Panasync Startet 23.Mars.2007 Del på Facebook Startet 23.Mars.2007 Fikk problem med tæring på påhengs etter jeg byttet båtplass. Båten ligger nå i sjø(saltvann) ved siden av ferskvannsutløp(før lå den i rent saltvann). Her er bilde av hvordan motoren ble seende ut etter 8mnd der.. Den har ikke tæret nevneverdig før, når den lå i kun rent saltvann Har alltid hatt denne motoren nedi, istedenfor å heise den opp, pga at hvis jeg tilter opp motoren blir den fortsatt hengende noe nedi. Men zinkanoden blir da hengende over vannet. Så tenkte det var bedre å ha hele stammen inklusiv anoden nedi? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Det kan være at du ligger ved siden av andre båter som er tilkoblet landstrøm. hvis en av båtene har jordfeil vil dette skje med båter som ligger i nærheten. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Hej panasync har du själv landström tillkopplat? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Sent å si det nå, men motorer skal alltid vippes opp. Stikker noe av motoren nedi kan man koble det til en anode som festes på akterspeilet. Min erfaring er også at anodene på påhengsmotorer ikke er særlig virksomme, synes å se at anode-finnen ser relativt uskadet ut. Ut fra korrosjonen på motoren burde den vært borte. Hvordan en jordfeil på båter i nærheten kan forårsake korrosjon på en båt som ikke er tilboblet landstrøm kunne det vært intr. å få en forklaring på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Panasync Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Har ikke landstrøm selv nei.. Men synes som sagt det er merkelig at det plutselig skjedde nå, etter jeg kom på ny plass.. Er også en som ligger noen meter bortenfor med motoren nedi, han har ikke denne korrosjonen Skal prøve å ha denn tiltet opp neste sessong ja, men er redd den da tærer enda mer på det lille som stikker nedi.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Min erfaring er også at anodene på påhengsmotorer ikke er særlig virksomme, synes å se at anode-finnen ser relativt uskadet ut. Ut fra korrosjonen på motoren burde den vært borte. Min Yamaha 60 og F115 har anoder på braketten , denne ligger alltid i vannet, og tæres mye mer enn trimfinnen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Sent å si det nå, men motorer skal alltid vippes opp. ... Vel, ikke ubetinget vil jeg mene. Det er jo ved å la den stå nede man kan sikre seg mot frostsprenging vinterstid. Mange år siden jeg hadde motor ute vinterstid, men den gang lot jeg den alltid stå nede når kuldegradene meldte sin ankomst. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 ...anoder på braketten , denne ligger alltid i vannet, og tæres mye mer enn trimfinnen. Samme med min Honda BF50. Ikke synlig tæring på finnen, men litt på den andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Panasync Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) Min Yamaha 60 og F115 har anoder på braketten , denne ligger alltid i vannet, og tæres mye mer enn trimfinnen. Har også en slik anode, men den er like hel Får ta og pusse ned og lakke, og satse på det blir bedre neste sessong Redigert 23.Mars.2007 av Panasync (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Det er jo ved å la den stå nede man kan sikre seg mot frostsprenging vinterstid. Dette er også omdiskutert, jeg har alltid vippet motorene opp om vinteren. Utenbordsmotorer dreneres i oppvippet tilstand. Hadde de ikke gjort det ville mange medlemmer kunne ha rapportert om istykkerfryste motorer. Det jeg kan huske å ha hørt om er gearhus som har sprukket pga at de har inneholdt vann. Står motoren nede og vannet fryser til vil man iallfall kunne risikere at stammen sprekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Har også en slik anode, men den er like hel Kan det tenkes at denne ikke har hatt skikkelig kontakt med motoren eller no sånt, normalt sett skulle denne vært kraftig tært her... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Faderullan, dette er det værste jeg har sett etter så kort tid! Ikke engang Suzi´n jeg hadde for mange år siden uten anoder så likedan ut - etter 4 sesonger...Her må det være noe galt - og ikke nødvendigvis på zinken som skal beskytte. Korrosjonen er oppstått i det vesentlige i det området som er rundt sjøoverflaten. Det lille jeg har lest om dette tyder på lekkasjestrøm. Leste for en stund siden en posting i et US-forum der en ulykkelig mann hadde fått tært hull på begge undervannshusene på to 200 Hk Suzier som lå i marina med oppvippede motorer. Reklamasjon på disse 14 mnd. gamle motorer førte selvfølgelig ikke fram. Han brukte $1400 på å få en "Naval electrician" til å måle ut spenninger. Konklusjonen var at hans båt var iorden, men at det sannsynligvis var en stor lekkasje i fra en stålbåt som lå 30-35 fot unna. Han endte opp med å betale for to nye undervannshus og bytte marina.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Båter som er tilkoblet landstrøm vil via jordledningen danne en galvanisk celle mellom de ulike metaller under båtene. I cellen vil det gå en strøm som forårsaker galvanisk tæring på det mest uedle metallet. "Panasync" har ikke landstrøm da gjelder det ikke for ham. https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12850/taering.jpg Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Jeg tror du finner svaret hvis du pusser litt på stammen og litt på gearhuset med sandpappir , gearhuset har mere lakk på seg evt epoxygrunnding under lakken noen som stammen ikke har Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 -Vel... -Med all respekt - Det tror ikke jeg..