Jump to content

Riviera 925 fly, erfaringer?


Miranda

Recommended Posts

Det må jeg si.

Hvordan er det å komme til reimer og sjøvannsfilter på riviera'n med aksling.

 

Det virker som om du skal ha aksling variant så presser de motorene så langt fram i båten at du må ver slangemenneske for å komme til reimer og div i forkant av maskin.

 

Blir mer overbevist om riviera'n.

Takk til dere så langt.

 

Merkeligt at det ikke har komt et eneste negativt innlegg på denne tråden enda, for de ser ikke ut til å bruke lang tid før de kommer snikende :wink:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

1) Hvordan er det å komme til reimer og sjøvannsfilter på riviera'n med aksling.

2) Det virker som om du skal ha aksling variant så presser de motorene så langt fram i båten at du må ver slangemenneske for å komme til reimer og div i forkant av maskin.

 

Jeg tar spørsmålene dine en for en:

 

1)

Sjøvannfilter og vannutskiller/ grovfilter sitter i framkant under høyre lasteluke bak (under akterdekk).

Opp med luka og du har like gode arbeidsforhold som om filterne skulle vært montert på kjøkkenbordet hjemme.

Slik:

 

Filtere.jpg

 

2)

Reimer kommer du greit til fra gjestelugaren.

Se bildet over fra motorrommet. Dette er tatt bakfra og forover.

Se på veggen helt i fremkant av motorrommet.

Der ser du konturene av luken som du kan fjerne og hvor du kan komme til i framkant av motoren fra gjestelugaren.

 

3)

Støy er nevnt her.

Båten er godt støydempet, men motoren høres inne, naturlig nok.

Båten er kjent for lavt støynivå til å ha akselinstallasjon, men alt er relativt.

Jeg har imidlertid kjørt adskillig værre bråkebøtter enn dette :wink:

 

 

Vil bare ta med en ting som Bitteliten nevner over;

Båten er meget samvittighetsfullt bygget med nydelige trearbeider og alt er godt skrudd.

Skal du prøvekjøre en Riviera, så ta prøveturen under forhold som normalt vil provosere fram knirkelyder

og løse interiørdeler, så forstår du hva jeg mener.

 

Finnishen er ikke spart til kun de steder den synes, men til og med i motorrommet og i skjulte "tekniske rom"

vil du finne igjen håndarbeid og solide løsninger som også er pent laget for øyet.

 

 

Negative ting.... båten er ikke verdens største, men det var en av grunnene til at jeg ville ha den.

Skroget er 9,66 cm og lengde "overall" er 10,63. Bredde 3,25 og dybde 0.95.

Vekt er ca. 4500 kg, noe som gjør den ganske lettdrevet i sjøen til å være halvplaner.

 

Vær oppmerksom på at båten fikk ny plattform bak i 2002.

På den nye plattformen har du integrert vinsj, flusjmonterte (innfelte) flaps under, badestige samt et meget stort sturom i midten.

Det er også standard med feste til påhengsmotor til jolla og skjulte fester til snapdavitere.

Disse er montert under en oppvippbar teakplate slik at de er skjult for små barneføtter og umuliggjør blå tånegler,

små genistreker og løsninger som du blir ganske glad i.

Se disse løsningene på bilde nr 1 her:

 

http://huseklepp.net/cms/index.php?option=...ory&catid=1

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på helplanern er den som en ekstra enkel stikkøye i midtlugaren,under sofaen i salongen-der vanligvis batterikassen og varmtvannstanken er plassert.var nettopp en slik annonsert på finn.no men den er solgt og annonsen er fjernet.

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Hvordan er denne køya arrangert?

Noen som har bilder?

 

Den ekstra stikkøya er tilgjengelig for Riviera 925 i planversjon og drev.

Det er en ekstra køye som går bakover i båten langs skrogsiden med inngang fra gjestelugaren.

 

For halvplanerutgaven kommer løsningen i konflikt med dieseltankene som er plassert omtrent midtskips

på hver side av motoren.

Link to post
Share on other sites

Takk Phoebe, og alle der andre også.

Forstår etter hvert at dette er en meget gjennomført båt.

