Jump to content

Riviera 925 fly, erfaringer?


Miranda

Recommended Posts

Mer jeg ser på Riviera 925, mer sugen blir jeg.

 

Vi har lyst på en lukket båt til vestlandsbruk, men da vil kona ha fly.

 

Har sett på viksund 310 også, men liker bedre løsningene på riviera'n.

 

Har lest tester og sett i erfaringene på BP.

 

Noen meninger/erfaringer med riviera'n, eventuelt andre praktiske båter med fly i samme størelse?

 

Cluet er at jeg skal ha aksling og ikke drev, da jeg er alergisk og får kraftige utslett av drev.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Rivieraen er en fin båt,men du burde satse på en med yanmar 290 . Ellers så har du jo Viksund 34.

 

det er stort prishop mellom riviera 925 kontar Viksund 340.

+- 400 tusen.

Men 290 Yanmar, helt klart.

 

Og da hadde jeg kjøpt meg en Skorgenes sonic 330.

Det er noe av det fineste jeg har sett i den størelsen.

Har også lest mye negativt om den, men hvet ikke om det var båten eller Skorgenes de var ute etter.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Og da hadde jeg kjøpt meg en Skorgenes sonic 330.

Det er noe av det fineste jeg har sett i den størelsen.

Har også lest mye negativt om den, men hvet ikke om det var båten eller Skorgenes de var ute etter.

 

Kjenner 2 med sånn båt og det var noen småfeil ved levering, som Skorgenes ordnet opp i med en gang.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Riviera`n er fin den. Skal du kjøpe ny er den jo ganske dyr. Så på Viksund 320 og 340 på messen. Sistnevnte er mye mer romslig enn Riviera, men koster vel en del mer. Fra 1.9 mill sto det .

Riviera med 290 og nye bunnen reiser seg imidetid mye i baugen den også. Trimplan kan selvasgt få den ned.

Som jeg har nevnt før synes jeg Viksund er en veldig bra båt. Den har stor FB, og bra uteplass. Den er har god plass i salongen og fint styreposisjon. Lugarer og toalett/dusj er også meget bra.

Riviera er en 30 fots båt som båt som har utvidet bunnen under badeplattform og fått større flybridge. Det gjør det ikke større innvendig eller på akterdekk. Bredden på 3.25 gjør det heller ikke spesielt romslig.

Når det er sagt får du en velbygget båt som holder seg veldig godt i pris. Utseendemessig er den også pen i mine øyne.

Alternativer finnes.

Link to post
Share on other sites

Kjenner 2 med sånn båt og det var noen småfeil ved levering, som Skorgenes ordnet opp i med en gang.

Som jeg tenkte. :yesnod:

Tror nok se dømte båten ned for å skade forhandler. :nono:

 

quote.gif
Riviera`n er fin den. Skal du kjøpe ny er den jo ganske dyr. Så på Viksund 320 og 340 på messen. Sistnevnte er mye mer romslig enn Riviera, men koster vel en del mer. Fra 1.9 mill sto det .

Riviera med 290 og nye bunnen reiser seg imidetid mye i baugen den også. Trimplan kan selvasgt få den ned.

Som jeg har nevnt før synes jeg Viksund er en veldig bra båt. Den har stor FB, og bra uteplass. Den er har god plass i salongen og fint styreposisjon. Lugarer og toalett/dusj er også meget bra.

Riviera er en 30 fots båt som båt som har utvidet bunnen under badeplattform og fått større flybridge. Det gjør det ikke større innvendig eller på akterdekk. Bredden på 3.25 gjør det heller ikke spesielt romslig.

Når det er sagt får du en velbygget båt som holder seg veldig godt i pris. Utseendemessig er den også pen i mine øyne.

Alternativer finnes.

 

Helt klart OLPI, mange alternativer.

Det er bare meg og høvdingen, og ikke er vi store heller. Andre familiemedlemmer får heller ikke bli med på overnattingsturer. :nonod: ( Untatt onkel og tante unger, men de går det mange av i samme køy) :yesnod:

Så stort mer en 30 fot trenger vi ikke.

Skal du ha en båt til rundt 1,3 - 1,4 mil, så ser jeg ikke pr nå noen som passer oss bedre en riviera'n.

Da tenker jeg på dusjforhold, køye og lignende.

Da må man som sagt opp i 1,7-1,9.

Får masse cognac for det mellomlegget. :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Du får vel ikke en ferdigbygget Riviera med 290 Yanmar og nødvemdig utstyr for 1.3 mill?

