Jump to content

Propell, test av TCnano og QMI fett.


seilbåt

Recommended Posts

Jeg har ingen som helst kunnskap om marinebiologi. Fra tid til annen valser jeg litt omkring i havna vår i Sonskilen, Son, Akershus. Ved opptak i dag hadde jeg ingen rur på propell eller ror. Her er en annen båt som hadde noe mer. Kan vannkvaliteten i havna forklare all forskjell?

 

rorokt2007.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger i delvis brakkvann(i Frierfjorden med godt tilsig av ferskvann) og det er meget lite groing på båten... selv om jeg nå antar at loggen har grodd litt nå på grunn av lite bruk i høst... men ved opptak i januar i år etter 9 måneder på sjøen var det ikke noe groing å se... litt slimete greier var det etter sigende... nå har båten ligge ute siden 25 april, men kan ikke se noe i nærheten av vanlinjen i allefall...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som flere nevner her , tror jeg at De som har havn i områder nær elver har mindre groe og rur enn vanlig i år. Dette tror jeg har sin årsak i flomstore elver i hele sommer her på Østlandet i sommer. Har båthavn i ytre Drammensfjord og har ikke hatt groe/ rur overhode i år.

Derimot har jeg en mindre landstedbåt ,som har eksakt samme bunnstoff og har vesentlig groe og rur. Denne ligger på et sted hvor det stadig er utskifting av vannet med høyere saltgehalt, som jeg tror er forskjellen. :confused:

Link to post
Share on other sites

Innlegg: 1491

Reg.: 23.09.02

Aktiv:idag 10:23

Gruppe: Medlem Jeg satte inn mitt drev med TCnano i våres men kan ikke si at det hadde noen effekt. Blankt ble det men det hadde det blitt med bonevoks også På drevte grodde det like bra som i blomster bedet hjemme. TCnano hadde svært liten eller null effekt.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Vennlig Hilsen

Sverre F.

------------------------------------------------------------------------

Sea Ray 240 Sundancer - Steyr 246 m/ Bravo 3x

 

Sitat: (Thor Johansen @ 26.03.07 10:01)

Prøv QMI Smørefett. Jeg sender gratis prøve til de første 10 som henvender seg til oss! Eneste betingelse er at de raporterer resultatet. Les hva en kunde uttaler:

http://www.qmi.no/Gode%20ideer.html

Med vennlig hilsen

QMI Scandinavia

Thor Johansen, daglig leder

 

 

Hei og takker den gratis prøven.

 

Her kommer en liten tilbakemelding. Jeg smurte inn mine to rustfrie propeller med dette fettet i vår men kunne dessverre ikke se den store effekten. Propellene ble nedgrodd ganske tidlig i sesongen og jeg måtte til med skrubben flere ganger i sommer.

 

Redigert av SF igår 17:43

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Vennlig Hilsen

Sverre F.

------------------------------------------------------------------------

Sea Ray 240 Sundancer - Steyr 246 m/ Bravo 3x

 

Hei Sverre F.

 

Det virker som om du smurte begge to stoffene oppå hverandre?

Hvilke stoff brukte du først?

Vennlig hilsen

Thor Johansen

Link to post
Share on other sites

En propell er dessverre utsatt for store overflatepåkjenninger. Personlig så tror jeg ikke det hjelper å smøre noe som helst på en propell, blankpolert propell kombinert med regelmessig bruk av båten er det eneste som duger.

 

Å male en propell med bunnstoff kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg har selv sett hvor fin jobb en som avballangserer propeller gjør, litt ujevnt lag med bunnstoff setter garantert propellen i uballanse.

 

Enig. Det er nokså ulogisk at greas på propellen vil hjelpe mot groe. Det er vel heller mulighet for at fettet er god rurmat. De som er fornøyd med fettet ligger kanskje i brakkvann (Fredrikstad)? Båtfolk burde heller sette krav til propell-levrandører om mer Cu i propell-legeringen.

Link to post
Share on other sites

Det er nokså ulogisk at greas på propellen vil hjelpe mot groe. Det er vel heller mulighet for at fettet er god rurmat.

 

Grease er neppe noe for rur, ikke en gang som kosttilskudd. Disse små krepsdyrene er plankton-spisere. Trolig er mengden av plankton i farvannet rundt bryggeplassen avgjørende for hvor mange av dem som velger å bli propellrur.

