Jump to content

VHF i seilbåt - to håndsett vs kombinert med håndholdt


Framtia

Recommended Posts

Skal kjøpe VHF-til min seilbåt vurderer å montere hovedenheten nede i salongen, og så ha et ekstra håndsett oppe i cocpit (f.eks Nawman 7110 til ca 4400 kr). Vil tro at det i en nødsituasjon vil være lite hensiksemessig å måtte gå ned for å betjene enheten, samt at hovedenheten vil være vanskelig å plassere oppe hos meg. Men, jeg ser imidlertid at det kan være et alternativ å kjøpe en enklere stasjonær enhet, og så i tillegg kjøpe en håndholdt VHF. Dette blir noe dyrere total sett, men gir fordeler mhp mulighet for kommunikasjon mellom hovedfartøy og f.eks jolla, samt i en nødsituasjon hvor en må forlate fartøyet.

 

Argumenter for og imot imøtesees. Tips til gode radioer er også fint.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Før dette blir nok en dustete DSC debatt......

 

Jeg har en fastmontert VHF (Shipmate) nede ved kartbordet med antenne i mastetoppen. Denne skal byttes ut med en Sailor RT 2048.

 

I tillegg har jeg to stk. Jotron vanntette håndholdte, hvorav en alltid er oppe hos meg i cockpit. Er jeg alene i båten, sitter denne fast i vesten. Den andre står alltid i laderen slik at jeg alltid har et fulladet håndapparat.

Og skulle alt gå til h------ sitter det også et forseglet Lithiumbatteri i laderen slik at jeg under enhver situasjon har en VHF som funker.

Jotronen flyter med Lithiumbatteriet isatt.

Billig løsning? Nei.

God sikkerhet? Ja.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for det første alternativet ditt for der har du ordentlig antenne og full power under sending. Håndholdt har jeg liten erfaring med når det gjelder rekkevidde. Det er jo en fordel å kunne ta med seg en liten vhf i ei jolle f. eks og kunne kontakte skuta mens du er underveis.

Men gode antenneforhold og full sendeeffekt mener jeg er vel så viktig fra cocpiten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte dette i forrige uke da jeg skulle kjøpe ny VHF, men endte opp med fastmontert ved kartbordet ( Navman 7200 + Garmin 152 GPS ) og en håndholdt Icom som jeg har hatt et par år, og som vanligvis er i cockpit og lett tilgjengelig. Om det er den optimale løsning... se det vet jeg ikke, men til mitt bruk det godt nok.

Rekkevidde for den håndholdte i kystleden er etter min erfaring god.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg var et lurt valg. Jeg har 7110 montert nede og med håndsettet på pidetstallen. Slik jeg bruker båten er det helt nytteløst å bare ha VHF nede, da er det nesten ikke noe vits å slå den på i det hele tatt. Navman 7110 er vel det absolutt rimeligste alternativet med et seriøst #2-håndsett.

 

Har ikke brukt Navmanen noe særlig enda men tok meg en prat med Rogaland Radio nylig. Valgte bevisst ikke nærmeste stasjon/kanal men en som lå ca 12 NM unna og det var ingenting å si på lydkvaliteten, verken den ene eller andre veien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva med og ha en stasjonær nede og sette opp en slave i kockpitten?
Det er vel for så vidt det Navman 7110 er... Det ekstra håndsettet er jo tilsynelatende en fullverdig VHF med godt display og full betjening.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er vel for så vidt det Navman 7110 er... Det ekstra håndsettet er jo tilsynelatende en fullverdig VHF med godt display og full betjening.

Jo, men må du evakuere fra båten til f.eks. flåte står du uten VHF om du kun har en 7110.

Men har du i tillegg en portabel VHF har du en radio du kan bruke om en båt eller redningshelikopter er i nærheten.

Så si som Ole Brumm, "Ja-takk, begge deler"

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstod mokes så kommer jo evt. den bærbare i tillegg. Poenget mitt er at Navmans ekstra håndsett gjør at du har en fullverdig VHF tilgjengelig fra styreposisjonen selv om selve "boksen" er montert ved kartbordet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har nå kjøpt med en Navmann 7110 og en antenne som jeg gjerne skulle hatt i mastetoppen....