 

Nabobåten ble kjøpt brukt for 1.375 mill - brukt. Den er riktignok utstyr med baug- + hekkthruster og en del annet utstyr. Du må jo regne med i hvertfall thruster, ankervinsj, varmer, kartplotter som et minimum av tilleggsutstyr.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke man skal sammenligne kvaliteten på Skorgenes og Riviera sånn rett opp og ned uten å ha vært ombord.

 

Personlig synes jeg Riviera er et litet smykke. Skal jeg ha meg en halvplaner med god plass for 2 voksne står den høyt på lista.

 

Skorgenes har jeg skrevet om før - jeg synes de har en relativt enkel finish.Mye sikaflex, enkle løsninger, og litt for polsk i stilen etter min mening

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syntes også Viksund 34 er en fin båt ,står en til ca 1.7 på nettet 2004 mod med D6 310.Riviera fra 2003 og nyere med fast aksel og fly er det ikke ofte du ser til salgs , og med en yanmar 290 og nødvendig utstyr må du opp i over 1,5 tror jeg. Det står en Riviera 2001 mod. på nettet nå til

1.4 med yanmar 290 .

Link to post
Share on other sites

må nok opp i 1,7 -1,8 for halvplanern med aksling

 

Ligger en riviera på nettet til 1.4, og tidligere i år lå det en til 1,3. Og begge var med aksling.

Jeg skal ikke ha noe ny båt, så da ligger de ikke på 1,7-1,8.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Skorgenes har jeg skrevet om før - jeg synes de har en relativt enkel finish.Mye sikaflex, enkle løsninger, og litt for polsk i stilen etter min mening

 

 

Hva mener du?

Jeg var ombord på viksund 320 på fabriken i bergen, og jeg satt igjen med samme intrykket som du har av skorgenesen.

Det samme vil jeg si er på Riviera'n også, ja på alle nye båter.

Plast blir mer og mer brukt i båtinnredning, men det plager ikke meg. De pynter på med lit teak her og der så blir det så pent.

Lett å holde rent, og mindre fare for vannskade.

Jeg ser positive og negative sider på de alle, men sånn er det.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

quote.gif

Hva mener du?
Jeg var ombord på viksund 320 på fabriken i bergen, og jeg satt igjen med samme intrykket som du har av skorgenesen.
Det samme vil jeg si er på Riviera'n også, ja på alle nye båter.
Plast blir mer og mer brukt i båtinnredning, men det plager ikke meg. De pynter på med lit teak her og der så blir det så pent.
Lett å holde rent, og mindre fare for vannskade.
Jeg ser positive og negative sider på de alle, men sånn er det.


Det er helt riktig, og jeg synes heller ikke det gjør noe om det er mer plast innvendig (pga mer formstøpt innerliner) så lenge det pyntes en del med treverk. Som du selv sier er det mer varig og gir mindre vedlikhold når båten begynner å dra på årene. Ser man på Nord West (etter at de ble Svenske) og Strorebro benytter de veldig mye treverk innvendig. Det er pent, men mye mer utsatt for å få riper,hakk etc i dette. Jeg synes det blir for mye treverk på enkelte av disse båtene. Det har med smak og behag å gjøre, og jeg har stor forståelse for at andre mener noe annet.
For vår del som bruker båten mest lang holmer og skjær, og hvor kleskoden ikke er prioritert så kler jeg heller ikke en slik båt :rolleyes:
Viksund 320 synes jeg var veldig grei innvendig, men ble ikke helt fotrolig med utseende utvendig. Så at det heller ikke var så god oversikt akterover på FB ved bakking inn i "båsen". Det er ulempen med ha stor FB :wink:
Link to post
Share on other sites

Mer jeg ser på Riviera 925, mer sugen blir jeg....

...Noen meninger/erfaringer med riviera'n, eventuelt andre praktiske båter med fly i samme størelse?

 

Cluet er at jeg skal ha aksling og ikke drev, da jeg er alergisk og får kraftige utslett av drev....

 

Lurer du på noe vedrørende Riviera 925 FB, så spør i vei.

Skal svare deg så langt jeg kan.

Link to post
Share on other sites

posl stil på Skorgenes er beskrevet her

 

Jeg sier ikke annet enn at det ikke er i min smak

 

Og det respekterer jeg helt og holdent. :seeya:

Tanken med å starte denne tråden var akkurat for å få andres meninger og synspunkt. :flag:

 

Så nå at det hadde komt en Viksund 310 med aksling på finn med plastløsning på toalett/ dusj rom.

