Jump to content

Årsaker til plutselig tæring på påhengs?


Panasync

Recommended Posts

Fikk problem med tæring på påhengs etter jeg byttet båtplass. Båten ligger nå i sjø(saltvann) ved siden av ferskvannsutløp(før lå den i rent saltvann).

 

Her er bilde av hvordan motoren ble seende ut etter 8mnd der..

49440.jpeg

 

Den har ikke tæret nevneverdig før, når den lå i kun rent saltvann :confused:

 

 

Har alltid hatt denne motoren nedi, istedenfor å heise den opp, pga at hvis jeg tilter opp motoren blir den fortsatt hengende noe nedi.

Men zinkanoden blir da hengende over vannet. Så tenkte det var bedre å ha hele stammen inklusiv anoden nedi? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Sent å si det nå, men motorer skal alltid vippes opp. Stikker noe av motoren nedi kan man koble det til en anode som festes på akterspeilet.

Min erfaring er også at anodene på påhengsmotorer ikke er særlig virksomme, synes å se at anode-finnen ser relativt uskadet ut. Ut fra korrosjonen på motoren burde den vært borte.

 

Hvordan en jordfeil på båter i nærheten kan forårsake korrosjon på en båt som ikke er tilboblet landstrøm kunne det vært intr. å få en forklaring på. :confused:

Link to post
Share on other sites

Har ikke landstrøm selv nei..

Men synes som sagt det er merkelig at det plutselig skjedde nå, etter jeg kom på ny plass..

Er også en som ligger noen meter bortenfor med motoren nedi, han har ikke denne korrosjonen :rolleyes:

 

Skal prøve å ha denn tiltet opp neste sessong ja, men er redd den da tærer enda mer på det lille som stikker nedi..

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er også at anodene på påhengsmotorer ikke er særlig virksomme, synes å se at anode-finnen ser relativt uskadet ut. Ut fra korrosjonen på motoren burde den vært borte.

 

Min Yamaha 60 og F115 har anoder på braketten , denne ligger alltid i vannet, og tæres mye mer enn trimfinnen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sent å si det nå, men motorer skal alltid vippes opp. ...

Vel, ikke ubetinget vil jeg mene. Det er jo ved å la den stå nede man kan sikre seg mot frostsprenging vinterstid. Mange år siden jeg hadde motor ute vinterstid, men den gang lot jeg den alltid stå nede når kuldegradene meldte sin ankomst.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

...anoder på braketten , denne ligger alltid i vannet, og tæres mye mer enn trimfinnen.

 

Samme med min Honda BF50. Ikke synlig tæring på finnen, men litt på den andre.

Link to post
Share on other sites

Min Yamaha 60 og F115 har anoder på braketten , denne ligger alltid i vannet, og tæres mye mer enn trimfinnen.

 

Har også en slik anode, men den er like hel :rolleyes:

 

Får ta og pusse ned og lakke, og satse på det blir bedre neste sessong :yesnod:

Edited by Panasync (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo ved å la den stå nede man kan sikre seg mot frostsprenging vinterstid.

Dette er også omdiskutert, jeg har alltid vippet motorene opp om vinteren. Utenbordsmotorer dreneres i oppvippet tilstand.

Hadde de ikke gjort det ville mange medlemmer kunne ha rapportert om istykkerfryste motorer.

Det jeg kan huske å ha hørt om er gearhus som har sprukket pga at de har inneholdt vann.

Står motoren nede og vannet fryser til vil man iallfall kunne risikere at stammen sprekker.

Link to post
Share on other sites

Har også en slik anode, men den er like hel :rolleyes:

Kan det tenkes at denne ikke har hatt skikkelig kontakt med motoren eller no sånt, normalt sett skulle denne vært kraftig tært her...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Faderullan, dette er det værste jeg har sett etter så kort tid! Ikke engang Suzi´n jeg hadde for mange år siden uten anoder så likedan ut - etter 4 sesonger...Her må det være noe galt - og ikke nødvendigvis på zinken som skal beskytte. Korrosjonen er oppstått i det vesentlige i det området som er rundt sjøoverflaten. Det lille jeg har lest om dette tyder på lekkasjestrøm. Leste for en stund siden en posting i et US-forum der en ulykkelig mann hadde fått tært hull på begge undervannshusene på to 200 Hk Suzier som lå i marina med oppvippede motorer. Reklamasjon på disse 14 mnd. gamle motorer førte selvfølgelig ikke fram. Han brukte $1400 på å få en "Naval electrician" til å måle ut spenninger. Konklusjonen var at hans båt var iorden, men at det sannsynligvis var en stor lekkasje i fra en stålbåt som lå 30-35 fot unna. Han endte opp med å betale for to nye undervannshus og bytte marina....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du finner svaret hvis du pusser litt på stammen og litt på gearhuset med sandpappir ,

gearhuset har mere lakk på seg evt epoxygrunnding under lakken noen som stammen ikke har

Link to post
Share on other sites

-Vel... -Med all respekt - Det tror ikke jeg.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke ligge med motoren vippet ned der jeg ligger. Prøvde det forrige vinter. Var redd for frosten og vippet ned motoren i de verste kuldeperiodene. Etter bare et par uker kunne jeg se at det boblet seg på propellen og hadde min ligget nede hele sesongen hadde jeg nok ikke hatt propell igjen.

