Jump to content

VHF i seilbåt - to håndsett vs kombinert med håndholdt


Framtia

Recommended Posts

Ja, den er fullt godkjent.

 

Jeg har montert hovedenheten nede og "biapparatet" på pidestallen, men egentlig hadde det vært bedre om en kunne gjort motsatt. Da kan en slå VHFen av og på, samt justere lydstyrken bedre fra styreposisjon, i tillegg får en litt bedre høytaler ute på den måten. Strengt tatt har jeg egentlig ingen bruk for VHF nede. Det er imidlertid ikke så lett å få montert hovedenheten ute i en Sun Odyssey 35.

 

PS: motorpanelet sitter plassert annerledes på 36 modellen, så det kan være annerledes hos deg.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vel, da er Navman 7110 EU modell bestilt. USD 285 inkl frakt. Norsk pris Seatronic kr 4.480.

 

Jeg lurer på hvordan det er mulig at noe kan være over dobbelt så dyrt i Norge som i USA. Hvem er det som sitter med sugerøret her? Importøren?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes man tar for lite hensyn til sikkerheten.

Jeg ville aldri valgt en løsning med et hovedapparat med "biapparat" ute.

Det er nok at en sikring går, så står man uten kommunikasjon.

Ryker masta, så står man uten kommunikasjon.

 

Skulle jeg ha et apparat ute også, så ville det bli en komplett stasjon med egen sikringskurs og egen antenne.

 

Jeg er av den mening at Shipmate'en nede på båtens batteri og den oppladbare, vanntette Jotron'en ute er en sikrere løsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvordan det er mulig at noe kan være over dobbelt så dyrt i Norge som i USA. Hvem er det som sitter med sugerøret her? Importøren?

Her skal vel ett ledd ekstra ha noen kroner, det er imortøren i Egersund mener jeg det var... Sendte dem, en mail for et par år siden og konfronterte dem med slike prisforskjeller og fikk til svar som jeg tolket til "såpass måtte de ha for å overleve"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En liten avsporing mens vi er inne på sikkerhet. Har antenne i mastetoppen pr i dag men det er vanskelig å trekke ledning til denne uten at den må skjøtes. Har testet litt mot andre båter og det virker klart at de hører meg dårligere enn jeg hører dem så tolker det dithen at det er et svakt punkt en plass trolig i skjøten.

 

Vurderer en targabøyle bak og lurer da på å kjøpe ny antenne og plassere der. Den kommer da betydelig lavere over havet men får langt kortere ledning og ingen skjøt. Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes man tar for lite hensyn til sikkerheten.

Jeg skjønte ikke dette helt med sikkerheten her, er det slik å forstå at om man har et ekstra håndsett ute i cockpoiten så gir dette en lavere sikkerhetsgrad enn om man kun har hovedappartat nede i båten uten håndsett i cockpit..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel vanlig med bare en VHF-stasjon i en liten seilbåt.

Jeg går derfor ut fra at sikkerheten ikke blir mindre ved montering av et ekstra håndsett ute.

I tillegg øker det jo brukervennligheten, å slippe å løpe ned i kjelleren for å høre hva som blir sagt, eller når man trenger å bruke VHF'en.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvordan det er mulig at noe kan være over dobbelt så dyrt i Norge som i USA. Hvem er det som sitter med sugerøret her? Importøren?

Hårreisende!

Noen har sikkert et kjempestort sugerør, men vi har også:

Norske garanti- og klagerettigheter, norsk 25% MVA, norske lønninger, lavere omsetning, EU-regler (norsk bruksanvisning,...), ..........

 

Kjøp ute så lenge du finner det mer hensiktsmessig! Det skjerper konkurransen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Håndapparatet tar inn alt som er så nært at det er av interesse. Jeg bruker håndapparatet langt mer enn den faste stasjonen.

 

Helt sikkert en grei løsning. Jeg kommer selv til å anskaffe en liten håndholdt sak, til bruk i livbåten :cool: , eller om jeg mister strømmen.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Litt tilbake til Navman 7110

 

Hvilken erfaring har man med det ekstra hådnsettet i cockpit på seilbåt?

Er det en plugg i enden av ledningen på håndsettet slik at man lett kan demontere det eller må det være i cockpit hele tiden?

Tåler håndsettet litt vann?

Blir det OK lyd i den lille høytaleren?

Kan man skru av høytaleren på hovedsettet og bare ha på lyd i håndsettet?

Link to post
Share on other sites

Det monteres en kontakt i cockpit som håndsettet plugges inn i ved bruk.

Håndsettet er vanntett. (Both the base radio and the handset are fully waterproof (JIS-7) to withstand the tough marine environment.)

Lyden vet jeg ingenting om, men antar at den er tilfredsstillende.

Man kan så vidt jeg vet ikke dempe lyden på hovedstasjonen uten at det virker inn på håndsettet.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Litt tilbake til Navman 7110

Hvilken erfaring har man med det ekstra hådnsettet i cockpit på seilbåt?

Jeg er ikke overvettes imponert av vanntettheten. Høyttaleren i håndsettet blir ganske svak om den får vann på seg.

Men når det tørker kommer lyden tilbake. Følgelig unnlater jeg å ha den eksponert når det regner.

Ellers er det god lyd og god betjening.

 

Det er separat volum på hovedsett og håndsett, så du kan ha full guffe ute og null inne.

Veldig greitt om man deler vakter på lengre strekk.

 

Det er en god plugg med gummideksel som settes på når håndsettet er frakoplet.

 

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...