Det er det jeg liker, for det blir ikke skaldet om man får noe vann på det.

 

Jeg er overrasket at ikke båtindustrien har komt lenger når det gjelder dusj i båt.

Har selv en Tresfjord Nova fra 1985, og må si den er kjempe bra innredet. Dusj og toalett i akterkabin + Lugar og med skyvedører mellom. :yesnod:

Så på sonic 315 at det var åpen løsning til køyene forut. :sad:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Lurer du på noe vedrørende Riviera 925 FB, så spør i vei.

Skal svare deg så langt jeg kan.

 

Tusen takk.

Hjemme er det bare en med Riviera, men tror nok jeg skal få se båten en gang i løpet av sesongen.

 

Hvordan er den i sjøen med sidevind etc?

Ser at noen klager på Viksunden for det blir masse vindfang i den.

Kom med dine positive og negative komentarer.

Har lest de testene jeg finner på båten og de er jo bra.

God plass i maskin og dusj/toalett? Plassen vi har i Tresfjord nova'n er helt utrolig.

Det blir en trist dag når jeg skal selge den båten, har fått følelser for skroget vet du. :cryin:

Tror kona til tider er lit sjalu. :wink:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jeg har halvplanerskroget med Yanmar 6LP-motoren.

Designmessig synes jeg Rivieraen er en av de penere båtene i denne størrelsen med FB.

 

Når det gjelder vindfang, merker jeg lite eller ingenting til dette under fart.

Båten er meget retningsstabil uansett vindretning i forhold til fartsretningen, noe skroget skal ha mye av æren for.

Den går også veldig mykt og fint i sjøen, og tåler solid bølgehøyde før du merker slag eller tendenser til hard gange.

Jeg har marsjfart på ca. 20-22 knop og har logget toppfart på 28, men da med "ferietom" båt og halve tanker.

 

Toalettrommet er et kapittel for seg.

God plass, godt med over- og underskap og gjennomtenkte, solide løsninger.

Størrelsesmessig må du helst opp noen fot i båt for å finne maken.

 

Hele rommet er "innerliner", dvs vegger og gulv som tåler vann og som er veldig greit å holde rent.

Det er eget dusjhjørne med forheng rundt. Det fungerer veldig bra og er nesten i daglig bruk når båten brukes.

Alt av armaturer, dusjspreder, osv, er av solid "hjemmetype" i rustfritt som tåler å brukes og som gir både godt

trykk og jamn og god temperatur uten å svinge mellom is- og kokepunkt.

Det er 40 liter varmvannsbereder m/ el. varmekolbe som tar ca. 1/2 time å varme opp dersom hele familien skal

dusje etter tur. Avløp ligger under en teakrist på gulvet og egen pumpe (selvstartende) drenerer effektivt ut gråvannet.

Dette er altså en dusjløsning som er laget for å brukes.

 

 

Maskinrommet kommer du til fra 3 kanter.

 

1) Ta opp teakdørken inne og du har panoramautsikt til maskinrommet ovenfra.

Herfra tar du meget enkelt oljeskift og oljepeiling.

 

2) Skal du ta høststellet, fjerner du en liten vegg i lasterommet under dørken bak og kryper

inn i maskinrommet bakfra. Der har du tilgang på alle filtere, anoder, m.m.

Det er egne lamper på begge siden av motoren, samt gulv på begge sider, så alt er greit og enkelt.

 

3) Den tredje tilgangen er fra "gjestelugaren". Har aldri hatt behov for å gå inn herfra, men det er altså mulig det også.

 

Både motor og alle installasjoner er montert slik at det er meget godt tilgjengelig.

Dieselfiltere og sjøvannsfilter sitter rett under gulvet under lasteluken bak og kan betjenes på sekunder.

Dette er forøvrig den mest gjennomtenkte og servicevennlige båten jeg har hatt.

 

Legger ved et bilde av motorrommet:

 

motorrom.jpg

 

 

 

Her finner du forøvrig noen flere bilder av Riviera 925 fra Huseklepp.

 

http://huseklepp.net/cms/index.php?option=...ory&catid=1

 

Tjaa.... sjalu koner er jo ikke så lett å gjøre noe med, du får friste med gasskomfyr og stekeovn...

det gikk rett hjem her hos meg :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...