Jump to content

Propell, test av TCnano og QMI fett.

seilbåt

Recommended Posts

Hei,

Takker for stor interesse for å prøve vårt QMI smørefett gratis.

Jeg spurte etter 10 stk og har nå fått 12 stk. Alle 12 vil få tilsendt gratis prøver men nå må jeg desverre stoppe opp.

Med vennlig hilsen

QMI SCANDINAVIA

Thor Johansen, daglig leder

Det skal bli interesant å få høre hva "forsøkskaninene" finner ut, kanskje sprittusjen heretter kan brukes til det den er beregnet til. Er det ellers noen som kan anbefale et GODT bunnstoff til vårpussen. Har en Rana 630 som marsjer med ca.12-13 knop.

benq :flag:

Så langt kan jeg se at det er snakk om messingpropell hvor det er uønsket groe.

Jeg bruker hvert år sprittusj ( Penol 1000 - sort) og har ikke hatt problemere med groe.

Men nå lurer jeg på hvordan hindre groe på baugpropell?

Mener å ha lest at propell aksel fett skal "være gode greier".....

Noen andre gode forslag?

Vil vaselinolje virke her også?

Nei, og jeg purret nå i ettermiddag. Det er fremdeles ikke tørt. Og nå renner tiden ut. Båten er nå vasket, og polert utvendig og stoffet så langt som et ekstra strøk i vannlinjen der jeg har hevet den. Sjøsetting fredag eller til uken. Rapport kommer når jeg hører fra TCnano Norge.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har prøvt sprittusj ------- No Go Mye groe av hvite rur.

Seajet bunnstoff i fjord - -no Go, mye groe av hvite rur.

i år skal det prøves Hempel blank bunnstoff.

har en 3 blads gori Foldeprop. vet ikke om den er fin messing eller annen legering, men den ser slik ut.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hei igjen.

Jeg fikk nå nettopp svar fra TCnano, og gjengir den delen av mailen som har med behandlig av propell:

Hei igjen Lars,

Det er satt i gang dialog med fabrikken da vi også har fått et par andre tilbakemeldinger om det samme. Jeg har fått bekreftet at produktet skal tørke selv om det påføres med pensel. Om dette er en feil i produksjonen eller ikke håper jeg å få svar på, men når, det kan jeg ikke si. Det som imidlertid er sikkert er at vi får et svar og at TCnano Danmark vil engasjere seg i saken. De er meget seriøse på slike ting. Vi har som mål å ha de beste nanoproduktene på markedet.

Vi vil selvføleglig erstatte produktet, enten med kostnaden eller evt. et nytt produkt. Men for din sjøsetting er jeg redd vi ikke rekker å skaffe fram et nytt.

.

.

.

Du hører fra meg igjen!

Hilsen Terje

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mottok denne mailen fra TCnano i dag:

---------------------------

TCnano Propell/Drev Forsegling

Det er feil i bruksanvisningen på vårt Propell/Drev produkt. Det står at produktet skal tørke på overflaten. Det medfører ikke riktighet. Den nøvendige coating skjer under det litt klebrige laget.

Man kan tørke av det overskytende, men vi anbefaler å sjøsette båten med påføringen inntakt.

Bruksanvisningen vil bli rettet opp på neste produksjon.

Med vennlig hilsen

Terje Myhrvold

Telefon +47 90 15 70 75

info@tcnano-norge.no

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei.

Her kommer en siste rapport angående produktet TCnano for propell og drev.

Jeg fikk idag fra TCnano Norge en kopi av en mail sendt til forhandlerne av produktet.

Og den er som følgende:

TCnano Forhandlere!

Vi har tidligere meddelt at vårt TCnano Propell/Drev ikke tørker etter påføring. Dette viser seg å være en misforståelse. Produktets coating dannes innunder den litt oljeaktige masse som legger seg ovenpå. Man kan tørke det av, men vi anbefaler å sjøsette båten uten avtørking.

Det er da feil opplysninger i bruksanvisningen, noe som vil bli rettet opp.

Vi beklager at denne situasjonen er oppstått, men vi håper at propellene er fri for groer etter endt sesong.

Mvh

Terje Myhrvold

TCnano Norge

Lars H. :easter:

Som ikke kom seg på sjøen idag pga. kone med halsvondt og feber!

håper det bedrer seg i løpet av et par dager så det likevel kan bli påsketur.

Hei!

Er det noen her som har erfaring med/meninger om bruk av Biltema's kobberpasta som groehindrende middel?

Som et forsøk har jeg smurt dette på stevnbeslaget akter, samt på "propellnavet". Pastaen er jo seig og kleber seg svært godt til underlaget, så jeg har litt tro på at den ikke vaskes av med det første(?)

hei

Jeg har slurvet litt med å gå inn på båtpl. (mange prosekter på gang)

Ser det er mange råd angående groe på propeller.

