Jump to content

Bør jeg skrape av bunnstoffet?


Patnyg

Recommended Posts

Hei dere.

 

Jeg droppa og skrape av bunnstoffet, båten er en 1998 modell, som har stått på land i 2 år. Planen var og skrape av, men når jeg tenker meg om så vil jeg droppe det.

 

Hva skal jeg da gjøre? Det sitter litt bunnstoff i ny og ne.

Skal jeg ta på ett eller to strøk med primer og 2 strøk bunnstoff??

Eller burde jeg skrape av? Båten er såpass ``ny``

Noen anbefalinger til meg?

 

på forhånd takk. :cheers:

Link to post
Share on other sites

.. og bruk verneutstyr når du holder på, bunnstoff er giftig og ikke noe lurt å puste inn støvet som blir når du skraper...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nei ser ikke poenget i det på en 98 modell.

Jeg har gjort jobben på 3 båter fra 18 til 28 fot, men de var 25 år gamle og jeg ville sjekke om det var noe plastpest og eliminere dette problemet ved å epoxyprime båtene.

Skal du epoxyprime må den skrapes ned til gelcoat.

Men i ditt tilfelle ville jeg skrapet av event løst bunnstoff og lagt på et nytt lag for denne sesongen i og med at den har ligget på land i 2 år.

Du sier heller ikke noe om at den skal ligge hele sesongen på vannet eller om den tidvis står på henger.

Men for optimal beskyttelse mot vanninntrenging i skrog og plastpest hvis den ligger på vannet gjennom sesongen, er å epoxyprime den. Det burde i såfall holde i 10-15 år.

Mvh

Brage

Edited by Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den ikke er grunnet fra før vil bunnstoffet flake av. Går ut fra at du skal bruke "selvpolerende" bunnstoff. Hvis ikke vil det bygge seg lag og evnt. fremtidig skrapejobb blir større..

Link to post
Share on other sites

Okei. Kjempe svar Brage.

 

Den har vært på land i 2 år, det sitter litt bunnstoff igjen, og under der er det vel primer.

 

Den skal stå på vannet fra april til august ca. Så den blir på vannet en stund.

 

Skal jeg ikke prime nå, bare skrape av litt løst og så smøre på 2 nye lag med bunnstoff? Eller ta et lag med primer først?

Når jeg tenkte meg om i går kveld så lurte jeg egentlig på hvorfor jeg skulle gjøre det med min 1998 modell, når andre gjør det med båter som er 1970-80 modeller.

Link to post
Share on other sites

Den har vært på land i 2 år, det sitter litt bunnstoff igjen, og under der er det vel primer.

 

Aner jeg et snev av usikkerhet med henysn til hva du har/har igjen under båten? :rolleyes:

 

Forutsatt at båten er primet og det sitter igjen noe bunnstoff så hadde jeg skrapt av det som eventuelt var løst (av bunnstoffet), pusset lett over hele bunnen med f.eks eksentersliper og så lagt på et strøk med selvpolerende bunnstoff plus litt ekstra i vannlinjen og 20 cm ned. Bruk helst en annen farge enn det som sitter igjen av primer/bunnstoff før du stoffer for da vil du se hvor mye som er slitt av etter sesongen og hvor mye nytt bunnstoff du, eventuelt, må legge på til neste år.

 

På ny båt jeg nettop har bestilt så har jeg bedt om pussing, avfetting, to strøk med to-komp primer/antipest og to strøk selvpolerende bunnstoff. Da mener jeg at jeg har et godt grunnlag og enkel å holde de neste god del årene.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Okei.

 

Det er noe igjen, men jeg tror jeg skraper av alt jeg, er usikker på hva som er blitt gjort tidligere, vil helst være på den sikre siden og gjøre det ordentlig isteden for ``halvhjerta``. Vil også ha en fin og nydelig bånn til sommern. Slipper mye jobb til neste år.