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Jeg kan ikke ligge med motoren vippet ned der jeg ligger. Prøvde det forrige vinter. Var redd for frosten og vippet ned motoren i de verste kuldeperiodene. Etter bare et par uker kunne jeg se at det boblet seg på propellen og hadde min ligget nede hele sesongen hadde jeg nok ikke hatt propell igjen. Skiftet anodene som var et år gamle forrige sommer. De virket ikke noe særlig slitt og jeg kunne helt sikkert brukt de mye lengre. Ikke så mye å gjøre med problemet annet enn å ha motoren vippet opp - men noe av motorfestet ligger jo hele tiden under vann. Merkelig nok ser jeg ikke noe tæring der. Kan det ha noe med at propellen er av aliminium?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 -Vel... -Med all respekt - Det tror ikke jeg..... Men du kan jo sjekke hvorfor malingen sitter på gear huset men ikke på stammen Kan det ligge noen stømførende sjøkabler i vannet der du ligger ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 24.Mars.2007 Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 Hadde tilsavarende problemer med en Merc 25 jeg hadde. Klassa på en bunt zink helt nede da normal-zinken var over vann da motoren var tilta opp. Jolla var såpaass tung i hekken at selv i øvre pos var motor i vannet. Ikke noe problem.... zinken under prop gjorde jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Panasync Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Kan det tenkes at denne ikke har hatt skikkelig kontakt med motoren eller no sånt, normalt sett skulle denne vært kraftig tært her... Skal sjekke det ja.. Kan vell nevnes at det er en anode fra biltema som er brukt der. Men trodde en zink anode skulle være en zink anode uansett hvor den ble kjøpt.. Har nå slipt ned til alu på stammen, er det godt nok å bruke alu-primer og lakk som er 1-komponent. Eller bør jeg finne fargekoden og kjøpe skikkelig 2-komponent lakk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Panasync Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Men du kan jo sjekke hvorfor malingen sitter på gear huset men ikke på stammen Kan det ligge noen stømførende sjøkabler i vannet der du ligger ? Tror ikke det er strømførende kabler i nærheten nei Zink anoden over propellen er tært ganske mye(vanskelig å se på bildet), mens biltema anoden på opphenget ikke er tært i det hele tatt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Det kan være att problemet er ferskvannsutløpet du har ved siden av deg. Den andre motoren til båtnaboen som ikke har problemer, ligger han på oversiden av utløpet? Sink er fint som annode i saltvann, men i ferskvann mener jeg man skal bruke magnesium, da ferskvann gjør at det dannes ett oksydbelegg på sink som hindrer normal tæring. Det kan være att stammen har en noe annerledes legering enn gearhuset, og at det er grunnen til at stammen er angrepet hardest. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Fant denne oversikten: Zinc Anodes: Saltwater Apperance: Shiney and heavy Use: Saltwater areas Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-18001K Notes: Not effective in brackish or freshwater . . . . . Aluminum Anodes: Salt & Brackish water Apperance: Dull in color & lightweightUse: Salt & Brackish waters Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-24779(SH)Notes: Not effective in freshwater . . . Magnesium Anodes: Freshwater Apperance: Very dull in color and very lightweightUse: Freshwater areas only Spec: Needs to be current spec AZ91DNotes: Do not use in saltwater . . . Misc Anode Tips:· Do not paint your anodes· Do not mix anode types on your engine· Change your anodes when they are 50% consumed Kanskje du skulle prøve med en aluminiumsannode... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Panasync Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Det kan være att problemet er ferskvannsutløpet du har ved siden av deg. Den andre motoren til båtnaboen som ikke har problemer, ligger han på oversiden av utløpet?Sink er fint som annode i saltvann, men i ferskvann mener jeg man skal bruke magnesium, da ferskvann gjør at det dannes ett oksydbelegg på sink som hindrer normal tæring. Det kan være att stammen har en noe annerledes legering enn gearhuset, og at det er grunnen til at stammen er angrepet hardest. Den andre båten ligger nokså likt i forhold til ferskvannsutløpet som meg.. Fant denne oversikten: Zinc Anodes: Saltwater Apperance: Shiney and heavy Use: Saltwater areas Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-18001K Notes: Not effective in brackish or freshwater . . . . . Aluminum Anodes: Salt & Brackish water Apperance: Dull in color & lightweightUse: Salt & Brackish waters Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-24779(SH)Notes: Not effective in freshwater . . . Magnesium Anodes: Freshwater Apperance: Very dull in color and very lightweightUse: Freshwater areas only Spec: Needs to be current spec AZ91DNotes: Do not use in saltwater . . . Misc Anode Tips:· Do not paint your anodes· Do not mix anode types on your engine· Change your anodes when they are 50% consumed Kanskje du skulle prøve med en aluminiumsannode... Hvis jeg skal prøve aluminium, må jeg bytte begge 2, hvor finner jeg alu anoder til Tohatsu? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Hei, Hva slags materiale er det i båten din? Kan det være at det oppstår korrosjon mellom denne og motoren? Rent hypotetisk Kan den være låst til jordledende brygge vha kjetting? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Panasync Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Hei, Hva slags materiale er det i båten din? Kan det være at det oppstår korrosjon mellom denne og motoren? Rent hypotetisk Kan den være låst til jordledende brygge vha kjetting? Båten er av glassfiber, så det har ikke noe med det å gjøre :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.