Jeg har prøvd det meste som ,svart tursj, men mulig feil slag (ikke penol) det grodde. :confused:

Brukt Kent spay fett det hjalp litt men det grodde fortsatt, Skulle vert morro og prøvd QMI smørefett men der er jeg for sent ute?

sist sesong brukte jeg Biltemas teflon spray det gror på denne også

så det blir medalje til den som finner noe som virker.

eller så blir han (henne) rik :yesnod:

Ps jeg bruker ikke båten ver dag

aanton

QMI fettet er smurt på. Det var anbefalt å bruke stålull grade 0000 for å polere inn. Hvor jeg skulle få tak i denne stålullen, har ikke jeg peiling på. Og egentlig så virker det som uforholdsmessig mye arbeid. Men det var ikke nødvendig. Så nå er nå propellene klar til å monteres, innsatt i fett. Jeg skal gi tilbakemeldinger i løpet av sessongen.

I fjor polerte jeg med hardvoks. Det holdt ikke. Dersom QMI ikke holder, så tester jeg tusj til neste år.

Prøv QMI Smørefett. Jeg sender gratis prøve til de første 10 som henvender seg til oss! Eneste betingelse er at de raporterer resultatet. Les hva en kunde uttaler: http://www.qmi.no/Gode%20ideer.html

Med vennlig hilsen QMI Scandinavia Thor Johansen, daglig leder

Jeg er en av prøvekaninene som har fått tilsendt propellsmørefettet.

Jeg syntes det var slitsomt å påføre fettet - jobbet vel i ca 5 grader C.

Her er et bilde som trolig viser at det ligger for mye fett på bladene:

propellsmoering.jpg

Jeg har to propellere med 4 store blader på hver - så det tok endel tid å smøre stoffet "godt" inn i bladene.

I morgen settes båten ut - temperaturen er meldt å være godt over 10 grader C - så jeg får ta en siste polering.

Jeg kommer til å dykke under propellene i sommer for å observere eventuell groe.

Jeg tenkte først å la den ene propellen være ubehandlet - men dette får evt. vente til neste år.

Jeg håper å kunne komme tilbake med bilder til høstopptaket, omlag oktober 2007.

For ordens skyld nevner jeg at den ene propellen (BB) har vært hos Winrace i vinter for justering.

Den BB propellen har en atskillig glattere overflate i forhold til SB propell - så får vi se om det har noen innvirkning.

Jeg er en av prøvekaninene som har fått tilsendt propellsmørefettet.

Jeg syntes det var slitsomt å påføre fettet - jobbet vel i ca 5 grader C.

Jeg hadde atskillig mindre fetthinne på. Faktisk ikke "synlig". Jeg er redd for kavitasjon dersom det var for mye fett på. Båten er kjørt 35 mil etter sjøsetting. Fikk mindre turtall på maks i forhold til normalt. Dermed er det helt klart at QMI fettet har en nagativ virkning i så måte. Men jeg har lette propeller, så det betyr ikke noe for meg. Turtallet og hastighet i det området jeg pleier å ligge var normalt.

Har prøvt sprittusj ------- No Go Mye groe av hvite rur.

Seajet bunnstoff i fjord - -no Go, mye groe av hvite rur.

i år skal det prøves Hempel blank bunnstoff.

har en 3 blads gori Foldeprop. vet ikke om den er fin messing eller annen legering, men den ser slik ut.

har samme erfaring........

har prövt sprittusj............. funker ikke

har prövt bunnstoff..............funker ikke (möjigen noe bedre enn sprittusj

har prövt uten.........like bra eller dålig som sprittusj/bunnstoff

tror det beror på att jag ikke anvender proppeller like mye som motorbåter

:smiley:

dom som säger att dette funker.....er motorbåtsägare, som använder proppellern var o varannen dag

o dom skulle förmodligen kunne smöre in proppellern i vad som helst......smör, fett olje eller vodka

o erhålla ett like bra resultat

resultatet beror (enl min mening) på hur ofte proppellern används og var båten ligger när den ligger still.

snakkade med en representant för International för ett par år sedan på Lilleström, han sa att propp-

problemet er svårt, dom hade forsket veldi mye på dette men ikke fått fram en 'dunderprodukt' !!

S/Y Gunga Din

• 4 uker senere...

Legger ut et par bilder av mitt drev. Det første viser drevet ved opptak av båten i forrige uke.

bilde010.jpg

Her før sjøsetting.

bilde016.jpg

Drevet er behandlet med TCnano. Propellene med QMI fett.

Nå blir det litt spennende å se de kommende uker om det begynner å gro på drevet som aldri før eller om det faktisk virker.

Ja noe lettere i sjøen gikk den nok men en voldsom økning i fart ble det ikke. Da må jeg nok skifte til "tyngre" propeller.

Det ble 35 knop ved 4100 rpm.

Til gjengeld så klarte jeg nesten toppfart med 8 mann ombord. Det ble vell 34 pluss litt da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...