Link to post
Share on other sites

Jeg var prøveklut på QMI fettet på propellen. Kan ikke si at dette fungerte som jeg håpet på. Når det er sagt, har jeg aldri sett så mye groe som i sommer.

Ved påføring brukte jeg også stålull 0000 som anbefalt.

 

Slik så propellen ut etter opptak 13. oktober:

dsc00072web.jpg

 

og

 

dsc00071web.jpg

 

Jeg måtte i tillegg dykke i sommer i månedskiftet juli-august. Da virket faktisk nesten ikke propellen i det hele tatt. Hele propellen var dekket at et tykt lag med rur som jeg måtte skrape av.

 

Så det blir nok ikke QMI fett på min propell neste sesong. Men for annet bruk virker det som et fett som holder en meget bra kvalitet.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Grease er neppe noe for rur, ikke en gang som kosttilskudd. Disse små krepsdyrene er plankton-spisere. Trolig er mengden av plankton i farvannet rundt bryggeplassen avgjørende for hvor mange av dem som velger å bli propellrur.

Det var en fleip :wink: - jeg tror heller ikke grease er mat for noen. For øvrig er jeg enig.

Link to post
Share on other sites

Hvor er det vi nå er med hensyn til erfaringer med QMI fett?

 

Jeg har positive erfaringer med bruk av QMI fett på propellene og ønsker å prøve ut fettet både på trimflaps og propellakslinger neste sesong.

 

Jeg var nøye med å pusse begge propellene med stålull før jeg påførte QMI fettet og ønsker innspill til hvordan trimflaps (av syrefast stål) og propellaksel bør rengjøres/prepareres før påføring av QMI-fett.

 

Kan flere forsøke å oppsummere erfaringene med QMI fett, i første rekke i form av positive/negative/nøytral erfaring?

 

Det kunne også være interessant å høre hvordan man preparerte propellen/gjenstanden før påføring av QMI-fett.

 

Jeg vil understreke at jeg ikke har noen kommersielle interesser knyttet til QMI produkter, men ønsker å få mer innblikk i BPerfaringer.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg forsøkte QMI-fettet på propellen under fjorårets sesong. Skroget ble stoffet med mellomblå International Cruiser, drevet ble ikke stoffet og propellen smurt inn med QMI-fett. Ikke helt etter oppskriften da det ble litt hektisk ved uttak, men bare smurt inn med en fille dyppet i fett.

Ved opptak var skroget helt groefritt, drevet veldig grodd med rur, og propellen noe grodd med rur. Det skal sies at sesongen i fjor ble noe spesiell da jeg lå stille i nesten tre måneder pga motorhavari.

Det synes for meg som om QMI-fettet hadde sin misjon på tross av noe rur på propellen, da det ustoffede drevet var adskillig værre.

 

Satser på en mer normal sesong i år, og prøver fettet på nytt på propellen. I år er drevet stoffet med svart Jotun drevspray og skroget med mørkeblå International Cruiser.

 

Kommer tilbake med erfaring til høsten.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

En propell er dessverre utsatt for store overflatepåkjenninger. Personlig så tror jeg ikke det hjelper å smøre noe som helst på en propell, blankpolert propell kombinert med regelmessig bruk av båten er det eneste som duger.

Å male en propell med bunnstoff kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg har selv sett hvor fin jobb en som avballanserer propeller gjør, litt ujevnt lag med bunnstoff setter garantert propellen i uballanse.

Veldig enig med Hydrox.

Mine egne erfaringer etter at jeg smørte inn propell med TC-nano fett, er at jeg ikke hadde groe.

MEN jeg fikk mye ubalanse i propellen! Støy og vibrasjon.

Propellen hadde vært inne til balansering hos et kjent verksted, så jeg mistenkte ikke propellen. Trodde derfor det var akslingen, men der tok jeg feil.

Denne sesongen ble det ikke noe TC-Nano fett, kun blankpollert propell.

Og nå er det ikke noe støy eller vibrasjon fra propellen. Kan tro jeg er fornøyd, og spesielt med Winrace som har balansert propellen min!!!

Bruke fett er å kaste bort penga. Det ødelegger den fine balanserings jobben utført av Winrace firmaet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...