Jump to content

Stilling utlyses: båtannonsekonsulent


Fru Stormsvale

Recommended Posts

Stilling utlyses: båtannonsekonsulent. :cool:

 

Arbeidsgiver: Småbarnsfamilie bestående av båtamatører :blush: , på utkikk etter en fin familiebåt

 

Lønn: bøtter av takknemlighet og muligens en flaske god champagne :drink: hvis arbeidsgiver ender opp med å kapre ei flåte før sesongen er over

 

Arbeidsoppgaver: Kikke kjapt gjennom annonsene til båter vi vurderer som aktuelle. Komme med en konklusjon, slik som: "dette virker som en båt det kan være verdt å se", eller: "glem det"! Begrunnelse vil bli tatt i mot med takk da det vil øke vårt kompetansenivå (hvilket forøvrig ikke er noen stor jobb da utgangspunktet er meget begrenset)

Men tro ikke at det kreves en omstendelig rapport… :smiley:

 

Arbeidsgivers mål:

Kjøp av snekke våren 2007

Budsjett: 150 000 – 250 000

Stand; velholdt, så ingen katastrofeoppussingsprosjekter lurer bak horisonten

Motor: i god stand

Størrelse: mellom 23 – 28 fot?

Vi er avhengige av at det kan lages en stor familieseng i frontkabinen

 

Noen der ute som synes det er morsomt å kikke på annonser? :wink:

Redigert av Fru Stormsvale (see edit history)

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Link annonsene her så vi får noe å tygge på :smiley:

 

Det er jo absolutt det enkleste. Men jeg har liksom noen motforestilinger mot å gjøre det slik fordi noen eiere er brukere her, og kanskje båteiere generelt ikke setter pris å få sin båt omtalt slik? Og kanskje noen blir så inspirert at de kjøper båten "vår"? :wink: Kommer jo opp i søkemotorer, vil jeg tro. Men kanskje det ikke er noen grunn til å tenke slik?

Redigert av Fru Stormsvale (see edit history)

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Nordan Family 27 - her testet i båtmagasinet i nr 7/93 - gå inn på tester av bruktbåt og finn tilbake til riktig år;
Denne gangen ville vi teste en romslig familiebåt (...) Det må være markedets største 27-foter, i hvertfall når det gjelder antall køyeplasser (...) Nordan 27 Family er en usedvanlig romslig familiebåt. Syv personer kan overnatte uten at man trenger å gjøre annet enn å senke et bord og legge på pute
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke mange her som takker nei til en god flaske cognac heller kan jeg tenke meg....

 

Genialt tiltak uansett Fru snart eier av en lekker snekke!

 

Jeg har dessverre liten peiling på de forskjellige snekketypene, men skal vel greie å finne ut av om en aktuell båt ser veldig bra/bra/dårlig/værre og værre enn værst ut i en annonse...

 

Jeg ser ingen problemer med at du legger ut linker til aktuelle båter her?

Det er det eventuelt bare selgerne av sjabby overprisede møkkabåter som gjør. :wink:

 

Jeg tror du har handlet båt i løpet av våren 2007. Det kan jeg (nesten) vedde en cognac på!!

 

Ben Sin

 

PS. Min kamerat handlet idag. Jeg har ikke vært med å sett på den...... Spent.

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg synes du beskriver en Carat 7400 i kriteriene dine jeg :smiley:

 

Her får du fin og stor uteplass,

1 stikkkøye,

toalett inne (noe jeg ser på som en fordel),

og en diger dobbeltseng hvis du slår ned bordet i kabinen. God plass til tre stykker :yesnod:

 

Denne så jo ganske fin ut:

Carat 7400

 

Har tilfeldigvis en slik selv, og er veldig godt fornøyd :smiley:

(kjøpte den sent i fjor, så har ikke veldig mange erfaringer, men hittil veldig godt fornøyd)

 

 

Mvh

Jollis :sailing:

Livet er båt, båt er livet...

Link to post
Share on other sites

Morsomt og fornuftig initaitivt :smiley:. Forslagene så langt i tråden indikrere imidlertid noe av det som kan bli problemet; det finnes relativt mange altenativer og hver mann har forkjærlighet for sine båttyper. Jo mer presis du kan være i pris, bruktsområde, størrelse, anntall brukere osv, osv jo enklere er det å komme med gode forslag. Likevel er det mange erfarne og dyktige båtfolk som er villig til å "søke" på jobben :flag:

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Jo mer presis du kan være i pris, bruktsområde, størrelse, anntall brukere osv, osv jo enklere er det å komme med gode forslag.

