Jump to content

Gift i Oslofjorden


Hank

Recommended Posts

Muddermassene fra Tønsberg havn blir fraktet til Langøya for deponering.

Jo, men dette blir jo ikke stort mer enn noen trillebårlass i forhold til de mengdene som må fjernes fra Bjørvika.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

kommentar til "de mengdene som må fjernes fra Bjørvika"...

 

Her "på innlandet", i Skedsmo kommune, tok vi imot masse / mudder som ble fjernet i forbindelse med byggingen av operaen. Denne massen ble deponert på en avrenningskontrollert måte som en gedigen støyvoll mellom E6 og bebyggelsen rett nord for Skjedsmokorset (vestre veiside). Da fikk "vi folkevalgte" ordnet to fluer på en smekk og det uten at det kostet oss noe :yesnod: Beboerne ble kvitt den evindelige støyen fra E6 og massen ble forskriftsmessig behandlet som spesialavfall. Og, det ble rimeligere for operabygget enn deponering på Langøya og kostnadsfritt for oss :-).

 

Mulig at andre også burde fått rimelige støyvoller istedet for å spre dritten langs hele fjorden vår?

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Vi har for små miljøer i Norge.

Når mektige personer begynner å ri kjepphester, så kommer ikke sanheten frem. Objektiviteten forsvinner når personer sitter på begge sider av bordet.

Se bare på hva som har skjedd med tunellene i landet vårt. Personer har påvist farene i mange år, men blir ikke hørt.

Klikk HER " Sitat fra tunell artikkel: "Statens vegvesen sitter i en stor maktposisjon i forhold til fagmiljøet, og dette er et grunnleggende problem. De som gransker, vil være i en oppdragsposisjon i forhold til veivesenet, og skal vel ha nye oppdrag etterpå, sier professoren."

 

Nå er ikke granskningen av tunnellene ferdig. Men det er vel mulig å lære av andres feil! I artikkelen ovenfor var det Statens vegvesen. Når det gjelder giftdumpingen i Oslofjorden, så er det Havnevesenet som er part i saken. Havnevesenet burde bli gransket på samme måte som Statens veivesen.

 

Jeg hilser den uavhengige forskningsrapporten fra Umeå velkommen, som dokumenterer spredning av PCB i Oslofjorden. Endelig en objektiv part i saken. (Som ikke kommer fra norske miljøer).

 

:) Sverre

Link to post
Share on other sites

Oslo Bystyre har idag holdt en åpen høring om slamdumpingen ved Malmøykalven der alle parter fikk uttale seg. Mitt personlige intrykk ettter å ha fulgt utspørringen, er at Oslo Bystyre nå er litt i villrede mhp om dette egentlig var så lurt. Ekspertisen forsikrer at prosjektet går som forventet.

 

Jeg synes ikke pressen har gitt noe objektivt og riktig bilde av dette prosjektet, og jeg sitter igjen med et langt mer nyansert syn på prosjektet etter høringen. Gjennomføringen av høringen ble meget profesjonelt håntert av Rune Gerardsen.

 

Det kom fram at det egentlig ikke er noen stor unenighet mellom det norske fagmiljøet, og den svenske forskningsrapporten. Rapporten som ble frigitt på mandag, er bare den første i en rekke av rapporter som tar for seg andre typer miljøgifter, så det kommer mer .... PCB utslippene ble nokså grundig avdramatisert. Det er svært små konsentrasjoner man snakker om, og de ligger godt innenfor SFT's krav.

 

Det en del er skeptiske til, er de kvalitetssikringsmetodene som benyttes for å forsikre seg om at all massen virkelig ligger i deponiet. Der har vist seg vanskelig å legge fram gode nok bevis på at all masse virkelig ligger der man vil ha den. Departementet har nå gitt STF i oppdrag å forbedre/utvide kontrollrutinene.

 

Jeg tror og håper at det vil komme flere fagmiljøer på banen - ikke minst når det gjelder å finne bedre metoder for kontroll, og at det er et håp om at motstandere og tilhengere kanskje vil kunne klare å samarbeide bedre framover, framfor å slå hverandre i hue med rapporter og tall.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen politiker men reagerte når Kr.f. kom på banen og kritiserte denne dumpinga. Husker jeg ikke helt feil satt samme Kr.f. i regjering og hadde miljøvernminister Haried ved roret for endel år siden. Han løftet ikke en finger for å få stoppet giftdumpinga som skulle finne sted i Drammensfjorden. Nåværende miljøvernminister Helen Bjørhøy klarte de brasene. Politikk er et spill for galleriet. Mer er ikke å si om den saken.