 

Hvordan bør jeg føre antenne kabelen gjennom dekket og inn i skuta? Bør jeg benytte en slik ra105.JPG dekkskontakt eller rett og slett borre et hull og tre hele kabelen gjennom uten skjøt.. De selger en antenne med 25 metere kabel, denne er lang nok for til å unngå skjøt... Har fortsått det slik at signalsyrken blir redusert ved skjøte av kabel via en slik dekksontakt.

 

Siden jeg skal i masten å montere dette så er det vel ikke så lett å vinsje en kar på 0,1 tonn opp heller vil jeg tro... men finner vel en som er lettere et sted og som trivves i en mast noen meter over havet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fra radio til antenne uten skjøt er jo det beste men da bør du vel ha mulighet for å dra ut den delen som er i cabinen. Gjennomføring med et 180° rørbend kan benyttes.

Jeg har en skjøt som er ganske så lik den du viser her i dekket rett ved mastefoten. Hvis du har mulighet så bør du bruke den tykke koaxen for å unngå tap i signalene. Tror den heter RG213. Dette med å bli heist opp i masta kan jo også fikses med bilen. Legg båten ved ei brygge det er bilvei til, bind fallet som du skal heises opp i til bilen og så er det å få en sjåfør du stoler på til å rygge. Hvis du har en som drar inn slakk på et annet fall som sikring så er mulighetene for at noe skal gå galt mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte min 7110 i helga. Måtte desverre klippe ledningen til håndsettet for å klare å få dratt den til uteposisjonen, så nå trenger jeg råd om egnet kobling av de brutte ledningene. Antar at en vanntett koblingsboks er beste alternativ. Noen som har prøvd de som er vist på side 48 i Seatronics katalog? (det er en 8-leders NMEA kabel).

 

Forøvrig kan jeg nevne at min ble kjøpt ny på ebay, den kom seg på snaue 2000 kr ferdig fortollet og det er godt under halv pris av hva butikkene her hjemme forlanger.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Dette med hovedstasjon ved kartbord og håndsett på pidestall er en løsning jeg også tenker på.

Er det noen som har bilder som viser hvordan dette er montert på pidestall. Er det en enkel sak å montere dette i en pod ved siden av plotter?

Er det Navmann 7110 som gjelder, og kan denne med fordel importeres fra USA? Hva med L1, L2 og L3, er det noe å stresse med? Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt livstegn på disse kanalene.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Navmann kan importeres fra USA ja, men da er den ikke CE merket så vidt meg bekjent og dermed ikke lovlig i kongeriket.... Ikke CE merket er jamført med ikke registrering hos Telenor maritimradio av VHF'en.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Navmann kan importeres fra USA ja, men da er den ikke CE merket så vidt meg bekjent og dermed ikke lovlig i kongeriket.... Ikke CE merket er jamført med ikke registrering hos Telenor maritimradio av VHF'en.

 

Joda, en kan kjøpe europaversjonen ved netthandel i USA så det er ingen problem. Men L og F kanalene får en ikke med.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Joda, en kan kjøpe europaversjonen ved netthandel i USA så det er ingen problem. Men L og F kanalene får en ikke med.

Har du en link til de butikker som selger disse Europa modellene fra blant annet Navman/Northstar

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg handlet hos denne butikken Shipshop, øverst på websiden deres nå ligger en Navman7200EU og det er betegnelsen EU som indikerer at det er europaversjonen (fant ingen 7110EU på ebay akkurat nå).

 

Rettelse, jeg fant en 7110, dette er også EU-versjonen, men prisen var veldig høy sammenlignet med det jeg betalte, noe som trolig skyldes at denne selges fra England.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg ruslet litt rundt på engelske nettsider i går kveld, og konklusjonen så langt er at det kun er 500-800 kr å spare på å kjøpe derfra.

Så hvis man ikke finner godkjente VHF'er til USA-pris, kan man likegodt handle i Norge, om man ikke kommer over et bra eksemplar på nettauksjoner eller lignende.

 

Jeg har ikke sjekket i Euro-området, f.eks Frankrike. Noen som vet noe om dette?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i innlegg 14 betalte jeg under 2000 for min ferdig levert ved kjøp på nettet i USA, til sammenligning koster den på seatronic kr 4480,-

Og denne er godkjent for bruk i Norge?

 

Hvor i cockpit monterer du håndsettet? På pidestallen, eller evt. ute i siden ved motorpanelet?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...