Link to post
Share on other sites

For å prøve å svare litt klarere, så er det 2 muligheter i mine øyne:

 

-Hvis det er bunnstoff fra før og dette ser slett og fint ut.

Steam bunnen godt, la tørke og før på 1 lag med bunnstoff.

 

-Hvis det er et tykt lag med bunnstoff fra før som flasser, skrap ned til gelcoat og epoxyprime x antall lag avhengig av type epoxyprimer.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Okei. Takk Brage.

 

Jeg skraper ned til gelcoat jeg altså. Og kjører på med 2 komp, seajet primer.

Og 2 lag med bunnstoff.

 

Men når det slutter og skrape, det er ingen motstand, er jeg da på gelcoat. JEg har aldri skrapt før, så jeg har noen spm,

Link to post
Share on other sites

Gelcoaten under båten har sansynligvis samme farge som resten av båten, de fleste primerne jeg har brukt og sett er som oftes sølvfarget, så du ser nok forskjell på primeren og gelcoaten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe. Du tror det Ben sin.

 

Jeg starter søndag i påsken ca. Vil ha en som kan det hitt, så jeg slipper og skrape for mye eller for lite. Men det ser jeg ann..

 

Gleder meg til å komme igang, er en del av sjarmen og jobbe med båten. Jo mer jobbing, jo bedre resultat og sommer får man :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis du skraper så pass på at du sliper/runder av hjørnene på bladet så du ikke lager masse dype sår i gelcoaten!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, men det gjør vi da vel ikke? Jeg, og mange andre flekker bare over der det er tynnslitt/primeren kan skimtes. Så lenge det er bunnstoff som dekker, er det også effektivt bunnstoff (forutsatt at en bruker selvpolerende bunnstoff). Jeg bruker aldri mer enn en 3/4 liter boks bunnstoff på min Saga 27. Alt annet som å skrape og helstoffe er bortkastede penger,

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På ny båt jeg nettop har bestilt så har jeg bedt om pussing, avfetting, to strøk med to-komp primer/antipest og to strøk selvpolerende bunnstoff. Da mener jeg at jeg har et godt grunnlag og enkel å holde de neste god del årene.

 

:sailing:

 

 

 

Hei, Mouche.

Gratulerer med ny båt. Prøver å komme med et godt tips vedrørende påføring av selvpolerende bunnstoff.Etter å ha primet med 2 lag, har mange best erfaring med 1 lag hardt bunnstoff og deretter 1 lag selvpolerende.

Dette har vært oppe i en tidligere tråd. Har hatt meget god erfaring med denne rekkefølgen. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hadde du begynt å skrape når du startet denne tråden hadde du vært ferdig nå. :wink:

Ben Sin

:nonod: Har hatt denne jobben på en 14 foter og det tok sin tid.

nå var nok ikke det selvpolerende men det vet vi jo ikke om Patnyg sitt er heller

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet egentlig ikke selv jeg Daffy, men jeg regner med det.

Men pga usikkerheten så skraper jeg av og begynner fra bånn, så blir det lettere for meg og neste eier av båten. For da vet jeg rekkefølgen.

 

Han jeg kjøpte den av gjorde absolutt ingenting uten om og ha den under pressening i 2 år.

Link to post
Share on other sites

så flott da :nonod:

 

Men lykke til

Blir nok bra til slutt :smiley:

Og som du sier selv... Da vet jo du

Det blir nok en god følelse :yesnod:

Edited by Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei, Mouche.

Gratulerer med ny båt. Etter å ha primet med 2 lag, har mange best erfaring med 1 lag hardt bunnstoff og deretter 1 lag selvpolerende.

 

Takker!

 

Rådet vil bli fulgt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Okei. Tror jeg skal følge dette rådet hvis det er noe å prøve. Skal skrape av alt så det går vel bra for meg og gjøre det også??

 

eller er det ikke vits?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...