 

La det være sagt; Jeg er sterkt i mot den dumpinga som finner sted i Oslo havnebasseng.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk denne på mail

 

 

Opprop til statsministeren!

 

http://www.stopp-giftdumpingen.org/dok/dok20.asp

 

 

Hei!

 

Du har nå mulighet til å bli med på en oppfordring til statsministeren om å

gripe inn og stoppe giftdumpingen i Oslofjorden.

 

Etter at det ble rapportert om stor spredning av PCB fra slamdeponiet ved

Malmøykalven i indre Oslofjord er det nå startet en innsamling av

underskrifter til en oppfordring som skal leveres til statsminister Jens

Stoltenberg.

 

 

Send videre til alle du kjenner!

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

...Jeg synes ikke pressen har gitt noe objektivt og riktig bilde av dette prosjektet, og jeg sitter igjen med et langt mer nyansert syn på prosjektet etter høringen. Gjennomføringen av høringen ble meget profesjonelt håntert ...

...

Det kom fram at det egentlig ikke er noen stor unenighet mellom det norske fagmiljøet, og den svenske forskningsrapporten. Rapporten som ble frigitt på mandag, er bare den første i en rekke av rapporter som tar for seg andre typer miljøgifter, så det kommer mer .... PCB utslippene ble nokså grundig avdramatisert. Det er svært små konsentrasjoner man snakker om, og de ligger godt innenfor SFT's krav....

Bra Lasse - takk for oppsummeringen. Det var nettopp slikt som dette jeg hadde i tankene når jeg manet til en viss edruelighet i innlegg #19. Da uttalte man se basert på ett (eller få) nyhetsoppslag basert på en rapport som egentlig ingen (journalister) kanskje helt forstod hva var? At journalister ikke helt klarer å balansere sak dersom det kan gå på bekostning av et godt oppslag - ja det har jeg for lengst innsett. At noen politikere så hiver seg i køen av kritikere basert på slikt oppslag - ofte uten å kjenne sak - har jeg også (dessverre) ofte erfart. Så håper jeg bare at vi her på Baatplassen kan trekke pusten en og to ganger før vi ukritisk hiver oss med i strømmen. En sak har som oftest (minst) to sider.

 

Gjentar forvørig mitt sluttord fra innlegg #19 - jeg synes det er kjempebra at man engasjerer seg i saker som dette! (i fall jeg skulle bli forstått anderledes).

 

God påske til dere alle!

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er greit at noen vaktbikkjer følger opp saken. Leser at enkelte har stor tiltro til politikerne, mens journalistene

er "bad boys". Hvis ingen hadde pirket borte i saken, hadde vel det ikke blitt noen ny utredning.

 

Ellers er SFT et dyktig faglig organ. Fint at de skal følge opp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

La det være sagt; Jeg er sterkt i mot den dumpinga som finner sted i Oslo havnebasseng.

 

Det var jeg også Astor. Basert på skremselspropaganda og usannhenter i pressen. Nå vet jeg mye mye mer, og jeg kan ikke lenger denne forutintatte holdningen, men ser på dette som et spennende prosjekt som jeg følger med kritiske øyne.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Nei, det ser ikke ut til at det får noen konsekvenser.

I en såpass omstridt og følsom sak som dette, spørs det nok om ikke enkelte burde trekke inn årene til tross

for konklusjonen om at dette ikke har noen særlig miljømessig betydning.

 

SFT burde trekke tilbake tillatelsen, da det har skjedd brudd på vilkårene over en lang periode.

 

http://www.ohv.oslo.no/cgi-bin/ohv/imaker?id=41555

Link to post
Share on other sites

Det var jeg også Astor. Basert på skremselspropaganda og usannhenter i pressen. Nå vet jeg mye mye mer, og jeg kan ikke lenger denne forutintatte holdningen, men ser på dette som et spennende prosjekt som jeg følger med kritiske øyne.

 

Du skrev dette i mars Bliss X. Er du like klar på dette idag?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev at jeg fulgte prosjektet med kritiske øyne, og da mener jeg kritiske øyne.

 

Da holder det ikke å dumpe litt ulovlig dritt her og der, og så få fortsette i samme tralten selv om det rent miljømessig ikke medførte noen katastrofe.

 

Jeg har ikke endret mening når det gjelder selve metoden/prosjektet, men når de som står for gjennomføringen ikke holder seg strengt til spillereglene, da er det kroken på døra.

 

Jeg er også meget skeptisk til SFT's rolle i dette.

De er både med på å finansiere prosjektet, og samtidig øverste tilsynsmyndighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...