Skiftet anodene som var et år gamle forrige sommer. De virket ikke noe særlig slitt og jeg kunne helt sikkert brukt de mye lengre.

Ikke så mye å gjøre med problemet annet enn å ha motoren vippet opp - men noe av motorfestet ligger jo hele tiden under vann. Merkelig nok ser jeg ikke noe tæring der. Kan det ha noe med at propellen er av aliminium??

Link to post
Share on other sites

-Vel... -Med all respekt - Det tror ikke jeg.....

Men du kan jo sjekke hvorfor malingen sitter på gear huset men ikke på stammen :wink:

Kan det ligge noen stømførende sjøkabler i vannet der du ligger ?

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsavarende problemer med en Merc 25 jeg hadde. Klassa på en bunt zink helt nede da normal-zinken var over vann da motoren var tilta opp. Jolla var såpaass tung i hekken at selv i øvre pos var motor i vannet. Ikke noe problem.... zinken under prop gjorde jobben.

Link to post
Share on other sites

Kan det tenkes at denne ikke har hatt skikkelig kontakt med motoren eller no sånt, normalt sett skulle denne vært kraftig tært her...

 

Skal sjekke det ja.. Kan vell nevnes at det er en anode fra biltema som er brukt der.

Men trodde en zink anode skulle være en zink anode uansett hvor den ble kjøpt..

 

Har nå slipt ned til alu på stammen, er det godt nok å bruke alu-primer og lakk som er 1-komponent.

Eller bør jeg finne fargekoden og kjøpe skikkelig 2-komponent lakk?

Link to post
Share on other sites

Men du kan jo sjekke hvorfor malingen sitter på gear huset men ikke på stammen :wink:

Kan det ligge noen stømførende sjøkabler i vannet der du ligger ?

 

Tror ikke det er strømførende kabler i nærheten nei :rolleyes:

Zink anoden over propellen er tært ganske mye(vanskelig å se på bildet), mens biltema anoden på opphenget ikke er tært i det hele tatt..

Link to post
Share on other sites

Det kan være att problemet er ferskvannsutløpet du har ved siden av deg. Den andre motoren til båtnaboen som ikke har problemer, ligger han på oversiden av utløpet?

Sink er fint som annode i saltvann, men i ferskvann mener jeg man skal bruke magnesium, da ferskvann gjør at det dannes ett oksydbelegg på sink som hindrer normal tæring. Det kan være att stammen har en noe annerledes legering enn gearhuset, og at det er grunnen til at stammen er angrepet hardest.

Link to post
Share on other sites

Fant denne oversikten:

 

Zinc Anodes: Saltwater Apperance: Shiney and heavy Use: Saltwater areas Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-18001K Notes: Not effective in brackish or freshwater . . . . . Aluminum Anodes: Salt & Brackish water Apperance: Dull in color & lightweightUse: Salt & Brackish waters Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-24779(SH)Notes: Not effective in freshwater . . . Magnesium Anodes: Freshwater Apperance: Very dull in color and very lightweightUse: Freshwater areas only Spec: Needs to be current spec AZ91DNotes: Do not use in saltwater . . . Misc Anode Tips:· Do not paint your anodes· Do not mix anode types on your engine· Change your anodes when they are 50% consumed

 

Kanskje du skulle prøve med en aluminiumsannode...

Link to post
Share on other sites

Det kan være att problemet er ferskvannsutløpet du har ved siden av deg. Den andre motoren til båtnaboen som ikke har problemer, ligger han på oversiden av utløpet?

Sink er fint som annode i saltvann, men i ferskvann mener jeg man skal bruke magnesium, da ferskvann gjør at det dannes ett oksydbelegg på sink som hindrer normal tæring. Det kan være att stammen har en noe annerledes legering enn gearhuset, og at det er grunnen til at stammen er angrepet hardest.

 

Den andre båten ligger nokså likt i forhold til ferskvannsutløpet som meg..

 

Fant denne oversikten:

 

Zinc Anodes: Saltwater Apperance: Shiney and heavy Use: Saltwater areas Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-18001K Notes: Not effective in brackish or freshwater . . . . . Aluminum Anodes: Salt & Brackish water Apperance: Dull in color & lightweightUse: Salt & Brackish waters Spec: Needs to be current Military Spec MIL-A-24779(SH)Notes: Not effective in freshwater . . . Magnesium Anodes: Freshwater Apperance: Very dull in color and very lightweightUse: Freshwater areas only Spec: Needs to be current spec AZ91DNotes: Do not use in saltwater . . . Misc Anode Tips:· Do not paint your anodes· Do not mix anode types on your engine· Change your anodes when they are 50% consumed

 

Kanskje du skulle prøve med en aluminiumsannode...

 

Hvis jeg skal prøve aluminium, må jeg bytte begge 2, hvor finner jeg alu anoder til Tohatsu?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hva slags materiale er det i båten din? Kan det være at det oppstår korrosjon mellom denne og motoren?

Rent hypotetisk Kan den være låst til jordledende brygge vha kjetting?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hva slags materiale er det i båten din? Kan det være at det oppstår korrosjon mellom denne og motoren?

Rent hypotetisk Kan den være låst til jordledende brygge vha kjetting?

 

Båten er av glassfiber, så det har ikke noe med det å gjøre :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...