 

Det skjønner jeg, takk for presiseringene

 

Pris: Ikke noe problem å bruke 250 000, men vi har ikke behov for å forbruke for symbolets skyld, hvis dere skjønner. Hvis man ikke trenger å bruke mer enn 150 000 for å tilfredsstille våre behov, så er det fint. Hvis det å legge mer penger på bordet innebærer færre problemer og et lykkeligere båtliv, så er vi villige til å gjøre det.

Bruksområde: Mjøsa! Der vi bor. Primært ettermiddagsturer og helgeturer i sommerhalvåret. Men min sørlendingsmann vil også gjerne bruke den til fisketurer vår og høst.

Størrelse: romslig nok til at vår familie på 3 kan overnatte, og at noen få gjester kan være med på dagtid.

Antall brukere: meg, min mann og vår datter på 2,5 i første omgang. Men nå har det seg slik at jeg jevnlig setter meg i den situasjon at jeg risikerer å bli gravid på nytt. Flere små matroser kan derfor ikke utelukkes innen de nærmeste årene.

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Fru Stormsvale,

 

da vil jeg foreslå følgende:

 

1:

For å gjøre det hele litt enklere vil jeg foreslå for deg at du først finner en snekketype (en bestemt båt) som dere liker / synes ser best ut / faktisk kan ha lyst på.

 

2:

Deretter ville jeg sett på finn.no om det er slike båter tilbudt og så sjekke ut den beste / og nærmeste av de aktuelle.

Dersom / hvis / etc, så kan du be en "speider" fra baatplassen.no sjekke båten for dere. (Speideren kan se om dette er OK, om det er "riktige bilder" / viser tilstanden slik den virkelig er, etc).

 

3:

Så ville jeg kjøpt båten før andre kjøper den!

 

 

Vedr. 1:

Jeg ville funnet fram til brosjyrer på nettet og først og fremst sett på bildene: Dere må like båten, synes litt: "Dette er den peneste båten på fjorden"

Når dere har funnet en eller to som dere liker, så kan dere begynne å lese båttester om just denne båten (du trenger ikke lese om de andre, bare om deres valgte, fine båt). Da skal dere se etter informasjon som "Kunne vært litt bedre løsning på etc. etc." og vurdere på det er OK at det ikke er bedre løsning osv. Dernest bør dere legge merke til om den testede båt hadde kraftig nok motor eller om tester klagde på støy etc.

 

Deretter kan du spørre her på baatplassen.no om hva vi synes f.eks om Master 740 (eller Scand Classic, den med 'do' ute eller inne..)

 

På denne måten tror jeg dere raskere vil finne en bestemt båttype dere øsnker å kjøpe.

 

 

Vedr. 2:

Når dere ser på finn.no: Les "Nye i dag" hver dag. Da vil du få sett båter som er lagt ut for salg i løpet av siste døgn. Om det er et meget bra kjøp (rålekker båt med rimelig pris) kan den bli solgt fort.

Deretter ville jeg søkt på finn etter just den interessante båttypen og dere vil finne diverse som tilbys. Se da etter dato "sist endret" og se etter om båten har ligget lenge for salg. Det kan være et tegn på at den a) enten et ikke godt kjøp eller b) har noe for høy pris. I b-tilfellet kan det være greitt å ta en kikk og komme med et mer fornuftig pristilbud :-)

 

Vedr. 3:

Sett av 10 - 15 tusen til ting som må fikses: Du kjøper jo tross alt en båt som har vært i bruk i 10 - 20 år...

Og beregn 5 - 10 tusen til nytt av redningsvester, fortøyningstau, etc. etc. Ekkolodd?? (Mjøsa er dyp og det kan være spennende å se på bunnformasjonen!)

 

Og til slutt:

 

Tenk allerede nå på hvor dere skal ha båten liggende: Skal dere ha i en marina? I så fall kan det være lurt å melde seg inn nå.

Om dere skal ha den liggende ved egen strand: Det kan være mye enklere å få lagt ut moringer etc nå før Mjøsa stiger.... Hør med naboene etc..

 

 

Dette ble langt, men så har jeg vært konsulent i mange år.... på data :-)

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Skal dere ha i en marina? I så fall kan det være lurt å melde seg inn nå.

 

:flag: Vi har båtplass! :flag: Meldte oss inn i vinter, lenge før vi flyttet hit faktisk! Ja, jeg liker å planlegge godt! :wink:

 

Ellers takk for meget gode råd, Fredriksen og alle dere andre!

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Voldsom fart på den Carat snekka ?

Jeg hadde Carat 7400 med 55 HK Yanmar. Fikk den "en gang" i 14 knop! (Lett båt, dvs. lite diesel, tom for vann/septik, 1 mann ombord og nysmurt). Toppfart 13 knop med 48 HK og ferielast? Neppe, men 10 (kanskje 11) knop på mars er ikke usannsynlig.