 

Hvordan er det med stueplass til klær? (fruen bringer med klær for 2 jordomseilinger for en 3 ukers tur på sommeren)

Skapplass etc i pentry?

 

Come on fyr løs med alle praktiske fine detaljer på rivieran.

 

Ute plass, plass på fly'en etc etc.

Venter spent.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

"Hvordan er det med stueplass til klær? (fruen bringer med klær for 2 jordomseilinger for en 3 ukers tur på sommeren)"

 

I hovedlugaren har du et romslig klesskap til å henge klær + hyller samt 2 skap med kurvinnredning til alt som kan brettes.

Det er også bra med plass under en benk + flere rom og et hav av plass under sengen.

Også i gjestelugaren er det klesskap for oppheng av klær + hyller, plass under benk, m.m.

Vi klarer oss godt i 3-4 uker, men har ikke forsøkt 2 verdensomseilinger samtidig enda.

 

"..Skapplass etc i pentry"

 

Plassen i pantry er veldig bra.

Flere skap og godt med skuffer.

ENO gasskomfyr m/ stekeovn er standard.

En flott detalj er at når du løfter opp benkeplaten over over komfyren,

blir hele "koke- og stekeområdet" omgitt av 3 sider i rustfritt stål.

Utrolig praktisk når "morrabacon" skal tilberedes samt lett å holde rent.

 

"Ute plass, plass på fly'en etc etc.

Venter spent."

 

Fly`en har du her:

 

Fly1.jpgfly2.jpg

 

I fartsretningen er det sofa for 3 personer som kan vendes bakover (ryggen flyttes)

Rattet er justerbart slik at du lett finner en komfortabel kjørestilling.

Bak er det solseng for 2/3 personer avhengig om luken er åpen eller lukket.

En ryggstøtte kan heves slik at du kan sitte bak på solsengen (se bilde 1 hvor luke og ryggstøtte er oppe).

Til å være en liten flybridgebåt, er toppetasjen veldig godt utnyttet.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei på deg Miranda!

 

Det er bare en ting som gjelder, BAYLINER så klart. Da er jeg sikker på at fruen din hadde storkost seg. Her får du de flotteste flybridgene, også er det skikkelig Amerikansk. Bedre kan det ikke bli!! Hilsen en som har greie på skikkelig båt!!

Link to post
Share on other sites

Hei på deg Miranda!

 

Det er bare en ting som gjelder, BAYLINER så klart. Da er jeg sikker på at fruen din hadde storkost seg. Her får du de flotteste flybridgene, også er det skikkelig Amerikansk. Bedre kan det ikke bli!! Hilsen en som har greie på skikkelig båt!!

 

Sorry, men bylineren har sånn j****la hjulhvisp montert bak i hekken. :nonod: Ikke noe for oss hvet du :nono:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Den er en ærverdig gammel dame. Det stemmer. Jeg var nedom havna på nedsiden her og kikket på en i dag og magien er der fortsatt. Skal jeg ha meg en rask halvplanende FB båt i størrelsen 30-35 fot så står hun høyt på listen. Dyr og slank, men slik er det vel med litt modne damer. Heller den enn feks Viksund 320.

Andre klassikere er Viksund 340, og når jeg tenker på dette blir jeg slett ikke sikker på hvem av disse som er førstevalget - begge er flotte båter.

Link to post
Share on other sites

For en del år siden var jeg fasinert av Riviera 925 og brukte endel tid på å observere hvordan båten beveget seg i sjøen.

 

Dengang virket det for meg som at den hadde vansker med å holde fart i grov sjø - den vred mye på seg og syntes å være lite retningsstabil.

 

Videre virket det på meg som at båten var noe vanskelig å manøvrere ved sidevind. Den drev endel og jeg kunne ikke observere tekinikker ved ror/maskin for å få brukbar bevegelseskontroll.

 

Forutsatt at jeg har observert noenlunde riktig: har disse manøvreringsegenskapene blitt vesentlig bedret de siste årene?

 

Manøvreringsegenskapene er jo ikke en helt uvesentlig egenskap ved en båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...