved kartbordet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sydvesten Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg har nå kjøpt med en Navmann 7110 og en antenne som jeg gjerne skulle hatt i mastetoppen.... Hvordan bør jeg føre antenne kabelen gjennom dekket og inn i skuta? Bør jeg benytte en slik dekkskontakt eller rett og slett borre et hull og tre hele kabelen gjennom uten skjøt.. De selger en antenne med 25 metere kabel, denne er lang nok for til å unngå skjøt... Har fortsått det slik at signalsyrken blir redusert ved skjøte av kabel via en slik dekksontakt. Siden jeg skal i masten å montere dette så er det vel ikke så lett å vinsje en kar på 0,1 tonn opp heller vil jeg tro... men finner vel en som er lettere et sted og som trivves i en mast noen meter over havet. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Allan E Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Fra radio til antenne uten skjøt er jo det beste men da bør du vel ha mulighet for å dra ut den delen som er i cabinen. Gjennomføring med et 180° rørbend kan benyttes. Jeg har en skjøt som er ganske så lik den du viser her i dekket rett ved mastefoten. Hvis du har mulighet så bør du bruke den tykke koaxen for å unngå tap i signalene. Tror den heter RG213. Dette med å bli heist opp i masta kan jo også fikses med bilen. Legg båten ved ei brygge det er bilvei til, bind fallet som du skal heises opp i til bilen og så er det å få en sjåfør du stoler på til å rygge. Hvis du har en som drar inn slakk på et annet fall som sikring så er mulighetene for at noe skal gå galt mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg monterte min 7110 i helga. Måtte desverre klippe ledningen til håndsettet for å klare å få dratt den til uteposisjonen, så nå trenger jeg råd om egnet kobling av de brutte ledningene. Antar at en vanntett koblingsboks er beste alternativ. Noen som har prøvd de som er vist på side 48 i Seatronics katalog? (det er en 8-leders NMEA kabel). Forøvrig kan jeg nevne at min ble kjøpt ny på ebay, den kom seg på snaue 2000 kr ferdig fortollet og det er godt under halv pris av hva butikkene her hjemme forlanger. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
oddgeir Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 (redigert) Dette med hovedstasjon ved kartbord og håndsett på pidestall er en løsning jeg også tenker på. Er det noen som har bilder som viser hvordan dette er montert på pidestall. Er det en enkel sak å montere dette i en pod ved siden av plotter? Er det Navmann 7110 som gjelder, og kan denne med fordel importeres fra USA? Hva med L1, L2 og L3, er det noe å stresse med? Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt livstegn på disse kanalene. Redigert 24.September.2007 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sydvesten Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Navmann kan importeres fra USA ja, men da er den ikke CE merket så vidt meg bekjent og dermed ikke lovlig i kongeriket.... Ikke CE merket er jamført med ikke registrering hos Telenor maritimradio av VHF'en. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oddgeir Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ok, da bli det vel en tur til Mosseporten da tenker jeg. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Siden en har lytteplikt er mitt valg stasjonær VHF (m/mastantenne) og med høytaler i copit. I tillegg en billig håndapparat som egentlig har forbausende god rekkevidde, og som jeg kan ha oppe dersom jeg ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Ok, da bli det vel en tur til Mosseporten da tenker jeg. Du bør spørre dem om de selger Navman 7110 som har fått nyeste software versjon. De med gammel har feil på DSC. Snakk med Ketil Jacobsen hos dem, han vet hva det dreier seg om. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Framtia Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 Navmann kan importeres fra USA ja, men da er den ikke CE merket så vidt meg bekjent og dermed ikke lovlig i kongeriket.... Ikke CE merket er jamført med ikke registrering hos Telenor maritimradio av VHF'en. Joda, en kan kjøpe europaversjonen ved netthandel i USA så det er ingen problem. Men L og F kanalene får en ikke med. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sydvesten Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Joda, en kan kjøpe europaversjonen ved netthandel i USA så det er ingen problem. Men L og F kanalene får en ikke med. Har du en link til de butikker som selger disse Europa modellene fra blant annet Navman/Northstar Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Framtia Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 (redigert) Jeg handlet hos denne butikken Shipshop, øverst på websiden deres nå ligger en Navman7200EU og det er betegnelsen EU som indikerer at det er europaversjonen (fant ingen 7110EU på ebay akkurat nå). Rettelse, jeg fant en 7110, dette er også EU-versjonen, men prisen var veldig høy sammenlignet med det jeg betalte, noe som trolig skyldes at denne selges fra England. Redigert 25.September.2007 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
oddgeir Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Jeg ruslet litt rundt på engelske nettsider i går kveld, og konklusjonen så langt er at det kun er 500-800 kr å spare på å kjøpe derfra. Så hvis man ikke finner godkjente VHF'er til USA-pris, kan man likegodt handle i Norge, om man ikke kommer over et bra eksemplar på nettauksjoner eller lignende. Jeg har ikke sjekket i Euro-området, f.eks Frankrike. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Framtia Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 Som nevnt i innlegg 14 betalte jeg under 2000 for min ferdig levert ved kjøp på nettet i USA, til sammenligning koster den på seatronic kr 4480,- Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
oddgeir Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Som nevnt i innlegg 14 betalte jeg under 2000 for min ferdig levert ved kjøp på nettet i USA, til sammenligning koster den på seatronic kr 4480,- Og denne er godkjent for bruk i Norge? Hvor i cockpit monterer du håndsettet? På pidestallen, eller evt. ute i siden ved motorpanelet? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.