Link to post
Share on other sites

....bare for å gi deg noen få kommentarer Fru Stormsvale (skal ikke bli så langt innlegg dette her :blush: ):

 

Dette (den i forrige innelegg henviste Scand Classic 25) er etter mitt syn en pen båt! Og da mener jeg formene på henne.

 

Vær oppmerksom på finessen denne har: Den har toalett akter. Dette gir en stor, lys og åpen salong fremme. Dersom man skal bruke båten som hytte har dette mange fordeler. Men dersom man mer skal bruke båten som en dagsturbåt med enkelte helgeturer, så ta med følgende kommentar: Det aktre monterte toalettet reduserer uteplassen nesten mer enn en akterkabin. Du mister "uteplassen" som er på taket av en akterkabin samt at tilgangen til badeplattformen er noe redusert.

 

Som du ser er det både plusser og minus ved denne toalettløsningen. Denne pene snekka finnes også i en versjon med standard plassering av toalettet (inne i salongen). Da heter båten Scand Classic 25 AV. Du kan se en slik for eksempel her.

 

...bare så du har litt bagasje i "filteret" ditt når du ser & vurderer forskjellige typer :wink:

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg blir kjempeglad for å få baggasje i filteret, fredriksen!

 

Jeg skal innrømme at for meg er løsningene inne i båten myyyyye viktigere enn de utvendige linjene. Det viktigste er at båten er i god stand og fungerer godt. På den bakgrunn så vil jeg heller ha akterkabin enn toalett der bak. Men jeg liker å få tips om fine båter uansett, jeg får jo fortere tips fra dere enn fra Finn.no :lol:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Er ingen snekkemann sjøl, men faren min har en sånn en.

 

5_1170614249077.jpg

 

Stødig og sjøsterk båt, med samme uslitelige Yanmar som fattern har. Du finner dem som mener at motoren er for liten, men den går ikke fortere med dobbelt så stor motor heller. Derimot ville den da brukt mere diesel, om det var et mål...

 

Mye for pengene er det uansett, om tidligere eiere har vært ansvaret bevisst.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå, hvordan går det Fru Stormsvale, har du fått bunkret opp med brosjyrer, bilder og utskrifter fra finn.no på ulike snekketyper?

 

Antar at du vil trenge en del for å bli sittende i ro i påskesola? For påsken er en fin tid til å studere båter, båttilbehør og drømme seg bort på en tur på sjøen i godt varmt vær. Da har man ingen problemer med varmer som ikke starter, båtmotor som røklegger havna ved oppstart (jeg hevnder: VP SKAL gi røyksignaler!) og annet heft. Kun drømmen om gode tider i båt! :sailing:

 

Ta med båtblader og brosjyrer på påsketuren, så har dere muligens en eller to favoritter når påsken er over. Selv ville jeg tittet på Scand AV, på Master 740 og for eksempel på Biam 800. Grunnen for Scand er at det er såpass mange av dem at du ha flere å velge blant. Master 740 da denne ofte har løsningen med ekstra køyer i salongen ved å løfte opp ryggstøet på benkene. (Denne løsnignen kom vel først med Nidelv 24.) Biam 800 har jeg vel bare sett med tak over førerplassen (Hard Top) som kan være greitt om det er regnvær flere dager i strekk når man er ute på tur.

 

Så mitt forslag er fortsatt: Se på mange bilder av disse båtene, les det dere finner av teater, presentasjoner i båtblader og spør kjente / venner som evt. har båttypen. Det du skal spørre etter er: Hva ville du har endret dersom noe skulle være anderledes med denne typen? (Tenker da her på båtmerket, ikke hr Stormsv...!!)

 

I så fall kan dere være klare for å begynne å lete etter just det ekemplaret av "ønskebåten" som dere har valgt, kjøpe denne og ha den klar til Mjøsa er fylt opp igjen (høy nok vannstand...).

 

 

God påske!

 

:-) steinar

 

redigert: Trykkleifer? Hvem? Jeg??

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips om brosjyrer, fredriksen!

Det hadde jeg ikke tenkt på. I og med at vi sikter oss inn mot bruktmarkedet, har jeg ikke tenkt så mye på båtyper, men mer på standarden på det enkelte eksemplar. Men jo, vi skal jamen se om vi ikke kan se oss om etter en type vi liker godt, og så lete etter et godt eksemplar av arten.

 

Det du skal spørre etter er: Hva ville du har endret dersom noe skulle være anderledes med denne typen? (Tenker da her på båtmerket, ikke hr Stormsv...!!)

 

He he, Herr Stormsvale er for tiden opptatt med å synge om dyrene i Afrika for vår toåring, så akkurat nå er det ikke så mye jeg vil endre på ham. :lol:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...